سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۶
۱۷

واکنش CNN به سخنان پمپئو/ مواضع رهبر ایران اثبات شد

چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 614413
سخنان ضدایرانی پمپئو با انتقاد شدید رسانه‌های غربی مواجه شد. در همین رابطه سی ان ان در گزارشی نوشت: سخنان پمپئو مواضع رهبر ایران درباره آمریکا را اثبات کرد.
واکنش CNN به سخنان پمپئو/ مواضع رهبر ایران اثبات شد
به گزارش جهان نيوز، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا عصر دوشنبه در سخنان ضدایرانی در محل اندیشکده «هریتیج»، 12شرط را برای کشورمان عنوان کرد و گفت اگر ایران به آنها عمل کند آمریکا حاضر است تا روش خود را تغییر دهد. توقف فعالیت موشکی، توقف حمایت ایران از محور مقاومت در منطقه، توقف غنی‌سازی، بازرسی نامحدود ماموران آژانس از تمامی سایت‌های ایرانی، آزادی جاسوسان آمریکایی دستگیر شده در ایران، خروج نیروهای مستشاری ایران از سوریه، خلع سلاح حشدالشعبی در عراق و...از جمله زیاده گویی‌های وزیر خارجه آمریکاست.

شرط و شروط وزیر خارجه آمریکا در حالی مطرح شده است که واشنگتن پیش از این در برجام نیز مدعی بود که اگر ایران شرایط طرف مقابل را بپذیرد، تحریم‌ها لغو می‌شود ولی آمریکا حتی یک روز هم به وعده‌اش عمل نکرد.

به گزارش کیهان، اظهارات گستاخانه پمپئو با واکنش‌ مقامات کشورمان مواجه شد.

تعیین تکلیف!
روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا گفت: اینکه یک آقایی که سال‌ها در یک مرکز جاسوسی مشغول فعالیت بوده، حالا بخواهد از جایگاه وزیر خارجه امور آمریکا برای ایران و دیگر کشورها تعیین تکلیف کند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. شما چه کاره‌اید که می‌خواهید برای ایران و جهان تصمیم بگیرد و بگویید ایران در زمینه فناوری هسته‌ای چه بکند و چه نکند.

وی افزود: اینها از جنس همان حرف‌هایی است که قبل‌تر هم آمریکایی‌ها گفته‌اند و مردم ایران نسبت به آنها بی‌اعتنا بوده‌اند و حالا هم نسبت به آن بی‌اعتنا بوده و در کنار یکدیگر به راهشان ادامه خواهند داد.

دیپلماسی دغلکارانه
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز ساعتی پس از سخنرانی تند و ضدایرانی وزیر امور خارجه آمریکا در اندیشکده موسوم به هریتیج به آن واکنش نشان داد.

ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: دیپلماسی دغلکارانه آمریکا چیزی جز تنزل به عادات قدیمی نیست. [این دیپلماسی] که در حصار توهمات و سیاست‌های شکست‌خورده قرار دارد و گروه‌های فاسد دارای منافع خاص آن را دیکته می‌کنند، انتخاب‌های نادرست یکسانی را تکرار می‌کند و در نتیجه، همان محصولات ناخوشایند پیشین را درو خواهد کرد. ایران، در عین حال، در حال همکاری با شرکا برای راهکارهای برجامی در دوران پس از آمریکا است.

عقب‌ماندگی تحلیلی
وزارت امور خارجه ایران نیز در پاسخ به اظهارات سخیف و مداخله گرایانه پمپئو وزیر خارجه آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد. 

در بخشی از این بیانیه آمده است: سخنان پمپئو یک بار دیگر فقر اطلاعاتی، ضعف بینشی، عقب‌ماندگی تحلیلی، و سردرگمی‌روندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری در ایالات متحده را به نمایش گذارد و نشان داد جریانات تندرو و جنگ طلب در آمریکا نه تاریخ می‌دانند و نه قادرند از آن درس بگیرند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: آمریکایی که همه مصائب منطقه ما، از عراق و سوریه و لبنان گرفته تا فلسطین و یمن و افغانستان، ثمره دخالت‌ها و دست اندازی‌های او و حکومت‌های دیکتاتوری قرون وسطایی متحد اوست، حق ندارد برای سیاست‌های ایران در منطقه خود تعیین تکلیف کند.

وزارت امور خارجه در این بیانیه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با رد تک‌تک اتهامات و اکاذیب مطرح شده در این به اصطلاح راهبرد جدید، اظهارات وقیحانه وزیر خارجه آمریکا را مداخله آشکار در امور داخلی خود و تهدید غیرقانونی علیه یک عضو ملل متحد می‌داند و حق اقدامات قانونی را برای خود محفوظ می‌دارد.
اظهارات سخیف وزیر خارجه آمریکا با انتقاد شدید رسانه‌ها و کارشناسان غربی مواجه شد.

خیال واهی
فارن پالیسی در همین رابطه در گزارشی نوشت: طرح پمپئو درباره ایران یک خیال واهی است
در ادامه این گزارش آمده است: دونالد ترامپ و مایک پمپئو مدعی داشتن یک استراتژی جهت آنچه که تهدید ایران برای منطقه و بویژه اسرائیل و عربستان هستند، می‌باشند ولیکن پرسش این است که این استراتژی چه هست؟

مایک پمپئو می‌گوید آمریکا فشار بی‌امان مالی بر ایران اعمال خواهد کرد و رهبران ایران نباید درباره مصمم بودن ما به خود شک راه دهند! درباره این به اصطلاح استراتژی می‌توان گفت که تنها لیستی از آمال و رویاهایی مبتنی بر این توهم است که دولت ترامپ قادر است سایر کشورهای جهان را به مسیری جهت اعمال تحریم‌های قدرتمندتر از تحریم‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ راضی کند.

حقیقت این است که تیم ترامپ، برنامه یا یک استراتژی برای فشار آوردن به ایران جهت تحقق رفتار مورد نظر ایالات متحده را ندارد. به علاوه کاخ سفید قادر نیست اروپا را به همکاری در زمینه اعمال فشار بی‌امان مالی برضد ایران همراه خود نماید. اروپا در موقعیتی قرار ندارد که از برجامی که می‌گوید خواهان حفظ آن است گذر کند.

اظهارات مایک پمپئو {در بنیاد هریتیج} درباره ایران مجددا این نکته را خاطر نشان ساخت که دولت دونالد ترامپ فاقد تجربه است و تنها با ارائه لیستی از درخواست‌های غیر واقع‌گرایانه پرداخت. پمپئو به جای سخن گفتن از یک راهکار مشخص و روشن در پشت درهای بسته با متحدین ایالات متحده، طرحی ۱۲ بندی را اعلام کرد که در آن به نقش ایران در بی‌ثبات کردن منطقه خاورمیانه استناد شده است. در واقع با ارائه این لیست آمریکا بیشتر به سمت انزوا حرکت خواهد کرد.

پمپئو در گفتاری سرشار از اتهامات بی‌پایه برضد ایران در بنیاد هریتیج، استراتژی نوین آمریکا را برای تقابل با ایران پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای اعلام کرد. او اعلام کرد که ایالات متحده بعد از بیرون آمدن از توافق هسته‌ای ایران به دنبال شدت بخشیدن به فشارهای مالی و تحریم‌های بی‌امان برضد ایران، تقابل با نفوذ و سلطه {منطقه } و جلوگیری از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور است.

ورشکسته
استفان والت استاد دانشگاه‌هاروارد و اندیشمند روابط بین‌الملل نیز با اشاره به شروط 12 گانه پمپئو برای ایران گفت:

من کمی شگفت زده شدم از اینکه پمپئو از ایران نخواست یکی از باشگاه‌های گلف ترامپ را در تهران باز کند و هزینه ساخت دیوار مکزیک را بپردازد!

ترامپ چیزهای زیادی درباره ورشکستگی می‌داند اما خیلی بد است که او این اطلاعات را در سیاست خارجی اعمال کرده است.

المانیتور نیز در گزارشی نوشت: آنچه پمپئو مشخص کرد نه قابل اجراست و نه یک استراتژی دیپلماتیک واقعی است.

توهم قدرت هژمونیک
پایگاه لوبلاگ نیز در گزارشی نوشت: جهان پس از قرن آمریکا، چند قطبی شده و هرکس در ایالات متحده به دنبال بازگشت به وضعیت پیشین است، تلاش بی‌فایده می‌کند. 

در ادامه این گزارش آمده است: ایالات متحده از توهمات یک قدرت هژمونیک رنج می‌برد که دیگر نمی‌تواند اراده خود را به سایر ملل تحمیل کند، اما هنوز حاضر به پذیرش واقعیت جدید نیست.

فاقد راهبرد
به گزارش تسنیم، واشنگتن‌پست نیز در مقاله‌ای سخنان دوشنبه وزیر خارجه آمریکا علیه ایران را تکراری، فاقد استراتژی، و خلاف سیاست‌های اعلامی وی پیش از تصدی پست وزارت خواند. 

در ادامه این گزارش آمده است: هفته گذشته، مقامات وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند که  پمپئو قصد دارد تا «نقشه راه دیپلماتیکی برای دستیابی به ساختار جدید امنیتی و چارچوب بهتری برای امنیت و توافقی بهتر» پس از خروج آمریکا از برجام را ارائه دهد، ولی چیزی که پمپئو روز دوشنبه اعلام کرد، هیچ‌گونه همخوانی با آن نداشت.

متوهم
پایگاه اینترنتی شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی به بررسی سخنرانی «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا درباره استراتژی جدید واشنگتن در قبال ایران پرداخت.

در این گزارش آمده است: استراتژی جدید وزیر امور خارجه آمریکا در قبال ایران، ناشی از توهمات است و نه واقعیات موجود.

سی ان ان در پایان گزارش خود تاکید کرد: سخنرانی پمپئو فقط در یک کار موفق بود، آن هم تهیه سند برای مواضع رهبر ایران که به مردم می‌گوید آمریکا به دنبال ضربه زدن به ایران است.

افکار واهی و پوچ
«سوزان مالونی» تحلیلگر برجسته آمریکایی در اندیشکده «بروکینگز» نیز درخصوص شروط 12گانه وزیر خارجه آمریکا گفت: پمپئو راهبردی را تدوین نکرده، بلکه این درخواست‌ها مشتی افکار واهی و پوچ است که تنها می‌توان آنها را  درخواستی برای تغییر نظام ایران تفسیر کرد.

ریچارد نفیو مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که از او به عنوان معمار تحریم‌های ایران یاد می‌شود نیز در این‌باره به اظهارنظر پرداخت و گفت: این‌ها اهداف یک توافق نیستند بلکه شرایطی برای تسلیم شدن ایران هستند. شرکا و متحدان ما در مذاکرات نیز این درخواست‌های آمریکا را به همین شکل مشاهده می‌کنند. با این سخنرانی مجاب ساختن شرکا به امضای تحریم‌ها غیرممکن می‌شود.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا گفت: ما امروز با دقت به سخنان وزیر خارجه مایک پمپئو گوش فرا دادیم، که نه‌تنها مخاطبان داخل ایران، بلکه همه کسانی را که از برجام حمایت می‌کردند مخاطب قرار داد. توافق هسته‌ای ایران و تداوم حمایت از آن دستاوردی عمده برای دیپلماسی بین‌المللی است که این اطمینان را می‌دهد قابلیت‌های هسته‌ای ایران تنها برای اهداف صلح‌‌آمیز باقی می‌ماند.

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس نیز در واکنش به طرح آمریکا برای توافق جدید با ایران [و شروط دوازده‌گانه آن] ضمن توصیف آن به یک توافق «عظیم» تصریح کرد چنین مذاکراتی «بسیار بسیار دشوار» خواهد بود.

گفتنی است بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سخنرانی دوشنبه مایک پمپئو علیه ایران را ستود و خواستار پیروی بقیه کشورها از سیاست‌های واشنگتن شد.

ببر کاغذی
«هارولد رود» تحلیلگر وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» چندی پیش در اظهار نظری که در وبگاه «الگماینر» منتشر شد، گفته بود: ما امروزه در موقعیتی هستیم که نه تنها در جهان اسلام بلکه در کل دنیا، آمریکا را بسان ببر کاغذی می‌بینند.

در حالی که غربی‌ها خود به ضعف آمریکا اذعان می‌کنند و با وجود اینکه غیرقابل‌اعتماد بودن نظام سلطه- و بی‌نتیجه بودن گشایش اقتصادی از طریق مذاکره با آمریکا و همپیمانانش- برای قاطبه ملت ایران ثابت ‌شده است، ولیکن بزک‌کنندگان چهره کریه شیطان بزرگ-با فرصت سوزی و بدون توجه به منافع ملی- همچنان به دنبال استمرار این مسیر غلط، پرهزینه و بی‌فایده هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عمار
Iran, Islamic Republic of
دشمنان وطن بارها به حقانیت وزیرکی رهبر عزیزمان اعتراف داشته اند.
ایکاش مسئولین غربگرای وطنی هم به جای دل بستن به وعده های سر خرمن دشمنان قبل اقدام خسارت بار به کلام الهی رهبر فرزانه گوش به فرمان بودند وخسارتهای محض برای کشور رقم نمیزدند.
Iran, Islamic Republic of
ملت عزیز ایران و تک تک هموطنان شریف، سیاسی نمی گویم ، قدر این رهبر را بدانید اگر خودتان را دوست دارید. آقای خامنه ای از زمان شاه تا کنون فرد بزرگوار و باهوش و در کانون توجهات بوده است. چند سالی است که خیلی اذیت می شود ولی خم به ابرو نیاورده؛ خدا برای ایران و اسلام حفظش کند.
شمه
Iran, Islamic Republic of
بزنم دهنش
Iran, Islamic Republic of
آره بزن. محکم بزنی ها.
asqar
Iran, Islamic Republic of
سخنان پمپئواراجیفی بودکه حتی در داخل آمریکا خریداری ندارد.این رفتار دولتمردان نادان آمریکایی باید مسولان ما را متوجه کندکه هیچ اعتمادی به آمریکاییها نداشته باشند.
نرگس بانو
وجود بابركت رهبر كشور ايران نعمتي است كه بايد با تك تك سلولهايمان درك كرده و به درگاه خدا شاكر باشيم تا خداوند اين نعمت بزرگ را كه موجب امنيت كشور هستند را از ما نكيرد.
صحبتها و گفته هاي رهبران كشورهاي مختلف را كه بخوانيد همگي به اين موضوع اذعان كرده اند كه ايشان مرد خدا و بسيار باهوش و آگاه و بادرايت هستند و حتي مسائل جهان را بهتر از تمامي رهبران دنيا تحليل و تفسير و تدبير ميكنند. فقط صدهزار افسوس كه مردم ما كمتر قدردان هستند و هزاران هزار درد و الم كه دولتمردان ما به حرفهاي رهبر فرزانه مان توجهي ندارند. و هميشه از اين بابت مملكت ما ضرر كرده در حاليكه اگر به سخنان رهبري و رهنمودهاي ايشان توجه ميشد و در باره مسائلي كه پيش روي مسئولان بيان ميكنند برنامه ريزي ميكردند الان اوضاعمون اين نبود و خيلي بهتر از اين بوديم كه هستيم
Iran, Islamic Republic of
سی ان ان که مخالف ترامپ و دارو دسته اشه . چی میگین شما؟ مثل اینه که مقاله روزنامه آرمان رو بر علیه احمدی نژاد فصل الخطاب قرار بدین! وزیر امورخارجه امریکاست . چه بخواهید چه نخواهید کاری که گفته میکنه . عرضه دارید آماده بشید . شعار بسه !
نواب
Iran, Islamic Republic of
ما آماده ایم فقط ترسمون از کوفی صفتان داخلی است که زر معاویه و یزید چشمانشان را کور کرده
Iran, Islamic Republic of
اگر آن زمانی که کلاه برجام را رو سر سیاست بازان کشور میذاشتند مقداری توجه به سیره و روش آمریکا میکردند الان پمپئو این چرت و پرت ها را تحویل دنیا نمیداد.
غصه ام از این است که اگر برجام امضا نمیشد هیچ اتفاقی نمی افتاد و هنوز هم داشتند میگفتند همه گزینه ها روی میز است. همه گزینه هایی که هیچکدام را نمیتوانستند عملی کنند.
Iran, Islamic Republic of
مملکت به فنا رفته شما کامنت چاپلوسی میزارید ؟
Iran, Islamic Republic of
فنا رو امثال تو بوجود آوردید با این انتخابتون . درست مثل سال 1374 و دوران هاشمی . تاریخ فنا رفتن تا این اصلاح طلبها و کارگزارانی ها و اعتدالی ها هستن چند سال یه بار تکرار میشه . تکرار میکنم تکرار میشه
با اين حرفها مملكت به فنا مي رود تا حالا ديدي يك امريكا يي عليه كشور خود مثل شما حرف بزند ايران را با اين حرفها كوچك نكنيد همه كه خلافكار يا دزد نيستند
آمریکا شاید فکر می کند هنوز ابرقدرت است نه بابام جان تموم شد دیگه کسی حتی حرف تورا قبول ندارد
آمریکا پشمات ریخته بقول معروف گرگی گرفته ای -خواستی با داعش خاورمیانه بزرگ برای خودت درست کنی از ایران سیلی خوردی در سوریه از ایران سیلی خوردی در لبنان از ایران سیلی خوردی در عراق از ایران سیلی خوردی حالا تو بگو ابرقدرت تویی یا ما؟
احمد
Iran, Islamic Republic of
سخنان این پمپ او (آب) درواقع آرزوها ورویاهای آمریکاست وآن چیزهایی است که آمریکا دوست دارد به آن برسد اوباما از ترامپ واقع بین تر بود وبه توانایی خودشان واقف بود چرا که گفت اگر می توانستیم تمام پیچ ومهره های صنعت هسته ای ایران را باز می کردیم ولی نتوانستیم وتوافق برجام را انجام دادیم. لذا این بلند پروازی به زودی کار دستش خواهدداد وبا مشت پولادین ملت ایران روبروخواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
فردا که باد مهرگان وزد بر من و تو
آنگه شود پدید که مرد و نامرد کیست!!!!!
Sweden
پس به نظر شما ما هیچ وقت نباید از این چاه برجام خارج بشیم بله؟