جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۱۵۶
بازخوانی دو خرداد ۷۶

دوم خرداد؛ روزی که دولت هاشمی تکرار شد/ ۱۶ سال بعد روحانی هم محصول «تکرار می کنم» خاتمی

چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۵۹
کد مطلب: 614379
محمد هاشمی تاکید کرد: «اگر به اصلاح‌طلبان و جریان اصلاح‌طلب مراجعه کنید از نظر تشکیلاتی بیان می‌کنند که در همه مسائل مدیون مرحوم هاشمی‌رفسنجانی هستند و تحلیل درستی از تاریخ دارند. حساب تندروها را باید از جریانات جدا دانست.»
دوم خرداد؛ روزی که دولت هاشمی تکرار شد/ ۱۶ سال بعد روحانی هم محصول «تکرار می کنم» خاتمی
گروه سیاسی جهان نيوز: دوم خرداد، خاتمی توانست با تکیه بر شعارهایی که تا آن روز جامعه‌ درگیر سال‌های پس از جنگ و دوران سازندگی کمتر شنیده بود، پیروز میدان رقابت انتخاباتی شود.

رقابتی که در آن ناطق نوری به‌عنوان امتداد هاشمی‌رفسنجانی در افکار عمومی به تصویر کشیده شده بود و در مقابل اصلاحات با داعیه تغییر مشی و روش روی کار آمد.

در این دوره اگرچه آرمان‌خواهی آن هم به شکل افراطی به عنوان مشی اصلاحات تعریف می‌شد و حتی در این راه عبور از خاتمی نیز متصور بود ولی گذر زمان نشان داد آرمان‌خواهی صرفا کارکردش در افکار عمومی بوده و درواقع عملگرایی افراطی در دستورکار قرار دارد.

به گزارش جهان نيوز، در سالروز پیروزی اصلاحات به بازخوانی این واقعه سیاسی پرداختیم و نظر فعالان عرصه سیاست را جویا شدیم.

 کارگزاران؛ اقلیتی اثرگذار
بعد از اختلافات میان هاشمی‌رفسنجانی و جامعه روحانیت مبارز بر سر قرار گرفتن نام 6 نفر از نیروهای مورد نظر رئیس‌جمهور در فهرست انتخاباتی مجلس پنجم و مقاومت جامعه روحانیت، درنهایت حزب تازه‌‌تاسیس کارگزاران سازندگی که درست 51 روز مانده به انتخابات به پشتوانه رئیس دولت وقت اعلام موجودیت کرده بود، ساز جدایی کوک کرد و بنای خود را بر ارائه یک لیست انتخاباتی مستقل گذاشت. کارگزاران که در آن مقطع تحت عنوان راست مدرن شناخته می‌شد با طیف‌هایی از جریان چپ –جدی‌ترین جریان منتقد دولت- ائتلاف کرد و این ائتلاف موفق به کسب 90 کرسی از مجلس پنجم شد. اقلیتی مرکب از نمایندگان منتسب به کارگزاران و جمعی از نیروهای خط امامی که تحت عنوان فراکسیون «مجمع حزب‌ا...» در تحولات این دوره نقشی تعیین‌کننده ایفا کرده است و به‌واسطه انسجام خود گاهی می‌توانست با آبستراکسیون جلسات علنی، مانع از تصویب قوانین مد‌ نظر جناح اکثریت شود.

 یار دوازدهم اصلاحات
در حالی که فضای افکار عمومی، ناطق‌نوری را دنباله دولت هاشمی تلقی می‌کرد هاشمی اکت‌هایی از خود بروز داد که به‌سود چپ‌ها بود. اوج این رویکرد را می‌توان در خطبه‌های معروف او در نمازجمعه تهران نظاره کرد؛ جایی که رئیس دولت برگزار‌کننده انتخابات تلویحا بر شایعات مطرح شده پیرامون احتمال تقلب در انتخابات صحه گذاشت و از انتخاب ناظری ویژه برای جلوگیری از این موضوع خبر داد، ناظری که یک روایت می‌گوید کسی نبود جز سعید حجاریان. همین اظهارات در محافل سیاسی نوعی پاس‌گل به جریان چپ تفسیر شد. پاس گلی که در صورت رای‌آوری کاندیدای چپ‌ها او را تا حد زیادی وامدار هاشمی می‌ساخت. این بازی دووجهی در حقیقت به‌گونه‌ای طراحی شده بود که درصورت به قدرت رسیدن هر یک از دو کاندیدای اصلی، دولت هاشمی استمرار یابد.

 پیروزی ناباورانه
جریان چپ در شرایطی پا به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری هفتم گذاشت که انتظاری برای پیروزی در این انتخابات و فتح پاستور نداشت. این جریان با محوریت مجمع روحانیون مبارز و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بیش از هر چیز حضور در فضا و جلو‌گیری از حذف از صحنه سیاسی کشور را دنبال می‌کرد و استراتژی محوری آن به‌طور کلی تقویت انسجام درونی برای آماده‌سازی مسیر رسیدن به قدرت در سال‌های بعد بود. در این راستا چپ‌ها ابتدا سراغ میرحسین موسوی را گرفتند. موسوی اما تمایلی به کاندیداتوری نشان نداد و با صدور بیانیه‌ای انصراف خود را از قبول این مسئولیت اعلام کرد. همین موضوع جناح چپ را ناگزیر ساخت تا رئیس سازمان کتابخانه ملی و وزیر مستعفی فرهنگ و ارشاد دولت هاشمی را به‌عنوان گزینه‌ای درجه دو، راهی میدان انتخابات کنند. کاندیدایی که اطرافیانش پیش‌بینی می‌کردند چیزی حدود هشت تا 10 میلیون رای خواهد داشت.

 کابینه‌‌ای که تکرار شد
در حالی که شعارها، برنامه‌ها و وعده‌ها، این تصور را در افکار عمومی جا انداخته بود که دولت برآمده از انتخابات دوم خرداد در نقطه مقابل سیاست‌های هاشمی‌رفسنجانی خواهد بود، چیزی طول نکشید که این تصور به کلی فرو ریخت و با معرفی کابینه دولت دهم مشخص شد تعداد قابل توجهی از اعضای دولت جدید همان وزرای دولت پیشین هستند. در این ارتباط می‌توان به چهره‌هایی چون مرتضی حاجی، محمود حجتی، محمد‌اسماعیل شوشتری، اسحاق جهانگیری، مصطفی معین، عطاءا... مهاجرانی، سیدمصطفی هاشمی‌طبا، محسن نوربخش، حسین کمالی، عیسی کلانتری، عبدا... نوری، غلامرضا آقا‌زاده و بیژن زنگنه اشاره کرد. این همسویی همچنین به‌ویژه در خلال انطباق فراوان سیاست‌ها و روند‌ها خود را بیش از پیش نشان داد.
 
محمد هاشمی:
دولت اصلاحات، برنامه‌های دولت سازندگی را پیاده می‌کرد
 
در انتخابات 76 و سال‌های دولت اصلاحات، عده‌ای از اصلاح‌طلبان به عناوین مختلف به تخریب و توهین نسبت به مرحوم هاشمی‌رفسنجانی پرداختند. در این خصوص محمد هاشمی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به اینکه در هر دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا افراد تندرو حضور دارند، گفت: «باید حساب آن افراد تندرو را از کل جناح جدا کرد. چنانچه دو نفر از یک جریان تندروی ‌کنند، نمی‌توان به حساب جریان بگذاریم.»

برادر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی افزود: «جناح‌های سیاسی مانند یک پازل هستند و برای دریافت یک تحلیل درست باید همه قطعات را در کنار هم گذاشت. نگاه به مسائل سیاسی و تحلیل تاریخی، باید جامع باشد و از همه زوایا دیده شود تا وقتی که به نسل بعد منتقل می‌شود، تحریف‌شده نباشد.»

وی تاکید کرد: «جریان اصلاحات در تشکیل کابینه، سیاست‌های اداره کشور، سیاست‌های ‌اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و همه امور از آقای هاشمی مشورت می‌خواستند و دولت اصلاحات، برنامه‌های دولت سازندگی را پیاده می‌کرد.»

محمد هاشمی همچنین خاطرنشان کرد: «اگرچه در دوران اصلاحات عده‌ای از این جریان، توهین و تهمت‌هایی را علیه آقای هاشمی می‌زدند ولی این اظهارات، بیانیه دولت و جریان اصلاحات نبود. آقای خاتمی و کابینه ایشان با آقای هاشمی رفتار بسیار خوبی داشتند، مشورت می‌گرفتند و احترام ایشان را داشتند؛ اما در جریان دوم خرداد، به‌نام اصلاحات اشخاصی تندرو بودند که یک‌سری حرف‌ها و تهمت‌هایی علیه آیت‌ا... هاشمی می‌زدند کما اینکه حتی بعد از رحلت ایشان هم از تریبون مجلس یا جاهای دیگر نسبت به ایشان توهین می‌شود. نباید حساب افراد و این نوع جریانات افراطی را به حساب کل یک جریان گذاشت.»

وی تصریح کرد: «در گذشته در تشکیلات دوم خرداد یک عده تندرو بودند که ممکن است در حال حاضر هم همان تندروی‌ها را داشته ‌باشند و حتی می‌گویند مواضع ما تغییری نکرده است و آیت‌ا... هاشمی تغییر کرد! این افراد همچنان هم دچار اشتباه هستند. اگر می‌گویند ما تغییر نکردیم، درصدد هستند اشتباهات خودشان را پوشش ‌دهند. البته ممکن است درست بگویند و همچنان تغییر نکرده باشند و تندروی‌هایشان ادامه داشته باشد!»
برادر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی یادآور شد: «مواضع آقای هاشمی در عرصه‌های مختلف در طول سال‌های بعد از انقلاب همواره بر یک سیاق بود و تغییر موضعی نداد.»

محمد هاشمی همچنین تاکید کرد: «اگر به اصلاح‌طلبان و جریان اصلاح‌طلب مراجعه کنید از نظر تشکیلاتی بیان می‌کنند که در همه مسائل مدیون مرحوم هاشمی‌رفسنجانی هستند و تحلیل درستی از تاریخ دارند. حساب تندروها را باید از جریانات جدا دانست.»
 
دولت روحانی محصول جریان اصلاحات است

مهدی فضایلی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» نوسانات و تناقضات جریان اصلاحات را بررسی کرد: در دولت  خاتمی بحث توسعه سیاسی جایگزین توسعه اقتصادی و رویکرد اصلی‌ دولت توسعه‌ سیاسی شد. در توسعه سیاسی که دولت خاتمی دنبال کرد بحث اقتصاد و مسائل و نیازهای معیشتی مردم و نیازهای واقعی به حاشیه رفتند.

در آن دوران شرایط کشور آنقدر ملتهب شد که در ادامه عملکرد در دولت دوم خاتمی، عبور از وی هم مطرح شد و تندروها و چهره‌های افراطی جریان اصلاحات، حتی وی را هم که به ‌عنوان لیدر و محور اصلی جریان اصلاحات مطرح شده بود، برنمی‌تابیدند. در مجموع عملکرد دو دولت مرحوم هاشمی و خاتمی به‌گونه‌ای بود که شخصی مثل احمدی‌نژاد، توانست افکار عمومی را به خودش جلب کند.

به عبارت دیگر غلبه تفکر احمدی‌نژاد محصول خلئی بود که توسط دولت‌‌های هاشمی و خاتمی در کشور ایجاد شده بود و نتیجه رفتار آنها در حقیقت پیروزی احمدی‌نژاد بود. در پایان دولت احمدی‌نژاد و انتخابات یازدهم، اصلاح‌طلبان به حمایت از روحانی پرداختند.

برای این حمایت دلایل مختلفی را می‌توان ذکر کرد. بخشی از این حمایت به دلیل اشتراکاتی بود که به لحاظ مبانی تفکری بین روحانی و جریان اصلاحات وجود داشت. درست است که خاستگاه روحانی، جامعه روحانیت مبارز بود و در این طیف شناخته شده بودند و گاهی مواضعی مخالف با جریان اصلاحات به‌عنوان مثال در ماجرای 18 تیر می‌گرفتند اما در یک‌سری از زمینه‌های مهمی مثل گرایش به غرب و حوزه فرهنگی، جریان اصلاحات و روحانی وجه اشتراک مهمی داشتند.

بعد از افول دولت خاتمی، هاشمی به نوعی راهبری جریان اصلاحات را هم به عهده داشت که این موضوع  درسال 84 با آمدن احمدی‌نژاد شروع شد و تا سال 88 ادامه پیدا کرد. در انتخابات ۹۲ روحانی به نوعی ذیل هاشمی تعریف می‌شد.

به عبارتی علاوه‌بر همگرایی بین طیف هاشمی و جریان اصلاحات، اشتراکات مبنایی مهم هم وجود داشت. نکته آخر اینکه در انتخابات سال 92 جریان اصلاحات چهره شاخصی نداشت که در انتخابات ارائه کند. لذا به‌نوعی بحث دوران ‌گذار و رحم اجاره‌ای و واژه‌هایی از این قبیل مطرح شدند.

جریان اصلاحات برای عبور از شرایطی که در آن قرار گرفته بود، بهترین گزینه‌ای که بتواند ذیل آن اهداف و منویات خود را دنبال کند و تحقق ببخشد، «روحانی» بود. در دولت دوم روحانی هم این حمایت پررنگ‌تر شد و آنان تمام قد در حمایت از روحانی ایستادند. به عبارتی دولت یازدهم و دوازدهم به نوعی محصول جریان اصلاحات محسوب می‌شود.

جریان اصلاحات را اگر بعد از انقلاب و به‌طور مشخص دهه 60 و دولت مهندس موسوی ریشه‌یابی و بررسی کنیم، مشخص است که این جریان نوسانات بسیار عجیب و غریبی داشته است. به‌عنوان مثال در دهه 60 اینها پرچمدار مبارزه با استکبار و آمریکا می‌شوند که تلاش می‌کنند بحث تسخیر لانه جاسوسی را تمام عیار به پای خودشان بنویسند.

به هرحال مبارزه با آمریکا بحثی مهم و اینقدر پررنگ بود که وقتی امام بحث اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی را مطرح کردند، اینها آمدند جریاناتی مثل جریانات آیت‌ا... یزدی، جامعه مدرسین و جامعه روحانیت و امثالهم را مصداق اسلام آمریکایی به جامعه معرفی کردند؛ در حوزه سیاست خارجی به این صورت بود. اما در حوزه اقتصاد طرفدار جدی مقابله با بازار، تمرکزگرایی و سانترالیسم دولتی بودند.

در حوزه فرهنگ شدیدترین برخوردها را در تهران و شهرهای دیگر می‌کردند که امام آن زمان تذکر دادند. در حوزه تضارب افکار شاهد بودیم که دفتر تحکیم در دانشگاه چه محیط بسته‌ای را ایجاد کرد و با تشکل‌هایی مثل جامعه اسلامی و دانشجویان و امثالهم برخوردهایی حذفی  انجام داد. اینها چنین تفکراتی داشتند. اما امروز به جایی رسیده‌اند که در اقتصاد، فرهنگ و سیاست خارجی منتهاالیه لیبرالیسم شده‌اند!

به عبارتی ریشه‌یابی سیری که این جریان طی کرده است نشان می‌دهد فقدان مبانی مستحکم فکری و اعتقادی باعث شده جریان اصلاحات و دوم خرداد نوسانات شدید، فراز و فرودها و چنین تناقضاتی را درون خودش داشته باشد. این جریان در هیچ مقطعی از یک تفکر اصیل و ناب اسلامی بهره‌مند نبوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
حدس می‌زنم عکس سرتیر، یک قرن دیگه یکی از مهمترین عکسهای کتابهای تاریخ مدارس بشه... بیش از نیم قرن از تاریخ این کشور شاهد گفتار و کردار خوب و بد همین چند نفر هست... برخی بیشتر برخی کمتر... تاریخ قضاوت خواهد کرد
Iran, Islamic Republic of
البته همیشه غزل اخر هنگام خداحافظی از دنیاست که خلاصه وجود ادم رو نشون میده.
امام جماعتشون که .... به دیار باقی شتافت! خدا عاقبت بقیه رو به خیر کنه !
Canada
شما به فكر عاقبت بخير احمدى نژاد و باقى رفقا باش عمو جون
عباس گودرزی
سلام این نوعی سفسطه است ما با توجه به اصل نظام و حفظ ارزش های انقلابی اسلامی کار داریم نه با کسانی که خلاف آن عمل می کنند . هر کسی که می خواهد باشد از رفسنجانی گرفته تا خاتمی و روحانی و ناطق نوری و.. احمدی نژاد.ما ملت هستیم نه گروهک و دنباله روی سود جویان و منفعت طلبان
هادی
Iran, Islamic Republic of
اینو نگید چی بگید...
8 سال مملکت دست شما بود و ته تلاش و نبوغ تون شد مموتی و حداد!!
عباس گودرزی
سلام تفرقه و جناح نابود کننده وحدت ملی و ارزش ها هستند بنده وابسته به هیچ جناحی نبوده و نیستم فقط خواهان حفظ ارزش های انقلاب اسلامی و وحدت ملت برای مقابله با دزدان به اعتماد مردم هستم تا بتوانیم پاسخگوی خون شهدا باشیم .
Iran, Islamic Republic of
عوضش سی ودوسال بقیه رودست شما ورفقاتون بود ،اخرش شد این !
Iran, Islamic Republic of
دکتر احمدی نژاد جزو باند ثروت و قدرت فوق نبود و خدمات بسیاری به طیقات مرحوم و متوسط جامعه ارائه کرد خداوند نگهدارش باشد.
Germany
حتما ایت برادرمون خیال میکنه رویین تنه و دیار باقی برای دیگرانه لطفا از توهم خارج شو اخوی و شک نکن مرگ یقه تو و همه متوهم ها را نیز خواهد گرفت
Iran, Islamic Republic of
بله اخوی کل نفس ذائقه الموت مرگ همه را در می یابد منتها یکی با عزت و یکی با ذلت مرگ امام حسین علیه السلام رو با یزید و ابن زیاد مقایسه کن ...
Germany
مطمئنا عزت و ذلت را شماها تعریف نخواهید کرد بلکه خودتان هم تعریف خواهید شد پس متوهم نشوید که این به نفعتان است
Iran, Islamic Republic of
عزت و ذلت دست خداست اما قطعا"کسانی که در سال 88 طرفداران شون به امام حسین (ع) بی حرمتی کردند اهل آتش خواهند بود و رستگار نخواهند شد.
Iran, Islamic Republic of
بازم که از طرف خدا حرف زدی؟ این توهم تمومی نداره؟ شاید این شماها بودین که به امام حسین علیه السلام اهانت کردید و اهل آتش هم خودتان باشید
Iran, Islamic Republic of
جلبک های سبز لجنی در سال 88 به عزاداران امام حسین (ع) بی حرمتی و توهین کردند و روز عاشورا سوت و کف می زدند و بی شک اهل آتش خواهند بود .
Iran, Islamic Republic of
عزت و ذلت دست خداست پس لطفا از طرف خداوند حرف نزن و ساکت باش
United States
شکنجه گران و قاتلان کهریک نیز رستگار نخواهند شد
Iran, Islamic Republic of
امام معصوم مرگ ندارد. مرگ برا شماست. ولاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا، بل احیاء عند ربهم یرزقون. و گمان مبرید آنانکه در راه خدا کشته شدند مرده گانند، بلکه زنده پیش پروردگارشان دارای روزی هستند. میخوای مطلب بنویسی شأن و ادب مقربان درگاه الهی رو حفظ کن. وسلام
United States
امامان معصوم نه تنها مرگ ندارند بلکه آنقد بزرگ هستند و عظمت و ابهت دارند که هیچ کس و هیچ شخصی نباید خود را با آنها مقایسه کند پس لطفا اندازه خود را بدانید و سعی نکنید خود را با آنها قیاس کنید
Iran, Islamic Republic of
امام معصوم هرگز مرگ ندارد ولی شماها دارید پس ساکت شوید و خود را با آن بزرگوارن مقایسه نکنید
Iran, Islamic Republic of
البته برادران مرگو فقط برای همسایه میبینن و خودشونو رویین تن میدونن
Germany
متشکر از جهان نیوز به خاطر عکس بسیار زیبا و تاریخی
سرور
Iran, Islamic Republic of
و البته در فضایی محقرانه و عارفانه! راستی عارف کجاست؟
Iran, Islamic Republic of
ممنونم از جهان نیوز به خاطر عکس بسیار زیبا و جالب
Iran, Islamic Republic of
سید محبوب و مظلوم همچنان دوستت داریم و ممنونم از جهان نیوز بابت این عکس
Iran, Islamic Republic of
سید منفور و مغضوب ملت ایران بخاطر خیانت در فتنه 88 است .
United States
نتیجه انتخابات چند ساله اخیر نشان داد چه کسی محبوب است
حسینعلی
Iran, Islamic Republic of
ايشان برحمت خدا رفتند ظاهرا شما خيلي دل خوشي از برحمت خدا رفتن نداري بايد هم همينطور باشد
Iran, Islamic Republic of
مردم خدمتگزاران خود را فراموش نمیکنند و نباید این اسطوره ها فراموش شوند
Iran, Islamic Republic of
تاریخ همین حالا جلوی چشمان ما دارد خط به خط نوشته میشود.همه شون در یه چیزائی عین همند =اشراف منشی زندگی کردن و سینه چاکی برای برگرداندن کدخدا +وعده هائی که به مردم میدهند ولی هیچوقت عملی نمیکنند.
United Arab Emirates
دولت خاتمی طبق آمار بهترین دولت بعد از انقلاب به لحاظ شاخص رفاه اقتصادی بود و البته بعضی که فقط تحریم و جنگ و برای مردم میخوان تحملش رو نداشتند و ندارند
Iran, Islamic Republic of
خاتمی در جریان فتنه 88 بدجور خراب کرد و پرونده اش سیاه شد ایکاش به رای اکثریت احترام میگذاشت و قواعد دموکراسی رو می پذیرفت .
Iran, Islamic Republic of
هنوز اکثریت ذکر شده شما برای اکثریت مردم شبه انگیزه
Iran, Islamic Republic of
حتی سازمان های نظر سنجی امریکا صحت انتخابات سال 88 رو تایید کردند .
Iran, Islamic Republic of
خود خاتمی هم اعتراف کرده که سال 88 تقلب نشده بود.
Iran, Islamic Republic of
احتمالا یه تو دهنی دیگه مثل ۹ دی لازمه
Iran, Islamic Republic of
ادبیات را ببینید فقط فحش و تو هین و ناسزا بلدن . ولی واقعیت اینه پیروزی سی بر صفر بعد از نه دی رخ داد
Iran, Islamic Republic of
طبق آمار صادرات زرشک هم در دوره خاتمی زیاد شده بود!
Germany
میزان رای ملت است و هر آنچه مردم اراده کنند همان خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
جهان دمت گرم . واقعا عکس زیبایی است .
M.sh
Iran, Islamic Republic of
اشتباها مثبت دادم
Germany
مگه سواد نداری؟
Iran, Islamic Republic of
اگه سواد داشت که وضعش این نبود
Iran, Islamic Republic of
عملکرد این جماعت نشان داده که اینها فقط به فکر منفعت خود هستند و چیزی که برایشان اهمیت ندارد نظام اسلامی و مردم هستند . برخلاف تذکرات امام خامنه ای و مردم عمل کردند خصوصا در این 6 سال اخیر ، سعی کردند حتی آب خوردن را با نظر کدخدا و توافق برجام باشد . تمام فرصت های کشور را به خاطر روحیه غرب گرایی و اجرای فرامین کدخدا ، از بین بردند و کشور را در عقب رفت قراردادند . حال که تمام تخم مرغ هایشان را که در سبد آمریکا و غرب داشتند .شکسته دیدند حال روحیه تقابل باآنها و همگامی با ملت و رهبر عزیزتر از جانمان را در دستور کارشان دارند که ما را یاد آن حکایت قدیمی که دزدی در حین دزدی متوجه شد مردم خشمگین دنبال او هستند و چاره را در فرار از دستشان دید و همینطوری فرار می کرد و همصدا با مردم می گفت آی بگیرید دزد را ، غافل از اینکه آن حکایت قدیمی توجیهی در این زمان ندارد ، آنها باید جوابگوی نابودی یکطرفه هسته ای باشند ، تعطیلی کارخانه ها ، نابودی اقتصاد و رکود کشور و بیکاری جوانان کشور ، کم ارزشی پول ملی ، عمل نکردن به وعدهایی که در نزد مردم و جوانان جوک روز شده و.... باشند .
Iran, Islamic Republic of
سید خندان خدا نگه دارت
Iran, Islamic Republic of
سید خندان یا پل رومی ! خخ.
Iran, Islamic Republic of
سید خندان و محبوب
م ج
Iran, Islamic Republic of
هیچ آشپزی نمی گه آش من شوره؟دگر فاتحه؟
عباس گودرزی
سلام راستی دلارهای هفت تومانی را چه کسی در کانادا و امارت و ... سرمایه گذاری نمود و ارزش پول داخلی را نابود کرد راستی چرا مردم اگر از هاشمی راضی بودند به ناطق نوری رای ندادند مردم متاسفانه خائنین به ارزش ها و اعتماد ها را بعدا شناسایی می کنند . لذا حداقل سه / چهارم امور کشور در عمر انقلاب در دست به اصطلاح اصلاح طلبان بوده ! و نتیجه تمام مشکلات و بیشترین منافقان و جاسوسان در دولت آنها بوده که از امریکا تقاضای تحریم ملت ایران را دارند .
Iran, Islamic Republic of
دلارهای یه تومنی کی به بورکینافاسو برد؟
United States
دلار هفت تومنی و دلار یه تومنی یعنی چی؟
Iran, Islamic Republic of
اینا همش داستانه برای سطگرمی
Iran, Islamic Republic of
عجب عکسیه
اینا محبوب ترین سیاست مدارای یک قرن اخیر ایران هستن
اره خیلی از دمشان معلومه
Iran, Islamic Republic of
بازه تشکر از جهان برای این عکس بسیار جالب
Iran, Islamic Republic of
خخخ،بابا تو دیگه کی هستی
Iran, Islamic Republic of
انشالله باهاشون محشور شی ودر ثواب اعمالشان شریک کامل.
Iran, Islamic Republic of
امام خمینی: بد خواهان بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است
مهدی
Australia
باسلام
حضرت امّام خمینی گفت ملاک حال فعلی افراد است .
Iran, Islamic Republic of
این حال فعلی شماست که خرابه بهتره فکری به حال خودتون بکنین به جای پرداختن به دیگران
Iran, Islamic Republic of
شیطان انسان را از پرداختن به خود باز داشته و مشغول به دیگران میکند
Iran, Islamic Republic of
ملاک حال فعلی افراد است امام خمینی (ره)
United States
امام خمینی: بد خواهان بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است
Iran, Islamic Republic of
هاشمی مرد اما نهضت هم چنان تحت ولایت جانشین راستین امام خمینی پا برجاست
Iran, Islamic Republic of
به فرموده امام خمینی تا نهضت زنده است هاشمی هم زنده است پس ارزوی مرگ هاشمی را به گور خواهید برد چون نهضت برای همیشه زنده و پابرجاست
Iran, Islamic Republic of
یکی نیست اینو از توهم در بیاره
دو ساله خوابی هاشمی تو استخر فرح پهلوی غرق شد و مرد
خبرشو نشنیدی؟؟
Iran, Islamic Republic of
توهم تو و امثال تو داری. فقط برای یاد آوری این شعر معرف رو از سعدی علیه الرحمه رو آویزه گوشت کن که زنده بودن به جسم نیست اگر چه بعید میدونم سوادت اینقد قد بده.

سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز
United States
هاشمی تا آخرین لحظات عمر با برکت امام خمینی در کنار ایشان و فرمانده کل قوای امام خمینی بودند بدون شک این حرف امام نسبت به هاشمی نبود بلکه افراد دیگری مد نظر بودند
Iran, Islamic Republic of
بغض هاشمی چنان چشم این قوم را کور کرده که چشم خود را حتی بر کلام نورانی امام خمینی هم میبندند
Iran, Islamic Republic of
فکر نکنم بدخواهان هاشمی بخواهند با آنانیکه هاشمی را ترور کردند محشور شوند
Iran, Islamic Republic of
مرحوم حجت الاسلام هاشمی اگر کمی سیاست میدانست هرگز نمیگفت دنیای فردا دنیای مذاکره است نه موشک ها !
Iran, Islamic Republic of
دوست عزيز تو مو ميبيني اون پيچش مو
اساتيد تو هم خيلي كار داره بفهمن چيزايي رو كه اون ميگفت 4 5 سال دگ ميفهمي دنيا دنياي چيه
موشك يا گفتگو! :)
بزار پشت سبيلت سبز شه بعد!
Iran, Islamic Republic of
عزیزم من پشت سبیلم 30 ساله که سبز شده است و اگر امروز قدرت دفاعی و موشکی ما نبود خطر جنگ نظامی حتمی بود زیرا در دنیای امروز قانون جنگل حاکم است و با مذاکره نمی توان مانع جنگ شد !
Iran, Islamic Republic of
تشکر از جهان نیوز بابت این عکس تاریخی
Iran, Islamic Republic of
به خصوص روحانی خیلی محبوبه البته برای روسای شرکت های فرانسوی
Iran, Islamic Republic of
با انتخاب مجدد روحانی به ریاست جمهوری معلومه چه کسانی محبوب هستند
Iran, Islamic Republic of
این شش نفر را بشناسید
1- مرحوم جناب حجت الاسلام هاشمی 8 سال رئیس جمهور 8 سال رئیس مجلس 20 سال رئس مجمع تشخیص.
2- آقا ی خاتمی هشت سال رئیس جمهور و پیرو آقای هاشمی
3- آقای ناطق 8سال رئیس مجلس هم حزب و پیرو اقای هاشمی
4- آقای روحانی 5سال رئیس جمهور و مرید و پیرو آقای هاشمی
5- آقای جهانگیر 5 سال معاون اول رئیس جمهور و و پیرو آقای هاشمیطرف دار دختر مظلوم وزیر.
6- حاج حسن اقا نوه امام بزگوار(ره) که با این رئیسها می نشیند.
ببنید چند سال حکومت در قبضه اینها بوده و از کی طلبکارند و چرا طلبکارانه بر خورد می کنند ببینید مظلومیت رهبری و نظام را.
Iran, Islamic Republic of
این چه منطقیه؟ چرا دوگانه درست می کنی اون هم اینقدر بی ربط!
رهبری 8 سال رییس جمهور بودند و 29 ساله که رهبر هستند یعنی بالاترین مسئولیت در جمهوری اسلامی
Iran, Islamic Republic of
من هنوز نمیدونم اختیارات و وظایف رهبر در کشور چیه?
Iran, Islamic Republic of
با کمی مطالعه و گوش دادن به سخنرانیهای ایشان متوجه میشی.
Iran, Islamic Republic of
رهبری را خدا برای مردم و نظام نگهداره. کل عمر با برکت خود را صرف انقلاب و نظام و مردم کرده اند و هیچ ادعایی نداشته و طبق اعتراف دوست و دشمن ایشان هوشمند ترین رهبرند. این یکی دوستان خودشان بر علیه خود و نظام اپوزسیون تشکیل دادند.
محمد خاکدامن
Iran, Islamic Republic of
لعن الله علی قوم الکافرین
Germany
کسانی که خود را هدایت یافته و دیگران را کافر میپندارند در ضلالت آشکاری قرار دارند
Iran, Islamic Republic of
تو چرا به خودت واینا گرفتی؟ این ایه قران کریم است .
Iran, Islamic Republic of
درسته شاید خودت منظور آیه قرآن کریم باشی
Iran, Islamic Republic of
غربگراها و کسانی که دل در گرو کدخدا و جبهه باطل دارند هدایت یافته نیستند.
Iran, Islamic Republic of
حتما ایتارو به خودت میگی باشه عیب نداره
Iran, Islamic Republic of
کسانیکه بر اساس اصول، اسلامی و مومنانه عمل میکنند و برعکس، کسانیکه بر اساس اصول، فتنه و ضدانقلابی گری میکنند چی؟ اون ها رو هم متوهم میگی؟! مثل لشگر ابوسفیان که به هر راه یافته ای میگفت متوهم؟!
توهم یا واقعیت، بر اساس عمل هست. نمیتونی کسانیکه بر اساس قرآن و عترت مومند رو با عبارت متوهم، کافر کنی و کافران احمق رو مومن. نمیتونی. زور نزن. کسی که عاقل باشه، به عمل آدم ها توجه میکنه و دسته بندی شون میکنه، نه زبان تو.
United States
حتما یکی از کسانیکه به اصول اسلام و مومنانه عمل میکنه جنابعالی هستی؟ اگر این توهم نیست پس چیست؟ کسی که خود را حق و مخالف خود را باطل بنامد بی شک در توهم و ضلالت به سر میبرد. فقط خداوند که قلبها آگاه است
صامین
Iran, Islamic Republic of
چرا چرند میگی
نکنه فکر کردی اسلام و حق یه چیز مبهمیه که اصلا نمیشه درکش کرد!!!
شاید از اون آدمایی که بزرگان اسلام رو صرفا انسانهای ماورایی میدونن که هیچ ویژگیشون قابل الگو برداری برای زندگی عوام نیست؟
تا کی می خواهید خودتون رو به خواب بزنید؟
مثه روز روشنه که رهبر حکیم انقلاب منش و رفتار افکار و برنامه هاشون بر اساس پیروی از قرآن و دستورات ائمه معصومین هست همون جور که امام خمینی رحمت الله علیه اینگونه بودند
اما حضرات حاضر در عکس ....
Iran, Islamic Republic of
اما حضرات حاضر در عکس تفکر و رفتارشون شبیه ابوموسی اشعری و شاهان قاجاره
United States
باز هم قیاس به نفس کردی برادر جان
Iran, Islamic Republic of
به راحتی تهمت زدن به دیگران از خصوصیات دیگر این قوم متوهم خود حق پندار است
حق شناس
Iran, Islamic Republic of
اسلام هیچ وقت مبهم نیست بلکه بسیار واضح و روشن است و این افرادی مثل شما هستند که با افکار نادرست خود آنرا مبهم جلوه میدهند وقتی افرادی مثل جنابعالی خود را حق دانسته و مخالفان خود را کفر این یعنی عدم شناخت اسلام. اسلام دین برابری برادری و رحمت است. در ضمن از حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری برای توجیه افکارت استفاده نکن خود بگو چه در چنته داری
صامین
Iran, Islamic Republic of
در چنته من تبعیت از ولی فقیه و سلاحی برای نابودی مغز فساد عالم یعنی رژیم صهیونیستیه ...
حق شناس
Iran, Islamic Republic of
کسانی که خود را حق دانسته و مخالفان خود را کافر بدون شک هیچ ارتباطی با ولی فقیه و بزرگان دین ندارند
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
صرفا نمیشه گفت هر کس بر حق نیست کافره ممکنه منافق باشه
مثل افرادی که در ظاهر خودشون رو تابع رهبر اسلامی نشون میدن اما در پنهان راه رو برای تسلط کفار بر کشور اسلامی باز میکنند و اسمش رو میگذارن تعامل ورفع تنش
چه دلیل عقلی برای اجازه ورود بازرسان مرتبط با دشمن کافر به تاسیسات مهم کشور اسلامی وجود داره؟
صامین
Iran, Islamic Republic of
الان حضرات حاضر در عکس مخالفان بنده اند!!!!؟
شما حالت خوبه؟!!
من گفتم که بر حقم؟!!!
Iran, Islamic Republic of
منظور کسانی است که خود را حق مطلق دانسته و مخالفان خود را کفر مطلق اگر شما جزو آن افراد هستی که هیچ و الا منظور شما نیستی
Iran, Islamic Republic of
حق کاملا روشنه ولی اینکه اونو به خودت نسبت بدی و ناحقی را به دیگران این مبهمه. حضرت امام و مقام معظم رهبری و علمای بزرگوار دین هم برای زدودن توهمات از دین تلاش میکنند
Iran, Islamic Republic of
امام خامنه ای در راه حقند و رهروان ایشان هم تحت هدایت ایشان در راه حق قدم بر میدارند
اما امریکای خبیث و صهیونیست کودک کش در نقطه مقابل حق و در ضلالت و تاریکی اند و همچنین منافقانی که ظاهرا خود را تابع امام میدانند اما در عمل عامل به برنامه های استکبار میباشند
صامین
Iran, Islamic Republic of
بنده حق رو به خودم نسبت ندادم بلکه این "خودم" هستم که سعی دارم در مسیر حق قرار دهم
اما در مورد اینکه سیر حرکت امام خمینی و امام خامنه ای در مسیر حق است و امریکا صهیونیست ها و دوستان داخلیشون در ضلالت و گمراهی شکی نیست
از خدای بزرگ میخواهیم که به ما توفیق مبارزه با کفر و ظلم عطا نماید
اللهم اللعن قوم الکافرین والمنافقین
Iran, Islamic Republic of
احسنت به برادر متوهم
Iran, Islamic Republic of
توهم خود حق پنداری باعث میشه از تفکر به حال خود باز بمانند و این امر در نهایت به نایودیتان منجر خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
در ضلالت آشکار تویی و طرز فکرت گفته لعنت خدا بر کافرین تو چرا ناراحت شدی و موضع گرفتی؟؟
Iran, Islamic Republic of
همه میگوییم لعنت خدا بر کافرین و هزاران بار لعنت باد بر کافران. ولی مشکل اینه بخوایم مخالفای خودمونو کافر جلوه بدیم و خودمونو حق و ما حق نداریم به راحتی به هرکس که مثل ما فکر نمیکنه بگیم کافر
صامین
Iran, Islamic Republic of
شما انگار قصد نداری حرف بنده رو متوجه بشی؟
من کجاگفتم مخالفان من یا ما کافرند؟
بنده اینجا صحبتی از تفاوت فکری بین مسلمانان ندارم
ما مسلمان ها همه متحد و در کنار هم تابع قرآن هستیم و اصلا این واژه ها بر گرفته از آیات قرآنه
خداوند خودش در قرآن دو گانه حق و باطل رو بیان فرمودن و مومنین رو در جبهه حق و کافران رو در جبهه باطل دسته بندی کرده اند
البته مبارزه با کفر راحت تر از مبارزه با نفاق و تزویره برای همین برای نابودی نفاق باید بیشتر از خدا کمک بطلبیم
لعنت خدا بر کفار و منافقین
شما چرا بر منافقین لعن نفرستادی؟؟!!
امیر
Australia
سلام
درایران قوم کافرنداریم : باید بگویم لعن الله علی قوم الخائنین و
منافقین دروغگویان .
محمد رحیمی کهکی
Iran, Islamic Republic of
وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ. أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَـکِن لاَّ یَشْعُرُونَ
Germany
تفسیر به رای کنندگان قران به بدترین عذاب دچار خواهند شد
Iran, Islamic Republic of
وصد البته انها که مصادیق واضح ایات قران مجید را ، به روی خود نمیاورند وبرای قبیله شون پا روی همه چیز میگذارند.
Iran, Islamic Republic of
شاید مصداقش در خودتان وجود داشته باشد؟ از کجا اینچنین مطمئنی
Iran, Islamic Republic of
تفسیر به رای کنندگان در آتش خواهند شوخت
Iran, Islamic Republic of
تفسیرکنندگان به رای بله. ولی تفسیرکنندگان درست، تحت رحمت خدا هستن و ایشان، آیه درستی نوشت.
در مقابل، کسانیکه آیات خدا را، با دروغ تفسیر به رای، رد میکنند، اصلا قرآن را، قبول ندارند. عذاب این ها که البته اعتقادی به حساب و عذاب ندارن، دیدنیست....
United States
یعنی شما مفسر قرآن هم هستی؟ بازم که توهمت زد بالا برادر
Iran, Islamic Republic of
این توهم تا نابودی این قوم ادامه خواهد داشت
Iran, Islamic Republic of
تفسیر به رای کنندگان آتش هیزم جهنمند
Iran, Islamic Republic of
اکبر رفسنجانی تمام شد ...
Germany
هاشمی زنده است چون نهضت زنده است
Iran, Islamic Republic of
حصرت امام خمینی: هاشمی زنده است چون نهضت زنده است
Iran, Islamic Republic of
وقتی امام میگوید هاشمی زنده پس بدون شک زنده است و این بدخواهان هستند که نابود خواهند شد
Iran, Islamic Republic of
وقتی امام میگوید هاشمی زنده پس بدون شک زنده است و این بدخواهان هستند که نابود خواهند شد
Iran, Islamic Republic of
فرماندهی کل قوای پیر جماران حضرت آیت االه هاشمی رفسنجانی در دل دوستداران خمینی کبیر برای همیشه زنده است
Iran, Islamic Republic of
من که به گفته های امام خمینی ایمان دارم و هیچ شکی ندارم وقتی امام میگوید هاشمی زنده است یعنی زنده است و بدون هیچ بهانه ای آنرا قبول میکنم
عاشق پیر جماران
Iran, Islamic Republic of
بدخواهان هاشمی دقت کنید این کلام خمینی کبیر است: بد خواهان بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است
Iran, Islamic Republic of
مردان خدایی هرگز نمیمیرند
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم جهان نیوز و سایرین هم به این نتیجه رسیدند که کفگیر به ته دیگ خورده . والا چهره و سیمای سید خندان رو شطرنجی
می کرد .
علی
Iran, Islamic Republic of
لعنت خدا بر منافقان و خوارجان
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
""چیزی طول نکشید که این تصور به کلی فرو ریخت و با معرفی کابینه دولت !!!!!!!!!!!!!دهم!!!!!!!!! مشخص شد تعداد قابل توجهی از اعضای دولت جدید همان وزرای دولت پیشین هستند.""
...
احمدی و ولایت
Iran, Islamic Republic of
بزرگترین مفهوم این عکس، مظلومیت رهبرم سید علی ست...
یونس
Iran, Islamic Republic of
مطمئنم اگر ایت الله رفسنجانی بودن الان روزگار ایران اینطور نبود
هرچند رسالت تمام وابستگان جریان اصولسوار و تندرو و صدا سیمای میلی سانسور و گل وبلبل نشان دادن دوروغی مملکت هست .
Iran, Islamic Republic of
دوران 8 سال ریاست جمهوری آن مرحوم رو هنوز فراموش نکرده ایم تورم 50 درصدی و چندین برابر شدن نرخ دلار و مسکن و بنزین و فقر و افزایش فاصله طبقاتی دستاورد دولت ایشان بود.
United States
فکر کنم اونومقع بچه بودی یا به دنیا نیومده چون اگه اون دورانو درک کرده بودی و میدونستی اداره کشوری که هشت سال با همه دنیا جنگیده بود و تمام زیرساختها بر اثر جنگ آسیب دیده بود و با نفت 12 دلاری اداره مملکت یک معجزه بود که با دستان توانای حضرت آیت الله هاشمی این مهم صورت گرفت
Iran, Islamic Republic of
اجرای سیاست اقتصاد نئولیبرالی(سرمایه داری) در سالهای 68 تا 76 باعث افزایش فاصله طبقاتی و افزایش تورم و فقر و بیکاری شد وگرنه در طول دفاع مقدس که آیت الله خامنه ای رئیس جمهور بودند با وجود هزینه های بالای جنگ اوضاع کشور و مردم روبراه بود.
Iran, Islamic Republic of
... خوب برادررياست جمهوري آن مرد بزرگ بلا فاصله بعد ازجنگ بود شما ظاهرا با جنگ ارتباطي نداري
Iran, Islamic Republic of
چرا در دوران 8 سال جنگ تحمیلی سالهای 59 تا 67 با وجود هزینه های بالای جنگ اوضاع اقتصادی مردم نسبتا"خوب بود اما بعد از جنگ بد شد ؟!
Iran, Islamic Republic of
رهبری امام خمینی ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای ریاست مجلس و فرماندهی کل قوای آیت الله هاشمی...و وحدت مردم و مسولین باعث شد نه تنها اوضاع اقتصادی بد نباشد بلکه بتوانیم با تمام قدرتهای آنروز دنیا بجنگیم و پیروز شویم
Iran, Islamic Republic of
حضرت آیت الله هاشمی با معجزه مدیریتی خود توانست کشور را بعد از جنگ هشت ساله بخوبی اداره کند
Iran, Islamic Republic of
معجزه اش در تورم 50 درصدی و گرانی دلار و مسکن و بنزین کاملا"مشهود بود !
Iran, Islamic Republic of
اداره ی کشوری که بعد از هشت سال جنگ در مقابل تمام دنیای استکباری ایستاده و همه ساختارهایش آسیب دیده و با نفتی که 12 دلار بیشتر ارزش نداشت فراتر از معجزه است حالا بغض هاشمی باعث شده نتونی ببینی این مشکل حضرت عالیست
Iran, Islamic Republic of
هاشمی دیدی بلند و آینده نگر داشت او ابر سیاستمدار ایران زمین بود
عنابستاني
Iran, Islamic Republic of
اين عكس در تاريخ ملت ايران ماندگار خواهد شد تاريخ يك ملت در اين عكس ديده مي شود!
Iran, Islamic Republic of
واقعا عکس تاریخی و بی نظیریه از سیاستمداران محبوب ایران زمین
Iran, Islamic Republic of
هرچی بدبختی می کشیم زیر سر اصلاحات و کارگزاران است .
Iran, Islamic Republic of
بدبختی ملت از افکاری مثل افکار شماست
Iran, Islamic Republic of
تاریخ ایران به این افراد افتخار میکند
Iran, Islamic Republic of
نگاه کن هر کدامشان چشمشان به یک جایی دوخته اند حواسشان معلوم نیست کجاست
Iran, Islamic Republic of
بازم که توهم زدی برادر آخه توی عکس چجوری میتونی نگاهو تشخیص بدی؟ شایدم به غیب وصلی ما نمیدونیم
Iran, Islamic Republic of
این قوم به غیب وصلن و همه چیزو میبینن
Iran, Islamic Republic of
این که ما به غیب وصلیم واقعیته ما همه چیزو میدونیم
Iran, Islamic Republic of
از جهان نیوز خواهش میکنیم اگر از این عکسهای جالب و تاریخی دارند ملت را از آن محروم نکنند
Iran, Islamic Republic of
ببینید در تخریب وجهه نظام مقدس اسلامی و بدبختی مردم ایران ، این افراد چقدر نقش داشته و دارند ؟؟؟
...
Iran, Islamic Republic of
این افراد در دل و جان مردم جای دارند و نتیجه انتخاباتهای اخیر و علی الخصوص نتیجه حیرت انگیز سی بر صفر نشانه این محبوبیت است و مردم خوب تشخیص میدهند
Iran, Islamic Republic of
خدا در قران در سوره فرقان می فرماید بندگان خوب خدا صفاتی دارند از جمله اینکه با جاهلان سر به سر نمی گذارند لذا سربه سر این اصلاحاتی های دوم خردادی نگذارید .... ولی خود رو هم المصلحون می دونن .والسلام
Germany
الهم الجعل عواقب امورنا خیرا
دوم خرداد و خردادي ها ايران را فروختند
اسحاق
رهبر ما غریب
خدا نگهدارش باشه تنها دلسوز مردم رهبر والسلام