جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

آمریکا به مقام سعودی: هرگز درباره عراق حرف نزن

سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۲۳
کد مطلب: 614350
یک رسانه عربی از دستور آمریکا به یک مقام سعودی برای خودداری از هرگونه اظهارنظر درباره تحولات عراق پرده برداشت.
آمریکا به مقام سعودی: هرگز درباره عراق حرف نزن
به گزارش جهان نيوز، روزنامه العربی الجدید گزارش داده است آمریکا به «ثامر السبهان» وزیر سعودی دستور داده است از هرگونه اظهارنظر درباره عراق و تحولات این کشور خودداری کند.

این در حالی است که یک مسئول عراقی تاکید کرده است السبهان شخص منفوری در عراق است و اظهارنظر وی درباره مسائل سیاسی عراق پذیرفتنی نیست و به همین سبب واشنگتن از وی خواسته است در این زمینه سکوت کرده و درباره مسائل عراق اظهارنظر نکند،‌چرا که اظهاراتش تاثیر منفی دارد به ویژه اینکه وی در نزد گروه‌های عربی سنی و شیعی از آن زمانی که سفیر ریاض در بغداد بود، منفور بود.
ثامر السبهان وزیر مشاور سعودی در امور خلیج فارس و سفیر سابق این رژیم در عراق در پی برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در توئیتی به مقتدی صدر رهبر جریان صدر تبریک گفته و درباره پیروزی فهرست سائرون به رهبری وی مطلبی اختلاف‌برانگیز گفته بود.

این مسئول که در دفتر حیدرالعبادی نخست وزیر عراق فعالیت می‌کند، افزود اظهارات وزیر سعودی در توئیتر و در رسانه‌های محلی در داخل عراق حساسیت ایجاد می‌کند به ویژه اینکه این برداشت را می‌دهد به اینکه عربستان سعودی در آنچه در عراق می‌گذرد، نقش دارد، السبهان نه تنها در میان گروه‌های شیعی بلکه حتی در میان اهل سنت و کردها هم فرد جایگاهی ندارد.

این مسئول گفته است آمریکایی‌ها هم بر این باورند که دخالت‌های السبهان و  آنچه وی درباره عربیت عراق تکرار می‌کند، نشان می‌دهد که آنچه وی هدف قرار داده، ایرانی‌ها هستند نه عراقی‌ها و این مسئله تاثیرات منفی بر روند تشکیل دولت سریع و مناسب در عراق برای مرحله امنیت شکننده این کشور خواهد گذاشت.

ثامر السبهان 51 ساله در حال حاضر وزیر مشاور دولت در امور خلیج فارس در حکومت سعودی است و پیشتر به عنوان وابسته نظامی در لبنان و در ادامه به عنوان سفیر در عراق فعالیت کرده بود که به سبب اظهارات طایفه‌ای‌ و مواضع منفی‌‌اش، از عراق اخراج شد.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *