جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

راهکار مسکو و دهلی در برابر واشنگتن

سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب: 614320
به نظر می‌رسد روسیه و هند برغم تحریم‌های آمریکا قصد ندارند همکاری‌های اقتصادی و نظامی-فنی خود را کاهش داده و دو کشور قصد دارند در طرح‌های بزرگ اورآسیایی نیز مشارکت کنند.
راهکار مسکو و دهلی در برابر واشنگتن
به گزارش جهان نيوز، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز در تحلیلی نوشت: همکاری‌های اقتصادی ونظامی-فنی روسیه و هند در حال گذراندن امتحان «آشفتگی جدید» در نتیجه تحریم‌های آمریکاو جنگ‌های تجاری در منطقه است. در چنین شرایطی هند برای روسیه بعنوان «شریک راهبردی ممتاز» اهمیت بیشتری پیدا کرده است. برنامه گسترده ملاقات "نریندرا مودی" نخست وزیر هند و "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه، این مسئله را ثابت کرده است. 

بیخود نیست که وضعیت روابط مسکو و دهلی «شراکت راهبردی ممتاز» نام گرفته است. در چارچوب این مشارکت روسیه و هند در زمینه نظامی-فنی، در عرصه انرژی اتمی، استخراج نفت و گاز، تجارت مواد خام و محصولات صنعتی و کالاهای مصرفی گسترده شده است.

در عین حال مسکو و دهلی در حال کار به روی ایجاد منطقه آزاد تجاری بین هند و اتحادیه اقتصادی اورآسیا هستند که مذاکرات اولیه در این خصوص پایان یافته و مذاکرات رسمی در پاییز آغاز خواهد شد. علاوه بر این، هند بعنوان عضو تمام و کمال سازمان همکاری‌های شانگهای نیز عرصه جدیدی برای توسعه روابط اقتصادی با روسیه پیدا کرده است. پوتین روز گذشته اعلام کرد که طرح‌های اورآسیایی بزرگی بین دو کشور در حال شکل گیری هستند، ضمن اینکه درهای مشارکت در آنها برای همه کشورهای علاقه مند باز است و این مشارکتی متقابلا سودمند خواهد بود.  

همکاری‌های اقتصادی و انرژی روسیه و هند بسیار گسترده است
با توجه به رشد قیمت جهانی نفت، حجم مبادلات بازرگانی بین روسیه و هند در سال گذشته تقریبا 20 درصد رشد داشت و در ماههای اولیه سال جاری نیز 40 درصد افزایش یافته است. در سال 2017 ارسال نفت روسیه به هند 10 برابر بیشتر شد و طرحهای جدی در زمینه همکاری‌های نفتی و گازی بین دو کشور وجود دارد.

علاوه بر این شرکت «راس اتم» روسیه در حال ساخت نیروگاه اتمی در خاک هند است. یک سال قبل مسکو وعده اعطای وامی به ارزش 4،2 میلیارد دلار ظرف ده سال به منظور تکمیل فاز پنج و شش این نیروگاه را به دهلی داد.
مذاکرات دو کشور در زمینه خرید سامانه‌های موشکی «اس-400» روسی به هند نیز موضوع بسیار خاصی است. البته خریداران تسلیحات نظامی روسیه تحت تحریم‌های ضدروسی آمریکا قرار خواهند گرفت. در صورت انعقاد قرارداد رسمی، شرکت‌های هندی ممکن است مورد تحریم آمریکا قرار بگیرند.  البته مقامات رسمی دهلی اعلام کرده اند که هیچ کشور ثالثی نمی تواند روی برنامه خرید تسلیحات نظامی هند تاثیر بگذارد. ترکیه نیز دیگر خریدار موشک‌های اس-400 روسی، دقیقا همین موضع گیری را در برخورد با انتقادات غرب داشته است.

آمریکایی‌ها فعلا عزم راسخ خود برای تحریم‌های ثانویه علیه شرکای نزدیک روسیه را نشان نداده اند. بر کسی پوشیده نیست که واشنگتن خود روی ارسال تسلیحات آمریکایی به هند، بعنوان وزنه توازنی در مقابل چین، حساب باز کرده است. ضمن اینکه برای دونالد ترامپ بسیار مهم است که بتواند با یک تیر دو نشان زده و با به تسخیر درآوردن بازار تسلیحاتی هند، هم با چین مقابله کرده و هم  در این زمینه از روسیه پیشی بگیرد. ولی هنوز مشخص نیست در این مسیر می تواند موفق باشد یا خیر.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *