پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۳

روزه در شب اول قبر مومنان چه نقشی خواهد داشت؟

سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب: 614306
امام صادق (ع) در حدیثی به نقش‌آفرینی روزه در شب اول انسان اشاره می‌کند.
روزه در شب اول قبر مومنان چه نقشی خواهد داشت؟
به گزارش جهان نيوز، طبق بیان صریح رسول گرامی اسلام (ص)، ماه رمضان با فضیلت‌ترین و برترین ماه در میان سایر ماه‌هاست «شَهرُ رَمَضانَ سَیِّدُ الشُّهورِ». ماهی که مبارک خوانده شده و ابتدای آن رحمت، میانه‌اش برکت و انتهایش مغفرت است. در واقع خداوند با قرار دادن روزه ماه رمضان و آراستن این ماه با عناصری مثل «رحمت و برکت و مغفرت» مقطعی را برای رشد سریع‌تر مؤمنان در عرصه‌های معنوی فراهم کرده است.

در همین راستا به حدیثی از امام صادق (ع) درباره جایگاه روزه و نقش‌آفرینی آن در شب اول قبر اشاره می‌شود:

إِذَا دَخَلَ الْمُؤْمِنُ قَبْرَهُ کَانَتِ الصَّلَاةُ عَنْ یَمِینِهِ وَ الزَّکَاةُ عَنْ یَسَارِهِ وَ الْبِرُّ مُطِلٌّ عَلَیْهِ قَالَ وَ یَتَنَحَّى الصَّبْرُ نَاحِیَةً فَإِذَا دَخَلَ عَلَیْهِ الْمَلَکَانِ اللَّذَانِ یَلِیَانِ مُسَاءَلَتَهُ قَالَ الصَّبْرُ لِلصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ دُونَکُمَا صَاحِبَکُمْ فَإِنْ عَجَزْتُمْ عَنْهُ فَأَنَا دُونَه‏.

هنگامی که مؤمن وارد قبرش می‌شود، نماز در سمت راست او و زکات در سمت چپ او و اعمال نیک در بالای او قرار می‌گیرند و روزه در گوشه‌ای می‌ایستد و هنگامی که دو فرشته سؤال کننده نزد مؤمن می‌آیند، روزه به نماز و زکات می‌گوید از رفیق خود دفاع کنید و اگر نتوانستید من دفاع می‌کنم.

(منبع: مستدرک الوسائل، ج 3، ص 90)
رسول خدا (ص) نیز در حدیثی می‌فرماید: خداوند متعال می‌فرماید: «قالَ اللّهُ عز و جل: «الصَّومُ لی و أنَا أجزی بِهِ»؛ روزه، براى من است و خودم پاداش آن را مى‌دهم.

(منبع: تهذیب الأحکام، ج 4، ص 152، ح 420، الکافی، ج 4، ص 63، ح 6)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
خوشا به حال روزه داران که سهم آنها از روزه فقط گرسنگی نیست
Iran, Islamic Republic of
روزه همگی قبول باشه ما نمی تونیم درباره باطن انسانها قضاوت کنیم هر کسی روزه بگیرد ماجور است و روزه، ریای کمتری دارد چون در منزل می تواند روزه خواری کند ولی وقتی روزه می گیرد یعنی به خاطر خداست
Iran, Islamic Republic of
خبر راجع به قضاوت نبود. بهتر است نظرات غلط را از روی هوای نفس، مطرح نکنید.
قضاوت نیز، از ضروریات تعقل است و ما هم عقل داریم و در حد مشاهدات، میتوانیم قضاوت کنیم. باطن انسان ها نیز، از رفتارشان‌ مشخص است. چراکه رفتار، عمل به اعتقادات قلبی است.