سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۶۱
نسخه جدید حجاریان برای اصلاحات رونمایی شد

عبور از رئیس‌جمهور شهید و تسخیر رهبری!/ معنای اصلاح طلبی مدل ارسطو و افلاطون اصلاح شده چیست؟

سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب: 614279
در مدل ارسطویی گام اول تسخیر ریاست جمهوری است. آنهم ریاست جمهوری که صرفا تئوری پردازی نکند و حتی در این راه سرنوشتی همچون امیر کبیر را نیز بپذیرد!
عبور از رئیس‌جمهور شهید و تسخیر رهبری!/ معنای اصلاح طلبی مدل ارسطو و افلاطون اصلاح شده چیست؟
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: دولت پنهان، دولت موازی، حذف روحانی از ریاست جمهوری، تشکیل دولت نظامی و... کلیدواژه های روزهای اخیر سعید حجاریان است که نشان داده وقتی سخن می گوید، رسانه ها و چهره های اصلاح طلب را برای پروژه جدیدی در حال به خط کردن است!

او چند روز قبل در تحلیلی عجیب و فضایی از سرنگونی دولت روحانی توسط جریان راست و حتی از سرکارآوردن دولت نظامی سخن گفت. همزمان با او نیز برخی اصلاح طلبان بحث دولت پنهان و موازی را در رسانه های زنجیره ای مطرح کردند. کنار هم قرار دادند این اظهارات نشان می دهد که جریان تندرو اصلاحات عملا وارد یک پروژه بزرگ عملیات روانی در آستانه مرگ برجام و مذاکرات دولت با اروپایی ها شده است.

اما گرچه این پروژه در جای خود در شرایط فعلی بسیار مهم است و نشان می دهد که جریان تندرو اصلاحات از شمشیر کشیدن علیه نهاد رهبری در بزنگاه ها همچنان ابایی ندارد؛ ولی یادداشت مبسوط اخیر سعید حجاریان با عنوان " چهارراه اصلاح‌طلبی" از اهمیت ویژه تر و راهبردی تری برخوردار است.

حجاریان در یادداشت اخیر خود درباره نسخه جریان اصلاحات برای بدست گرفت ارکان قدرت و همچنین آخرین نسبت اصلاحات با قدرت پرده برداری کرده است. در اینباره نکات ذیل قابل تامل است:

الف: حجاریان تحقق اهداف جریان اصلاحات را از کانال مطالبه فوری تغییرات ساختاری – همانند آنچه احمدی نژاد در روزهای اخیر خود به زبان آورد- و همچنین طرح مباحثی همچون رفرانداوم – مساله ای که روحانی مطرح کرد- نمی داند. البته حجاریان در ادمه خود را مخالف رفراندوم و یا تغییرات ساختاری جمهوری اسلامی نشان نمی دهد بلکه دلایلی را برای نادرستی این روش ها در شرایط فعلی بیان می کند. شاه بیت دلیل وی در این گزاره خلاصه می شود که نوشته است: " امکان پیش‌بردن پروژه‌های مختلف میسر است؛ یعنی حتی می‌شود شورای نگهبان، به نقطه‌ای هدایت شود که بر صلاحیت ناممکن‌‌ترین گزینه‌ها مهر تأیید بزند"

وی درباره رفراندوم – طرح روحانی- نیز معتقد است که ابتدا باید کسب قدرت کرد و سپس دنبال سیاست ورزی و چانه زنی رفت. در حالیکه حسن روحانی در شرایط فعلی نفر دوم اجرایی کشور در ساختار قدرت محسوب می شود، به نظر می رسد که منظور حجاریان از کسب قدرت چیزی دیگری  است. البته بعدها او توضیح می دهد که منظور کسب قدرت اجتماعی است. – قدرتی که پشتوانه ایستادن در مقابل حاکمیت و تحمیل خواسته های همچون رفراندوم باشد- او در ادامه  وضعیت فعلی طرح کنندگان رفراندوم در جمهوری اسلامی را گدایی قدرت می نامد.

همچنانکه تصریح می کند: " «اصلاح‌طلبی» اکنون ‌‌دنبال «عدل مظفر» نیست، بلکه نو‌مشروطه‌خواه و «جامعه‌محور» است؛ یعنی قدرت را گدایی نمی‌کند، بلکه به دست می‌آورد. آبروی اصلاح‌طلبی از این نظر به خطر افتاده است که عده‌ای، حتی با نیت خیر، دستشان را دراز کرده‌اند؛ بی‌آنکه جیب‌شان پر باشد! البته می‌توان اصلاح‌طلبی پرفشاری داشت و با بعضی قدرت‌های اجتماعی همسو شد، مشروط بر آنکه درون‌زا باشند؛ ولی باز هم باید دید منافع و مضرات این همدستی چیست و به چه اندازه خواهد بود." البته با این بیان پرواضح است که حجاریان کدام اصلاح طلبان را نفع کرده است. همان های که جریان تندرو اصلاحات در تمام سال های گذشته از آنان به عنوان اصلاح طلب بدلی و یا حکومتی یاد کرده است.

ب: اما نکته اساسی یادداشت اخیر حجاریان در قسمت تشریح "نسبت اصلاح طلبان با قدرت" در نوشته او هست که در آن از نسخه اصلاحات برای کسب قدرت در جمهوری اسلامی رونمایی کرده است. وی در اینباره چهار مدل ارسوطی، افلاطونی، رواقیون.. را مطرح می کند و در نهایتا نسخه ارسوطی و افلاطونی پیشرفته را می دهد!

در نسخه ارسطویی او معتقد است: "اصلاح‌طلبی در این مدل رئیس‌جمهور (کارگزار حکومتی) می‌شود. این مدل می‌گوید که اصلاح‌طلبی فقط در تئوری‌پردازی خلاصه نمی‌شود و باید به‌ طریقی تئوری‌هایش را به فاز اجرا وارد کند. مدل ارسطویی در واقع، شکل توسعه‌یافته مدل سقراطی است؛ چراکه نقدها در آن هدفمند و همراه با تجویز است و مانند نسبت ارسطو-اسکندر نصایح از سوی حاکم پذیرفته می‌شود. نمونه‌ این مدل امیرکبیر بود؛ میرزاتقی‌خان تا دم آخر خود را به‌عنوان قطب مقابل شاه تعریف نکرد و به‌عنوان معلم ناصرالدین‌شاه به او وفادار ماند و آخرالامر رگش به فرمان شاه زده شد. یعنی درواقع امیرکبیر تا‌آنجا‌که توان داشت پروژه‌ اصلاحات را پیش برد ولی از مقطعی تحمل نشد."

وی درباره نسخه افلاطونی نیز معتقد است: "مدل افلاطونی. افلاطون معتقد بود وضعیت مطلوب تحت حکومت حاکم مطلق‌العنان پدید می‌آید. او در مباحث خود حکومت دموکراتیک، الیگارشیک، استبدادی را نامطلوب و طبقاتی می‌خواند و اعتقاد داشت سخنان این حکومت‌ها درباره عدالت، منفعت همگانی و... لاف گزاف است؛ زیرا حاکمان این حکومت‌ها فقط به اطرافیان خود بذل توجه دارند. به همین سبب او مدل فیلسوف‌شاه را تعریف کرد و گفت حکمران باید صفات و ویژگی‌های ذاتی داشته باشد؛ والا حکومت به منزل مقصود، که همانا «مدینه فاضله» باشد، نخواهد رسید. اصلاح‌طلبی افلاطونی از این ایده گرته‌برداری کرده‌ است و می‌خواهد از طریق «اصلاحات»، قدرت را به دست بگیرد. اصلاح‌طلبان افلاطونی در ساختار کنونی، می‌خواهند فقیه شوند، سپس به خبرگان ورود کنند و سلسله مراتب ارتقا را طی کنند."

اما حجاریان نسخه سقراطی را مطلوب نمی داند زیرا معتقد است: "اصلاح‌طلبان سقراطی به کسب قدرت نگاهی ندارند؛ فردگرا و تک‌رو هستند" و می نویسد: " مدل سقراطی را نمی‌توان در قالب سازمان ریخت؛ چراکه فردی و مربوط به حوزه روشنگری است. رواقیون نیز چنان‌که ذکر شد، به‌دنبال اصلاح مردم هستند و نگاهشان اساسا معطوف به اصلاح قدرت نیست. مدل ارسطویی نیز حتی اگر نیت خیر داشته باشد، چون درون قدرت تعریف می‌شود، باید قید پایگاه اجتماعی‌اش را بزند. مدل افلاطونی به دنبال تغییر بنیادی ساختار نیست بلکه می‌خواهد جای جبار و فیلسوف‌شاه را عوض کند؛"

وی در ادامه نیز تصریح می کند: "مدل مطلوب برای اصلاح‌طلبی چیست؟ شاید بتوان از ترکیب مدل «افلاطونی-ارسطویی» به‌عنوان مدل اصلاح‌طلبی مطلوب سخن گفت. مشروط به آنکه:

1) ابعاد متافیزیکال آن دو رویکرد را در مدل دخیل نکنیم 2) اصلاح‌طلبی را در روندهای جاری مضمحل نکنیم.

اصلاح‌طلبی در این مدل، باید به‌مرور و با سازماندهی و داشتن تحلیل مشخص از شرایط مشخص، به‌عنوان قطب قوی تعریف و شناخته شود؛ چراکه توضیح دادم در بازار سیاست، پول تقلبی و بدون پشتوانه فاقد ارزش است. به قول حافظ: «قلندران حقیقت به نیم جو نخرند / قبای اطلس آن‌کس که از هنر عاریست» در این مسیر و پس از طی‌کردن مراحلی باید از ارسطوی اصلاح‌شده به افلاطون اصلاح‌شده، چنانکه ذکر آن رفت، تغییر وضعیت داد. الگوی «فشار از پایین، چانه‌زنی در بالا» ریشه در چنین موضوعی داشته است."

*اما معنای ارسطو و افلاطون اصلاح شده چیست؟
بر اساس توضیحاتی که خود حجاریان درباره مدل اصلاح طلبی ارسطویی و افلاطونی داده است می توان پروژه عبور از رئیس جمهور شهید و تسخیر رهبری را به خوبی رونمایی کرد. بر این اساس می توان مطالب وی را به صورت ذیل ساده سازی کرد:

1: در مدل ارسطویی گام اول تسخیر ریاست جمهوری است. آنهم ریاست جمهوری که صرفا تئوری پردازی نکند و حتی در این راه سرنوشتی همچون امیر کبیر را نیز بپذیرد! البته معلوم نیست که پروژه رئیس جمهور شهید از حسن روحانی قرار است اتفاق بیافتد – چون او از طرف اصلاح طلبان معتقد است که صرفا تئوری پردازی می کند نه عمل- و یا رئیس جمهوی اصلاح طلبی که قرار است در آینده به قدرت برسد. البته اصلاح طلبان خاتمی را نیز در زمان ریاست جمهوری متهم به محافظه کاری می کردند و برای همین عبور از وی را نیز در آنزمان کلید زدند.

2: در مورد مدل افلاطونی نیز حجاریان صراحت دارد و می گوید: " اصلاح‌طلبان افلاطونی در ساختار کنونی، می‌خواهند فقیه شوند، سپس به خبرگان ورود کنند و سلسله مراتب ارتقا را طی کنند" به معنایی دیگر مدل افراطونی تسخیر جایگاه رهبری از مجرای کانال خبرگان رهبری را مدنظر دارد.

3: اما منظور از مدل پیشرفته ارسطویی و افلاطونی مدنظر حجاریان چیست؟ به خصوص که حجاریان در پایان یادداشت خود تصریح می کند که اصلاح طلبان پس از طی کردن مراحلی باید از ارسطوی اصلاح‌شده به افلاطون اصلاح‌شده برسند. در اینباره نیز ساده سازی مطلب کار چندان پیچیده ای نیست. حجاریان صراحت دارد که ابتدا باید در جایگاه و دایره ریاست جمهوری – ارسطو اصلاح شده- ابتدا اصلاحات صورت بگیرد و سپس در دایره جایگاه رهبری – افلاطون اصلاح شده- اصلاحات صورت بپذیرد.

اینکه ابعاد رئیس جمهور و رهبری اصلاح شده چگونه خواهد بود نیز کاملا مشخص است. اصلاح طلبان و به خصوص تئورسین های آنها در بیست سال اخیر بارها درباره نوع ریاست جمهوری و رهبری مطلوب سخن گفته اند. در نمودار اظهارات اصلاح طلبان تتدرو از افزایش قدرت و مادام العمری ریاست جمهوری تا انتخاباتی و مدت دار شدن رهبری در جمهوری اسلامی دیده می شود.

4: حجاریان پس از سالها ابنبار برای طی کردن نسخه جدید اصلاحات از استراتژی «فشار از پایین، چانه‌زنی در بالا» سخن گفته است. اینکه اصلاح طلبان تندرو چگونه می خواهند چگونه جامعه را با خود همراه کنند- زیرا بحث تولید فشار از پایین در سطح جامعه نسخه عملیاتی خود را بزودی آغاز خواهد کرد- پاسخ سختی ندارد، ولی همزمانی بروز دوباره حجاریان با نظریات ساختارشکن با دور جدید مطالبات آمریکا در موضوعات موشکی و منطقه ای و مذاکرات با طرف های اروپایی بیشتر اهمیت دارد.

اینکه حجاریان در این مقطع حساس برای انقلاب و جمهوری اسلامی به دنبال نسخه اصلاح ریاست جمهوری و تسخیر و تغییرات در جایگاه رهبری است نشان می دهد که برخی اصلاح طلبان عطش براندازی خود را نه تنها از دست نمی دهند بلکه فقط گاهی مجبور به عقب نشینی مقطعی به امید چنگ اندازی مجدد در فرصت مناسب هستند. همچنانکه خود تصریح می کند: "روح و ایده اصلاح طلبی هرگز نمی میرد نه در زمان شاه و جمهوری اسلامی و نه در سایر اداوار!"

*سردبیر جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
انقلاب اسلامی منبعث از قیام عاشوراست که به وسیله این مغزها... قابل شناسایی نیست.
...
سعید110
Iran, Islamic Republic of
سعید حجاریان متخصص از راه بدر کردن مردم، خصوصاً جوانان است. فقط مشکلش اینجاست راه خودش معلوم نیست! همین فقط از راه بدره شده باشن، برای او کفایت! می کند!
بزرگمهر یگانه زاد
Iran, Islamic Republic of
بـه نــام خـداونـد جـان و خـرد/کَـزیـن بـرتر اندیشـه بَـرنگذرد
مـگرد هيـچ گـونه به گِـردِ بـدى/بـه نيكـى بيـاراى اگـر بِـخـرَدى
خرد چشمِ جان است چون بنگرى/تو بى چشم شادان جهان نسپـرى
كسـى را كـه كـوتـاه باشـد خِـرَد/زِ ديـنِ نـيـاكـانِ خـود بـگـذرد
كسـى كـو بـتابـد سَـر از راستـى/كـژى گيـردش كار و هم كاستى
كسـى كو بود پاك و يزدان پرست/ نيـارد به كـردار بـد هيـچ دست
بيـا تـا جـهان را بـه بـد نسپـريم/به كوشش همه دست نيكى بَـريم
نباشـد همـى نيـك و بـد پـايـدار/همـان بـه كـه نيكـى بُـود يادگار
زمــانـى مَيـاسـاى از آمـوخـتـن/اگـر جـان همـى خواهى اَفروختن
هر آن جـا كـه روشـن شود راستى/فــروغِ دروغ آورد كــاســتــى
بـكـوشـيـد تـا رنـجـها كـم كنيـد/دلِ غمگـنان شـاد و بـى غم كنيد
بــد و نـيـك مـانـد زِ مـا يـادگـار/تـو تخـم بـدى تـا تـوانـى مَـکـار
منتسب به دانشور(حكيم) بزرگ فردوسى توسی
Iran, Islamic Republic of
منظورت چی بود ، شعر بسیار زیبایی بود ، اما خودت اونو خوب خوندی
بیژن اسفندیاری
Iran, Islamic Republic of
سروده مناسبی است: امیدوارم این سروده به دست آقای حجاریان برسد به ویژه بیت: کسی را که کوتاه باشد خرد/ز دین نیاکان خود بگذرد...
پرویز مهردوست
Iran, Islamic Republic of
فهم اینایی که رای منفی دادند کمی مشکل است تازه علت را هم نگفتند ...
Iran, Islamic Republic of
بیشتر اصلاح طلبانی که عطش براندازی دارند_ به تعبیر سردبیر جهان نیوز _ تایید صلاحیت کنید! بیشتر اجازه بدید برن تو مجلس. برن تو دولت. برن تو آزمون جذب قضات. تو آزمون خبرگان، رو آنتن تلویزیون، شورای شهر و روستا...
من از این تناقض رفتار نظام تعجب می کنم. می گه طرف فتنه گره. اما فتنه گر رو خودش با اراده خودش داخل دستگاه می کنه
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز باید سخن شما را آب طلا نوشت قشنگ زدید توخال
Iran, Islamic Republic of
همه این دردسرها از تایید صلاحیت روحانی تو انتخابات سال 92 شروع شد.

شورای نگهبان دقیقا داره از چی نگهبانی میکنه؟
Iran, Islamic Republic of
مشكلتون اينه كه اينا كه ميرن دولت ميرن مجلس رو مردم انتخاب ميكنند
مردم بايد بگن كي كجا باشه نه نظام!
نظام مردم هستند تمام! :)
اينو هر شب تمرين كن
من به نظر مردم احترام ميزارم ;)
هاتف
Iran, Islamic Republic of
امثال حجاریان سوار قطار انقلاب نیستن، فقط مشغول سنگ زدن به این قطار در حال حرکت هستن والبته راه به جایی هم نمیبرن چون طبق فرموده ی رهبری عزیز قطار انقلاب به راه خودش ادامه میده.
البته گویا توی مسیر یه عده انقلابی پشیمان پیاده میشن و عده ای انقلابی تازه نفس،ومصمم هم سوار میشن، این مملکت شهید حججی کم نداره ما همه پای کار انقلاب ودفاع از حریم ولایت هستیم.
Iran, Islamic Republic of
ایشان نظرشان را بیان میکنند شما نظر بهتر بیان کن مردم جذب شما شوند چرا انگ میزنید
Iran, Islamic Republic of
اره! فقط فتنه 88 یادتون رفته که چگونه رای مردم را برتافته وبا با اتش کشیدن زندگی مردم! دموکراتیک بودن خودشونرو عملا نشان دادند!
Iran, Islamic Republic of
یک انقلابی این طوری نظر نمیده. اصلا به فکرش هم نمیرسه این حرفا رو بزنه. این حرفا مال هواپرستان و اهل دنیاست که اعتقاد چندانی به خدا و قیامت ندارند.همش میخوان پرچم اسلام را پایین بکشند.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
سلام به همه.خدارهبرعزیزمان روحفظ کنه.ایشون تنهاکسی هستن که درکشورازرشدعلمی کشورواقعادفاع میکنن.برای من حرفای احزاب اهمیتی نداره.
Iran, Islamic Republic of
رشد علمی با سهمیه های بی ربط اتفاق نمیوفته.هر چیزی میزانی داره
Iran, Islamic Republic of
اصلا فهمیدی طرف چی گفته؟؟
عقده داری همه چی را به سهمیه ربط میدی!!
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخخع لاف در غریبی وبا شلپ شلپ قدرت اینده رو قورت دادن !
بیچاره نمیبینه که یه شورای شهر تهران دستشونه ،توی گِل گیر کردن ،ادم ندارن ،بعد میخواد به روش سرویسهای جاسوسی غرب ! ادم تربیت کنه برای خبرگان ورهبری !
واقعا که اقا فکر میکنه عمر نوح داره ؟همین رحم اجاره ای دولت روحانی (به گفته خودحجاریان ) ،هزارجوره از خجالت اصلاح طلبها دراومده وهی توسرشون میزنه .
United States
اصلاح طلب ها آدم ندارند ؟!
فوراً زبونتو گاز بگير! بهتره سرت تو كار خودت باشه !
Iran, Islamic Republic of
زبون تو را گاز بگیرم بهتره
Iran, Islamic Republic of
اقای حجاریان در سال 1377 دردولت اقای خاتمی مورد اصابت گلوله (به زعم اصلاح طلبان تندروها)قرارگرفت .دران زمان ده میلیون دلار هزینه درمان ایشان شد..الان که سلامتی خود را به دست اورده مشغول نظریه پردازی شده
ارشک بهینا
Iran, Islamic Republic of
آن هم صحنه سازی و مظلوم نمایی بود؛ اسناد موجود است.
Iran, Islamic Republic of
طرف مدتها كما بود
رو ويلچر بود
تا سالها نمي تونست حرف بزنه
سعيد عسگري بسيجي كه بهش تير زد زندان رفت (البته چون بسيجي بود مشمول رافت اسلامي قرار گرفت و زود آزاد شد!)
صحنه سازي بود؟!!!!!
داداش بزار يك 20 سال بگذره بعد بشين بباف :))
Iran, Islamic Republic of
ده میلیون دلار بابا بیخیال
محتشم
Iran, Islamic Republic of
جهان تيغى جان ! به همون برجام بپردازيد دلنشين تره ! اين مقوله هاى فلسفى و پيچيده خارج از فهم من و شماست !
Iran, Islamic Republic of
احتمالا خارج از فهم شماست!!!
Iran, Islamic Republic of
فلسفه نیست فلسفه بافی برای گول زدن امثال شما. بخونید بعد بگید چه حرفایی چه باسواده! این اینطوریه ببین ارباباش چطورین!
Iran, Islamic Republic of
و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین
محسن
Iran, Islamic Republic of
به نظر بنده تركيب نقي معمولي با ارسطو عامل بهتر باشه .ناهار نخوردينيم
محمود
Iran, Islamic Republic of
واقعا این افراد فقط دنبال اجرایی کردن نظرات و دسترسی به مطامع خود هستند ولو اینکه کشور را به هم بریزند .
هموطن
Romania
طرح جدیدی نیست....این قماش از همان سالهای شروع فعالیت سیاسی دنبال چنین برنامه هایی بوده اند....
اینکه چقدر موفق بودند یا موفق بشوند به ما مردم بستگی داره که بگذاریم به مطامع خودشون برسند یا فیتیله پیچشون کنیم.....
اگر رضای خدا سرلوحه ما مردم باشد همه این نقشه ها کن فیکون خواهد شد انشاالله....
Iran, Islamic Republic of
نظرات فلسفی برای خوانندگان جهان نیوز سنگین است. همان فحش دادن به اصلاح طلب ها کار بهتری است. وارد مقوله های سنگین نشو جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
واقعا به نظرت اینها فلسفه میاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟! یه مشت جمله وتئوری از این نظریه پرداز وان نظریه پرداز خارجی جمع کردن وبعد ردیف کردنشون =کپی پیست اونها بدون هیچ درکی از جامعه خود ،رو میگن وادادگی فکری، نه نظریه پردازی فلسفه سیاسی.
Iran, Islamic Republic of
عملکرد اصلاح طلبان در قدرت=بزگترین فحش به خودشونه.لازم نیست کسی دهانش رو با فحش دادن بهشون ، الوده کنه.
United States
جهان نیوز جهان بی خیال فلسفه شو همون روش قبلیتون خیلی بهتر تره
Iran, Islamic Republic of
این عشاق دلخسته غربند که میخواهند وادادگیشون ودلدادگیشون رو به اسم فلسفه بزک کنند.
Iran, Islamic Republic of
راست میگه
مثل اصلاح طلبها به استقبال منتقدان برید

بی سواد
افراطی
جهنمی
(و 1000 تهمت و مزخرف دیگر)
Iran, Islamic Republic of
راست میگه
مثل اصلاح طلبها به استقبال منتقدان برید

بی سواد
افراطی
جهنمی
(و 1000 تهمت و مزخرف دیگر)
صامین
Iran, Islamic Republic of
آره جدا آدم مومن و انقلابی رو چه به .... فیلسوفان غربی"
خدا سایه رهبری حکیم و علمای دین رو برای ما حفظ کنه
...
Iran, Islamic Republic of
اصلا بحث سنگینی نبود؛ سرو تهش دو کلمه بود
1-بایست فتنه بزرگ درست کنیم و مملکت و بریزیم به هم (مثل سال 88)
2-به هرقیمتی شده ارتش رو برکشور مسلط کنیم و عموسام بیاد دوباره در ایران تاج گذاری کنه.
مثل قدیما.
United States
از کوزه همان تراود که در اوست. از مغز بیمار حجاریان بجز تئوری های کثیف بیرون نمی اید. سالهاست که داره بعنوان اصلاحات سم تولید میکنه که بالاخره باعث خفه شدن خودش هم میشود.
Iran, Islamic Republic of
یه چیز هایی خونده مخلوط کرده واین گوهرهای ناب را آروق می زنه !سرتاسر حرف هاش نا امیدی وپوچیسم یه طرح امید بده رئیستون که همه را نا امید کرد با این تدبیر وامیدش !!
Iran, Islamic Republic of
ادبيات و تو رو به خدا
پوچيسم :))
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد وآخر تابع له علی ذلک .... ویارانش از تابعین همان ظالمین هستند که درحق محمد وآل محمد(ص ) ظلم کرده ومی
کنند.لعنت خدا وملائکه الهی بر این ظالمان وپیروان آنان در همیشه ی تاریخ
شریفی
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
اینها یک شورای یکدست اصلاح طلبی را نمیتوان سامان بدهند چطور میخواهند یک حکومت و کشور را با این لاطائلات اداره نمایند. ...
آریو از سوئد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اینم مثل زیبا کلام و مشایی و مرحوم حسنی و خاتمی و احمدینژاد سوپاپ اطمینان نظامه . سرکاریم بابا . به والله سرکاریم . تئورسین چیه ؟
Iran, Islamic Republic of
شرافت این هموطن خسته ما از برخی اصلاحطلبها بیشتره
Germany
اصلاحات یک واژه عوام فریبانه و مزورانه است ، همه گروه ها و احزاب سیاسی دنیا قبل از ورود به عرصه سیاست ، اول برنامه کاری خود را به مردم ارائه میدهند ، برنامه ای جهت تغیر اوضاع نابسامان مملکت ، اصلاح ساختارهای ناکارآمد کشور ، و بالابردن توان اقتصادی و قدرت نظامی و کلا پیشرفت تمام عیار کشور .
جریان اصلاحات اما هیچگاه برنامه کاری برای پیشرفت کشور نداشته و برنامه سازنده ای ارائه نکرده بلکه همواره ماهیت برنامه شان تخریب کشور و برافروختن آتش حقد و کینه بین احاد مردم بوده است ، این جماعت بلحاظ علمی مفلس وبلحاظ تئوری بشدت مفلوک با سفسطه بافی و خوزعبلات قرون وسطائی درصدد انحراف مسیر پیشرفت کشور اند ، با واژه های مانند اصلاحات افلاطونی و اصلاحات افیونی و خوزعبلات متعفن و کپک زده قرون وسطائی راه بجائی نخواهند برد
Iran, Islamic Republic of
این آرزوها را باید به گور ببرد
بهروز
United Arab Emirates
آقای جهان نیوز اگر شما به اندازه احمدی نژاد ولایتمدار واقعی بودید مشکل حل میشد ولی شما بعلت بغض و کینه و عدم درک حقایق احمدی نژاد را ضدولایت و خودتان را ولایتمدار واقعی میدانید که باید به شما گفت رفتار شماها بیشتر به رفتار بنی امیه و بنی عباس شباهت دارد که ولایتمداری را با قرائت دگم،بسته و تحدید شده قبول داریدو این ولایتمداری که شما ازش دم میزنید ثمره اش برجام،FAFT,تائید صلاحیت های فله ای و....است
Iran, Islamic Republic of
"آقای جهان نیوز اگر شما به اندازه احمدی نژاد ولایتمدار واقعی بودید ..."
خدا خیرت بده بسی خندیدیم
محمد
تحویل بگیرید در نظر مربوط به صحبتهای آقای تاجیک نگفتم اصلاح طلبی بیمار!؟ریشه حرفهای این لیدر اصلاح طلبی نیز حکایت از یک فهم بیمارگونه از اصلاح طلبی( مد نظر اسلام ناب ) دارد
Iran, Islamic Republic of
واقعیت اینه که ترور عمل نادرست ووقیحیه ولی ادم فکرمیکنه که یارو که فک این ادم رونشانه گرفته بوده کاربدی هم نکرده
Iran, Islamic Republic of
به به
الان تازه درون خودتونو نشون داديد
يني حتي از فكر هم ميترسيد
راه حل تو ذهن شما كشت و كشتار ه
نمي تونيد از منطقتون دفاع كنيد
ياد نگرفتيد
از بس كه فقط غلام حلقه به گوش بودين :)
Netherlands
از کجا معلوم که ترور مشکوک سعید خان کار خودشان نباشد !؟
حسین
Germany
...
حسین
Iran, Islamic Republic of
"آقای جهان نیوز اگر شما به اندازه احمدی نژاد ولایتمدار واقعی بودید ..."
خدا خیرت بده بسی خندیدیم

بجای خنده کمی فکر میکردی.وکارهای انجام شده اونو بدون بغض میدیدی شاید نظرت بر میگشت .البته اگر علمایی همچون جهان نیوز بگذارند
Iran, Islamic Republic of
هر چند هنوز هم برای احمدی نژاد دعا میکنم
اما ولایت پذیر نبود ایشون در انتخابات ۹۶
علی
Iran, Islamic Republic of
...