چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۱۳

اصولگرایان مجلس، یک قدرت منفعل یا یک اقلیت منتقد!/ جایگاه چه کسی در هئیت رئیسه متزلزل است؟

سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب: 614159
رقابت‌های سیاسی قبل از انتخابات هئیت رئیسه مجلس آغاز شده و بازار لابی‌گری بسیار داغ شده است.
اصولگرایان مجلس، یک قدرت منفعل یا یک اقلیت منتقد!/ جایگاه چه کسی در هئیت رئیسه متزلزل است؟
گروه سیاسی جهان نيوز: زمزمه رقابت سیاسی درون مجلس برای انتخاب هیئت رئیسه دوباره در رسانه‌ها طنین انداز شده است. رقابتی که در این برهه حساس کشور با توجه به جایگاه مجلس شورای اسلامی بسیار داغ و حساس است. هئیت رئیسه مجلس در چگونگی موضع گیری مجلس در اتفاقات کشور نقشی اساسی دارد و از این رو نوع نگاه هئیت رئیسه به مسائل کشور می تواند مواضع متفاوتی را در این حیطه رقم بزند.

فراکسیون ولایی یک قدرت منفعل یا یک اقلیت منتقد!

ترکیب هئیت رئیسه مجلس دو سال است که دست نخوره باقی مانده و از این جهت انتقاداتی نسبت به هئیت رئیسه وجود دارد. در این جهت عدم قاطعیت هیئت رئیسه در مقابل کم کاری های دولت سبب شده تا برخی از جریانات سیاسی به فکر تغییر در این زمینه بیفتند. موضوعی که بیان می شود لازمه تغییر در رویکرد مجلس با وجود مشکلات مهمی که کشور در آن گرفتار شده است. 

در همین حیطه، جبار کوچکی‌نژاد عضو فراکسیون ولایی مجلس می‌گوید: «حامیان رقابت مستقل برای کسب کرسی ریاست مجلس معتقدند مماشات ریاست مجلس با دولت بیش از حد است و استقلال مجلس را زیر سوال برده بنابراین دنبال رقابت با آقای لاریجانی هستند».

 وی درباره تغییرات هیات رئیسه مجلس برای سال سوم، اظهار کرد: «معتقدم تغییرات زیاد خواهد بود حتی در نواب رئیس هم تغییر را شاهد خواهیم بود. البته آقای پزشکیان می‌ماند اما احتمال تغییر آقای مطهری خیلی زیاد است.»

کارشناسان سیاسی مطرح می کنند که حتی اگر ترکیب هیئت رئیسه مجلس تغییر نکند، در این حیطه شکل گیری یک اقلیت منتقد در مجلس نیز می تواند کارساز باشد. از این رو مطرح می شود که یک نفر مثلا از فراکسیون ولایی، مقابل لاریجانی قرارگیرد و کاندیدای ریاست شود. حتی اگر شکست بخورد، او و تعدادی که رای دهنده به وی بوده اند می‌توانند مدعی اعتراض به روند اداره مجلس شده و حساب خود را از رییس و روند کنونی جدا کنند و حداقل در تاریخ ثبت شود که مجلس دهم هیچ کاری هم که نکرد اما اقلیتی مخالف وضع موجودش بودند.

در این زمینه مماشات و عدم تحرک سیاسی در مجلس بیشتر از نتیجه آن برای فعالان سیاسی اهمیت پیدا کرده است.

فراکسیون ولایی حتی به نظر می رسد بایستی برای ائتلاف های خود نیز به نوعی با دقت نظر بیشتری حرکت کنند. در این حیطه این فراکسیون با انتظام بیشتری می تواند تغییراتی اساسی در هئیت رئیسه ایجاد کند. البته در سال گذشته این موضوع با عدم همکاری فراکسیون های دیگر که ائتلاف را رعایت نکردند، باعث شد ترکیب هیئت رئیسه دست نخورده باقی بماند اما به نظر می رسد که در هر دو صورت فراکسیون ولایی مجلس می تواند در ایجاد یک اقلیت منتقد و تغییر ترکیب هیئت رئیسه مثمر ثمر واقع شود. در این زمینه مهم ایجاد تغییر در مجلسی است که با دولت ناکارآمد همراهی بیشتری دارد تا انتقاد از آن و به نظر می رسد تدوام این روند مشکلات بیشتری را برای کشور به همراه خواهد داشت.

البته در این حوزه خبر رسیده است که فراکسیون ولایی با تجربه ای که از انتخابات گذشته کسب کرده است سعی دارد به طور مستقل لیستی ارائه دهد اما اینکه برای همه جایگاه های هئیت رئیسه لیست ارائه دهد، هنوز در این زمینه تصمیم گیری نشده و موضوع به جلسه آینده موکول شده است.

فراکسیون جیوه‌ای چه نظری دارد؟

فراکسیون مستقلین در این عرصه راهبرد خود را در زمینه ائتلاف با دیگر فراکسیون ها متمرکز کرده است. در این شرایط مهرداد بائوج لاهوتی، سخنگوی این فراکسیون مطرح می کند که «آنچه که در فراکسیون ما مطرح است این است که اگر دو فراکسیون دیگر بپذیرند ما یک لیست واحد برای اعضای انتخاب شده و معرفی آنها برای هیأت رئیسه ارائه کنیم.»

وی با اشاره به بدعهدی که در دوره قبل انتخابات اتفاق افتاد و دوباره علی مطهری را بر صندلی هئیت رئیسه نشاند، افزود: «در هر صورت در حال رایزنی هستیم تا با اجماع نظر هر سه فراکسیون یک لیست واحد ارائه دهیم و آن بدعهدی‌هایی که در دوره قبل رخ داد دیگر اتفاق نیفتد.»

لاهوتی همچنین تصریح کرد: «به عقیده بنده فراکسیون امید هم تمایل به لیست مشترک دارد و تاکنون هم مذاکراتی در این رابطه صورت گرفته است و فراکسیون امید اعتقاد به لیست مشترک دارد.»

اصلاحات دوباره ریسک می کند؟

اصلاح طلبان در این حیطه بیان می کنند که دست به ترکیب نواب رئیس مجلس نمی زنند و حتی ممکن است رقیبی برای لاریجانی معرفی کنند که از این نظر اگر چنین کاری صورت گیرد یک ریسک بزرگ برای اصلاح طلبان با وجود تجربه شکست‌های دوره‌های گذشته است.

در همین رابطه، سید ابوالفضل موسوی، عضو فراکسیون امید مجلس در پاسخ به این سوال که امکان اینکه آقای عارف برای ریاست مجلس کاندیدا شود وجود دارد یا خیر،‌ گفت: «ممکن است؛ قرار شد یک ائتلافی انجام شود و طی نشست ویژه‌ای سه فراکسیون با یکدیگر مذاکره کنند که اگر در این صورت به نتیجه‌ای برسیم به صورت ائتلافی پیش خواهیم رفت.»

جایگاه عارف در اصلاحات چگونه است؟

اگرچه در گذشته نام عارف به عنوان رقیب لاریجانی مطرح می شد اما امروز رقابت وی با لاریجانی کمی سخت تر شده است و اصلاح طلبان با نگاه بدبینانه ای به این موضوع نگاه می کنند که نتیجه دو شکست دوره های قبل است.
 
اما روزنامه های اصلاح طلب هم درباره وی مطرح می کنند اکنون که نام عارف تکرار می‌شود نگاه‌های به سمت جلوس او بر کرسی ریاست مجلس کمرنگ است. البته نگاه بدبینانه‌ای در درون اصلاحات و رابطه اصلاحات با عارف نیز وجود دارد که می گوید، اصلاح طلبان نمی خواهند چندان عارف در این جناح رشد کند؛ چراکه رشد سیاسی وی در این جناح ممکن است وی را به سمت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آینده سوق دهد که برخی از جریانات سیاسی انحصار طلب در اصلاحات با این موضوع مخالف هستند.

از این روست که برخی از رسانه ای این جریان با تنزل جایگاه عارف مطرح می کنند که رقابت وی با لاریجانی محال است و ممکن است وی در جایگاه پایین تری در مجلس جای بگیرد، آنهم در رقابت با دیگر نمایندگان مجلس!

به هر جهت فراکسیون‌ها در مجلس رنگارنگ دهم در حال رایزنی با رقبای خود و همچنین هماهنگ کردن اعضای خود برای یک رقابت ساختاری مهم دیگر در پارلمان هستند که این روزها بازار لابی گری را در مجلس به شدت داغ کرده و رسانه‌ها را بر روی ائتلاف‌های احتمالی متمرکز کرده است.

امیر حمزه نژاد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


م ج
Iran, Islamic Republic of
خدا از شما مجلسی ها نگذرد نه بفکر کشورهستید نه به فکر مردم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بجز چند نفری که فکر میکنم کارتان درسته وسلام
Iran, Islamic Republic of
مردم صبرشان لبریز شده از دست دروغ
Iran, Islamic Republic of
خلایق هر چه لایق
Iran, Islamic Republic of
هیچکام درست نمی گویید
United States
خداوند متعال از همتون نگذره
United Arab Emirates
خدا از دزدانی که مخالف مبارزه با پولشویی هستن نگذره آنرا که حساب پاک است از محاسبه چه باک است
Iran, Islamic Republic of
حالا واریز حقوق به حساب سپاه (که از نظر آمریکای عزیزت تروریسته)
میشه مبارزه با دزدی و پولشویی؟
آره راست میگی فقط از نظر امثال تو حساب اونایی پاکه که مایک پمپئو تأیید شون کنه
از نظر شما سپاه مجرمه چون انقلابیه
مرده شو جماعت اصلاحات و غربگر را داره میبره
Iran, Islamic Republic of
چپ و راست نداره که بالاخره همه باهم سر سفره انقلاب نشستند
Iran, Islamic Republic of
راست چپ برای گول زدن ملت است همه دستشوت توی یک کاسه است
Iran, Islamic Republic of
مجلس اگر مجلس بود باید این دولت را استیضاح می کرد کووو!!!!
Iran, Islamic Republic of
همه دارن با مردم بازی می کنند. خدا قدرت همتون را منکوب کند
Iran, Islamic Republic of
البته خوارج تزشون همیشه همینه
خودشون گنه کارند
بعدش
همه باید توبه کنند
واحتمالا حتی اگر همه توبه کردند بعدش اونا از همه طلبکار ترند

آیا نماینده ای که طرح رسیدگی به اموال مسئولین و مطرح می کنه با نمایندگان لیست امید یکیه؟
Germany
سیاسیون و دولت مردان در این سی سال بعد از رحلت امام نشان دادند که...افراد برای مدیریت کشور هستند و لیاقت انتخاب شدن ندارند....