شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
سفیر سابق ایران در عراق:

رسانه های غربی- سعودی به دنبال القای روابط تیره و تار ایران و عراق هستند/ رسانه های داخل فریب نخورند

دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب: 613804
سفیر سابق ایران در عراق گفت: متاسفانه رسانه‌های عربی و غربی به دنبال این هستند که شرایطی در عراق ایجاد شود که با جنگ روانی القا کنند صدای مخالف علیه ایران در این کشور بسیار بلند است که البته رسانه‌های ما نباید درگیر این بازی شوند.
رسانه های غربی- سعودی به دنبال القای روابط تیره و تار ایران و عراق هستند/ رسانه های داخل فریب نخورند
به گزارش جهان نیو به نقل از خبرگزاری دانشجو، حسن کاظمی قمی، سفیر سابق ایران در عراق در خصوص بررسی نتیجه انتخابات پارلمانی در عراق گفت: برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق به طور واقعی یکی از نماد‌های دموکراسی و مردم سالاری در این کشور به حساب می‌آید.

وی افزود: عراق با توجه به اینکه از تجربه جوان دموکراسی برخوردار است در مقایسه با سایر کشور‌های اسلامی منطقه البته به استثنای جمهوری اسلامی سرآمد مردم سالاری است و انتخابات نمایندگان از اهمیت راهبردی در عراق برخوردار است.

اولین سفیر ایران در عراق بعد از سقوط حکومت بعث با بیان اینکه در عراق مجلس از جایگاه رفیع برخوردار است، گفت: در این کشور پارلمان برای تصویب معادلات عراق و کشور‌های دیگر تصمیم گیری می‌کند و همچنین مسئولیت بانک مرکزی نیز به عهده نمایندگان پارلمان عراق است.

کاظمی قمی افزود: انتخابات در عراق با اعلام آراء به مرحله پایانی خود رسید و از این مرحله به بعد تشکیل دولت و مجلس نمایندگان آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مطابق قانون اساسی عراق تعیین دولت و انتخاب نخست وزیر به عهده فراکسیون اکثریت در مجلس خواهد بود، گفت: از این منظر با توجه به اینکه لیست‌های برنده در انتخابات هیچ کدام به تنهایی نمی‌توانند فراکسیون اکثریت باشند و حداقل ۱۶۵ کرسی در اختیار آن‌ها باشد لذا به دنبال رایزنی با سایر گروه‌های پیروز در انتخابات مجلس هستند.

سفیر سابق ایران در عراق با بیان اینکه در صدر لیست‌های پیروز لیست سائرون قرار دارد و بعد از آن لیست فتح برنده است، گفت: لذا این لیست‌ها باید رایزنی را با یکدیگر انجام دهند و با توجه به نزدیکی رقابت‌ها و اینکه لیست پیروز قاطع وجود ندارد لذا تمامی لیست‌ها سعی می‌کنند در فراکسیون اکثریت حضور داشته باشند و سائرون نیز از این قاعده مستثنی نیست.

کاظمی قمی افزود: تجربه سه دوره انتخابات در عراق نشان می‌دهد که تشکیل دولت بر پایه نتیجه انتخابات و توافقی صورت می‌پذیرد توافقی به معنی آنکه با توجه به شرایط سیاسی و امنیتی در عراق این اتفاق می‌افتد، لذا دولتی که بر پایه نتایج انتخابات شکل می‌گیرد زمان بر خواهد بود و توافق بین لیست‌های پیروز در انتخاب دولت و نخست وزیر بسیار تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: از این منظر یک افق چهار الی شش ماهه برای تشکیل فراکسیون اکثریت و تشکیل نخست وزیر و دولت در عراق باید در نظر گرفته شود.

نتیجه انتخابات در عراق حکایت از پیروزی حامیان مقاومت دارد
سفیر سابق ایران در عراق افزود: نتیجه انتخابات نشان داد برنده انتخابات در عراق از جریان‌های اسلامی و جریان‌هایی هستند که حامی مقاومت هستند لذا مجلس آینده طبیعتا باید از جبهه مقاومت حمایت و در برابر تجاوز‌های غرب و آمریکا مقابله کنند.

کاظمی قمی افزود: همین نگاه در دولت آتی هم وجود خواهد داشت لذا برقراری این انتخابات در شرایط آرام و امن و همچنین در زمان مقرر از پیش تعیین شده امتیازی بزرگ و مهم برای عراق در شرایط پساداعش محسوب می‌شود.

وی افزود: از این منظر شکل گیری پارلمان جدید و به دنبال آن دولت جدید با هدف تکمیل امنیت، آغاز بازسازی و توسعه تعاملات عراق با کشور‌های همسایه و همچنین افزایش خدمات رفاهی به مردم در اولویت مجلس و دولت عراق خواهد بود.
تعامل عراق با ایران همچون گذشته تداوم دارد
سفیر سابق ایران در عراق یادآور شد: در مسئله تعامل بین دولت عراق با ایران به نظر می‌رسد این تعامل مطابق گذشته وجود داشته باشد، چون جمهوری اسلامی همواره از هر دولتی در عراق حمایت کرده و هر کس که پیروز انتخابات بوده است تحت حمایت و تبریک ایران قرار گرفت.

کاظمی قمی با اشاره به دیدار مقتدی صدر، رئیس حزب پیروز سائرون با سفرای کشور‌های منطقه به غیر از ایران گفت: این اتفاقات نباید ما را به سمت قضاوت‌های زودهنگام سوق بدهد احتمال این وجود دارد که در آن زمان سفیر ما نبوده یا در برنامه دیگری به سر می‌برده است.

رسانه های غربی- سعودی به دنبال القای روابط تیره و تار ایران و عراق هستند/ رسانه های داخل فریب نخورند 
وی افزود: متاسفانه رسانه‌های عربی و غربی به دنبال این هستند که شرایطی در عراق ایجاد شود که با جنگ روانی القا کنند صدای مخالف علیه ایران در این کشور بسیار بلند است که البته رسانه‌های ما نباید درگیر این بازی شوند.

سفیر سابق ایران در عراق با بیان اینکه نقش ایران در مبارزه با داعش در عراق سبب شده حضور ایران از روابط رسمی با این کشور عبور کند و در قلوب مردم عراق راه پیدا کند، گفت: از این رو مردم عراق به خوبی می‌دانند جمهوری اسلامی همواره در همه شرایط سخت یار و یاور آن‌ها بوده است.

کاظمی قمی تاکید کرد: بیان این مسائل (دیدار مقتدی صدر با سفرای همه کشور‌ها به غیر از ایران) از این جهت است که دشمنان به دنبال آن هستند که روابط ایران و عراق را کاهش دهند تا مردم مظلوم این کشور از امکانات و توانمندی‌های ایران محروم شوند.

وی تاکید کرد: البته این قبیل جنگ‌های روانی تازگی ندارد و از ابتدای سال ۲۰۰۳ شاهد این جوسازی‌ها علیه ایران در عراق بودیم.

سفیر سابق ایران در عراق با اشاره به اعضای لیست پیروز یعنی لیست سائرون گفت: بخش اعظم این لیست نیرو‌های جهادی و مقاومت هستند و مقتدی صدر نیز به عنوان شخصیت مبارز عراقی همواره از نیرو‌های ستیزه جو با آمریکا بوده که رهبری این لیست را عهده دار است.

القای وابستگی پیروزان انتخابات در عراق به ارتجاع منطقه اتحاد ملت را زیرسوال می برد
کاظمی قمی با انتقاد از جوسازی رسانه‌های غربی و عربی گفت: در شرایط شکل گیری مجلس عراق اینکه مطرح می‌شود یک شخصیت عراق وابسته به حکام ارتجاعی منطقه شده قضاوت‌های درستی نیست و طرح این موضوعات می‌تواند در چارچوب خاص دشمن باشد امروز عراق و عراقی نیازمند وحدت هستند و من معتقد نیستم که این افراد در چارچوب منافع بیگانه عمل می‌کنند و دامن زدن به این موضوع نیز به هیچ عنوان به نفع اتحاد عراق نخواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *