پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۶۰

کیهان: توتالی ها اطلاعات نفتی ایران را دزدیدند و رفتند؟!

دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب: 613756
شرکت فرانسوی توتال نه اولین‌بار بلکه دومین‌بار بود که بدعهدی می‌کرد، اگرچه از سوی صاحب‌نظران هشدار داده شده بود. اکنون وزیرنفت باید پاسخگو شد.
کیهان: توتالی ها اطلاعات نفتی ایران را دزدیدند و رفتند؟!
به گزارش جهان نيوز، شرکت فرانسوی توتال چهارشنبه شب برای دومین بار در دو دهه اخیر وزارت نفت ایران را سرکار گذاشت و رسما اعلام کرد در صورتی که آمریکا اجازه ندهد، فعالیت خود را در ایران متوقف می‌کند. به گزارش روزنامه فرهیختگان، دومین‌بار است که این شرکت آمریکایی-فرانسوی با وجود داشتن قراردادهای سنگین و چندمیلیارد دلاری با کشورمان، فعالیت در ایران را متوقف می‌کند و بدون پرداخت جریمه راهی کشورش می‌شود.

توتال سال 87 نیز ایران را ترک کرد و دقیقا عملی مشابه سال 97 انجام داد. در پی قراردادی که وزارت نفت ایران در سال 79 برای توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی (دقیقا همین فازی که امروز نیز در دست توتال است) با توتال بسته بود، این شرکت آمریکایی-فرانسوی با اینکه با وزارت نفت ایران قرارداد همکاری امضا کرده بود، سال 87 به بهانه مخالفت آمریکایی‌ها برای ماندن در ایران، فاز 11 پارس‌جنوبی را رها کرده و عملا وزارت نفت ایران را سرکار گذاشت. آیا تدوین‌کنندگان، طراحان و امضاکنندگان این قرارداد که جزء نخستین تجربه قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC بوده است، نباید امروز پاسخگو باشند؟

بیژن زنگنه وزیرنفت پنجشنبه در پی متوقف شدن فعالیت‌های توتال در ایران گفت: «جریمه‌ای مشمول این کار توتال نمی‌شود، فقط آن پولی که این شرکت تاکنون هزینه کرده، به او عودت داده نمی‌شود!» سوال از آقای وزیر نفت این است، شما که یکبار تجربه تلخی در امضای قرارداد با توتال داشتید، چرا یکبار دیگر قراردادی امضا کردید که در صورت ترک توتال، هیچ جریمه‌ای مشمول او نشود؟!

وزیرنفت گفته است: «هزینه‌های توتال دیگر عودت  داده نمی‌شود.» آقای زنگنه کل پولی که تو‌تال در ایران هزینه کرده بین 40 تا 60 میلیون دلار است که اغلب آن نیز یا صرف هزینه جاری توتال یا صرف تحقیق، توسعه و پژوهش درباره میادین نفتی ایران شده و به نظر اغلب کارشناسان و متخصصان نفتی خارج کردن این اطلاعات که جزء اسناد محرمانه برای خارجی‌هاست نگران‌کننده است. آیا نمی‌دانید تمام هزینه‌هایی که توتال در مدت حضور اندک خود در ایران انجام داده برای خالی کردن اطلاعات از مخازن و میادین نفتی ایران بوده است؟

آیا از توتال تعهد گرفته‌اید که در این حضور حدودا 10 ماهه در ایران، اطلاعاتی را که از ایران خارج خواهد کرد، چه کار خواهد کرد؟ واقعا آیا نمی‌دانستید توتال قصد حضور در ایران را ندارد و فقط برای دزدیدن اطلاعات محرمانه میادین نفتی ایران به کشورمان آمده است؟ 

به یاد بیاورید حرف نخست‌وزیر اسبق ایتالیا را که روایت می‌کرد: «سه هفته در آمریکا بودم، خیلی تلاش کردم مجوز بگیرم که شرکت‌های نفتی ایتالیا برای کار در میادین نفتی ایران مانند «انی ایتالیا» به ایران بروند، ولی آمریکایی‌ها گفتند «به توتال ماموریتی دادیم که 16 سال به خوبی انجام داد.»
یکی از ایرادات بزرگ به قرارداد ایران با توتال، محرمانگی قرارداد است. چرا تاکنون کسی این قرارداد را مشاهده نکرده است؟

توتال برای اجرای چند کار مهم برای توسعه فاز 11 پارس‌ جنوبی به ایران آمد. در تعهدی که توتال به ایران داده است دو اتفاق مهم باید می‌افتاد. قسمت نخست، تولید تعبیه گاز از مخزن است. در این خصوص هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد و رفتن توتال هیچ ضربه‌ای به مسیر توسعه‌ای فاز 11 پارس‌جنوبی وارد نخواهد کرد، چرا که شرکت ایرانی پتروپارس در گذشته این عملیات را در فازهای 19 و 12 با موفقیت انجام داده بود. واقعا سوال این است چرا وقتی توانمندی داخلی در انجام یک فعالیت وجود دارد، کار به خارجی بدعهد سپرده می‌شود؟ قسمت دومی که توتال باید در فاز 11 انجام می‌داد، کمک به ایستگاه تقویت فشار بود که به گفته برخی مقامات دولتی ممکن است در این حوزه کمی با مشکل مواجه شویم که کاملا قابل حل است و دارای  راهکار فنی، البته مقداری با هزینه بیشتر است. کاش مدیریت وزارت نفت در پنج سال اخیر به جای نگاه به دست خارجی، کمبودها را اصلاح و تقویت می‌کرد.

توتال در حالی قرارداد با ایران را امضا کرد که این قرارداد منتقدان زیاد داشت؛ منتقدانی که هر وقت نقد فنی و کارشناسی به برخی مفاد قرارداد می‌کردند با ادبیات تند وزیر نفت مواجه می‌شدند. اما ای کاش در امضای قرارداد ایران با شرکت آمریکایی-فرانسوی توتال به آن 15 ایراد دفتر رهبر معظم انقلاب درباره قرارداد با توتال بیشتر توجه می‌شد. طبق اطلاعاتی که در رسانه‌ها منتشر شده است در 22 تیر سال 95، دفتر رهبری 15 مورد ایراد درباره قرارداد با توتال به وزارت نفت ارسال کرده بود که فقط چند تای آن اصلاح شد و مابقی آن به بایگانی وزارت نفت منتقل شده است! آیا اگر آن اشکالات و ملاحظات توسط تیم کارشناسی و مدیریتی وزارت نفت صورت می‌گرفت، امروز توتال به این سادگی و بدون پرداخت ریالی جریمه می‌توانست ایران را ترک کند؟

اعتراض یک اقتصاددان ‌‌حامی به سوء‌تدبیرهای دولت
یک اقتصاددان حامی دولت که مدتی است تبدیل به منتقد دولت شده، می‌گوید: سوءتدبیر و بی‌تدبیری و بی‌کفایتی، بیش از تحریم به کشور ضربه می‌زند.

دکتر فرشاد مؤمنی استاد دانشگاه علامه طباطبایی، در نشست «چشم‌انداز اقتصاد پس از خروج آمریکا از برجام» گفت: دولت روحانی تعهد کرد به دنبال سیاست تنش‌آفرینی نرود ولی از سوی دیگر بام افتاد و شروع به اغراق گویی در مورد تنش‌زدایی کرد. اگر به تحریم‌ها عمیق نگاه کنیم، همگی پاشنه آشیل اقتصاد ایران یعنی «تولید ملی» را هدف قرار داده‌اند، یعنی کالاهای لوکس و تجملی مشمول تحریم‌ها نبوده و ظرفیت‌های تولیدی را هدف قرار داده‌اند.

وی افزود: وقتی که مقام‌های رسمی به صراحت می‌گویند که در یک دوره کوتاه، هفت هزار بنگاه صنعتی ما تعطیل شده و واحدهای هنوز تعطیل و ورشکسته نشده با یک سوم ظرفیت خود کار می‌کنند. به عنوان تولید نباید هیچ دلاری تخصص داده شود مگر اینکه از یک صافی کارشناسی گذشته باشد.

باید یک برنامه با انسجام و با کیفیت ریخته شود و فقط در آن کادر دلار نفتی خرج شود. اما شما مشاهده کردید که متاسفانه ولنگاری‌‌ها در زمینه واردات افسارگسیخته ضدتوسعه‌ای مصرف‌گرا و عمدتا لوکس و تجملی حتی در بعضی از سال‌ها افزایش هم پیدا کرده است.

وی خطاب به رئیس‌جمهور گفت:‌ تا این لحظه براساس گزارش‌های منتشر شده توسط دولت، متوسط واردات در دوره پنج‌ساله از متوسط واردات در دوره احمد‌ی‌نژاد بیشتر بوده است و باید بیایند پاسخ دهند چرا به این همه ولنگاری و بی‌برنامگی تن دادند و چرا هنوز هم دارند این کار را می‌کنند.

مومنی افزود:‌ در آن موقع تذکر هم دادیم، به فاصله نه چندان دوری، مقامات دولتی آمدند روی این فشار گذاشتند که راه نجات ایران از طریق اتکاء به سرمایه‌گذاری خارجی می‌گذرد.

مؤمنی افزود: دولت و وزارت نفت به جای تمرکز بر نقاط خوب قابل اعتماد کشور، بازی ‌IPC (قراردادهای جدید نفتی) راه انداختند و تمام تمرکز خودشان را بر روی دلبستن به سرمایه خارجی گذاشتند، آن هم توسط وزیری که در دوره خودش سنگین‌ترین لطمه‌ها را به بنیه کارشناسی داخلی زده بود و ولنگارانه‌ترین امتیازات قراردادی را به خارجی‌ها داده بود که ما در دوره آقای خاتمی به اندازه کافی درباره آثار ذلت‌بار و پرخسارت آن ولنگاری‌ها هم گزارش داده بودیم، در دوره حسن روحانی هم آن گزارش‌ها را یادآوری کردیم.

وی گفت: ما در دوره روحانی شاهد بودیم که مثلا واردات خودروهای لوکس رکورد دوره احمدی‌‌نژاد را هم شکست، ما که از این فرصت می‌توانستیم بنیه پشتیبانی ارزی کشور را از طریق تمهیداتی مثل صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی تقویت کنیم، متاسفانه این فرصت‌ها را به طرز فاجعه‌آمیزی دوباره از دست داده‌ایم.

وی گفت: در سال اول روی کار آمدن دولت دوم حسن روحانی شخصا به عنوان انجام وظیفه ملی دانشگاهی کتابی منتشر کردم تحت عنوان عدالت اجتماعی، آزادی و توسعه در ایران امروز، که در آن گوشزد کردم که ایران از طریق یک رویکرد متکی به برنامه می‌تواند از شرایط خطیر و پیچیده کنونی عبور کند و بعد خطوط کلی آن برنامه را هم مشخص کردیم و در چارچوب آن هم گفتم که این برنامه باید یک برنامه توسعه عادلانه باشد و در آن جا توضیح دادم که بی‌اعتنایی نابخشودنی دولت روحانی به مسئله عدالت اجتماعی درست مثل دفاع بد دولت احمدی‌نژاد از مسئله عدالت اجتماعی می‌تواند  برای ایران فاجعه ساز باشد، ولی متاسفانه عزیزان اعتمادی به هیچ یک از توصیه‌های مشفقانه‌ای که اقتصاددان‌های علاقه‌مند به توسعه ایران کرده بودند، نشان ندادند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: دولت بی‌برنامه، دولتی است که قادر نیست اولویت خودش را صحیح تشخیص بدهد.

یک نگاه سرانگشتی به میزان تجارت خارجی نشان می‌دهد که نباید دوباره دفع الوقت کنیم.

مقامات ایرانی به خصوص وزیر خارجه و هم مقامات اروپایی اعلام کردند به هیچ وجه هزینه فرصت مراودات اقتصادی همه کشورهای طرف تجاری ایران با آمریکا قابل مقایسه با هزینه فرصت تجاری آن‌ها با ایران نیست.
بنابراین در حال حاضر نباید توهم‌آلود حساب‌های غیرعادی روی منازعه بین اروپا و آمریکا یا شرق آسیا با آمریکا و یا بعضی اعراب با آمریکا بکنیم. این‌ها از نظر اقتصادی روشن و شفاف است و شخصا تردیدی ندارم که مطلقا هیچ کدام از آنها هزینه‌ای از بابت ایران نخواهند پرداخت.

مومنی ادامه داد: آنچه اساس ماجرا است این است که ما اگر می‌خواهیم نجات پیدا کنیم باید رویه برنامه تعدیل ساختاری را تغییر دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر خطاهای بدیهی راهبردی در اداره اقتصاد را که من اسم آن را گذاشتم شیوه بازارگرایی مبتذل، ما فقط آن بازارگرایی مبتذل‌گرایی را بگذاریم کنار و به مبانی قانون اساسی خود و به تحلیل‌های سطح توسعه برگردیم، شما خواهید دید که می‌توانیم کشور را بسیار کارآمدتر و کم‌هزینه‌تر اداره کنیم.

عبدی: شعارهای انتخاباتی روحانی درباره برجام و ارز واقعی نبود
«موقعیت دولت نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده چرا که شعارهای داده شده درباره برجام واقعی نبود».
عباس عبدی به روزنامه ایران گفت؛ از یک جهت موقعیت دولت نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده. زیرا شعارهایی درباره برجام داده شد که واقعی نبود، یعنی برجام بیش از آنچه بود، برجسته شد. اکنون عملا آن شعارها خلع سلاح شده است. رئیس‌جمهوری و دولت نباید برای عبور از مشکلات، برجام را بیش از ظرفیت آن، برجسته می‌کردند. این واقعیتی است که باید به آن پرداخت و اذعان کرد که دولت ضعیف شده است. 
وی می‌افزاید: اگر به دوره انتخابات و حتی فاصله 29 اردیبهشت تا معرفی هیئت دولت توجه و اخبار آن دوره را مرور کنید، احساس خواهید کرد که از سوی دولت، مواضع تند، رادیکال و از موضع قدرتی اتخاذ می‌شد که البته من آن را نمی‌پسندیدم،  اما کسی که این مواضع را اتخاذ می‌کرد، باید متوجه تبعات آن هم می‌بود. یا حداقل می‌خواست چنین چیزهایی را نگوید یا اگر گفت، باید سعی کند آنان را محقق کند. نمی‌شود که هم شعارهای رادیکال د‌اد، اما بعد به سادگی کنار آمد. عبدی می‌گوید: فارغ از اینها، نکته مهم دیگر که شاید اهمیت بسیاری داشته باشد این است که مردم کاری به صحبت‌های رئیس‌جمهوری و دیگران ندارند، مردم می‌خواهند بدانند وضعیت روال زندگی آنان در حوزه رسانه‌، اقتصاد و اجتماعیات چگونه خواهد بود. برداشت من این است که آقای روحانی و دولت- که منفعل است- سعی کردند این مسائل را در عرصه عمومی حل کنند، اما همیشه به صورت ناقص طرح کرده‌اند. در حالی که با توجه به ویژگی‌های ایشان، انتظار می‌رفت این مسائل را پشت میز و فارغ‌ از فضای مجازی یا عرصه عمومی حل کند و اگر حل نشد، با درایت و قدرت به عرصه عمومی منتقل کند. به همین دلیل می‌بینید که مسائل به عرصه عمومی کشیده می‌شود، اما حل نمی‌شود. ضمن اینکه نکاتی که شما گفتید، ولو درست باشد، ربطی به مسائلی مانند ارز ندارد. وقتی قول قطعی داده می‌شود که ارز افزایش یا نوسان نخواهد داشت، اما بعد بلافاصله آن اتفاقات می‌افتد، این دیگر ربطی به جناح رادیکال و تند ندارد.

ایجاد دودستگی، شگرد خود شماست فرافکنی  نکنید!
روحانی در حالی می‌گوید تندرو و کندرو و دودستگی ایجاد نکنید، که خود بانی این تقسیم‌بندی‌ها بود.
روزنامه جوان دراین‌باره می‌نویسد: حسن روحانی در جلسه اخیر هیئت دولت در مقام بیان ضروری بودن وحدت در دوره پس از خروج آمریکا از برجام، جملاتی از امام خمینی(ره)  نقل کرده که «تندرو و کندرو دودستگی در کشور ایجاد نکنید و این خلاف اسلام، دیانت و انصاف است.» گویا رئیس‌جمهور فراموش کرده که تندرو نامیدن منتقدان و افراطی قلمداد کردن آنها از سخنان پرتکرار وی و دولتمردانش از سال 92 تاکنون است.

تازه سه چهار ماهی بود که حسن روحانی رئیس‌جمهور شده بود که در صحن علنی مجلس به همه کسانی که به او رأی نداده بودند، این‌گونه توهین کرد: «مردم در 24 خرداد به افراط، تفریط، خشونت، خودرأیی، تک‌رأیی، عدم مشورت و عدم تدبیر رأی ندادند و به اعتدال، تدبیر و عقلانیت رأی دادند.»  یک روز دیگر هم گفت که «نخواهم گذاشت امید این ملت را یک عده افراطی بخواهند ضربه بزنند.»  یا جای دیگری گفته بود: «با اینکه تندروها از اقدامات تخریبی خویش تاکنون نتایج معکوس گرفته‌اند، اما باز هم بر بداخلاقی‌های انتخاباتی خویش می‌افزایند.» آیا به خاطر همین دو قطبی‌سازی‌های روحانی و دولتمردانش نبود که رهبری فرمودند «از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، بدخواهان این تعبیر را به‌کار بردند و منظور آنها از تندرو کسانی است که نسبت به انقلاب اسلامی و تفکر و اصول امام پایبند‌تر و مصمم‌تر هستند و مقصود آنها از میانه‌رو کسانی هستند که در مقابل بیگانگان، تسلیم و سازش‌پذیرتر هستند. کسانی که در داخل این تعابیر را به‌کار می‌برند باید معارف اسلامی را به دقت مطالعه کنند زیرا در اسلام، چنین تقسیم‌بندی وجود ندارد و میانه و وسط، به معنای «راه مستقیم» است. بنابراین در مقابل راه میانه، تندروی قرار ندارد، بلکه منحرفین از صراط مستقیم قرار دارند. در مسیر مستقیم ممکن است عده‌ای تندتر بروند و عده‌ای هم کندتر که این اشکالی ندارد.» بنابراین اقدام روحانی در نقل قول از امام را باید خودزنی او قلمداد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هادی
Iran, Islamic Republic of
همین دیگه... هر شرکتی نخواست به دلیل تحریم ها کار کنه یا دزده یا جاسوس....!!!
عجب تفکری....
سعید110
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز! نباید فقط سناریوی خوش بینانه را دید و از هزاران دسیسه و هشدار نسبت به سایر سناریوها که اتفاقاً موهومی نیستند و کاملاً واقعی هستند، غافل بود. به اینها مدیر نمی گویند، بلکه فقط ابزاری برای اجرای سناریوهای واقعی هستند! ....
هادی
Iran, Islamic Republic of
به شما باشه که باید کلا بشینیم و با هیچی کار نکنیم که خدای نکرده جاسوس نباشن...
چون به نظر شما همه جاسوسن....
Iran, Islamic Republic of
آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود وقتی توتال یکبار بدعهدی کرده بود چرا باید دوباره به ایران برگردد ؟!
البته بازگشت توتال بدلیل باج دهی به فرانسه در برجام بی فرجام بود.
United States
چون مجبوریم می فهمی ؟ برای اینکه اگر بدیم دست دوستان دلواپس نه تنها در پایان سود نداره بلکه ضرر هم می کنه . چرا خودتون را میزنید به کوچه علی چپ . مردم ولی دیگه همه چیز را فهمیدن . برید بین مردم ببینید چی میگن .
Iran, Islamic Republic of
نفهمی هم حدی داره بخدا قسم...مجبوریم؟؟؟ مرد حسابی میگن چرا تضمین نگرفتی و اعتماد کردی وقتی سابقه بدعهدی داره. هر بچه ای اینو میفهمه
France
عزیزم تو پولت را بگیر چشمت را ببند . چیکار مردم چی میگن .
Iran, Islamic Republic of
مردم ایران یا اونجایی که تو هستی؟
France
نه مردم ایران . من از داخل ایرانم و به وضع موجود شکایت دارم ....
Iran, Islamic Republic of
مجبور چی هستیم ؟!! آقای هوشنگ امیر احمدی یکی از ایرانیان مقیم امریکا گفته بود اگر مرحوم مصدق زنده می شد و قراردادهای جدید نفتی رو می دیدید حتما" خودکشی می کرد.
ستاره خلیج فارس
Iran, Islamic Republic of

باورمن این است با این دولت، مجلس و دستگاه قضاء، بالاخره مردم تغییر مدیریتی را رقم خواهند زد هر چند بدون هزینه هم نخواهد بود اما این جماعت
نشان دادند بایداز ملت سیلی بخورند تا بفهمند مملکت را به قهقهرا می برند!
هادی
Iran, Islamic Republic of
پاسخ شما رو وزیر نفت یکبار خوب داد:
سراغ شرکت های امریکایی که نمیشه رفت...
انگلیس هم که نه...
فرانسه رو هم که میگید بدعهدی...
میمونه چین و شرکت های ایرانی که تو پارس جنوبی حسابی خراب کاری کردن قبلا....
Iran, Islamic Republic of
اقای هادی متشکر از پاسختان . این دوستان خود بهتر از منو شما میدانند این مسایل رو ولی چاره ایی نیست فقط میخواهند و چشم و گوش خود را ببندند و سخن پراکنی کنند
Iran, Islamic Republic of
همین که متن این قراردادها محرمانه است و در اختیار کارشناسان فن نیست یعنی مغایر منافع ملی ماست .
France
اقای هادی اکثر مردم ایران دیگه فهمیدن چه خبره . اینها نمی خواهند بفهمند کاریشون نمیشه کرد
Iran, Islamic Republic of
در پاسخ هادی کوچولو باید عرض کنم در دولت نهم و دهم تعداد زیادی از فازهای پارس جنوبی با استفاده از توانمندی های شرکت های داخلی به پیشرفت 95 درصدی رسیدند و شرکت های داخلی کارنامه موفقی در پارس جنوبی دارند اما مشکل اینجاست که آقایان توان داخلی رو در حد پخت آبگوشت بزباش و قورمه سبزی میدانند و کترینگ قطار را هم به شرکت اتریشی واگذار کرده اند.
Iran, Islamic Republic of
وزیری که سابقه قراردادهای خسارت بار استات اویل و توتال و کرسنت رو داشت اصلا"نباید مجددا"بکار گرفته می شد مگر در مملکت قحط الرجال است که پیرمردانی همچون زنگنه و نعمت زاده و آخوندی و حجتی و ترکان باید 40 سال در پست های مدیریتی باشند با مدیریت بسته نمی توان کشور رو اداره کرد باید جوانان تحصیل کرده و فعال رو بکار گرفت تا پیشرفت کنیم .
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
نه جونم! نیروهای داخل کشور رو پس بزنیم وکاسه گدائی به سمت این واون که بارها نشان دادند جز به منافع خودشون فکر نمیکنند ،دراز کنیم! حتما حتما اوضاعمون درست میشه ! موندم این جنبه مروت وگذشت وبخشش وخوش بینی ،وقتی به مردم کشور خودمون میرسه چرا ،بخار میشه واثری ازش دیده نمیشه؟؟؟؟؟!
Iran, Islamic Republic of
نیروهای داخلی اگر بلد بودند که انجام میدادند و مخ های این مملکت یکی یکی از کشورهای دیگر سر در نمی اوردند جهت اطلاع بسیاری از مهندسین توتال ایرانی هستند که در ان شرکت کار میکنند و تابعیت انجا را گرفته اند
Iran, Islamic Republic of
یکی به من بگه این چیه که مردم خودمون نامحرم اند ولی خارجیا محرم . چرا همش قرارداد محرمانه می بندند . این ها که همش دم از آزادی و حق دانستند می زنند
Netherlands
اتفاقا برعکس شما که میگید کاسه گدایی شرکت های چندملیتی رو دستمون بگیریم
ما میگیم روی پای خودمون بایستیم ( چون می توانیم )

اگه عزت داشتیم و تونستیم دیگران هم به ما احترام میگذارن

یادت باشه هیچوقت به گدا چیز باارزش نمیدن
Iran, Islamic Republic of
نه همین نیست...
موضوع اصلی آدمهای هالویی مثل تو هستند که هر بلایی سرشان بیاید بازهم لبخند میزنند
Iran, Islamic Republic of
وقتی شرکت های داخلی نظیر پتروپارس توان فعالیت در پارس جنوبی رو دارند چه لزومی برای بکارگیری توتال کلاهبردار بود؟
وقتی توتال برای قطر فعالیت می کند معلوم و مشخص بود که از اطلاعات پارس جنوبی به نفع قطر سوء استفاده خواهد کرد.
Iran, Islamic Republic of
... شركت هاي ايراني وقتي پروژه اي كه شركت خارجي دوسال انجام ميده رو هشت تا ده سال طول ميدن (نمونش فازهاي 14 و 13 و 22) ببين چه خسارتي زده ميشه به اقتصاد بخاطر برداشت نشدن ميادين مشترك نقت و گاز.
با چشم بسته از چيزي دفاع نكن
Iran, Islamic Republic of
دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است
جواد
Iran, Islamic Republic of
باز هم توهم باز هم دشمن باز هم جاسوس. همه دنيا دست به دست هم دادن ما رو نابود كنن. ...
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
نه خیر همه دنیا رو چند کشور مثل آمریکا و اروپا دارن می دوشن
حتی کشورهائی مثل عربستان رو که گاو شیر ده ترامپه
و خود ترامپ موقع انتخابات آمریکا اینو گفت
Iran, Islamic Republic of
اگر روابط بین المل بلد نیستی لطفا سخن کمتر بگو دوست عربز شما با این حرفها دارید به فرزندان این اب و خاک در وزارت اطلاعات و ارگانهای وابسته تهمت نا کار بلد بودن میزنید .و به این بازی هم که شما فکر میکنید نیست
هادی
Iran, Islamic Republic of
بیشتر از ناکاربلد بودند به فکر سیاسی کاری هستن و بخاطر منافع حزبی و گروه حاضرند نه ضرر مملکت فعالیت کنن
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان بخاطر منافع حزبی و گروهی بیشترین ضرر و خسارت رو به کشور وارد کرده اند بعنوان نمونه قراردادهای توتال و استات اویل و کرسنت و صادرات 2 میلیارد دلار گاز مجانی به ترکیه و فتنه 88 قابل ذکر است .
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
شرکتهای نفتی توانمند در کشور داریم. شرکتی به نام نارگان تنها شرکت ایرانی بیسیک کار است که توانایی زیادی در احداث پالایشگاه گاز و بنزین دارد. در پروژه ستاره خلیج فارس و بسیاری از فازهای پارس جنوبی این شرکت با تخصص بالا پروژه را انجام داد
سلام
شما فکر کن جاسوس نبوده
بدعهد که بوده
...
...
هر ایرادی که می گرفتیم مواجه می شدیم با "بی سواد ، بی شناسنامه ، بی عقل ، تندرو ، دلواپس..."
...
Iran, Islamic Republic of
توتال رفت. علی برکت الله
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
قوه قضائیه باید با قاطعیت به تخلفات مقامات ایرانی در برجام و قراردادهای محرمانه توتال و پژو و غیره در اسرع وقت برخورد کند...
Iran, Islamic Republic of
زنگنه بايد بركنار شود
سعید110
Iran, Islamic Republic of
بابا یکی از این غضنفرهای خودمون ضمانت نامه واقعی بگیره!
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
از این غضنفرها همیشه بوده اند
مثل ابوموسی اشعری که نتیجه مذاکره اش با عمرو عاص این شد که امام علی را از خلافت خلع و معاویه را به خلافت نصب کردند
سعید110
Iran, Islamic Republic of
دقیقاً همین غضنفرها هستند که نظام سلطه را نسبت به ظلم و غارتگری حریص می کنند!
کاظم
Iran, Islamic Republic of
ایکاش به جای این همه ژنرال یه سرباز با غیرت وگوش به فرمان داشتیم.!
کارنشناس
Iran, Islamic Republic of
داشتیم! رد صلاحیتشان کردیم !!
Iran, Islamic Republic of
این وزیری که بالای بیست سال است وزیر است، چه دسته گلی بر سر نفت و ایران زده است؟ اگر این وزیر اصلاح طلبان خوب کار کرده بود، وضع کشور این طور نمی شد.
چرا مجلس فرمایشی جناب "تکرار می کنم" خوابیده است و این وزیر را استیضاح نمی کند؟
اصلاح طلبان، کشور را به گند و قهقرا کشیدند و مع الاسف دیگران را مقصر و خود را ناجی می دانند.
خدایا به داد این مردم برس.
بردیا مهرزادیان
Iran, Islamic Republic of
دقیقاً: وادادگان کرامت و امنیت ملی ...
ايران هيچوقت اينقدر از بيگانگان ضربه نخورده بود كه در اين دولت ... ضربه هاي مهلك و كشنده خورده.
اینها نباید بابت فرصت سوزی جریمه بدهند
م ج
Iran, Islamic Republic of
این همان برد برد بوکه روحانی وعده داده بود؟
حمیدا
Iran, Islamic Republic of
این همان برد-بردی بود که از ما:
همه را برد که برد.
...
علی برکت الله
...خسته شديم بس كه هر بار يه شاهكارش لو رفت. ...
United States
کیهان و بازم توهم توطئه.همه دنیا به هیچ چیزی جز ایران فکر نمیکنند و کار و زندگی ندارند.
Iran, Islamic Republic of
برای اونجایی که پرچمش رو بالا کردی باید این حرف ها رو هم بزنی
عمار
Iran, Islamic Republic of
اطلاعات کیهان در چند ساله گذشته همیشه درست از آب درآمده متاسفانه یکعده ای چون فلان کس مشکل دارند هیچ وقت گوش به حرفهای دقیقش نمیدهند وهرروز هم ضرر آن را متوجه کشور میکنند.
بزرگی گفته حرف حق را بپذیر حتی اگر از دشمنت بشنوی.
دولتیها نه توان تجزیه وتحلیل دارند ونه میخواهند از کسی حرف حق بشنوند نهایت میشود آنچه نباید بشود.
حالا بنده میگویم FATFاز برجام صد مرتبه بد تر است وخسارت بیشتری را به کشور تحمیل میکند ودست و.پای کشور را طناب پیچ خواهد کرد .خواهشا دراین یکی مورد حرف منتقدانتان را گوش کنید .
عمار
Iran, Islamic Republic of
توتال طرف قرداد عمارات درهمان قسمتی است که با ایران هم قرارداد بسته بود.
کشورهای حاشیه خلیج در فوتبال هم که خیلی ارزش آنچنانی ندارد داور ها را میخرند ونتیجه بازی را تغییر میدهند.
آنوقت انتظار دارید توتال را نخریده باشند؟این از هوش وذکاوت کسانی است که قرارداد میبند وتنها جلوی پایشان را میبینند نه بیشتر.
وگرنه برجام را خودشان پخته بودند وتاریخ انقضای آن را هم میدانستند...
France
وای اقای عمار شما خیلی با هوشی . واقعا شما حیفی .
دانا
Iran, Islamic Republic of
هیچ وقت پرسیدید چرا قراردادهای محرمانه سریع به مرحله تصویب و تایید و اجرا می رسه؟ چرا در یک سال اخیر میزان قراردادهای رنگاوارنگ محرمانه بالا رفته؟ چرا یکی نیمه کاره به مرحله تست اجرا درنیومده یکی دیگه سر از تصویب و تایید در میاره؟ نمی دونم می تونید حدس بزنید یا نه؟ من تحلیلم رو می گم قراردادهای محرمانه همون امتیازات برجام هستن که داده شده و در حال داده شدنه ؟ فقط یه سوال ساده چرا قراردادهایی محرمانه دقیقا همون قراردادهایی هستن که به کشورهای داخل توافق مربوط می شن؟ و به دیگر کشورها مربوط نمی شن؟
کیهان تحلیل درستی در مورد انتقال اطلاعات نفتی داده ولی قبلا ما گفته بودیم که اطلاعات سایت های انرژی رو می خوان با این قراردادها بردارن.
بیاید یکبار کار اوباما و ترامپ و دنیای غرب رو تحلیل کنیم قبل از برجام دلار آن قدر ضعیف شد که اوباما کاغذ بدون پشتوانه می زد بعد برجام در خبرهای جدید واحد پول دلار تقویت شد، این تقویت از طریق کشورهای عربی ، جهان سوم انجام شد که در ایران از طریق برجام به نحو مورد خواست آمریکا و غرب انجام گرفت چه جوری ؟ ساده است کافی بود کشورهای مورد توافق ریال رو به دلار تبدیل کنند و از طرفی گردش پول ریال رو با شکست تولیدی در ایران به سمت صفر ببرند، یعنی کاهش گردش ریال از یک طرف و افزایش گردش دلار از طرف دیگر، در زمان معین ترامپ که به کمک اوباما به تقویت دلار رسید عرصه رو خالی کرد و به زودی شرکت ها هم که کارشون رو به نحو احسن انجام دادن ایران رو ترک می کنند انتقال اطلاعات انرژی هم برای بعد برجام استفاده خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
از اول به این دزدهای اروپایی نباید اطمینان‌می کردیم.اینا گرگند فقط بعضی اوقات ماسک بره می زنن
Iran, Islamic Republic of
به نویسنده مقاله حاج حسین فضانورد عرض می کنم اگه شرافت داری یک گزارش از عملکرد قرارگاه خاتم و پتروپارس در پارس جنوبی تهیه کن تا ببینی چرا وزارت نفت به دنبال توتال رفته. حداقل از چند هزار کارشناس و متخصص مشغول در پارس جنوبی و بقیه پروژه ها خجالت بکش و اینقدر دروغ نگو.
Iran, Islamic Republic of
همین پالایشگاه ستاره خلیج فارس که دولت در آستانه انتخابات افتتاح کرد و به آن افتخار کرد و باعث خودکفایی در تولید بنزین شد توسط قرارگاه خاتم الانبیاء ساخته شد و پترو پارس در فازهای 19 و 12 کارنامه موفقی داشته که توانمندی این شرکت رو اثبات می کند.
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز گفتم گزارش. یعنی مدت زمان قرارداد و مدت زمان اتمام واقعی قرارداد و ارزش قرارداد و رقم واقعی تمام شده و در نهایت خسارت تاخیر در اتمام پروژه.
Iran, Islamic Republic of
نه صنعت كلنگي و داغون نفت ما خيلي تكنولوژي و اسرار داره كه بخوان اطلاعاتش دزديده بشه
...
Iran, Islamic Republic of
هیچ وقت به غربیا نمیشه اعتماد کرد مخصوصا فرانسویا همیشه در اقدامات ضد ایرانی از بقیه جلوترند مثل پناه دادن به منافقین - ارسال تسلیخات و مواد شیمیایی به عراق - ارسال خون آلوده به ایران - سرکشی در برجام و حالا هم لغو قرارداد ایرباس و توتال و ...