جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۶
۵۱

کدام درست می گویند؛ عباس عراقچی یا شمخانی؟

دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب: 613750
به روایت علیرضا بیگی و کوچکی‌نژاد، عراقچی در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس، FATF و پذیرش این کنوانسیون را لازمه مذاکره با اروپا خوانده است.
کدام درست می گویند؛ عباس عراقچی یا شمخانی؟
به گزارش جهان نيوز، هنوز جوهر چاپ تیترهای هیجانی برخی رسانه‌ها مبنی‌بر اینکه «برجام برجا می‌ماند» خشک نشده بود که روز گذشته علاوه‌بر ظریف و عراقچی، شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر اقتصاد رهسپار بهارستان شدند تا در جلسه‌ای غیرعلنی و فارغ از هیاهوهای تبلیغاتی، واقعیت برجام را به تصویر بکشند.

به روایت رضایی کوچی، ظریف در این جلسه برجام را بیمار در حال مرگی خواند که در آی‌سی‌یو و شرایط بسیار سختی است. وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی مجلس همچنین گفته که اگرچه اروپایی‌ها تعهد داده‌اند منافع ایران را تضمین کنند، اما مشخص نیست که چقدر بتوانند در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت کنند و به آمریکایی بودن سهامداران شرکت‌های اروپایی اشاره کرده است. به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس، ظریف تاکید کرده است حتی مشخص نیست شرکت‌های اروپایی تا چه مقدار از سران کشورهایشان تبعیت کنند.

روایت ظریف از برجامِ در حال احتضار، در حالی است که چند روز پیش گفته شده بود فرآیند مقابله با تحریم‌های ایران در اروپا آغاز شده است و خروجی رسانه‌های نزدیک به دولت برای نظم‌دهی به افکار عمومی در ماجرای برجام (ادامه یا توقف اجرای توافق هسته‌ای با اروپا) از زمان خروج آمریکا از این توافق تاکنون به این سمت رفت که مذاکره با اروپا برای ادامه برجام موفقیت‌آمیز خواهد بود. آمریکا جزء مزاحم برجام که شرش کم شده خوانده شد و ادامه برجامِ بدون آمریکا، راه درستی عنوان می‌شد که کشور باید به آن تن دهد. تیتر واحد و همزمان این رسانه‌ها درخصوص اجرای مجدد قانون مسدودسازی در اروپا و مانور گسترده در مورد اثربخشی آن در هفته گذشته، به اضافه بازتاب ویژه اظهارات حسن روحانی، ظریف و عراقچی در این مورد یا پیش کشیدن ماجرای عجیبی مانند تفکیک شرکت‌ها و مجموعه‌های خصوصی اروپایی از دولت‌ها که عباس عراقچی آن را تئوریزه کرده بود، حکایت از همین ماجرا داشت. اگرچه عراقچی به روایت علیرضا بیگی، در جلسه غیرعلنی مجلس اظهاراتی متفاوت داشت و از واقعیت حجم 450 میلیارد دلاری مراوده اقتصادی اروپا و آمریکا در مقابل مراوده 15 میلیارد دلاری با ایران سخن گفته و تاکید کرده بود که مشخص نیست کشورهای اروپایی تا چه اندازه توانایی تحمل هزینه دارند. علاوه‌بر آن عراقچی معتقد بوده که از نظر سیاسی برای اروپا قابل هضم نیست که بتواند در کنار ایرانی قرار بگیرد که روسیه و چین را پشت سر خود دارد و مقابل اراده آمریکا ایستاده است.

 تناقض‌گویی‌ها درخصوص FATF
به گزارش فرهیختگان، دولت دوازدهم این روزها حماسه انتخابات 29 اردیبهشت سال گذشته را یادآور می‌شود و رئیس‌جمهور همچنان با ژست رقابت‌های انتخاباتی از اختلاف بین دو اندیشه تعامل و تقابل با دنیا در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته یاد می‌کند، این درحالی است که اکثر کارشناسان معتقدند دیگر حنای پروژه برجامی دولت رنگی ندارد و بی‌تعارف به شکست رسیده است. از این رو حتی رسانه‌های حامی دولت از مصائب روحانی بودن و احتمال عبور از روحانی سخن می‌گویند. با این وصف ضرورت حفظ برجام آن‌هم به هر قیمت از ناحیه دولتی‌ها بیش از پیش محتمل به نظر می‌رسد. از این جهت اصرار به تصویب زودهنگام لوایح مرتبط با FATF را می‌توان در همین راستا تعریف کرد. تناقض‌گویی‌ها درخصوص FATF، به جلسه غیرعلنی مجلس در روز گذشته هم رسید و اظهارات عراقچی در این خصوص شاه‌بیت این احتمال شد.

به گفته نمایندگان، ظریف نتوانست در بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، نمایندگان را قانع کند. به روایت علیرضا بیگی و کوچکی‌نژاد، عراقچی در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس، FATF  و پذیرش این کنوانسیون را لازمه مذاکره با اروپا خوانده است. نماینده مردم تبریز در مجلس گفته است که عراقچی تاکید کرده همه مساعدت‌های اروپایی‌ها به میزان زیادی بستگی به این دارد که ما FATFرا بپذیریم.

اگرچه به گفته نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس، نمایندگان - در همان جلسه غیرعلنی روز گذشته- از دبیر شورای‌عالی امنیت ملی درخصوص ارتباط لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم و الحاق به FATF پرسیدند و شمخانی به‌طور رسمی اعلام کرده بود که اصلا بحث FATF در این میان مطرح نیست و این دو لایحه مربوط به مسائل داخلی است. حتی به روایت کوچکی‌نژاد، شمخانی تصریح کرده بود FATF از دستور کار نظام جمهوری اسلامی خارج شده است. 
 
 عراقچی
 مشخص نیست کشورهای اروپایی چقدر توانایی تحمل هزینه برای پیشبرد این اراده را در قیاس با حجم ۴۵۰ میلیارد دلار مراوده اقتصادی اروپا و آمریکا با ۱۵ میلیارد دلار مراوده اقتصادی اروپا با ایران دارند.

 همه مساعدت‌های اروپایی‌ها به میزان زیادی بستگی به این دارد که ما FATFرا بپذیریم.

 ظریف
 برجام بیماری در حال مرگ است که در آی‌سی‌یو است و شرایط بسیار سختی قرار دارد.

 مشخص نیست اروپایی‌ها چقدر بتوانند در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت کنند، زیرا سهامداران شرکت‌های اروپایی، آمریکایی‌ها هستند.

 در صورت تصویب پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم برای حمایت از گروه‌های محور مقاومت مشکلی ایجاد نخواهد شد.

 شمخانی
  اصلا بحث FATF مطرح نیست و الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی مربوط به مسائل داخلی است.

 FATF از دستور کار نظام جمهوری اسلامی خارج شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
از مسئولین کسی را می شناسید که درست بگوید...
سعید110
Iran, Islamic Republic of
جالبه ما هنوز تو کشور خودمون اطلاعات دقیق اقتصادی که تکانه های شدیدی را بر اقتصاد وارد می کند را نداریم! مثل دو تابعیتی ها، دو شغله ها، صاحبان خونه های خالی، فروشندگان عمده ارز، واردکنندگان عمده قاچاق از مبادی رسمی، فرار کنندگان از مالیات و ... بعد برای خوشایند اروپا که کدخدای جدیدمون شده، قصد داریم اطلاعات افرادی را که در بر هم زدن نقشه های استکباری در منطقه نقش داشته اند را به دشمن دهیم!
ّFATFهمان برجام منطقه ای و موشکی است
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
مراقب باشید که خارج شدن یا نشدن از برجام ما را آنقدر مشغول نکند که از بستر سازی برجام منطقه ای و موشکی یعنی FATF غافل شد. تمام هیاهوی جریان غربگرا بر سر برجام، غفلت از FATFاست. هم باید برجام را آتش زد و هم مانع تصویب و اجرای FATF شد. در ضمن باید به اطلاع عموم مردم رساند که برخی بانکها عملا طبق ابلاغیه دولت، اداره مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را ایجاد کردند و منتظر تصویب مجلس و شورای نگهبان نماندند. زیرا مجلس پشتیبان دولت است و همین باعث شده است که دولت نگران استیضاح نباشد.
سعید110
Iran, Islamic Republic of
می گن مرکل مرده!
Iran, Islamic Republic of
ایول حرفت حق بود
M.sh
Iran, Islamic Republic of
رهبر عزیزمون
کمی که نه خیلی زیاد هم برای یادگاری نوشتن بر روی دیوار سست وپوسیده اروپا دجار اشتباه شده ایم . به خود اییم واز نگاه از سر استیصال به بیرون دست بر داشته و به داخل توجه کنیم چرا از تکرار تجربه های تاریخی که خود اقایان هم باعث وبانیش بوده اند درس گرفته نمیشود ...
خیلی جالبه،اونا برجام رونقض کردن الان میگن لازمه حفظ برجام پذیرش FATF وبعدش خلع سلاح موشکی
در مقابل مسئولین محترم ما !!!! به فکر نجات جان مریضی هستن که دیگران نفعش رو بردن و بعدش مریضش کردن
سعید110
Iran, Islamic Republic of
همه اش نقشه است! از همون ابتدا ریخته شده بود. همان که برنامه حل معکعب روبیک را ریخت، ادامه کار را مطابق با همان طرح کلی قبلی طراحی می کند. در برجام 1 با عضو شدن در NPT خود را نسبت به دریافت حقوق عادی مستثتی کردیم، در مذاکرات با اروپا، حق دفاع را خواهیم داد تا ببینیم کی به دادن حق حیات خواهیم رسید و تا این حق را از ما نگیرند ول نمی کنند! مستحضر هستید که آزادگان حاضرند حیات خود را بدهند ولی زیر سلطه استکبار نروند. یعنی اگر کسانی با زیر سلطه استکبار رفتن مشکل ندارند، در واقع این زندگی شان است که سراسر مشکل و بدور از هر گونه برکت و رضایتمندی خداوند است.
علي
Iran, Islamic Republic of
از بعد رحلت پيامبر اسلام (ص) تا كنون هر بدبختي كه بر سر مسلمانان آمده از عدم پيروي از ولايت بوده و تا زماني كه امامت و ولايت را نپذيريم ادامه خواهد داشت ....
Iran, Islamic Republic of
چرا آقای عراقچی جاده صاف کن غربی ها شده به جای تامین منافع این کشور؟..
تاریخ دوباره تکرار شد...
Iran, Islamic Republic of
وقتی در انتخابات " تکرار" می کنیم معلومه که تاریخ هو تکرار میشه..
حسین
Iran, Islamic Republic of
بنظر من باید عزت ملی و پاسخگویی مسئولین یک مطالبه عمومی گردد تا مسئولین چشم خود را بر واقعیت باز کنند و از این فکر که کشور را در عمل انجام شده قرار دهند و بروند خارج شوند.
محمد
Iran, Islamic Republic of
نگاه و امید خود را از شیطان و اذنابش برداریم
نگاه و امید خود را به رحمت الهی ببریم
آنگاه عنایت او از جایی که فکرش را نمیکنیم واصل میشود
کفران نعمت ولایت کردن خواص و عوام و جدی نگرفتن هشدارهای دیده بان انقلاب بلاهای سختی را به همه ما تحمیل میکند
...
ط.ش
Iran, Islamic Republic of
سلام، ... نمی‌دونم چرا یه عده هنوز حرف از آی سی یو و تنفس مصنوعی و این چیزها می زنن. برجام خیلی وقته مرده و بوی تعفن‌اش هم بلند شده ...
بازگشت قاجاریه...
محمد
چون تمام کاری که حضرات در این پنج سال کردن همین بود که رفت رو هوا
محمد
باید تأسف خورد به حال ملتی که سرانش گول میخورند و چنین ساده کلاه سرشان میرود ، ...
Iran, Islamic Republic of
از هر دویشان جز بلوف ... چیزی ندیدیم ...
Iran, Islamic Republic of
پذیرش هر شرطی از طرفهای غربی، ... نشانه ترس تلقی خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
آقای شمخانی!نگذارید سابقه سالهای دفاع مقدس در ذهن نیروهای انقلاب خدشه دار شود.در مورد برجام عملکرد شما را دیدیم.چرا دیروز در مجلس گفته اید لوایح دولت ربطی به اف.ای.تی.اف ندارد؟! شما باید سرباز کشور باشید ؛نه سرباز یک جریان سیاسی.
Iran, Islamic Republic of
سابقه اش نابود شد. خودش هم خوب می داند که چه کاری انجام داده است.
Iran, Islamic Republic of
در فتنه 88 هرکس ساکت ماند ،سقوط کرد.
M.sh
Iran, Islamic Republic of
ایشون در برنامه تلویزیونی با اجرای یامین پور، حتی حاضر نشد از کلمه فتنه در قبال اشوب ها وفتنه سال ۸۸ استفاده کنه، در صورتی که رهبری عزیز بارها وبارها از لفظ فتنه در قبال اشوبهای سال ۸۸ استفاده کردند!
Iran, Islamic Republic of
...
محمد
ما کمال تشکر راداریم از دولت مردان محترم که تمامی تحریم ها را بلمره و به صورت یکجا برداشتند!!!!!!!!!!!!!
محمد
همانطور که رئیس جمهور محترم در تبلیغات انتخاباتی فرمودند آماده اند تا بقیه تحریم هارا هم مانند تحریم های هسته ای بردارند
با کمال تشکر از ایشان
محمد
عجب ترکی خورد این دیوار تحریم ها.....
چه میکنه این ظریف.....
Netherlands
ما که ندیدیم دیوار تحریم ها ترک خورده باشد ...
محمد
چیزی نشده آمریکا برگشته به قبل از برجام ما هم برمیگردیم
انشاا... بعد از صد و بیست سال......
علی
Iran, Islamic Republic of
هیچ کدامشان ...
محمد
واقعاً به نظر شما کسانی که میخواهند پیاده رو ها را دیوار بکشند زبان گفتگو با دنیا را بلدند ؟
اینه زبان گفتگو با دنیا ، لذتشو ببرین
کاظم
Iran, Islamic Republic of
این دولت به تنهایی به اندازه کل تاریخ از زمان مادها تا کنون ایران را تحقیر کرد.
دوست
Iran, Islamic Republic of
ببین چه کسی شده مسئول امنیت ملی کشور که از واقعیت ماجرا خبر نداره، داداش خبرهاتو از کی میگیری؟
M.sh
Iran, Islamic Republic of
دوستای لیبرال مسلکش!
Iran, Islamic Republic of
قبول این تعهدات جدید برای زنده نگه داشتن برجام بی فرجام خیانت و نکبتی بزرگتر از برجام برای کشوره؛ خدارحمت کنه امام روح الله خمینی(ر) که سخنانی نزدیک به این مضمون فرمودند؛ ببینید دشمن از چه کار خوشش میاد و از چه کارشما ناراحت میشه؛ از کدام کار شما خشنود میشه و از شما تعریف میکنه> اونوقت میشه فهمید راه درست کدامه.
تازمانی که دولتمردان به حرفهای رهبری عزیز توجه نکنند از این بهتر نمیشه
United States
هیچکدام
Iran, Islamic Republic of
بزرگوارحرف شما تو دولت خریدار نداره...
اگر جلسه غیر علنی بوده پس چطور همه صحبت ها به بیرون درز کرده اصلا چه نیازی بوده گفتگو ها غیر علنی باشد وقتی خود نماینده ها همه چیز را افشا میکنند
Iran, Islamic Republic of
فقط مردم رومسخره کردن
وگرنه پشت پرده دست اینا وغربیاهمشون تو یه کاسه است فقط بدبختیش واسه مردمه
عمار
Iran, Islamic Republic of
"عراقچی تاکید کرده همه مساعدت‌های اروپایی‌ها به میزان زیادی بستگی به این دارد که ما FATFرا بپذیریم."
عراقچی درست میگوید چراکه FATFاز تقسیم وظایف بین اروپا وآمریکا در مقابل برجام است.اروپا دارد به وظایف محوله عمل میکند وبرای همین به گفته آقای عراقچی مساعدتهای اروپا به آن بستگی دارد.
این یعنی دام برجامی مشترک .این یعنی تکمله زدن به برجام.!
دانا
Iran, Islamic Republic of
قبل از اینکه موضوعی رو تحلیل کنیم اول باید به صورت کلی و بعد به صورت جزئی تحلیلش کنیم برای اینکه FATF رو تعریف کنیم اول باید تروریست رو تعریف کنیم آیا تعریف ما از تروریسم با طرف مقابلمان یکیست؟ که بعد به موضع انتقال پولش بپردازیم؟ در ضمن از نظر بسیاری از این کشورها مثلا منافقین یا اسراییل یا برخی گروههای تندروی شبه داعشی تروریست نیستن آیا اگر خودشان پولی به آنها انتقال دهند می توان پیگیری کرد؟ از طرفی اگر ما بخواهیم مثلا به فلسطین کمک کنیم متوجه انتقال پول می شون و چون گروههای مقاومت را تروریست می نامند مانع از انتقال پول و کمک های دیگر به آنها می شوند اینکه اروپا اینقدر به تصویب این لایحه اصرار دارد برای تقویت پول کشورهای غربی و آمریکایی و تضعیف پول کشورهای مقاومتی است همچنین با تحریم و محاصره می تواند این کشورها را تصاحب کند چقدر برخی ها بی سوادند مطمئنم در مجلس برخی حتی فرق بین fatf و فتق را نمی دانند
United States
اقای عراقچی روز قیامت چگونه جواب د... میخواهی بدهی؟ برجام چه ربطی به fatf داره که می چسبونیشون بهم؟ تا کی میخوای به نصیحت های رهبری در مورد ذات کثیف امریکا و اروپا گوش نکنی؟
Netherlands
ان شاءالله ملت به زودی عاملین تحمیل برجام بر مردم را در حال احتضار و در سی سی یو ببینند
Iran, Islamic Republic of
جناب شمخانی باپیوستن به گروه دولت لیبرالها وفرنگ زی ها ارزش زحمات چندین ساله جنگ رو خدشه دار دارکردید
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
این عراقچی که بعدازتصویب برجام ازطرف جان کری برای صداقت اوباما قسم میخورد ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
جان کری درزمان تصویب برجام گفته بود کاری میکنیم تا ظریف درزمان بازنشستگی تااخرعمربرای نوه هاش تعریف کنه که .....
Germany
...
Iran, Islamic Republic of
آقایان کارشناس به شما چه میرسه که ایران به توافق برسه یا نرسه... از قدیم گفتند تا بوده همین بوده شماها چرا زانوی غم در بغل گرفتید.... !!!