جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۲۳

به نقطه اوج جنگ نیابتی ایران و اسرائیل رسیده ایم

يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۳
کد مطلب: 613725
در طول هفت سال گذشته سامانه‌ی دفاع هوایی سوریه تنها یک جنگنده‌ی اسرائیلی را ساقط کرده است، درحالی‌که در مقابل اسرائیل ده‌ها هدف را با سلاح‌های هدایت‌شونده زده و تاسیسات و تسلیحات پیشرفته‌ی سوریه را نابود کرده است.
به نقطه اوج جنگ نیابتی ایران و اسرائیل رسیده ایم
به گزارش جهان نيوز، ساعات پایانی روز هشتم و اوایل روز نهم می ۲۰۱۸، در مرز اسرائیل و سوریه، نیروی قدس سپاه ایران، با استفاده از چندین سامانه‌ی پرتاب، بیست راکت غیرهدایت‌شونده‌ی فجر۵ را به سمت اسرائیل شلیک کرد. سامانه‌ی دفاعی گنبد آهنین اسرائیل توانست چهار راکت را سرنگون کند؛ مابقی این راکت‌ها نتوانستند به مقصد برسند و در خاک سوریه سقوط کردند.
 
چند ساعت بعد، حدود ده پرتابگر سطح‌به‌سطح و ۲۸ جنگنده‌ی F-۱۵I و F-۱۶I هفتاد موشک کروز و بمب هدایت‌شونده را به سمت پایگاه‌های تدارکاتی و پاسگاه‌های ایرانی در سرتاسر سوریه شلیک کردند. سامانه‌ی پرتاب راکت ایرانی‌ها از بین رفت و وقتی دفاع هوایی سوریه می‌خواست وارد عمل شود، نیرو‌های اسرائیلی پنج آتشبار آن را هم از بین بردند.
 
درگیری نهم می‌اولین درگیری مستقیم بین اسرائیل و ایران به‌حساب می‌آید. این واقعه احتمالاً پیامد خارج‌شدن واشنگتن از توافق هسته‌ای یک روز قبل از حمله است. به‌هرحال، پیگیران اخبار منطقه به یاد دارند که جنگنده‌های اسرائیلی همان روز یک کاروان ایرانی را در سوریه هدف قرار داده بودند. حملات دیگری هم در روز‌های ۶ می‌و ۲۹ آوریل موجب کشته‌شدن نیرو‌های ایرانی و سوری شده بود، که در میان آن‌ها احتمالاً یک سردار ایرانی هم بوده است. در این حملات یک آتشبار s-۲۰۰ نیز نابود شد. طبق بعضی محاسبات، از سال ۲۰۱۲ به این سو، اسرائیل بیش از ۱۵۰ بار به خاک سوریه حمله کرده است. هدف خیلی از این حملات جلوگیری از ارسال تجهیزات پیشرفته‌ی تسلیحاتی به حزب‌الله و یا در پاسخ به حملات مرزی بوده است.
 
به گزارش فردا، نقطه‌ها را که به هم وصل کنیم، تصویر نهایی نشان می‌دهد که تبادل آتش نهم می‌درواقع نقطه‌ی اوج سال‌ها جنگ نیابتی است. نیرو‌های ایرانی و حزب‌الله که توانسته‌اند جلوی سقوط دولت بشار اسد را بگیرند، اکنون به‌شدت مشغول محیاکردن حضور طولانی‌مدت در سوریه و انتقال تسلیحات پیشرفته به سوریه و حزب‌الله هستند. از جمله‌ی این تسلیحات می‌توان به پهپاد، سامانه‌های موشکی سطح به هوا و آتشبار راکت اشاره کرد. هزمان، جنگنده‌های اسرائیلی در تلاش هستند تا قبل از آنکه این سامانه‌های تسلیحاتی نصب شوند و امنیتشان تضمین شود آن‌ها را نابود کنند. به‌نظر می‌رسد بالاخره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران را وادار کرده است تا اجازه‌ی حمله‌ی مستقیم به اسرائیل را بدهد، هرچند که این حمله‌ی انتقام‌جویانه به هدفش نرسید.

این اتفاقی معمولی نیست که دو قدرت منطقه‌ای بدون داشتن مرزی مشترک چنین با هم گلاویز شوند. بااین‌حال، یک رشته از رویداد‌های تاریخی باعث شده که که تقابل نظامی این دو قدرت آشکارتر از همیشه شود. در سال ۲۰۱۱، بهار عربی سرتاسر خاورمیانه را درنوردید و ثبات سیاسی بسیاری از کشور‌ها را به هم ریخت. در سوریه‌ی ضربه‌دیده از خشکسالی بهار عربی جرقه‌ی جنگی داخلی را زد. تا سال ۲۰۱۲، دمشق کنترل بسیاری از مسیر‌های کشور را از دست داد و به گروه‌های نامتحدی از مبارزین سنی عرب و کرد تقدیم کرد.
 
تهران هرآنچه از دستش برمی‌آمد انجام داد تا اسد را حفظ کند. سربازان و افسران سپاه قدس به سوریه اعزام شدند تا نیرو‌های دولت سوریه را آموزش دهند و در نبرد‌ها هدایت کنند. اما با پخش‌شدن شورشیان، ارتش ازهم‌پاشیده‌ی سوریه به نیروی جنگی بیشتری نیاز پیدا کرده بود؛ به‌همین‌خاطر، در سال ۲۰۱۲، حدود ۳۰۰۰ جنگجوی حزب‌الله از مرز‌های لبنان وارد شدند تا از جانب اسد با این شورشیان بجنگند.
 
حقیقت این است که حتی حمایت ایران و حزب‌الله هم برای برد اسد کافی نبود، اما به‌هرحال پشتیبانی حیاتی‌ای از او کردند. مداخله‌ی نظامی روسیه و نیرو‌های این کشور (که از پاییز ۲۰۱۵ شروع شد) بود که نهایتاً ورق را برگرداند. سوریه آخرین پایگاه بزرگ روسیه در خاورمیانه است، که به‌طور مشخص می‌توان به پایگاه دریایی لاذقیه اشاره کرد. روسیه این‌طور با خود حساب کرد که نه تنها با مداخله‌ی نظامی در جنگ می‌تواند سرمایه‌ی سوریه را برای خود حفظ کند، که این فرصت را هم به دست می‌آورد تا تعداد زیادی از سامانه‌های تسلیحاتی خود را آزمایش کند، سامانه‌هایی که پیش از این در هیچ نبردی استفاده نشده بودند و به‌همین‌خاطر روسیه می‌توانست برای مشتریان خارجی خود قابلیت‌های آن‌ها را در عمل تبلیغ کند.

اکنون قدرت اسد تضمین شده، و معلوم است که زیرساخت‌هایی که ایران برای پایگاه‌های خود به‌وجود آورده قرار است در سوریه باقی بماند، و همچنین مشخص است که ایران قصد دارد با استفاده از این زیرساخت‌ها برای حزب‌الله پهپاد و آتشبار و تسلیحات ضدهوایی و ضدتانک بفرستد تا نفوذ نظامی اسرائیل را به چالش بکشند. این واقعیت‌ها باعث شده که اسرائیل به بمباران‌های خود شدت بدهد و جلوی این ساخت‌وساز‌ها را بگیرد، حملاتی که گاه پیش‌دستانه است و گاه واکنشی.

تابدین‌جا، این تبادل آتش بیشتر یک‌طرفه بوده: در طول هفت سال گذشته سامانه‌ی دفاع هوایی سوریه تنها یک جنگنده‌ی اسرائیلی را ساقط کرده است، درحالی‌که در مقابل اسرائیل ده‌ها هدف را با سلاح‌های هدایت‌شونده زده و تاسیسات و تسلیحات پیشرفته‌ی سوریه را نابود کرده است. بااین‌حال، نیرو‌های ایرانی و نیرو‌های حزب‌الله همچنان با پهپاد‌ها و آتشبار‌های خود به آزمودن تجهیزات دفاعی اسرائیل ادامه خواهند داد؛ بنابراین بعید نیست که جنگ نیابتی دوباره زمانی شدت بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اصلا متن شما پر از ایراد و ابهامه
Iran, Islamic Republic of
یعنی هر چی ما زدیم کشک؟!
هادی
Iran, Islamic Republic of
پس چی....
فقط شعار دادن رو خوب بلدیم....
Iran, Islamic Republic of
این مطلب رو حتما یک رسانه خارجی نوشته. البته شما به گزارش فردا این مطلب رو اینجا آوردین.مطلب هم که شکست کامل ایران و جبهه مقاومت در برابر اسرائیل رو القا می کنه.حالا منظورتون از این مطلب چیه؟!
Iran, Islamic Republic of
قشنگ تابلو بود متن خبر کپی از جای دیگه است..خیلی مبهمه !!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
با این متن ضعیف (که ظاهرا ترجمه شده) اعتمادم به جهان نیوز خدشه دار شد.
Iran, Islamic Republic of
آقا این خبر رو کی زده اینجا، یعنی چی این حرفا، نکنه نفوذی داری جهان؟
Iran, Islamic Republic of
سلام
خبر جنگ نیابتی ایران واسراییل چه حسنی دارد/
یعنی موشکهای ایران کارایی ندارند
اعلام هم ننموده اید که ای یک مقاله از طرفهای خارجی است
گر چه یکجا گفته اید ....فردا
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
...
لااقل منبعتون رو مینوشتید
احتمالا BBc یا CNN بوده
Iran, Islamic Republic of
میگم اخوی خودت یه بار متن روخوندی یا فقط کپی و پیست کردی
از شما بعیده متنی به این ضعیفی و پر از ابهام
میخواستی سپاه قدس و حزب الله را تخریب کنی؟
حیدری حسن
1- سامانه‌ی دفاعی گنبد آهنین اسرائیل توانست چهار راکت را سرنگون کند؛ مابقی این راکت‌ها نتوانستند به مقصد برسند و در خاک سوریه سقوط کردند.
2- بر اساس خبرهای منتشر شده توسط منابع نظامی سوری، این مواضعی نظامی و امنیتی در اسرائیل با موشک مورد هدف قرار گرفته‌اند:

- مرکز نظامی اصلی شناسایی فنی و الکترونیک
- مقر یگان مرزی وابسته به «یگان جمع آوری تصاویر۹۹۰۰»
- مرکز نظامی اصلی عملیات اختلال الکترونیک
- مرکز اصلی شنود شبکه‌های بی سیمی و غیر بی سیمی در سلسله غربی
- ایستگاه‌های ارتباطی سیستم‌های دریافت و ارسال پیام
- مرکز یگان سلاح‌های دقیق و هدایت شونده طی عملیات زمینی
- باند فرود بالگردهای نظامی
- مقر فرماندهی نظامی منطقه‌ای لشکر ۸۱۰.
- مقر فرماندهی بخش گردان‌های نظامی در حرمون
- مقر زمستانه یگان ویژه برف «البنستیم»
کدام را بپذیریم 1 یا 2؟
Turkmenistan
این گزارشی است که ارتش اسرائیل برای سرپوش گذاشتن بر شکستش برای رسانه های اسرائیل فرستاده .
علی
Iran, Islamic Republic of
جهان جان؛ باید منبع گزارش را ابتدا می آوردی تا مخاطب به اشتباه نیافتد
Iran, Islamic Republic of
گفته دیگه (به گزارش جهان نيوز، ساعات پایانی روز هشتم و اوایل روز نهم ...)
مخاطب دیگه چی می خواد؟
Iran, Islamic Republic of
جهان آنقدر توان و حواست را برای زدن دولت و بزرگ کردن مشکلات صرف کردی که نفهمیدی با این مطلب چه سوتی دادی شدی نقل کننده زد نظام و اسراییل
Turkmenistan
دولت اسرائیل خیلی اصرار دارد تا این حمله سوریه به اسرائیل را حمله ایرانی معرفی کند و خود را از انتقام سپاه قدس ایران برهاند . در حالی که همه میدانند ضربه ایران ضربه ای به مراتب سخت تر از حمله تدافعی ارتش سوریه است !!!
وطن دوست
Iran, Islamic Republic of
پس اینجوری که شما گفتید ایران خیلی ضعیفه واحتمالا ازعربستان وحتی از امارات هم شکست میخوره آیا باید حرف های شما راباور کرد یا حرف های سردار سلامی را
Iran, Islamic Republic of
این جور متن خبری و تحلیلی ضایع از جهان نیوز ندیده بودم
تا آخر متن منتظر بودم بگین از کجا دارین نقل می کنین
لطفا بیشتر از این آبروریزی نکنین
به اندازه کافی مشکل داریم
Iran, Islamic Republic of
اگر این متن را بی بی سی منتشر میکرد تعجب نمی کردم. جالبه سایت جهان نیوز همچین مطلبی رو در صدر مطالب خود گذاشته.
Iran, Islamic Republic of
جهان جان انگار از جهان رفتی و به قهقرا رسیدی که خبر کذب را باز نشر می کنی
ایران در سوریه مستشاری می کند و مدافعان حرم شهید می شوند نه کشته{ کشته‌شدن نیرو‌های ایرانی }
Iran, Islamic Republic of
دیگه گندش را در آوردی این چرندیات چیه چاپ کردی{سامانه‌ی دفاعی گنبد آهنین اسرائیل توانست چهار راکت را سرنگون کند؛ مابقی این راکت‌ها نتوانستند به مقصد برسند }
ایران از داخل خاک خودش صاف مرکز داعش را میزنه انوقت از داخل سوریه نمیتونه
...
محتشم
United States
آهاى ورپريده جهان ! چه خاكى سرتون شده كه حرف دشمن از حلقوم شما شنيده ميشه ؟! مگه تا الآن مدعى نبوديد : من آنم كه رستم بود پهلوان ؟! حالا با دشمن صهيونيستى همنوايى ميكنيد ؟! عاقبت افراط و تندروى همين ميشه ديگه
Iran, Islamic Republic of
جهان ببین هک نشدی!!!!
این حرفها چیه؟؟؟