سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۴
۴۷
آنچه درباره نتایج انتخابات عراق باید بدانید

مقتدی صدر و ماادراک ائتلاف صدر!/ آیا پیروزی مقتدی صدر شکست ایران محسوب می شود؟/ طرح آمریکایی‌ها در عراق چه بود/ تمام سناریوهای احتمالی شکل دهنده دولت آینده عراق

يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب: 613525
با آغاز بحران داعش در عراق و نزدیک شدن به انتخابات 2018، تلاش واشنگتن جلوگیری از برگزاری انتخابات عراق و لغو این انتخابات در سال جاری میلادی بود. از دو سال قبل طرح آمریکایی‌ها برگزار نشدن انتخابات در موقع معین و تشکیل دولت موقت در دوران لغو و تعلیق انتخابات بود.
مقتدی صدر و ماادراک ائتلاف صدر!/ آیا پیروزی مقتدی صدر شکست ایران محسوب می شود؟/ طرح آمریکایی‌ها در عراق چه بود/ تمام سناریوهای احتمالی شکل دهنده دولت آینده عراق
گروه بین الملل جهان نيوز: میزان مشارکت مردم عراق در انتخابات پارلمانی روز یک‌‌‌‌‌شنبه به روشنی خبر از یک انتخابات متفاوت و به مراتب نتیجه‌ای متفاوت از گذشته می‌داد. در حالی که میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی عراق در این یک دهه و نیم کمتر از 60 درصد نبوده، میزان مشارکت در روز یک‌‌‌‌‌شنبه 44/52 درصد بود تا کمترین حد از مشارکت بعد از سقوط رژیم بعث عراق اتفاق بیفتد.

به گزارش جهان نيوز، السائرون للاصلاح  نام ائتلاف مقتدی صدر است که بیشترین کرسی پارلمان را بدست آورده و البته نه با فاصله زیادی با دیگر ائتلاف ها. با وجود موفقیت قابل‌توجه مقتدی صدر و ائتلاف السائرون او در این انتخابات اما باید گفت که همه چیز برای دیگر ائتلاف‌‌‌‌‌ها تمام نشده به خصوص این که ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری در یک قدمی پشت سر او حرکت می‌کند و توانسته با اختلاف چند کرسی در رتبه دوم قرار بگیرد.

اما تنها لیست صدر نبود که در انتخابات به نتایج غافلگیر‌کننده‌ای دست یافت بلکه لیست حیدر العبادی، نخست‌وزیر کنونی نیز نتوانست بر اساس انتظار‌‌‌‌‌‌‌‌ها و پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با موفقیت روبه‌رو شود. نه فقط در ایران و کشورهای همسایه، بلکه در خود عراق نیز خیلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها انتظارش را نداشتند که ائتلافی به رهبری نخست‌وزیر، از دو ائتلاف منتسب به جریان «مقتدی صدر» و سازمان «الحشدالشعبی‌» عقب‌ بیفتد.

ناظران معتقدند «حیدر العبادی» رهبر ائتلاف «النصر» تصور نمی‌کرد که در بسیاری از استان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به‌خصوص در استان بغداد، باید نظاره‌گر پیشتازی دو ائتلاف «سائرون» و «الفتح» باشد و خود در جایگاهی مثل چهارم و پنجم.

در هر صورت، ستاد انتخابات وزارت کشور عراق، بامداد شنبه نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور را اعلام کرد. آمار نهایی به شرح زیر است: ائتلاف سائرون به رهبری «مقتدا صدر» 54 کرسی، الفتح به رهبری هادی العامری- نزدیک به حشدالشعبی- 47 کرسی، النصر به رهبری حیدر العبادی 42 کرسی، جریان الحکمه به رهبری سیدعمار حکیم 19 کرسی، دوله القانون به رهبری نوری المالکی  25 کرسی،  الاراده به رهبری حنان فتلاوی 3 کرسی، اتحادیه میهنی کردستان عراق وابسته به خانواده جلال طالبانی ۱۸ کرسی، ائتلاف «القرار العراقی» به ریاست اسامه النجیفی، رهبر برجسته سنی عراق ۱۱ کرسی، اقلیت‌ها در قالب سیستم سهمیه‌ها ۹  کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی ۲۵ کرسی، ائتلاف الوطنیه وابسته به ایاد علاوی، معاون رئیس‌جمهوری عراق ۲۱ کرسی و تشکل مسیحیان ۵ کرسی را به دست آورد که شامل شبکی‌ها، ایزدی‌ها،‌ صابئی‌ها و فیلی‌هاست. هر کدام از این طوایف یک کرسی را به دست آوردند.

انتخابات 2018 چهارمین انتخابات پارلمانی بعد از سقوط رژیم بعث و نخستین انتخابات بعد از شکست نهایی داعش در عراق بود که نتیجه آن انتخاب 328 نماینده بود. 7 هزار نامزد در قالب ائتلاف‌های متعدد از جمله ائتلاف النصر، الفتح،‌ دوله قانون، القرار العراقی و سائرون با هم رقابت کردند.
 

 
* مقتدی صدر و ماادراک ائتلاف صدر!
اما السائرون للاصلاح نام ائتلافی است که در تحلیل‌های قبل از انتخابات چندان شانسی برای پیروزی آن در نظر گرفته نمی‌شد که این نوع نگاه به آن بیشتر به دلیل دو عامل بود. عامل نخست ترکیب غیرمنتظره و تا اندازه‌ای زیاد عجیب این ائتلاف است که از کنار آمدن حزب الاستقامه الوطنی به رهبری مقتدی صدر با حزب کمونیست عراق و برخی از احزاب کوچک‌تر تشکیل شده است.

جعفر موسوی، معاون سیاسی جریان صدر، در 20دسامبر گذشته خبر تشکیل این ائتلاف را داد و همان موقع تعجب همگان را از ائتلاف یک روحانی شیعی با کمونیست‌‌‌‌‌ها برانگیخت. به دلیل همین تعجب همگانی بود که رائد فهمی، دبیر حزب کمونیست عراق، در ماه مارس گفت: «همکاری مشترک میان مدنی‌‌‌‌‌ها و علمای دین یک تجربه فرهنگی به حساب می‌آید و تأثیراتی بر جامعه عراق خواهد گذاشت.» ‌

عامل دوم در نام‌های فهرست السائرون بود که در مقابل نام‌های آشنا در ائتلاف‌ النصر یا دولت قانون وابسته به نوری المالکی و دیگر ائتلاف‌ها، تا اندازه زیادی جدید و نا‌آشنا بود و به همین جهت هم تحلیلگر‌‌‌‌ان شانس چندانی برای این نام‌‌‌‌‌ها قائل نبودند.

حالا با اعلام نتایج اولیه انتخاباتی معلوم شده که آن تحلیل‌‌‌‌‌ها راه به جایی نبرده و این نام‌‌‌‌‌ها در زیر سایه مشارکت کم در انتخابات شانس بیشتری برای راه یافتن به پارلمان دارند. در واقع، شعارهای عامه‌پسند از اصلاحات و تغییر شرایط موجود و به خصوص مبارزه با فساد شانس بیشتری به چهره‌های جدید می‌دهد که بتوانند نظر بخش قابل‌توجهی از رأی دهندگان برای ایجاد تغییرات را به خود جلب کنند.(1)
 

 
ابهام‌زدایی درباره پیروزی صدر
با روشن شدن پیروزی لب‌مرزی مقتدا صدر و پیشی گرفتن از ائتلاف الفتح و ائتلاف النصر به رهبری العبادی و «دوله القانون» به رهبری المالکی (معاون رئیس‌جمهور)، برخی رسانه‌ها بویژه رسانه‌های سعودی مثل العربیه این خط خبری را در پیش گرفتند که پیروزی مقتدا صدر به معنای شکست محور مقاومت به رهبری ایران است ولی برخلاف تمرکز عمدی یا سهوی رسانه‌ها بر پیروزی مقتدا صدر، ائتلاف سائرون نحو الاصلاح که 54 کرسی را از آن خود کرده است از این تعداد ۲۰ کرسی برای جریان صدر و ۱۳ کرسی برای کمونیست‌ها و باقی برای دیگر احزاب درون ائتلاف است. بنابراین در مقایسه با انتخابات ۲۰۱۴ که جریان صدر به تنهایی ۳۳ کرسی از آن خود کرده بود، صدری‌ها شاهد کاهش تعداد کرسی‌های اصلی خود هستند!

از سوی دیگر،  ائتلاف الفتح که متشکل از احزاب وابسته به حشدالشعبی است و برای نخستین بار در انتخابات شرکت کرد با آنکه شاهد کاهش مشارکت جامعه آماری خود در انتخابات بود، توانست ۴۷ کرسی به دست آورد و رتبه دوم را از آن خود کند. از سوی دیگر هنگامی که به رأی تک‌تک افراد نگاه می‌‌کنیم 5 شخصیتى که توانستند بالاترین آرای انتخابات را برای خود کسب کنند، جالب توجه است و می‌بینیم که نماینده جریان صدر در رتبه چهارم قرار دارد و همچنان نوری المالکی در صدر است.

1- نوری المالکی :070/101 (دوله القانون). 2- هادی العامری: 926/62 (الفتح) 3- حیدر العبادی :068/59 (النصر) 4- ماجده التمیمی :556/54 (جریان صدر) 5- عبدالحسین عبطان :095/34 (جریان الحکمه).(2)
 

 
امریکا بازنده بزرگ
ناظران معقتدند امریکا را باید بزرگ‌ترین بازنده انتخابات عراق دانست چرا که جریان‌های پیروز و پیشتاز رویکرد و برنامه‌های ضدامریکایی داشتند. هرچند روابط صدر و ایران در طول چند وقت اخیر سرد شده اما صدر بیشتر به داشتن روحیه و برنامه ضدامریکایی معروف است.


مهم‌تر از صدر، ائتلاف فتح است که حشدالشعبی را نمایندگی می‌کند و در رتبه دوم قرار گرفت. رهبران این جریان نقش کلیدی در شکست تروریسم تحت حمایت غرب داشتند و حتی بعضی از آنها خواستار خروج نیروهای امریکایی از عراق شده‌اند.

از سوی دیگر مهم‌‌ترین لیستی که مورد حمایت امریکا بود ائتلاف نصر به رهبری حیدر العبادی بود که در رتبه سوم قرار گرفت. این فرضیه در محافل غربی به‌ویژه امریکا شنیده‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌شد که العبادی بهترین گزینه برای غرب است تا بتواند در مقابل ایران موازنه ایجاد کنند. هرچند حیدر العبادی این فرضیه را رد کرده و گفته اگر «فرمانروایی جهان را بدهند حاضر با دشمنی ایران نخواهیم شد.»

حالا با نتایج به دست آمده امریکایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شاهد به قدرت رسیدن جریانی هستند که برخلاف خواست واشنگتن است و همین مسئله باعث شده مقامات امریکایی از همین الان دست به کار شوند. (3)
 

 
طرح آمریکایی‌ها در عراق چه بود
با آغاز بحران داعش در عراق و نزدیک شدن به انتخابات 2018، تلاش واشنگتن جلوگیری از برگزاری انتخابات عراق و لغو این انتخابات در سال جاری میلادی بود. از دو سال قبل طرح آمریکایی‌ها برگزار نشدن انتخابات در موقع معین و تشکیل دولت موقت در دوران لغو و تعلیق انتخابات بود.

با این خط عراق رسماً وارد فضای نوین سیاسی می‌شد و بغداد مجبور بود قانون اساسی جدیدی را تنظیم کند که قطعاً در این قانون اساسی طرح‌هایی برای محدودیت مقاومت و از همه مهمتر جایگاه سیاسی شیعیان در دستور کار قرار می‌گیرد.

آمریکایی‌ها مایل بودند با برجسته کردن حضور داعش در عراق و افزایش موج ناامنی بر شهرهای بزرگ با اقدامات تروریستی مسیر برگزاری انتخابات در عراق را غیرمعقول و امری باطل معرفی کنند که با تشکیل حشدالشعبی و عملیات‌های پی‌درپی در مناطق مختلف عراق ازجمله موصل، تکریت، فلوجه و... عراق در سال 2017 میلادی پاکسازی شد و گروه‌های تروریستی مجبور شدند به مناطق بیابانی پناه ببرند.

این دستاورد در مرحله نخست طرح آمریکایی‌ها را برای برگزار نشدن انتخابات از بین برد و سناریو قانون اساسی نوین عراق را نابود ساخت. قانون اساسی که می‌توانست عراقی‌ها را به برده سیاست‌های واشنگتن در منطقه تبدیل کند.

شکست سناریوی عدم برگزاری
با شکست سناریوی عدم برگزاری، نهادهای امنیتی آمریکا فاز دیگری را در عراق کلید زدند. آنها با جلو انداختن بارزانی و پرونده کردستان، «تجزیه عراق» را دستور کار قرار دادند که این بار نیز هوشمندی بغداد و هم‌پیمانانش مانع از اجرایی شدن این تصمیم شد و رسماً طرح آمریکایی‌ها از بین رفت.

پس از سناریوی فوق و جدی شدن فضای انتخابات، تلاش آمریکا به کاهش مشارکت عمومی و تخریب شخصیت‌های برجسته مقاومت به‌ویژه «نوری مالکی» و «هادی عامری» بود. فضای انتخابات در عراق به جایی رسید که دبیرکل عصائب اهل حق مدعی شد به دلیل نبود امنیت شهری مشارکت کاهش یافت و مشارکت عمومی عراق راضی‌کننده نبود.

انگیزه آمریکایی‌ها از کاهش مشارکت در انتخابات مجلس، جلوگیری از ورود رأی سازمانی و ملی احزاب حامی محور مقاومت بود اما این طرح هم با پیروزی ائتلاف الفتح و دولت قانون عملاً بی‌نتیجه باقی ماند. ضمن آنکه نزدیک به 50 کرسی توسط ائتلاف الفتح تصاحب شد و این ائتلاف توانست با نخستین حضور صاحب کرسی‌های قدرتمندی در عراق شود.
 

 
تلاش آمریکا برای ایجاد اختلاف میان احزاب شیعی
 نباید فراموش کرد پس از برگزاری انتخابات در عراق تلاش آمریکایی‌ها ایجاد اختلاف میان احزاب شیعی است. در عراق احزاب شیعی با هر اختلافی که باشند در دوران تشکیل فراکسیون اکثریت دور یک میز جمع می‌شوند.

 با اعلام فراکسیون اکثریت، کرسی نخست وزیری، ریاست جمهوری و رییس مجلس را تعیین می‌کنند که بر حسب توافقات قبلی این سه کرسی میان شیعیان، اهل سنت و اکراد در عراق بر حسب جمعیت تقسیم می‌شود. تلاش آمریکایی‌ها در این انتخابات ایجاد اختلاف میان احزاب شیعی و ریزش آرای آنها بود که تا به امروز موفق نبوده است.

صدر؛ یک جریان ضدآمریکایی
نباید فراموش کرد جریان صدر که توسط رسانه‌های آمریکایی پس از انتخابات برجسته شده یک جریان ضدآمریکایی است و سال‌ها در عراق علیه منافع آمریکا نبرد نظامی کرده است. هنوز اسم جیش المقتدی و جیش المهدی در عراق برای آمریکایی‌ها دلهره‌آور است و آمریکایی‌ها می‌دانند جز در رسانه هیچ دستاوردی را از انتخابات عراق به‌دست نیاورده‌اند.

متأسفانه در این چند روزه با اختلاف اندک آرای انتخابات در عراق تصور بعضی از تحلیل‌گران پیروزی یک حزب است در حالی که قدرت در مجلس عراق با ائتلاف نهایی یا فراکسیون اکثریت تثبیت می‌گردد.

هر چقدر هم مقتدی صدر با سایر احزاب شیعی مشکل داشته باشد درصدی حاضر نیست با طرف‌های آمریکایی بر سر یک میز بنشیند و به ابزار سیاسی آنها تبدیل شود. صدر از خانواده اصیل و با نفوذی در عراق محسوب می‌شود و محبوبیتش به خاطر مخالفت با آمریکایی‌ها بر سر زبان افتاده است.(4)
 

 
چه کسی نخست‌وزیر است؟
براساس روال قانونی عراق، رئیس‌جمهور جدید که براساس دوسوم آراء نمایندگان منتخب، انتخاب می‌شود، از رهبر ائتلاف پیروز می‌خواهد کابینه خود را ظرف 30 روز به پارلمان (جهت گرفتن رأی اعتماد) معرفی کند.

در این دوره از انتخابات عراق، مسئله‌ای که وجود دارد، این است که شخص «مقتدا صدر» نمی‌تواند کاندیدای نخست‌وزیری شود، چون او فقط رهبر ائتلاف سائرون است و در انتخابات نامزد نشده است.مورد دیگری که در اینجا باید بدان اشاره کرد این است که کاندیدای نخست‌وزیری باید اکثریت مطلق (50 درصد به علاوه یک نفر) آراء پارلمان را حداقل به دست آورد.

به همین خاطر، ائتلاف پیروز مجبور است با دیگر ائتلاف‌های شیعی نزدیک به خود، ائتلاف جدیدی را به وجود آورد. این ائتلاف جدید براساس مشترکات و بده بستان‌ها (در مورد پست‌های وزارتی)، شکل می‌گیرد.با توجه به این مقدمات، مقتدا صدر باید از مجموع 328 کرسی، حداقل 165 نماینده منتخب را با خود همراه کند تا نخست‌وزیر را انتخاب و به پارلمان معرفی نماید. لازمه دست یافتن به چنین تعدادی در مجلس، ائتلاف با حداقل دو فهرست اصلی دیگر است.

به همین خاطر، این احتمال وجود دارد که نخست‌وزیر آینده، به ترتیب یکی از چهره‌های زیر باشد؛ حیدر عبادی، هادی عامری، نوری مالکی و سیدعمار حکیم، طبیعی است که حکیم در صورتی به نخست‌وزیری می‌رسد که دیگر ائتلاف‌ها روی او با هم مصالحه بکنند، والا این پست براساس میزان آراء کسب شده، به هادی عامری و یا حیدر عبادی خواهد رسید.

در هر حال، با توجه به اینکه 44/52 درصد واجدان شرایط در عراق پای صندوق‌های رأی رفته و رأی دادند، برخی می‌گویند که مردم عراق با مشارکت کم خود، نشان دادند که مایل به یک خانه تکانی در عرصه سیاسی هستند. به همین خاطر، مقتدا صدر به تنهایی نمی‌تواند چهره‌های برجسته سابق مثل حیدر عبادی را از رسیدن به پست نخست‌وزیری منع کند. برخی کارشناسان با توجه به این شرایط نتیجه گرفته‌اند که نخست‌‌وزیری حیدر عبادی دور از ذهن نیست.

نحوه انتخاب نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور
مراحل انتخاب نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور عراق به شرح زیر است:

1- کمیسیون عالی انتخابات، نتیجه رسمی انتخابات را اعلام می‌کند.

2- طبق ماده 54 قانون اساسی، رئیس‌جمهور (فؤاد معصوم) از مجلس نمایندگان (پارلمان) می‌خواهد تا حداکثر طی مدت 15 روز از تاریخ تأیید نتایج انتخابات، اولین جلسه پارلمان را با نمایندگان جدید تشکیل بدهد. در این جلسه رئیس سنی پارلمان انتخاب و با رأی اکثریت مطلق، دو نایب رئیس وی انتخاب می‌شوند.

3- رئیس جدید پارلمان نهایتا طی 30 روز از برگزاری جلسه نخست و با رأی دوم سوم نمایندگان (328 نماینده) انتخاب می‌شود.

4- رئیس‌جمهور، نامزد معرفی شده از جانب فراکسیون بزرگتر پارلمان را مأمور تشکیل دولت جدید می‌کند(ماده 76).

5- نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه، 30 روز زمان دارد تا کابینه پیشنهادی را برای اخذ رأی اعتماد، به پارلمان معرفی کند.

6- پارلمان برای هر وزیر پیشنهادی رأی می‌گیرد و با برنامه دولت موافقت می‌کند. وزرا به رأی اکثریت پارلمان نیاز دارند.اگر نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه، نتواند طی 30 روز دولت را تشکیل دهد، یا پارلمان کابینه پیشنهادی را رد کند، رئیس پارلمان طی 15 روز باید نامزد بعدی فراکسیون بزرگ‌تر را برای تشکیل دولت معرفی کند.

7- نامزد نخست‌وزیری می‌بایست مثل نامزد ریاست‌جمهوری دارای مدرک دانشگاهی یا معادل آن باشد. او باید حداقل 35 ساله باشد.

طبق ماده 78 قانون اساسی عراق، نخست‌وزیر، مسئول مستقیم اجرای سیاست‌های کلی کشور و فرمانده کل قواست که ریاست کابینه را نیز برعهده دارد و می‌تواند وزراء را با موافقت پارلمان، برکنار کند.بعد از تشکیل کابینه، نخست‌وزیر و اعضای کابینه، در صحن پارلمان طبق آنچه در ماده 50 قانون اساسی آمده، سوگند یاد می‌کنند.طبق ماده 81 قانون اساسی، در صورت فقدان نخست‌وزیر و به هر دلیلی که این پست خالی بماند، رئیس‌جمهور وظایف او را برعهده می‌گیرد. در چنین حالتی، رئیس‌جمهور فرد دیگری را حداکثر تا 15 روز مأمور تشکیل کابینه می‌کند.

براساس ماده 68 قانون اساسی عراق، رئیس‌جمهور این کشور با رأی دوسوم آرا نمایندگان مجلس انتخاب می‌شود. اگر کسی نتوانست چنین آرایی را به دست آورد، رقابت میان دو نفر که بیشترین آراء را دارند، صورت می‌گیرد. براساس قانون اساسی عراق، نخست‌وزیری به شیعیان، ریاست‌جمهوری به کردها و ریاست پارلمان نیز به اهل سنت این کشور می‌رسد.(5)
 

 
تمام سناریوهای احتمالی شکل دهنده دولت آینده عراق
سناریوهای احتمالی ائتلاف شکل دهنده دولت در عراق نیز شاید به عدد9 برسد. در مهم ترین آن ها این احتمال وجود دارد که السائرون مقتدی صدر با الوطنیه  ایاد علاوی و حکمت عمارحکیم فراکسیونی تشکیل دهند، در این صورت 94 کرسی را به دست می آورند که تا 165 کرسی مورد نیاز برای تشکیل دولت فاصله زیادی دارد .

از طرفی اگر فتح هادی العامری و دولت قانون نوری المالکی بایکدیگر فراکسیونی تشکیل دهند به73کرسی رسیده اند که در این بین نقش ائتلاف نصر العبادی و کردها  با حدود 85 کرسی  در این که به کدام قطب کشیده شوند،تعیین کننده خواهد بود.به هر صورت بعید نیست به دلیل ائتلاف‌ بین فراکسیون‌های پارلمانی، ائتلافی که پیروز انتخابات پارلمانی شده در تشکیل دولت شکست بخورد!

همانند انتخابات سال 2010 که با وجود این که ائتلاف "العراقیه" به رهبری ایاد علاوی 91 کرسی پارلمان را به دست آورد اما ائتلاف دوم یعنی ائتلاف "دولت قانون" نوری مالکی با 89 کرسی توانست با "ائتلاف ملی عراق" به ریاست ابراهیم الجعفری (70 کرسی) و برخی دیگر از جریان‌های شیعی و مستقل، فراکسیون اکثریت پارلمان را تشکیل دهد و مسئول تشکیل دولت شود.

حتی مقتدی صدر درصورت تلاش برای گرفتن کرسی‌های ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری به امتیازهای وزارتی نیاز دارد از جمله این که وزارت کشور همچنان سهم سازمان بدر باشد. هر چند در صورتی که ائتلاف صدر-الحکیم-العامری (۱۲۰ کرسی) را به دست آورد او هرگز نخواهد نتوانست بزرگ ترین فراکسیون پارلمانی را که به ۱۶۵ کرسی نیاز دارد به دست آورد، در نتیجه باید به سمت ائتلاف نصر العبادی،گام بردارد.

با این احتساب و با توجه به کرسی‌های هر یک از ائتلاف‌های حاضر در انتخابات عراق، هیچ یک از جریان‌های شیعی به تنهایی و حتی با ائتلاف دوگانه نمی‌توانند فراکسیون اکثریت را تشکیل دهند و نیازمند حمایت کردها و جریان‌های سنی نیز هستند (با توجه به این که ائتلاف برخی جریان‌های شیعی  (مثل سائرون و فتح و قانون)با هم تقریبا غیر ممکن می نماید.) کردها هم اگر به دنبال دستیابی به پست ریاست‌جمهوری باشند ناگزیر هستند  از نماینده شیعیان برای نخست‌وزیری حمایت کنند و سنی‌ها نیز برای تکیه بر کرسی ریاست پارلمان، باید رای موافق کردها و شیعیان را داشته باشند.(6)

9 سناریوهای احتمالی شکل دهنده دولت آینده عراق

1 - المالکی +العامری+العبادی
2- صدر+العبادی+العامری+حکیم
 3- صدر+العامری+حکیم
4 - صدر+العبادی+حکیم
 5 - صدر+ العبادی+ حکیم+ طالبانی +بارزانی+نجیفی
6 - العبادی+ حکیم+ العامری+ المالکی+ طالبانی
 7 - العبادی+حکیم+طالبانی+صدر
 8 -العبادی+المالکی+العامری+حکیم
9-صدر+علاوی+حکیم+العبادی

پی نوشت:
1)http://www.javanonline.ir/fa/news/906611
2)http://www.vatanemrooz.ir/?nid=2443&pid=15&type=0
3)http://www.javanonline.ir/fa/news/906608
4)http://sobhe-no.ir/newspaper/474/4/18862
5)http://kayhan.ir/fa/news/132836
6)http://khorasannews.com/?nid=19823&pid=3&type=0
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تو خبرهای عراق اومده که مقتدی صدر به سردار سلیمانی مهلت داده که عراق و ترک کنه و گفته عراق جای ایران نیست بعد از پیروزیشم همه سفیران همسایه عراق و دعوت کرد برای رایزنی جز سفیر ایران و البته صدا سیما اصلا پخش نکرد شما اخبار سائرون و پیگیری کنید اونوقت دم از برد ایران بزنید حزب دموکرات کردستان عراق هم که دشمن خونیِ ایرانه که اونم کرسیهای زیادی رو به دست آورد
France
همانطور که ما راضی به داخلت از بیگانگان در کشورمان نیستیم انها هم راضی به اینکار نیستند فکر کنید ما همین کار را در افغانستان و پاکستان و ترکمنستان و ترکیه انجام دهیم آیا سنگ روی سنگ بند می آید
Iran, Islamic Republic of
مقتدی صدر هنوز اندازه این حرفها نشده! سردار سلمیانی به دعوت دولت قانونی و فرمان رهبری در عراق هستند و فقط در صورت رفع این عوامل است که عراق را ترک می کنند!
هادی
Iran, Islamic Republic of
خوب هم هست... الان که دولت رو تعیین کرد و همون دولت انداخت بیرون میفهمید...
seyed hosein
Iran, Islamic Republic of
اولا تقریبا به همان اندازه که مقتدا صدر در پارلمان آنهم با ائتلاف با کمونیستها کرسی بدست آورده، ائتلاف فتح که برای حشد الشعبی است به تنهایی کرسی بدست آورده است و اینکه موضوع صدر اینقدر مهم جلوه کرده بخاطر تعجب از همین مقدار پیروزی نسبی اوست که آنهم به علت عدم شرکت حداکثری مردم میباشد.
ثانیا جریانهای عبادی، حکیم و نوری مالکی هم تقریبا به همان اندازه ی دو جریان اول کرسی کسب نموده اند که اینها هم به ایران نزدیکند.
ثالثا خود مقتدی صدر هم آنقدری که تبلیغ میشود از ایران دور نیست و میداند چنانچه خبط سنگین کند به طور کلی از چشم مردم میافتد و خبرهای امروز را چنانچه رصد کنید متوجه میشوید.....
Canada
عراق بخوره تو سرمون . اقا فکر کار و کاسبی مردم ایران باشید . دیگه واقعا نمیشه کار کرد . کلی الان بدهی و چک برگشتی و فشار داریم . ما شرکتهای بازرگانی باید چه غلطی بکنیم؟ اینکه نمیشه ....اقا من ورشکسته بشم باید ۱۰ تا نیرو وار بصورت مستقم و کم کم ۱۲۰ نفر غیر وابسته بیکار بشن . به والله این وضع کشورداری نیست . دست کم ۱ میلیون بازرگان داریم که با این وضع الان همه تا ۱ یا ۲ ماه دیگه ورشکست میشن ‌ . از ما گفتن بود .
Iran, Islamic Republic of
تو که تو کانادایی (الکی )مشکلت چیه مردم ایران !!!
France
دوست عزیز این پرچم ها مال استفاده از فیلتر شکن است
Iran, Islamic Republic of
نتیجه بستن با شاه وهابی همینه !!
France
چرا هر جایی که مردم انتخابی غیر از خواسته ما. دارند انها را به بقیه ربط میدهید این کار زشت و ناجوانمردانه است
Iran, Islamic Republic of
دقیقا مثل حماس و خالد مشعل که این همه ایران بهش کمک کرد دست اخر به سعودی ها و مخالفین بشار اسد پیوست
Iran, Islamic Republic of
من جواب متن جهان نیوز و دادم وگرنه با نظر شما موافقم آخوندی وزیر راه در دیدارش از سوریه قول بازسازی سوریه رو داد ...
Iran, Islamic Republic of
مشکلی نیست تا روحانی جانتان هست همه چی خوبه تورم گرفته تا وضع اقتصادی
Germany
درود و سلام بر روحانی قهرمان
Iran, Islamic Republic of
با واقعیت کار کنید مشهوریت صدر تنها و تنها به خاطر پدر بزگوارش است که مثل امام خمینی بود و صدام او را شهید کرد و گرنه این جوانک که به تنهایی نزد مردم ارزشی ندارد مهم پیروزی مقاومت بود که همین مقدار هم نزد این مردم جای شکرش باقی است ان شا الله ظهور تا حضرت....
Iran, Islamic Republic of
دارید به شعور مردم عراق توهین میکنید شما
Iran, Islamic Republic of
اخه شما هایی که منفی میدین چی تو سرتونه ؟ خب راست میگه اقتصاد مملکت داغونه . البنه برای ما ملت عادی .
Iran, Islamic Republic of
اینها یک گشت ادمان که پول می گیرند و نفی میبرن از این اوضاع و گرنه کدوم ادم معمولی درد اقتصادی ایران را نمی فهمف
Iran, Islamic Republic of
این صحبت های شما واقعا ربطی به انتخابات عراق نداره
این ها فکرهایی است که باید "اکثریت" پارسال همین روز ها میکردند و به فکر آینده کار و کسب می بودند
احمد
Iran, Islamic Republic of
مگر کاسبی مردم دست جهان نیوز هست ؟ کسب و کار مردم در دست دولتی هست که بهش رای داده اید
United States
تو عصر ارتباطاتیم با فیلترینگ و اخبار دروغ نمیتونید مردم و از واقعیت دور نگه دارید صدر مگه دستور نداد قاسم سلیمانی از عراق اخراج بشه ای پنهان کنندگان حقیقت معنی این چیه ؟ معنی نزدیکی صدر به بن سلمان چیه ؟
Iran, Islamic Republic of
صدر هم میپیچونیم
Iran, Islamic Republic of
فعلا که همه دنیا از عربا گرفته تا آمریکائیها و اروپاییها دارن شما رو میپیچونن
Iran, Islamic Republic of
صدر دست خودش نیست ایران و اخراج کنه همونطور که کردستان دست خودش نبود کشور بشه
Iran, Islamic Republic of
در طول تاریخ هیچگاه اعراب با ایرانی ها خوب نبودند
جعفر
Iran, Islamic Republic of
کی میگه خوب نبودن ؟....
Iran, Islamic Republic of
اینهمه برای مردن پدر و عمه زدیم تو سرمون آخرش هم شد این!! !
Iran, Islamic Republic of
شما حرف ما راجدی بگیرید خاتمی داماد خاندان صدر است
اینکه این مقتدی روحیه هم انقلابی هم لیبرالی هم عربیت هم اپوزسیونی هم پوپو لیستی هم دگراندیشی هم سکولاریستی هم مذهبی هم .... دارد براساس مشاوره های مع الواسطه ایشان با دار و دسته خاتمی است. ایی عراق را ویران و رابطه با ایران را ویرانتر میکند.
Iran, Islamic Republic of
این برادرمون آخر توهمه
سرور
Iran, Islamic Republic of
بنده به درستی یا نادرستی مقوله درج شده کاری ندارم.اما:
... آن کسی که با تمسخر و طعنه اولین بار این "و ما ادراک" را برای چیزهای مهمل به کار برد.
دوستان عزیز در ماه قرآن "باید" از ادبیاتی استفاده کنیم که آن دنیا همین قرآن کریم یقه امان را نگیرد..
...
Iran, Islamic Republic of
با دستور روسيه كه دستمون از سوريه كوتاه شد. تو عراقم كه خورديم به به در بسته!
عزت
Iran, Islamic Republic of
فقط پیروزی جریان مقاومت ان شاالله.
Iran, Islamic Republic of
مشکلات اقتصادی ما از بی عرضگی برخی مسولین اصلاح طلب خاین است. اصلاح طلبان کدخداپرست که بابرجام کلاه بزرگی سرمردم گذاشتن که خدا ازشون نگذره.
Iran, Islamic Republic of
حتما فقط شما برادران میتونین کشورو گلستان کنین؟
Iran, Islamic Republic of
آری آری ، به راستی که چنین است .
United Kingdom
نه بابا ما همیشه برنده ایم نمی بینید دارن ائتلاف بین المللی علیهمون تشکیل میدن نمی بینید از عراق تا افغانستان تا سودان و سومالی همه باهامون چقدر خوبن !
Iran, Islamic Republic of
جدا ؟
مگه برجام سایه جنگ رو از کشور دفع نکرده بود؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
یه مملکت داره برای خودش رای گیری می کنه و تصمیم می گیره . به امریکا و ایران و.... چه ربطی دارد .
Iran, Islamic Republic of
برخی جاهای تحلیل شما متناقض است! کسی که حاضر است با احزاب کمونیست ائتلاف کند چه مانعی می تواند داشته باشد تا با احزاب غربگرا و دوست آمریکایی ها هم ائتلاف کند!
Iran, Islamic Republic of
اخه ما همه را باخودمون مقایسه میکنیم که به شهروند زرتشتیمان که رای ملت رو داشت به مجلس راهش ندادیم اما اونا کاندیدای کمونست تو مجلسشون راه مبدن
Iran, Islamic Republic of
مجلس نبود و شورای اسلامی شهر یزد بود
و البته راهش دادند
یونس
Iran, Islamic Republic of
قطعا همینطوره
خواهشا اینقدر دوروغ ب مردم نگید
مردم خیلی از این حرفها باهوشتر و اخبار عالم رو رصد میکنن
شما با این تحریفات و دستکاری و خبر دوروغ دادن فقط خودتون رو تحقیرمیکنید
دقیقا مثل اخبار صداسیما ک فقط میگه ما خوبیم
Iran, Islamic Republic of
مقتدا صدر هم یکی از علمای شیعی است و باید با هم باشیم و اگه می زاشتند در ایران هم احمدی نژاد بیاد دو مبارز و استکبار ستیز در راس قدرت ایران و عراق بودند و ضد امریکا
Iran, Islamic Republic of
اين ضد امريكايت مرا كشته اخه بيچاره كله گنده هاي ضد امريكايي مانند چين و روس تسليم شدند چرا در عصر حجر هستيد
امیر
Iran, Islamic Republic of
...چقدر دیگه باید به ما توهین کنه تا شما دست بردارین، وقتی بی حساب هرکی ازراه رسید بهش بودجه میدین وگنده اش میکنین نتیجه اش میشه همین اظهارات سخیف این ... یکی نیست بگه اگه سردار سلیمانی نبود .... جهان وجود داشته باش نظرمو حذف نکن،
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
جناب امیر اقا شخصیت اقای سلیمانی بزرگه ولی گنده گویی هم نفرمایید...
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
ولی ماایرانیا خیلی زرنگیم اگرکسی درمورد انتخابات ماحرفی بزنه سریعا راهپیمایی واعتراض که دخالت درامورداخلی شده ولی درمورد همه کشورها داریم ریش سفیدی میکنیم !!!!