کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مدیریت انتخاباتی» کشور پس گذشت یکسال از دولت

آقای رئیس جمهور، انتخابات تمام شد/ ​«به عقب برنمی گردیم» یعنی چه؟

30 ارديبهشت 1397 ساعت 16:36

به نظر می رسد هنوز پس از گذشت یکسال از دولت دوازدهم که بایستی وعده‌هایی که «حسن روحانی» به مردم و جوانان داده محقق شود، دولت تصور می‌کند که در فضای انتخابات حضور دارد.


گروه سیاسی جهان نیوز، حسن روحانی شامگاه روز گذشته با جوانان و زنان حامی خود دیدار کرد. البته این مراسم حاشیه‌های خود را داشت و دلخوری زنان و جوانانی که با وجود همه وعده‌های دولت سهم اندکی در مدیریت کشور یافتند، در این مراسم مشهود بود.

اما رئیس جمهور در این دیدار انتخاباتی ظاهر شد و حمایت زنان و جوانان در ستادهای انتخاباتی‌اش را به یاد آورد و  ۲۹ اردیبهشت را یادآور صحنه هایی دانست که زنان و جوانان شکوه آفرین آن بودند و اظهارداشت: « مهمترین پیام انتخابات ۹۶ این بود که به عقب بر نمی گردیم و شما جوانان باید ایران را بسازید و راه را بر آزادی اندیشه ها هموار کنید.»

رئیس جمهور با رقیب سازی مانند انتخابات سال 96 بیان کرد که « هنوز عده‌ای 29 اردیبهشت 96 را باور نکرده‌اند.»

هر چند که اینطور خطابه‌های پرشور و هیجان درحالی که مخاطبان رئیس جمهور جوان هستند برای شور و شوق دادن به مجلس طبیعی است اما به نظر می رسد هنوز پس از گذشت یکسال از دولت دوازدهم که بایستی وعده‌هایی که «حسن روحانی» به مردم و جوانان داده محقق شود، دولت تصور می‌کند که در فضای انتخابات حضور دارد.

البته روحانی نشان داده که به «مدیریت انتخاباتی» کشور علاقه‌ دارد و از این رو شاهد چنین اظهارنظرهایی از سوی رئیس جمهور آنهم پس از گذشت یکسال از دولت هستیم. شرایط کشور نیز نشان می‌دهد که دولت در تنگنای متعددی گرفتار است. از یک سو برجام که دستاورد دولت یازدهم بوده است با خروج یکجانبه آمریکا به خطر افتاده و حالا کارشناسان چندان به مستقل عمل کردن اروپا امیدی ندارند. از سوی حامیان رئیس جمهور نیز کم کم به منتقدان وی بدل شده اند.

«سعید حجاریان» تئورسین جریان اصلاحات در حالی که تا سال گذشته تمام قد از روحانی حمایت می کرد حالا وضعیت را طوری ترسیم می کند که حتی ممکن است منجر به کناره گیری دولت روحانی شود.

عبدالله ناصری، مشاور عالی رئیس دولت اصلاحات نیز با بیان اینکه یکسال از دولت روحانی گذشته و هنوز اتفاق خاصی نیفتاده بیان کرده است: « ما از جهاتی امروز در دوره آقای روحانی شرایط حساس‌تر، پر ریسک‌تر و خطرآفرین‌تری حتی نسبت به دوره آقای احمدی‌نژاد داریم.»

رسانه های اصلاح طلب هم نشان داده اند که این روزها بیشتر منتقد روحانی هستند تا همراه وی. روحانی دیروز درحالی دوباره شعار انتخاباتی خود « به عقب بر نمی گردیم» را تکرار کرد و سعی کرد با رقیب سازی مانند دوران انتخابات فضا را به دو قطبی مطلوب خود تقسیم کند که واکنش رسانه‌های اصلاح طلب که از عدم تحقق وعده‌های روحانی امروز صحبت کردند نشان می دهد که دیگر این فضاسازی ها جوابگو نیست.

دیروز رئیس جمهور با تاکید بر این دوقطبی سازی بیان کرد: « دعوا در ۲۹ اردیبهشت بر سر رقابت دو یا چند نفر نبود بلکه بر سر این موضوع بود که آیا ملت باید آزادانه و با اختیار راه خود را برگزیند یا اینکه مردم دارای اختیار نیستند و باید به هر آنچه ما پسندیدیم و به آن‌ها گفته شد، را عمل کنند.»

روحانی در حالی بیان می کند که انتخابات سال 96 را فراموش نکرده است که مردم نیز در این خصوص وعده‌هایی که دولت داده است را فراموش نکرده‌اند. وعده اشتغال جوانان که قرار بود با راه اندازی یک سامانه کارورزی به سان آنچه قالیباف وعده داده بود، عمل شود که این مسئله به حاشیه رفت و کسی دیگر سراغ این سامانه را نمی گیرد، تنها یکی از این موارد است. وضعیت معیشت مردم و اینکه گشایش‌های اقتصادی ایجاد شود یکی از موارد  دیگر بود که عملا کشور در رکود تورمی مانند باتلاق فرورفته و هر روز بیشتر به داخل آن کشیده می شود.

کشور این روزها به معضلات محیط زیستی و کم آبی هم دچار شده که برخی از استانهای کشور مانند خوزستان در این حوزه بعضا با بحران روبرو هستند. در برجام نیز با وجود اینکه رآکتور اراک بتویزه شد و روحانی بیان می کرد که برجام قراردادی نیست که کسی بتواند به راحتی از آن خارج شود، ترامپ به طور یکجانبه از این توافقنامه خارج شد و اینک آینده دستاورد دولت در هاله‌ای ازابهام فرو رفته است؛ دستاوردی که همه چیز کشور حتی آب خوردن و ازدواج و  اشتغال جوانان به آن گره خورده بود.

به هر جهت درحالی که کشور از نظر همه حتی حامیان دولت در شرایط حساس اقتصادی به سر می برد شعارهای انتخاباتی سال 96 نمی تواند فضا را به سمت دیگری منحرف کند و کشور نیز با رقیب هراسی و رقیب سازی کاذب نمی تواند اداره شود. موضوعی که بسیاری درباره دولت به آن تاکید دارند که دوره حرف درمانی و مدیریت انتخاباتی گذشته است.
 


کد مطلب: 613461

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/613461/آقای-رئیس-جمهور-انتخابات-تمام-عقب-برنمی-گردیم-یعنی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com