پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱
۳

​موسویان: تکلیف اروپا با خودش معلوم نیست

يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب: 613400
در حالی که برخی دولتمردان و حامیان سیاسی آنها نسبت به پایبندی اروپا به برجام و مقابله با آمریکا ابراز امیدواری می‌کنند، سخنگوی اولین تیم مذاکره‌کننده روحانی مقاومت اروپا در مقابل آمریکا را رد کرد.
​موسویان: تکلیف اروپا با خودش معلوم نیست
به گزارش جهان نيوز، حسین موسویان که عضو و سخنگوی تیم مذاکره‌کننده روحانی حدفاصل سال‌های 82 تا 84 بود، در گفت‌وگو با هارد تاک بی‌بی‌سی اظهار داشت: لحظه آزمایش بزرگ در روابط ایران و اروپا فرا رسیده است. من از اواسط دهه 80 میلادی دست‌اندرکار روابط با اروپا بودم. همیشه این سؤال برای ایران مطرح بوده که آیا اروپا مستقل از آمریکاست؟ آیا ایران می‌تواند با اروپای منهای آمریکا یک رابطه خوب داشته باشد؟ اکنون زمان نتیجه‌گیری ایران است.

وی با بیان اینکه «ایران فعلا تصمیم گرفته که به برجام متعهد بماند» افزود: اکنون اروپا می‌گوید که به برجام پایبند خواهد ماند. پایبندی به برجام یعنی عمل به آنچه که در قالب برجام متعهد شده‌اند. معنی این حرف این است که اروپا باید بتواند روابط عادی اقتصادی با ایران را حفظ کند اما ما هنوز نمی‌دانیم که آیا می‌توانند یا خیر؟

موسویان درباره اینکه آیا اروپا اراده سیاسی برای پایبندی به برجام را دارد، گفت: معتقدم اروپا اراده سیاسی دارد اما ظرفیت اینکه در مقابل تحریم‌های آمریکا بایستد را ندارد.

 وی با اشاره به همراهی اروپا با اتهامات نتانیاهو علیه ایران گفت: مشکل ایران با اروپا این است که نمی‌فهمیم ملاک و معیار شما چیست؟ در طول سال‌های بعد از انقلاب، شما ایران را دعوت کرده‌اید که به مقررات بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی احترام بگذارد. اکنون در یک مورد آن هم هسته‌ای توافق کرده‌ایم.

وی افزود: در موضوع هسته‌ای هم براساس مقررات بین‌الملل، تنها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئول است تا در مورد برنامه هسته‌ای کشورها اعلام نظر کند. مرجع بالاتر بین‌المللی هم شورای امنیت سازمان ملل است. بعد از اجرایی شدن برجام، یعنی ژانویه 2016، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یازده بار رسما تایید کرده که ایران به تعهدات برجام عمل کرده و برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است. دبیرکل سازمان ملل هم چند بار رسما تایید کرده است.

حالا که مراجع بین‌المللی مسئول پایبندی کامل ایران به برجام را مکرر تایید کرده‌اند، شما ادعاهای بی‌اساس نتانیاهو را ملاک قرار می‌دهید. مگر اسرائیل که صدها بمب اتم دارد، پلیس هسته‌ای جهان است که در مورد برنامه هسته‌ای ایران مدعی است؟

یادآور می‌شود موسویان به جرم ارائه اطلاعات به بیگانگان محکوم شد. او اکنون در دانشگاه پرینستون فعالیت می‌کند.

منبع: کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز تا دیروز می گفتی این آقا جاسوس است الان به گفته های یک شخصی که خودت مدعی جاسوس بودنش بودی استناد می کنی؟؟؟؟ آیا این از روی سیاسی کاری است یا عدم عقلانیت مسئولان سایت وزین و جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
موسویان محکوم نشد، برائت گرفت و خیلی ها ازش حلالیت طلبیدند
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
اروپا با این هارت پورتش مستعمره امریکا بود ما خبر نداشتیم