شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۱۱
کارنامه اقتصادی برجام

نفع اقتصادی ایران از برجام چقدر بوده؟/ قیمت‌ها پسا برجام + نمودار

يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۲۷
کد مطلب: 613396
بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت‌ها در پسابرجام (به‌ویژه در سال 96 و اوایل سال 97) افزایش بسیار چشمگیری داشته‌اند، به‌طوری‌که برای مثال در پسابرجام قیمت هر گرم طلای 18 عیار با افزایش 97 درصدی مواجه بوده و دلار نیز نوسان 87 درصدی را تجربه کرده است.
نفع اقتصادی ایران از برجام چقدر بوده؟/ قیمت‌ها پسا برجام + نمودار
گروه اقتصادی جهان نيوز: حدود ۱۰ روز از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد، ایران، اروپاییان و دو کشور چین و روسیه همچنان خواستار حفظ این توافقنامه هستند. گرچه ایران تاکید کرده که در صورت تضمین منافع خود در این معاهده خواهند ماند و هیچ‌مذاکره‌ای برای اضافه کردن مفاد جدیدی به توافق قبلی را نخواهد پذیرفت، اما شاخص‌های اقتصادی نیز نشان می‌دهند آنچه به‌عنوان منافع دولت ایران از برجام روی کاغذ یاد می‌شود، عمدتا شامل تسهیل فروش نفت، تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید داخلی، خرید قطعات خودرو و واردات مواد مصرفی محدود شده است.

به گزارش جهان نيوز، بر این اساس، در پسابرجام به دلیل آنچه از طرف اروپایی‌ها به‌عنوان «مشکل مبادلات بانکی» یاد می‌شود، طرف‌های اروپایی و غیراروپایی به‌واسطه ترس از بازگشت تحریم‌ها و عهدشکنی آمریکایی‌ها، رغبتی برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، فروش تکنولوژی به ایران، افزایش سطح مراودات اقتصادی و خرید محصولات غیرنفتی ایران نشان نداده‌اند.

گزارش پیش‌رو، تحولات سه حوزه تولید، تجارت خارجی و قیمت‌ها را در پسابرجام بررسی کرده است. بر اساس این گزارش، آنچه در پسابرجام عاید اقتصاد ایران شده، چیزی جز تامین مواد واسطه‌ای و مصرفی از مسیر اتحادیه اروپا نبوده است، به‌طوری‌که بررسی‌های آماری نیز نشان می‌دهند در پسابرجام میزان واردات ایران از آلمان بیش از 1.5 برابر، از انگلیس بیش از سه برابر و از فرانسه نزدیک به 5/2 برابر افزایش‌یافته و این در حالی است که در پسابرجام 28 عضو اتحادیه اروپا فقط سه درصد از کل محصولات غیرنفتی ایران را خریداری کرده‌اند. کاهش صادرات اقلام غیرنفتی چون محصولات کشاورزی، محصولات پتروشیمی و میعانات گازی از دیگر تحولات بخش تجارت خارجی است. افزایش تعداد اقلام وارداتی که بخش قابل‌توجه (افزایش 500 قلم کالا) آن جزء اقلام مصرفی است، در پسابرجام کاملا خودنمایی می‌کند.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت‌ها در پسابرجام (به‌ویژه در سال 96 و اوایل سال 97) افزایش بسیار چشمگیری داشته‌اند، به‌طوری‌که برای مثال در پسابرجام قیمت هر گرم طلای 18 عیار با افزایش 97 درصدی مواجه بوده و دلار نیز نوسان 87 درصدی را تجربه کرده است.

در زمینه تولید نیز گرچه بخش‌هایی چون خودروسازی، افزایش تولید نسبتا مناسبی را به لحاظ کمی تجربه کرده‌اند، اما صادرات خودروسازان نیز در پسابرجام شاهد افت 87 درصدی بوده است. علاوه‌بر این، بخش‌هایی نیز مانند سیمان با کاهش 23 درصدی تولید و کاهش 70 درصدی صادرات روبه‌رو بوده و بخش ساختمان نیز دچار افت 50 درصدی شده‌اند. بخش گردشگری نیز از دیگر بخش‌های اقتصادی (زیرمجموعه بخش خدمات) است که برخلاف ادعای دولت و انتظار فعالان این بخش، در پسابرجام نه‌تنها توسعه مناسبی نداشته است، بلکه شاهد رشد منفی نیز هست.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خود پیداست از زانوی تو
United Arab Emirates
ميگن قبل از ملي شدن صنعت نفت سهم ايران از پول نفت شركت ايران-انگلستان كمتر از ١٦ درصد بوده اما بعد از كودتا و ديدن مقاومت ايران تو توافق جديدي ميشه ٥٠-٥٠
لطفا بنويسيد نفع و سود اقتصادي هسته اي چقدر بوده ؟؟؟
معلومه توجيه اقتصادي نداشته و محرز مقاصد نظامي داشته الكي هم نگيد برق كه اگه رفاه مردم مدنظر بود بعد از انقلاب در هسته اي را تخته نمي كرديد
Iran, Islamic Republic of
قیمت تمام شده برق هسته ای کمتر از یک هفتم برق فسیلی است
و ضمنا منابع تولید آن برخلاف منابع فسیلی که رو به اتمام است تا صدها سال آینده دوام دارد و ضمنا سوخت های فسیلی کاربردهای بسیار با ارزش تری برای تولید مواد مهم دارد تا این که برای تولید برق بسوزد
پس دانش اتمی بسیار با ارزش تر از چیزیست که کسانی که فاقد آگاهی هستند بخواهند کتمانش کنند
ضمنا من نظر شما را چند بار با دقت خواندم اما منظور شما رو متوجه نشدم به گمانم این ابهام عجیب در نظر شما به همان سطح آگاهی شما مرتبط است
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
ایها الناس. یکی از کاربردهای انرژی هسته ای تولید برق است
24 تا کاربرد دارد این هسته ای.
ای خدااااااآاااااااااا
علی
Switzerland
بله دقیقا. یکی از کاربردهاش تولید برقه. اما ما چرا فقط چسبیدیم به غنی سازی اورانیوم. هنوز هیچ نیروگاهی نداشتیم و همین نیروگاه بوشهر بعد از بیش از 40 سال هنوز کامل کامل نشده و روس ها هم سوختش را کامل تقبل کردند ولی ما چسبیدیم به غنی سازی اورانیوم اون هم مخفیانه. خوب شما خودت را بگذار جای غربیها و اسرائیل. چه فکری میکنی؟ تا فبل ازاین بساط هسته ای که خودمون با دست خودمون راه انداختیم سوخت نیروگاه تهران برای تولید رادیوداروها تامین میشد. هیچ نیروگاه دیگری هم نداشتیم و حتی کلنگش به زمین نخورده بود ولی چسبیدیم به غنی سازی اورانیوم. چرااا؟ خداییش شک برانگیزنیست؟؟ غنی سازی اورانیوم به خاطر کاربردش در بمب هسته ایه که این همه سر و صدا راه انداخت نه به خاطر اینکه غربیها چشم دیدن پیشرفت ما را نداشتند و نمیخواستند ما در چنین علومی پیشرفت کنیم. این حرفها فقط به درد عوام میخوره برای پای منبر. پاکستان و کره شمالی هم تا اخر غنی سازی رفتند. پس خیلی توسعه یافته و پیش رفته اند. ایتالیا هم که نه نیروگاه هسته ای دارد و نه برق هسته ای حتی و نه غنی سازی اورانیوم میکنه عقب مونده است؟؟؟ قضیه این است که ما از بین تمام شاخه های مربوطبه تکنولوژی اتمی فقط دست گذاشتیم روی غنی سازی اورانیوم و با دست خودمون گرفتار کردیم کشور را. حالا نه راه پس داریم و نه راه پیش.
سلام
به قول خودتون پاکستان بمب هسته ای داره
پس چرا ایران رو تحریم می کنن؟
راستی تحریم های اول انقلاب برای چی بوده؟ مگه اونموقع هم غنی سازی داشتیم؟
مسئله نظام جمهوری اسلامی است با این ایدئولوژی " ظلم نکن و در برابر ظلم و ظالم مقاومت کن "
آنها نوکر می خواهند.... نوکر...
مثل محمدرضا شاه خائن و رضا قلدر خائن
چند نكته كوچولو
Iran, Islamic Republic of
جناب ابوذر، سلام
1- هزينه توليد برق هسته اي در جهان امروز تقريباً با سوخت فسيلي برابر است و هر دو حدود 0.016 دلار به ازاي هر كيلووات ساعت انرژي است.
2- در ايران با توجه به ارزان بودن قيمت گاز، توليد برق هسته اي فعلاً هيچ توجيه اقتصادي ندارد اما شايد در 50 سال آينده اين وضعيت تغيير كند.
3- برق توليدي كشور هم اكنون 70.000 مگاوات است كه فقط 1000 مگاوات آن را نيروگاه بوشهر توليد مي كند كه 100 مگاوات آن را هم خودش مصرف مي كند. (عملاً بود و نبود اين نيروگاه هيچ تأثير محسوسي در زندگي ما ايرانيان ندارد)
4- ظرفيت توليد برق از باد در كشور ما از 12.000 مگاوات (فقط در 7 نقطه) تا 40.000 مگاوات (در كل كشور) برآورد شده است (برابر 40 نيروگاه هسته اي بوشهر)
5- الان دهها سال است كه راكتور تحقيقاتي تهران مشغول به كار است و سوخت 20% مورد نياز خود را از كشورهايي مانند آرژانتين تهيه مي كرد و هيچ بحثي هم نبود. سوخت مصرفي براي توليد راديو دارو يا به طور كلي ايزوتوپهاي مفيد در كشاورزي و بهداشت و ... نسبت به سوخت مورد نياز براي انرژي بسيار بسيار ناچيز است و آن را مي توان به سادگي از برزيل، آرژانتين، پاكستان، هند، چين و ... تهيه كرد.
5- يك تصور غلط اين است كه ما فكر كنيم كشوري كه انرژي هسته اي دارد (مانند كره شمالي، پاكستان، هند و ...) حتماً از كشوري كه انرژي هسته اي ندارد (مانند نروژ و تركيه) پيشرفته تر يا مرفه تر است.
6- فقط يك ميليارد بشكه نفتي كه قطر در سالهاي 82 تا 92 از مخزن مشترك با ما برداشت كرد معادل 125 سال كاركرد نيروگاه اتمي بوشهر است! اما ما بدليل مشكلات ناشي از تحريم نتوانستيم حتي يك بشكه برداشت كنيم! (اختلاف برداشت گاز در اين حوزه كه قابل محاسبه نيست!)
سرور
Iran, Islamic Republic of
بزرگواری که با پرچم امارات متحده عربی نظر می دهی.
می شود از خود محترمت بپرسی چرا امارات و عربستان و ترکیه و برزیل دنبال تولید برق هسته ای رفتند.تولید برق هسته ای و یا آب شیرین کن هسته ای "الکی" نیست واقعیت است.
آن قسمت اول "میگن" شما هم اعتراف به این است که مقاومت عزت می آورد.اینطور نیست؟!
Iran, Islamic Republic of
بابا تو ... از برق هسته ای سرت در نمیاد
Iran, Islamic Republic of
خوبه نظر در مورد هسته ای میدی اما یک سوال مهندس صنعت هسته ای کابرد نداره و به صرفه نیست چرا کشور های همسایه خلیج فارس دارند قرارداد نیروگاه میبندند و درضمن تا حالا از خودت پرسیدی این صنعت در علوم دیگر چه کارکردی داره ؟
علی
Iran, Islamic Republic of
بند بند مطالب با هم ضدند