جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

واکنش «بارزانی» به اعلام نتایج نهایی انتخابات

شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب: 613354
رئیس حزب دموکرات کردستان عراق پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی با اشاره به وضعیت جدید به وجود آمده، ابراز امیدواری کرد که در روابط بغداد و اربیل بازنگری شود.
واکنش «بارزانی» به اعلام نتایج نهایی انتخابات
به گزارش جهان نيوز، «مسعود بارزانی» رهبر حزب دموکرات کردستان، شنبه (امروز 19 می)، در پی اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق، طی پیامی به  افکار عمومی که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «السومریة نیوز» منتشر شد، اعلام کرد که انتخابات مجلس نمایندگان عراق، نتایج جدیدی به همراه داشت و ابراز امیدواری کرد که در روابط میان بغداد و اربیل به دور از تعصب و تنش بازنگری شود.

بارزانی تاکید کرد: دلیل اصلی کلیه مشکلات پیشین و نیز تصمیم ملت عراق به برگزاری همه‌پرسی به عدم پایبندی دولت بغداد به قانون اساسی و حتی مقدمه آن -که در آن ذکر شده: پایبندی به این قانون اساسی، اتحاد آزادانه و حاکمیت عراق را حفظ می‌کند- بود. این جمله اشاره آشکاری به این مسئله است که وحدت عراق، اختیاری است و به موجب آن نیز همه‌پرسی و حق تعیین سرنوشت یک حق قانونی و طبیعی برای ملت کردستان به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: پس از 100 سال از تجارب سرشار از مصیبت، بغداد باید متقاعد شود که از مخالفت با حقوق ملت کردستان دست بردارد و قضیه عادلانه آنها را درک کند. اکنون فرصت جدیدی پیش آمده تا مقامات در عراق با حقوق و مطالبات مردم کردستان، با همان رویکردی که در قانون اساسی آمده، تعامل کنند.

بارزانی تصریح کرد که بغداد باید به ملت کردستان، غرامت دهد نه اینکه آنها را مجازات کند و محاصره جمعی و تحمیلی را ادامه دهد. غرامت به کردها باید به دلیل قضیه انفال و بمباران شیمیایی آنها که طی آن روستاهایشان خراب شد و آواره شدند و مربوط به دولتهای پیشین در عراق بوده، باشد.اخیرا نیز در کرکوک و طوز و سایر مناطق حوادثی روی داده که بغداد باید بابت آنها غرامت پرداخت کند. ما ترجیح می‌دهیم که گفت‌وگو با بغداد را ادامه دهیم تا به نتیجه برسیم. ما هرگز جنگ و مقابله نظامی را انتخاب نکردیم اما متاسفانه در تمامی مراحل، بغداد جنگ و قتال را انتخاب کرد و ما تنها دفاع کردیم و حوادث 16 اکتبر و سایر حوادث قبل و بعد از همه‌پرسی گواه همین امر است. ما بارها تاکید کرده‌ایم که مشکلات باید به دور از خشونت حل شوند و روابط با بغداد باید مسالمت آمیز باشند.

وی با تاکید بر ضرورت پایان دادن به سیاست تحمیل امر واقع در کرکوک با توسل به زور و سایر مناطق کرد نشین خارج از منطقه کردستان، اظهار داشت: تاریخ ثبات می‌کند..بله ما خم نخواهیم شد..ادبیات اسلحه و توسل به زور علیه ملت ما، اراده این ملت را درهم نشکسته و نخواهد شکست.

رئیس حزب دموکرات کردستان درباره نتایج انتخابات گفت: شک‌ها و نگرانی‌هایی درباره روند برگزاری انتخابات و نتایج آن وجود دارد و کمیساریای عالی و مستقل انتخابات باید اقدامات لازم برای رفع این شک و شبهه‌ها را انجام دهد و تمامی طرف‌های معترض را قانع کند.

بارزانی از تمامی طرف‌های سیاسی منطقه کردستان خواست تا منافع ملی را بر منافع حزبی ترجیح دهند و افزود: با وحدت رأی می‌توانیم دستاورد داشته باشیم و از حقوق خود محافظت کنیم اما عکس این امر موجب می‌شود که ضعیف شویم.

کمیساریای عالی و مستقل انتخابات عراق، بامداد امروز نتایج انتخابات روز 12 می را اعلام کرد و بر اساس آن حزب بارزانی 25 کرسی کسب کرد. اما این حزب پس از گذشت چند ساعت از این اعلام نتایج اعلام کرد که اکنون 28 کرسی در پارلمان دارد و موفق به جذب 3 کرسی از اقلیت‌ها شده است. اقلیت‌ها در پارلمان عراق، 9 کرسی دارند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *