جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

ورزشکاران روزه‌داری که سوژه رسانه‌های جهان شده‌اند

شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب: 613207
همزمانی دو رقابت مهم فوتبال یعنی فینال لیگ قهرمانان اروپا و جام جهانی 2018 روسیه با ماه مبارک رمضان، نگاه رسانه‌های مطرح دنیا و هواداران این رشته را بار دیگر به چهره‌های مطرح فوتبالی و عملکردشان در این روزها معطوف کرده است.
ورزشکاران روزه‌داری که سوژه رسانه‌های جهان شده‌اند
به گزارش جهان نيوز، یکی از این چهره‌های مطرح قطعاً «محمد صلاح» ستاره مسلمان مصر است که هم در زمین فوتبال و هم در بیرون از مستطیل سبز، به الگویی برای فوتبال‌دوستان به‌ویژه هواداران تیم لیورپول، تبدیل شده است.
عملکرد این با یکی از این چهره‌های مطرح قطعاً «محمد صلاح» ستاره مسلمان مصر است که هم در زمین فوتبال و هم در بیرون از مستطیل سبز، به الگویی برای فوتبال‌دوستان به‌ویژه هواداران تیم لیورپول، تبدیل شده است.زیکن باعث شده حتی روی سکوهای ورزشگاه آنفیلد، سرودهای اسلامی خوانده شده و طرفداران این ستاره مصری، عکس‌های او را در حالت نماز و خواندن قرآن در رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی دست به دست کنند. در چنین شرایطی صلاح قرار است در کنار عمل به یکی از واجبات دین اسلام یعنی روزه گرفتن، در فینال لیگ قهرمانان اروپا تیم لیورپول را همراهی کند؛ آن هم نه به‌عنوان یک بازیکن ساده بلکه به‌عنوان یک ستاره تأثیرگذار.
 
از سوی دیگر او و دیگر ستاره‌های فوتبال باید کمتر از یک‌ماه دیگر هم در جام جهانی به میدان بروند، اتفاقی که به یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌های جهان تبدیل شده و این پرسش را مطرح می‌کند که روزه گرفتن، چه تأثیری در عملکرد این ستاره‌ها در مستطیل سبز خواهد گذاشت.

ستاره‌های روزه‌دار در فینال
فینال شصت و سومین دوره لیگ قهرمانان اروپا (بیست‌وششمین دوره فرمت جدید) ساعت 21:15 دقیقه روز شنبه پنجم خردادماه در شهر کی‌یف اوکراین و بین تیم‌های لیورپول انگلیس - رئال مادرید اسپانیا برگزار می‌شود که چند بازیکن اصلی این دو تیم مسلمان هستند و در روزهای ماه مبارک رمضان روزه دار خواهند بود. روزنامه مشهور آس اسپانیا، در گزارشی به این مسأله پرداخته و نوشته است: «بزرگ‌ترین تهدید برای سفیدپوشان رئال در این بازی محمد صلاح است. ستاره مصری تیم لیورپول که فصل فوق‌العاده‌ای را به ثبت رسانده، با لیونل مسی در کسب کفش طلا رقابت می‌کند و تنها یک گل کمتر از ستاره بارسلونا (۳۲ گل) به ثمر رسانده است.

صلاح از لحاظ فیزیکی قدرتمند بوده و توانسته خود را به خوبی با شیوه بازی تیم یورگن کلوپ وفق دهد اما ممکن است توانایی‌های فیزیکی او به خاطر اعتقادات مذهبی‌اش تحت تأثیر قرار بگیرد. زیرا فینال لیگ قهرمانان در ماه رمضان برگزار می‌شود. و این بازیکن باید در طول روز و در تمرینات پیش از این بازی مهم، هیچ چیز نخورد. این موضوع به این معنی نیست که صلاح شرایط بازی را نخواهد داشت...» در بخش دیگر گزارش آس آمده است: «البته صلاح تنها بازیکن مسلمان لیورپول نیست که روزه می‌گیرد زیرا «سادیو مانه» دیگر بازیکن تعیین‌کننده این تیم و «امره جان» که نیمکت‌نشین است، روزه می‌گیرند. در این شرایط ممکن است تیم انگلیسی از تأثیرات ماه رمضان روی بازیکنان خود ضرر ببیند. در سوی دیگر میدان
«کریم بنزما» و «اشرف حکیمی» بازیکنان رئال نیز مسلمان هستند که نقش آنها در تیم‌شان کمتر از ستاره‌های لیورپول است.»

این رسانه معتبر اسپانیایی در پایان گزارش خود آورده است: « اغلب بازیکنان مسلمان با روزه گرفتن دچار مشکل نمی‌شوند و می‌توانند سطح خود را حفظ کنند. با این حال ممکن است اجرای چنین فریضه دینی، در این تاریخ کلیدی کمی نگران‌کننده باشد. البته با توجه به مسافر بودن بازیکنان مسلمان دو تیم، آ‌نها نیازی نیست در سفر به کیف روزه بگیرند اما در تمرینات تیم‌شان، به این واجب دینی عمل می‌کنند.»

شهر لیورپول امسال روزه می‌گیرد!
آثار درخشش محمد صلاح، ستاره مصری تیم لیورپول انگلستان از دنیای فوتبال و هواداران این ورزش فراتر رفته و او بدون کوچک‌ترین تبلیغ مستقیم، امروزه به بهترین مبلغ اسلام در اروپا و جهان تبدیل شده است.

موفقیت و درخشش صلاح چهره‌ای دیگر از اسلام و مسلمان در غرب به نمایش گذاشته، تا جایی که قرمزپوشان لیورپول آهنگ‌ها و سرودهای اسلامی زمزمه می‌کنند؛ مانند: «صلاح به مسجد می‌رود، همان مکانی که من هم دوست دارم به آنجا بروم» و «اگر صلاح گل‌های بیشتری بزند، من هم مسلمان می‌شوم.»

روزنامه لوموند فرانسه در گزارشی در بررسی این پدیده، می‌نویسد محمد صلاح کاری کرده که هواداران لیورپول برای اسلام آواز بخوانند. این روزنامه می‌گوید که اقلیت مسلمان قابل توجهی در شهر لیورپول وجود ندارد. بسیار شگفت‌انگیز است که برای نخستین مرتبه در این شهر آهنگی در سطحی گسترده نواخته می‌شود که در آن شعارهای اسلامی وجود دارد. قهرمانی‌های صلاح باعث این کار شده است.

لوموند به نقل از یکی از هواداران این تیم می‌نویسد که اگر محمد صلاح به این شکل به گل‌زنی خود ادامه دهد، امسال مردمان شهر لیورپول همگی روزه می‌گیرند! محبوبیت صلاح تا جایی است که خیلی از هواداران تیمش از تمامی حرکات و سکنات و شکل پوشش و موی سر و ریش او تقلید و از دین او تمجید می‌کنند. عکس‌های او در حالت نماز، سجده و خواندن قرآن در هواپیما را دست به دست می‌کنند.

واکنش ستاره‌های فوتبال به روزه گرفتن
«حبیب کولو توره»، بازیکن فوتبال اهل کشور
ساحل عاج در مورد ماه رمضان می‌گوید: «سخت‌ترین دوره در ماه رمضان، پنج روز اول ماه است که بعد از آن جسم به روزه عادت می‌کند و سپس احساس سعادت، راحتی و قوی‌بودن می‌کنی»

«فردریک کانوته»، به فرایض دینی خود اهمیت ویژه‌ای می‌دهد و در مورد تأثیر روزه روی عملکردش اینگونه نظر می‌دهد: «با خواندن قرآن در این ماه، ضمن کمک گرفتن از خداوند، از نظر روحی به شرایط ایده‌آلی رسیده و می‌توانم در تمرینات و میادین مسابقه بهتر ظاهر شوم.» این ستاره مالیایی در دیدار سوپر جام باشگاه‌های اسپانیا درحالی فرمان خدا را اطاعت کرده بود، دو مرتبه دروازه بارسلونا را باز کرد.

دیگر ستاره فوتبال دنیا یعنی «عبدالسلیم بلال» یا همان نیکولاس آنلکا مهاجم فرانسوی معروف، نیز بر روزه‌داری در ماه مبارک تأکید بسیار دارد و حتی دوستان مسلمان خود در لیگ برتر انگلستان را به انجام این فریضه الهی فرا می‌خواند. «دمبا با» مهاجرزاده 30 ساله پاریسی که پس از هر مرتبه گلزنی، سجده شکر به جا می‌آورد، نیز پای ثابت روزه‌داری در ماه رمضان بوده و به این موضوع اعتقاد ویژه‌ای دارد.

در این میان اهمیت روزه گرفتن برای «سولی مونتاری» ستاره غنایی پیشین اینتر، بسیار جالب توجه است.
در یکی از دیدارهای اینتر، مورینیو این بازیکن را
در دقیقه ۳۰ تعویض کرد و در پاسخ به خبرنگاران درباره این تصمیم گفت: «مونتاری به خاطر ماه رمضان مشکلاتی دارد و بهتر است روزه نگیرد اما مونتاری حاضر نشد از روزه گرفتن صرف‌نظر کند و تا پایان ماه رمضان، در ترکیب اصلی اینتر قرار نگرفت.»

از دیگر چهره‌های مطرح مسلمان فوتبال می‌توان به «ابو دیابی» که قاری قرآن است، «سمیر نصری» که در روز عید فطر، بعد از گلزنی برای منچسترسیتی، تی‌شرتی با نوشته «عید مبارک» را به نمایش گذاشت، «مسعود اوزیل» ستاره ترک‌تبار تیم ملی آلمان که به فرایض دینی اهمیت خاصی می‌دهد و «فرانک ریبری» هم که چند سال پیش نام خود را به «بلال یوسف محمد» تغییر داد و به اعتقادات دینی‌اش بسیار پایبند است و همچنین «نوری شاهین» اشاره کرد.

جام جهانی و روزه‌داری
همنشینی مذهب و فوتبال در جام جهانی 2014 برزیل؛ آن هم بعد از 30 سال، سبب شد تا یکی از جذاب‌ترین اتفاقات تاریخی جام‌های جهانی، در سرزمین قهوه رقم بخورد.

همزمان با شروع ماه مبارک رمضان، مرحله یک‌هشتم نهایی مسابقات جام جهانی 2014 نیز آغاز شد و بسیاری از بازیکنان تیم‌های صعود کرده به آن مرحله یعنی تیم‌های نیجریه، الجزایر، فرانسه، بلژیک، آلمان و سوئیس، مسلمان بوده و روزه گرفتن آنها به سوژه تمامی رسانه‌های دنیا شده بود. «باکاری سانیا» بازیکن مسلمان فرانسه که در دو بازی تیمش در مرحله حذفی برابر نیجریه و آلمان با زبان روزه به میدان رفت، گفت: «وقتی روزه می‌گیرم، با مشکلی روبه‌رو نمی‌شوم، بنابرین دلیلی ندارد تا روزه نگیرم. نباید در انجام فرایض دینی دلیل‌تراشی و توجیه کرد.  همچنین «ناصر چادلی» هافبک تیم بلژیک، مقابل آمریکا و آلمان در مرحله یک‌هشتم و یک‌چهارم نهایی با زبان روزه به میدان رفت. وی پیش از انجام آن دیدارها گفته بود قصد دارد حتی درصورت راهیابی بلژیک به دور نهایی، روزه‌هایش را گرفته و به فریضه دینی‌اش عمل می‌کند.

در این بین اظهارنظر سرمربیان تیم‌هایی که بازیکن مسلمان هم داشتند، جالب توجه بود. «وحید هلیلهودزیچ» سرمربی تیم ملی الجزایر اعلام کرد تمامی آنها درباره انجام فرایض دینی‌شان اختیار تام دارند و «دیدیه دشان» سرمربی تیم ملی فرانسه نیز که بازیکنان مسلمان زیادی را در ترکیب تیمش داشت، گفته بود که هیچ مخالفتی با روزه گرفتن بازیکنانش نداشته و قبلاً نیز با این موضوع مواجه شده است. همچنین «مارک ویلموتس» سرمربی تیم ملی بلژیک نیز نظر جالبی در این باره داشت: «ما به همه مذاهب احترام می‌گذاریم. این اولین‌بار نیست که با چنین مسأله‌ای مواجه می‌شویم». حالا جام جهانی 2018 روسیه همزمان با روزهای پایانی ماه مبارک رمضان شروع می‌شود و باید منتظر واکنش‌های جذاب ستاره‌های مسلمان در این جام بود...

ستاره‌های مسافرِجام جهانی
همزمانی جام جهانی با روزهای پایانی جام جهانی 2018 روسیه و پایبندی بازیکنان مسلمان تیم‌های ایران، تونس، مصر، عربستان و مراکش به روزه گرفتن در مسیر آماده‌سازی این تیم‌ها برای حضور موفق در این جام، به سوژه رسانه‌های جهان تبدیل شده است.

در این گزارش‌ها آمده است: «در ماه رمضان روش زندگی مسلمانان عوض می‌شود. از خواب شبانه کاسته شده و در طول روز، از خوردن غذا و نوشیدن آب خودداری می‌شود. تمرین تیم‌های فوتبال شب و پس از اذان مغرب شروع می‌شود. حال تصور کنید اگر بازیکنان ملی‌پوش بخواهند با این روش راهی جام جهانی شوند، آیا تأثیر منفی در عملکردشان خواهد داشت؟» در این زمینه «هانی ابو رید» رییس فدراسیون فوتبال مصر به خبرگزاری روسی تاس گفت: «ما سعی خواهیم کرد راه درستی را برای این مسأله در نظر بگیریم. طبق دستورات اسلام، مسافران که به قصد مأموریت‌های کاری یا ویژه مجبور به ترک شهر خود می‌شوند، از روزه گرفتن معاف خواهند بود.»

وی با اشاره به اصرار بازیکنان این تیم به روزه گرفتن، اضافه کرد: «ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یک هفته زودتر از شروع رقابت‌ها به روسیه بیاییم، یعنی در هفته پایانی ماه رمضان. در چنین شرایطی، تلاش خود را خواهیم کرد تا بازیکنان را با تکیه بر اصل معافیت روزه گرفتن برای مسافران، به روزه نگرفتن متقاعد کنیم.»

ستاره‌های روزه‌دار غیرفوتبالی
المپیک 2014 ریو برزیل نیز همزمان با ماه مبارک رمضان شده بود که عملکرد «ابتهاج محمد» نخستین بانوی مسلمان محجبه که در ترکیب تیم شمشیربازی آمریکا حضور داشت، بیش از ورزشکاران دیگر، مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت.

این بانوی ورزشکار که مدال برنز آن رقابت‌ها را هم تصاحب کرد، با تأکید براینکه روزه گرفتن وظیفه دینی‌اش بوده و باید این عمل عبادی را انجام دهد، گفت: «در ماه رمضان علاوه بر روزه گرفتن، اقدام به قرائت قرآن و ادعیه وارده در این ماه می‌کنم و با برنامه‌ریزی دقیق، تمرینات خود را در کنار اعمال عبادی به‌جای آورده تا هیچکدام دچار نقص نشود.»

همچنین «گاتسالوف» کشتی‌گیر مطرح روس که چندین مدال جهان و المپیک، در یکی از رقابت‌ها و به‌دلیل تداخل ماه رمضان با مسابقات، با زبان روزه به روی تشک رفت و پس از کسب مدال طلا افطار کرد.

در رشته فوتبال آمریکایی «حمزه عبدا...» با روزه‌داری در این ماه مبارک، به اسطوره طرفداران مسلمان تیمش در لیگ حرفه‌ای این کشور تبدیل شده است.

در لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا نیز «شریف عبدالرحیم»، «حکیم اولاجون»، «ارشد والاس» و «راجون روندو» ستارگانی هستند که در ماه مبارک روزه‌داری کرده و در میادین مسابقه نیز خوش می‌درخشند.

تحقیق علمی برای روزه گرفتن ستاره‌ها
یکی از پرسش‌هایی که ذهن ورزشکاران به‌ویژه ورزشکاران ایرانی را در ایام ماه مبارک رمضان به خود درگیر می‌کند این است که آیا روزه‌داری و روزه گرفتن خللی در ورزش حرفه‌ای و روند پیشرفت و رشد آنها وارد می‌نماید یا خیر؟

در این رابطه چندی پیش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، تحقیقی در مورد میزان تأثیر روزه‌داری بر ورزشکاران به‌ویژه بازیکنان فوتبال منتشر کرد. در این تحقیق به نظر «رون موژان»، استاد تغذیه ورزشی دانشگاه لافبورو انگلستان استناد شده که گفته: «متغیرهای زیادی وجود دارد که بر نتیجه مسابقات تأثیر می‌گذارد اما من فکر می‌کنم که روزه از آنها مستثنی باشد».

«مایکل دهوگ»، رییس کمیته پزشکی فیفا نیز، تحقیقی را به پزشک تیم منتخب الجزایر قبل از
جام جهانی ۲۰۱۴ که مصادف با ماه مبارک رمضان بود، ارائه داد، نوشت: «اگر بازیکنان برخی موارد علمی را رعایت کنند، می‌توانند با سرعت بیشتری با روزه سازگار شوند و بر مقدار آب موجود در بدن تا وقت افطار محافظت کنند، رژیم غذایی درست باعث می‌شود که بدن در کل روز مرطوب باقی بماند.»

در چنین وضعیتی می‌توان اعلام کرد ورزش نه تنها با روزه منافاتی ندارد بلکه اگر به‌صورت صحیح و اصولی انجام شود، باعث آرامش و کاهش استرس ورزشکاران می‌شود و استقامت فکری و صبر آنان را تقویت می‌کند.

البته اگر ورزشکاری کار حرفه‌ای و قهرمانی‌اش برایش ارزش زیادی دارد، به نحوی که حتی حاضر تمرین‌های خود را تعطیل یا کم کند، در عین حال می‌خواهد فرایض دینی خود را هم به طور کامل انجام دهد، می‌تواند با بهره‌گیری از یک مشاور تغذیه و برنامه‌ریزی کامل غذایی به تمام اهدافش برسد زیرا این دو با یکدیگر هیچ منافاتی ندارند....

منبع:صبح نو
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ایکاش ورزشکاران ایرانی هم مثل این ورزشکاران به مسائل شرعی به طور محکمی مقید باشند. البته عده ای هستند ولی انتظار است همه باشند.