سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

کفاره روزه سال ۹۷ چگونه محاسبه می‌شود؟

شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب: 613096
اگر فردی به هر علتی از جمله بیماری، مسافرت و... روزه ماه رمضان خودش را نگیرد و تا قبل از آغاز ماه رمضان سال بعد نتواند قضای آن را بجا بیاورد باید علاوه بر قضای هر روزه یک مد طعام به عنوان کفاره به فقیر بدهد؛ یک مد طعام معادل ۷۵۰ گرم قوت غالب از جمله آرد گندم، گندم، برنج یا... است.
به گزارش جهان نيوز،  آیا می‌دانید کفاره روزه در سال ۹۷ چه میزان در نظر گرفته شده است؟ آیا تفاوت کفاره روزه‌ای که به صورت عمد باطل شده با روزه‌ای که به صورت غیر عمد افطار شده را می‌دانید؟به نقل از ستارهدر این مقاله تمام جزئیات کفاره روزه سال ۹۷ را بیان می‌کنیم.

محاسبه کفاره روزه سال ۹۷
 

کفاره روزه غیر عمد چگونه محاسبه می‌شود؟
اگر فردی به هر علتی از جمله بیماری، مسافرت و... روزه ماه رمضان خودش را نگیرد و تا قبل از آغاز ماه رمضان سال بعد نتواند قضای آن را بجا بیاورد باید علاوه بر قضای هر روزه یک مد طعام به عنوان کفاره به فقیر بدهد؛ یک مد طعام معادل ۷۵۰ گرم قوت غالب از جمله آرد گندم، گندم، برنج یا... است.

کفاره روزه ۹۷ از دیدگاه مراجع تقلید
با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله نظر مراجع مختلف تقلید را درباره کفاره روزه ۹۷ به تفکیک گرداوری کرده‌ایم. در نظر داشته باشید که قیمت‌های ذکر شده مربوط به سال گذشته است و با توجه به پیگیری از دفاتر مراجع تقلید به نظر می‌رسد که این مقادیر در سال جدید تغییری نکرده است. البته با توجه به این که کفاره هر روزه غیرعمدی معادل ۷۵۰ گرم گندم یا برنج و... است شما خودتان هم می‌توانید به صورت سرانگشتی و با توجه به قیمت این محصولات در محل زندگی تان میزان کفاره ۹۷ را تخمین بزنید.

آیت‌الله خامنه‌ای: کفاره قضای روزه غیر عمد برای هر نفر ۲۰۰۰ تومان است.
آیت‌الله صافی گلپایگانی: کفاره روزه غیر عمد برای هر روز یک مد طعام مثل گندم می‌باشد. با توجه به این که قیمت گندم و برنج در شهر‌های مختلف متفاوت است لذا هر کسی با توجه به محل زندگی خودش می‌تواند مقدار کفاره هر روزه را محاسبه کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی: کفاره قضای روزه غیر عمد برای هر نفر ۲۰۰۰ تومان است.
آیت‌الله وحید خراسانی: کفاره روزه غیر عمد برای هر نفر ۱۵۰۰ تومان است.
آیت‌الله نوری همدانی: کفاره روزه غیر عمد برای هر نفر ۱۵۰۰ تومان است.
آیت‌الله شبیری زنجانی: کفاره روزه غیر عمد برای هر نفر ۱۵۰۰ تومان است.
آیت‌الله سیستانی: کفاره روزه غیر عمد برای هر نفر ۱۵۰۰ تومان است.
آیت‌الله جوادی آملی: کفاره روزه غیر عمد برای هر نفر ۲۰۰۰ تومان است.

کفاره روزه عمدی چگونه محاسبه می‌شود؟
اگر کسی بدون عذر موجه روزه واجب خودش را باطل کند باید برای هر روز علاوه بر قضای آن روز ۶۰ مد طعام به ۶۰ فقیر بدهد و یا این که ۶۰ روز روزه بگیرد. اگر فرد با چیز حرامی روزه‌اش را باطل کند باید علاوه بر اطعام ۶۰ فقیر برای هر روز ۶۰ روز روزه بگیرد.

کفاره روزه عمدی سال ۹۷ چقدر است؟
اگر بر اساس سال ۹۶ محاسبه کنیم و مبنا را بر این بگذاریم که میزان تعیین شده برای کفاره تغییر نکرده است مقدار کفاره قضای روزه عمد توسط اکثر مراجع تقلید ۱۲۰ هزار تومان تعیین شده است.

منبع:فردانیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *