سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۳
۴۱
اظهارات شاذ مقامات اروپایی ادامه دارد

این مسئولین اروپایی چه می گویند؟/ موگرینی: تضمینی در کار نیست!/ مرکل: جبران همه خسارت های اقتصادی در تجارت با ایران توهم است/ برجام کامل نیست باید مذاکرات موشکی را آغاز کنیم

جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 612991
دولت دوازدهم مطابق با فرمان صریح رهبر انقلاب موظف است که در مذاکرات خود با طرف‌های اروپایی‌ تضمین‌های عملیاتی و واقعی برای ادامه اجرای برجام دریافت نماید.
این مسئولین اروپایی چه می گویند؟/ موگرینی: تضمینی در کار نیست!/ مرکل: جبران همه خسارت های اقتصادی در تجارت با ایران توهم است/ برجام کامل نیست باید مذاکرات موشکی را آغاز کنیم
گروه بین الملل جهان نيوز: چند روز قبل «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که  آیا اتحادیه اروپا «می‌تواند حفظ همین سطح فعلی از تجارت با ایران در ماه‌ها و سال‌های پیش رو را تضمین کند اعلام کرد:  «این اتحادیه قادر نیست ضمانت‌های حقوقی و اقتصادی به ایران بدهد اما برای یافتن راهی به منظور حفظ سرمایه‌گذاری‌های پسابرجام اروپایی‌ها در ایران جدی است.» 

اما در حالی که موگرینی در سخنان خود ارائه تضمین‌های واقعی و عملیاتی به ایران برای بهره بردن از منافع برجام را رد کرد،  جواد ظریف  در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: ما- به سه کشور اروپایی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- گفتیم باید حقوق ایران تضمین شود آن‌ها هم گفتند که تلاش خودشان را خواهند کرد! (1)

در همین حال، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان روز پنج‌شنبه درباره توان اتحادیه اروپا در ایستادن در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران ابراز تردید کرد.

به نوشته خبرنگار شبکه «ARD» آلمان، وی که پس از دیدار با سران اعضای اتحادیه اروپا در شهر «صوفیه» بلغارستان در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «ما می‌توانیم از شرکت‌های کوچک و متوسط [برای تجارت با ایران] حمایت کنیم.»

وی با این حال درباره قوانین مسدودساز تحریم‌ها و احتمال پرداخت خسارت به شرکت‌های اروپایی که به دلیل تجارت با ایران از سوی آمریکا جریمه می‌شوند، گفت: «ما نمی‌توانیم [ضرر] کل اقتصاد را جبران کنیم. نباید در این مورد توهم ایجاد کرد.»

مرکل در عین حال گفت اتحادیه اروپا همچنان خواستار ادامه اجرای توافق هسته‌ای با ایران است و با وجود خروج آمریکا از این توافق به برجام متعهد است.

صدراعظم آلمان همچنین  گفته است  که برجام توافق کاملی نیست و باید درباره مسئله موشکی با ایران وارد مذاکره شد.

اظهارات صدراعظم آلمان در حالی مطرح می‌شود که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دو روز پیش پس از دیدار با وزرای خارجه آلمان، فرانسه، انگلستان و ایران گفت اروپا قصد دارد منافع اقتصادی ایران از برجام از جمله در زمینه بانکداری و نفتی را حفظ کند. گفته می‌شود یکی از طرح‌های مد نظر اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا به روز رسانی قوانین مسدودساز است که شرکت‌های اروپایی را ملزم می‌کند تحریم‌های یکجانبه آمریکا را نادیده بگیرند. با این حال، آنطور که روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشته، در اثرگذاری این ساز و کار تردید وجود دارد و بیشتر می‌توان آن را ساز و کاری نمادین دانست که هدف از آن هشدار دادن به آمریکاست.

 با وجود اظهارات مکرر مقام‌های اروپایی مبنی بر اراده این اتحادیه برای ادامه اجرای برجام، شرکت‌هایی چون «توتال» فرانسه، «مائرسک» دانمارک و «زیمنس» آلمان که همگی قراردادهای تجاری با ایران امضا کرده‌اند، می‌گویند به دلیل بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا مجبور به ترک بازار ایران هستند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته رسما خروج این کشور از برجام را اعلام و تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای رفع‌شده ذیل برجام را احیا کرد. واشنگتن به شرکت‌های خارجی فعال در بازار ایران سه تا شش ماه برای خروج از ایران زمان داده است.

ایران در واکنش، اعلام کرده به رایزنی با کشورهای باقی‌مانده در برجام ادامه می‌دهد تا در صورت دریافت تضمین مبنی بر حفظ منافع اقتصادی ایران از این توافق، برجام را حفظ کند.(2)

گفتنی است که دولت دوازدهم مطابق با  فرمان صریح رهبر انقلاب موظف است که در مذاکرات خود با طرف‌های اروپایی‌ تضمین‌های عملیاتی و واقعی برای ادامه اجرای برجام دریافت نماید. در همین راستا مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با معلمان و دانشجویان خاطرنشان کرده بودند: "حالا گفته میشود که برجام را میخواهیم با این سه کشور اروپایی ادامه بدهیم؛ من به این سه کشور هم اعتماد ندارم. من میگویم به اینها هم اعتماد نکنید؛ [اگر] میخواهید قرارداد بگذارید، تضمین به دست بیاورید -تضمین واقعی، تضمین عملی- وَالّا فردا اینها هم همان کاری را خواهند کرد که آمریکا کرد، [امّا] به یک شیوه‌ی دیگر. روشهای سیاسی و دیپلماسی، روشهای ویژه‌ای است؛ گاهی لبخند میزنند و در حال لبخند، خنجر را تا دسته در سینه‌ی انسان فرو میکنند؛ دیپلماسی این است دیگر؛ با اخلاق خوش، با تعریف و تمجید که «بله شما خیلی خوبید، شما آقایید، ما میدانیم شما قرارداد را به هم نمیزنید،»! اگر چنانچه توانستید تضمین از آنها بگیرید به‌طوری که بشود اعتماد کرد، خب اشکالی ندارد، حرکتتان را ادامه بدهید؛ اگر نتوانید چنین تضمین قطعی‌ای را بگیرید -که بنده هم بسیار بعید میدانم که بتوانید تضمین بگیرید- آن‌وقت دیگر نمیشود این‌جوری حرکت کرد و این‌جوری ادامه داد."
 
 
 پی نوشت:
1)http://www.rajanews.com/news/287414
2)https://www.farsnews.com/news/13970227000774
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


م ج
Iran, Islamic Republic of
خدا به مردم بی نوا رحم کنه با این دولت مجلس...
برجام هسته ای پلی برای برجام های بعدی است
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
جریان غربگرای داخلی، برای تحمیل برجام منطقه ای و موشکی، حاضر است با جنازه متعفن برجام هسته ای نیز ادامه دهدحتی اگر اروپا هم با آمریکا همراه شود باز هم این غربگراها خواهان ماندن اسم برجام می شوند(الیاس حضرتی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید در نطق میان دستور خود در نشست علنی مجلس گفت: حتی اگر اروپا نیز با ترامپ همراهی کند باید برجام را حفظ کنیم!). اما چرا؟ زیرا تا برجام هسته ای هست، دلیل تحریمها و فشار به مردم، مسائل غیر هسته ای، یعنی به دلیل سیاست منطقه ای و موشکی است و به قول موگرینی که اخیرا گفته است: "با وجود برجام، ما (اروپا) بهتر و راحتتر می توانیم درباره مسائل منطقه ای و دفاعی با ایران مذاکره کنیم" یعنی تحمیل برجام های جدید. آیا خواص جامعه بیدار می شوند و به فرموده رهبری عمل نمایند و برجام را آتش بزنند؟ آیا امثال ولایتی، رضایی و غیره، علیه روحانی و برجام، می ایستند؟
Iran, Islamic Republic of
وجریان شرق گرای داخلی مخالف ان است
Iran, Islamic Republic of
سلام
طبق فرمایش امام خمینی و قانون اساسی و ...
نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی.
طبیعتا اگر غرب گرا نباشی از منظر غرب پرستان و تربیت شدگان مکتب امریکا در جهان دو قطبی کاذب به شرق گرایی متهم خواهیم شد.
اگر روی یک کاغذ یک نمودار خطی ساده هم ترسیم کنیم کاملا مشخص میشود.
البته فراموش نشود همانطور که شرق کمونیست فروپاشید غرب لیبرال هم.
حال اگر ما انقلابی بمانیم و به شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی هم عمل کنیم و باقی مانده شرق(روسیه) بخواهد به ما نزدیک شود و کمی انقلابی عمل کند چه جوابی به این دوستان غرب گرا میتوانیم بدهیم؟
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
گور پدر شرق و غرب
ما نه با شرق عقد اخوت و برادری داریم نه با غرب
ولی جریان غربگرا
به غرب به عنوان ارباب می نگرد
ضمنا ارتباط کنونی ایران و روسیه اصلا از طرف دولت فعلی زیر سوال نرفته و فعلا دولت منتخب خودتان ارتباط با روسیه را مدیریت می کند
پس دولت فعلی از نظر شما شرق زده است ؟
Iran, Islamic Republic of
چاره حل مشکلات در انتخابات 98 مجلسه
مجلس انقلابی کاربلد و شجاع با استیضاح دولت منفعل در اولین جلسه
ان شا الله
Iran, Islamic Republic of
ان شاء الله
Germany
شکستی سنگینتر از قبل نصیبتان خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
بعد از خروج ترامپ
هدف از اعلام نکردن پایان برجام ، حفظ دوقطبی برجامی جامعه هم بود
اما اکثر مردم برجام را منطقا و‌ عقلا پایان یافته میدانند
حال برخی بپذیرند یا نپذیرند
Iran, Islamic Republic of
دوستان اروبایی که نه از نظر اقتصادی و نه از نظر نظامی انگشت کوچیکه امریکا هم نیست بفرمایید جه چیزی را شما از ان مطالبه میکنید تضمین چه چیزی را از او میخواهید در اقتصاد حرف اول را دادوستد میزند چرا با قدرتی که نداریم برای همه دنیا شاخ شونه میکشیم و نتیجه ان فقط فقیر تر و فقیر تر شدن مردم است چهل سال است که پوادارها ثروتمنتر و فقرا فقیرتر شده اند دیگر چه چیز را باید ببینید که ندیده اید
صامین
Iran, Islamic Republic of
قدرتی نداریم اما خیس شدن شلوار زبده ترین تکاورای ارتش امری کا را یادت نره
قدرتی نداریم اما داعش تحت حمایت امری کا صهیونیستها عربستان ترکیه قطر فرانسه و انگلیس رو در عراق و سوریه نابود کردیم
قدرتی نداریم اما ا س ر ا ی ی ل داره نفسای آخرشو میکشه
ما قدرتی نداریم قدرت از آن خداست
فقر و تبعیض موجود در کشور نتیجه 21 سال اداره کشور با استفاده از روش های لیبرالیه
نتیجه مدیریت انقلابی تو صنایع دفاعی و موفقیت های نیرو های نظامی روشنه
Iran, Islamic Republic of
صامین جان پاشو عزیزم از مدرسه جا نمونی
Iran, Islamic Republic of
از عملکرد قبلی اروپایی ها و حرف اخیرشان پیداست که تضمین اینها ارزشی ندارد.دولت دیگر فرصت ببار آوردن افتضاح دیگری را نخواهد داشت.بزرگان نظام در موضوع دخالت کنند و اعضای شورای عالی امنیت ملی این بار مانند برجام هسته ای عمل نکنند.عزت این مملکت را بدست غربگرایان ندهید.
Iran, Islamic Republic of
ولا ترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار و ما لکم من دون الله من اولیاء ثم لا تنصرون .
و به ظالمان و ستمگران تمایل نشان ندهید که آتش ( کیفر آنان ) شما را می گیرد در حالی که غیر از خدا شما را مولا و سرپرستی نیست و آنگاه یاری نخواهید شد . قرآن کریم – سوره هود – آيه 113
آمریکا شیطان بزرگ و مستکبر و ظالمی است که دستانش به خون مظلومان سراسر جهان آلوده است
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
شما گفتید حقوق ایران تضمین شود
و آمها هم گفتند هیچ تضمین حقوقی نمی دهیم
ولی تلاش می کنیم که ....
بحث اصلی ما این است که آنها تضمین نمی دهند
جمله " تلاش خود را خواهیم کرد"
حرف مفت و فریب دیگری است در ادامه نیرنگهای قبلی
اتحادیه اروپا
مندلی
Iran, Islamic Republic of
بزک نمیر بهار میآد این اروپایی ها چندین قرن است هزاران رهبر دنیای سوم را سر چشمه برده و تشنه بر گردانده اند .این تذهبون/ دولت به ریل انقلاب برگرد .
محمود صفاریان
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
شکی نیست دولتی ها از فردا شروع میکنند به فشار آوردن بر روی برنامه های موشکی ایران. یعنی کشوری که رای به دولت دوازدهم داد باید هم همین عایدش بشود. باید موشکهایش و توان دفاعی را کاملا ضعیف و ناتوان کنند تا آنوقت سایه جنگ واقعا بر سر کشور بیافتد.
الان جرات حمله به ایران را ندارند و صرفا بخاطر قدرت نظامی ایران و موقعیت های استراتژیک که در غرب آسیا دارد است.
دوستی با دشمن و امید بستن به آنها چه معنایی میتواند داشته باشد ؟
Iran, Islamic Republic of
باعث خفت و خواری سیاسی است که ایران را در گوشه رینگ به دام انداخته اند و میزنند. همه اینها مقصرش دولت یازدهم و دوازدهم است.
United Arab Emirates
ه نوشته خبرنگار شبکه «ARD» آلمان، وی که پس از دیدار با سران اعضای اتحادیه اروپا در شهر «صوفیه» بلغارستان در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «ما می‌توانیم از شرکت‌های کوچک و متوسط [برای تجارت با ایران] حمایت کنیم.»
این هم گنگ و مشرو ط است و هیچ تضمینی هم ندارد . از همین فرداد همین شرکت های کوچک و متوسط می شوند به اصطلاح شرکت های بزرگ . این ها براحتی همه چیز را تغییر صورت می دهند کافی است یک روزنه ای پیدا کنند همان کافیست . اقای حسن روحانی بس کن .
Iran, Islamic Republic of
اظهارات شاذ چرا؟
مگر مقامات اروپایی تا کنون این حرفها را در خفا می زدند که بنظر شما شاذ شده؟!
اینها همیشه طلب کارانه با ایران برخورد کرده اند. اما دولت غربزده و متاسفانه صدا و سیمای گروگان بودجه دولت، برای حفظ آبروی برجامیان ، از انعکاس واقعی مواضع آنها خودداری و چهره کریه شان را بزک می کنند.
ایرونی
Iran, Islamic Republic of
وقتی میبینن دولت ما حتی اگه بمب اتمی هم تو مملکت بزنن همچنان تو برجام موندگاره خب معلومه اینطوری حرف مفت بزنن. فقط باید دعا کنیم تو این سه سال باقیمونده، کشور رو کلا ندن بره تا انشاءالله سال 1400 یه دولت انقلابی روی کار بیاد و مملکت روپای خودش بایسته.
محمد
United States
مهمترین قدم انتخاب یک مجلس هست که جوان و انقلابی باشه
Germany
درود بر برادر خوش خیال
United States
من نمیدانم تجارت با اروپا وامریکا که دربرجام تعریف شده تا چه اندازه اقتصاد ایران با این کشورهاگره خورده است.بعضی اعتقاددارندبایدبا دنیا درتعامل اقتصادی بود این چیزی است که حتی جاده ابریشم ، تجارت با سایر ملل دنیا را الزام آور بحساب آورده وراه گریزی هم نیست .چرا با این همه سماجت غرب و آمریکا درمواجه با ایران دربحثهای برجامی هنوز براین باوریم که منافع تجاری کشور ما بازهم علی رغم ازبالا به پائین صحبت کردنهای اروپائیهاتامین میشود .اینهمه رایزنی های خسته کننده نشانگراینست اقتصادتان به دیگر کشورها بطورجدی گره خورده است والا موضع قاطعتری اتخاذ میکردید.بهمین سبب به کسب وکارداخل که نگاه کنید و نرخ محصولات خوراکی و غیرخوراکی رادربازاربراندازکنیدبازهم به این نتیجه میرسید که تمام نشست و برخاست های گذشته بی ثمر بوده وبی جهت خودتان را معطل قضیه ایی کرده اید که آخرالامرباید به اولین پله این نردبان برگردید. راه رفته ایی که سالهای سال اقتصادملی به ان عجین شده وباصرف هزینهای هنگفت مالی ناشی ازاین مذاکره که کمتر ازقبل از برجام نیست مردم کشور را سرگردان وراه عملی سومی هم برای آرام نگه داشتن اقتصاد پیدا نکرده اند.
کاظم
Iran, Islamic Republic of
اگر اروپایی ها هم از برجام مرده خارج شوند ایران در برجام میماند واگر ایران هم از برجام خارج شود این دولت در برجام میماند!!
Iran, Islamic Republic of
طبق اظهارات یک مقام اگاه به دنبال پاسخ پشیمان کننده اقای روحانی مبنی بر ادامه برجام با اروپا امریکا به شکل دردناکی دچار پشیمانی شده وبه شدت درحال رایزنی با متحدان اروپایی خود برای عذر خواهی وبازگشت به برجام می باشد اماشنیده ها حاکیست که روحانی درملاقات با واسطه ها با بازگشت این مزاحم برجام مخالفت کرده وگفته ماخودمان زبان مذاکره با موگرینی ومی ومرکل رامی دانیم وانهارا به ماندن در برجام ووفای به عهد ترغیب می کنیم حتی انها وسایرین نیز هم اگر رسما یاعملا ازبرجام خارج شوند پاسخی پشیمان کننده تر دریافت خواهند کرد وما برپیمانمان وفادار خواهیم ماند
Iran, Islamic Republic of
از روحانی بعیده
رضا
Iran, Islamic Republic of
این مسئولین اروپایی چه می گویند؟
حرف دل آمریکا را می زنند.
موگرینی : تضمینی که در کار نیست.
تضمین چه؟ بقای برجام؟ انحلال برجام؟ اصل برجام؟
تا آن جا که می دانیم شما به آمریکا تعهد داشتید و بله و قربان گوی آمریکایید .
مردم ایران هم ساکت نمی مانند که شما بخواهید برای آنان تصمیم بگیرید.
مرکل: جبران همه ی خسارت های اقتصادی در تجارت با ایران ، توهم است.
توهم شما دارید که فکر می کنید مردم ایران به شما اعتماد دارند. این شمایید که به تجارت ایران سخت دلبسته اید. و بازار کساد خود را در ایران جست و جو می کنید.
توهم شما دارید که فکر می کنید می توان با موشک های ایران مداکره کرد.
علی
Iran, Islamic Republic of
اون کسانیکه در زمان قاجار قرداد ترکمن چای را قبول کردند خیلی نسبت به این مسئولان... کنونی عاقلتر بودند
Iran, Islamic Republic of
آیه 14 سوره بقره
وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ
و چون به اهل ایمان برسند گویند: ما ایمان آوردیم؛ و وقتی با شیاطین خود خلوت کنند گویند: ما با شماییم، جز این نیست که (مؤمنان را) مسخره می‌کنیم.
...
United Kingdom
حالا تضمين ندن چه مي كنيد ؟ برجام رو بهم مي زنيد؟؟
بسم الله شما كه اينقدر خوب واقفيد از فرداي ترامپ ميامديد بيرون ما هم نمي گفتيم ايران كارشكني كرد همه ديده بودن ترامپ زد بيرون
مشكل اينه كه شما واكنش روس ها را هم ديديد و ميدونيد گوشه رينگ هستيد
اوج اولدرم قلدرمتون بيست تا راكت كوتاه برد بود
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
از گوشه انگلیس نشسته ای رجز برای ما می خونی
...
Iran, Islamic Republic of
قصه شو نخور نوبت برد بلند هم می رسه
برای رژیم رو به زوال صهیونیست همین برد کوتاه کافیه
مشتبا
Iran, Islamic Republic of
با خوندن همچین کامنتهایی متوجه علت اصلی تحریم‌ها میشم . شاذ چرا؟ وقتی نصف نظام جمهوری اسلامی مثل این هموطن ما دم از کشتار مردم اروپا و اسراییل با موشک میزنند، منم به جای اونها بودم تحریم که سهله !!! یک جنگ پیشدستانه بر علیه ایران برای حفظ جان و مال مردم خودم راه مینداختم ....
France
متدیننین ایران خواهان صلح و دوستی و مراودات با همه دنیا هستند ....
Iran, Islamic Republic of
نظر منفعلانه و پر از ترست رو به همه تعمیم نده
مردم انقلابی ایران هیچ صلح و دوستی با حاکمان صهیونیستی و آمریکایی وسایر ظالمان و مستکبران دنیا ندارند و تا نابودی این جرثومه های فساد از پای نخواهند نشست
نصر من الله و فتح قریب
United Kingdom
فعلا که حتی عربا هم شما دو نمیخوان باز دم اروپاییها گرم منظورم عرب سنی نیست عرب شیعه است

مقتدی صدر : دو روز به قاسم سلیمانی فرصت میدهم که عراق را ترک کند
France
همین مقتدی صدر را سردار سلیمانی از دست داعش نجاتش داد و کلی جوان ایرانی و بودجه مردم بدبختش . امروز صحبت از خروج ایرانیها می کنه . متاسفانه تا وقتی اول به مردم خودمدن نرسیم همینه
M.sh
Iran, Islamic Republic of
اشتباها مثبت دادم. شما هنوز از درک ب بسم اللّه عاجزید تا چه برسه به کلش! اگر دلایل استراتژیک حضور ایران در منطقه ای که خود در ان هست را میدانستید، هیچ وقت اراجیف شیاطین اکبر که هر روز برای ایران رجز میخوانتد که منطقه رو ترک کنه وبره تو لاک خودش در صورتی از اون ور خلیج خوک ها اومدن تو منطقه مارو مثل طوطی تکرار نمیکردین!! خواسته یا ناخواسته دانسته یا نادانسته اب به تسیاب دشمن بریزید تا عاقبت کار معلوم شود که اینده از ان کی خواهد بود.!
مندلی
Iran, Islamic Republic of
این آقای رییس جمهور دایما می گوید ما باید تا آنجا که می توانیم با دنیا تعامل کنیم . خوب انها نمی خواهند با ما تعامل کنند چه کنیم ؟