جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۱۹

اردوغان: اجازه غصب قدس را نخواهیم داد

پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۸
کد مطلب: 612963
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت: به رغم انجام جنایات توسط عوامل رژیم اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به قدس، به هیچ وجه اجازه غصب قدس را نخواهیم داد.
اردوغان: اجازه غصب قدس را نخواهیم داد
به گزارش جهان نيوز، اردوغان در سخنانی در مجتمع کاخ ریاست جمهوری بش تپه آنکارا افزود: حتی اگر تمامی جهان نسبت به ظلم رژیم اسرائیل چشم پوشی کرده باشد، ما به ادامه ظلم آن‌ها راضی نخواهیم شد.

وی بیان کرد: در فلسطین با جنایت انسانی بزرگ علیه افراد بی گناه مواجه هستیم در حالی که تنها گناه آن‌ها دفاع از خاک خود است که از هزاران سال پیش در آن زندگی می‌کنند.

وی اظهار کرد: فلسطینی‌ها بار دیگر در معرض ظلم رژیم اسرائیل قرار گرفته اند و حملات خارج از عدالت٬ انسانیت و حقوق علیه آن‌ها از نیم قرن پیش تاکنون مانع از به آرامش رسیدن فلسطینی‌ها شده است.

اردوغان بیان کرد: برای فلسطینی‌ها در ماه رمضان یک کمپین کمک با شرکت تمامی کشور‌های جهان اسلام ترتیب خواهیم داد.

وی اضافه کرد: ستاد کل ارتش، وزارت امور خارجه و سازمان حوادث اضطراری ترکیه با وجود کارشکنی اشغالگران، به انتقال زخمی‌های جنایت اخیر در نوار غزه به ترکیه تلاش می‌کنند.

به گزارش ایرنا، ترکیه به عنوان رئیس دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی سران کشور‌های اسلامی را به منظور بررسی وضعیت سرزمین‌های اشغالی فلسطین برای نشست فوق العاده این سازمان در استانبول دعوت کرده است.
نشست فوق العاده سازمان کشور‌های اسلامی قرار است روز جمعه (فردا) و به میزبانی ترکیه در استانبول برگزار شود.
افتتاح رسمی سفارت آمریکا در قدس سبب بروز اعتراضات شدید در منطقه و درگیری در غزه شد و در پی شهادت ۶۲ نفر و مجروح شدن بیش از ۲۸۰۰ فلسطینی، ترکیه برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

مقامات دولت و مردم ترکیه از دو روز پیش در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا به قدس و نیز جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، در واکنشی کم سابقه و همه جانبه، تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را محکوم کردند.
وزارت امور خارجه ترکیه نیز با انتشار بیانیه‌ای کشتار فلسطینی‌ها توسط رژیم جنایتکار اسرائیل را محکوم کرده و سکوت جامعه جهانی در قبال این رخداد را شرم آور عنوان کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه همچنین ضمن محکوم کردن انتقال سفارت آمریکا به قدس اعلام کرد: انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، مغایر تمام قطعنامه‌های سازمان ملل و حقوق بین المللی است و آن را به شدت محکوم می‌کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ادمیزاد
Colombia
چون نیاکان شیعه خودم تا سیصد چهارصد سال پیش در آناطولی میزیسته بودند باید بگویم عثمانی ها و قومگرایان پانتر.. خودشان از قاصب ترین های روی زمین اند ، همه شهرهای کشور ترکیه امروزی ریشه یونانی و ارمنی و ایرانی دارند ، بزرگترین کلیسای مسیحیان ارتدکس "هاجیا سوفیا " در استانبول در اشغال آنهاست ، و آنها میلیونها ارمنی و آسوری و شیعه را کشتار کردند و یا از خانه و کاشانه خود راندند ،
Iran, Islamic Republic of
این ریس جمهور ترکیه فقط بفکر خالی کردن جیب کشورهای دیگر است بزرگترین داد و ستدرا با اسراییل دارد و فقط با اینگونه حرفها بدنبال باجگیری است ولی افرین به این مرد شیاد که بفکر ثروتمند کردن کشورش است ...
United Arab Emirates
قاصب نه غاصب مجید جان!!
Iran, Islamic Republic of
دولت را مشغول برجام کردند تا اردوغان پرچم دار جهان اسلام شود تا براحتی با او معامله کنند و این غده سرطانی همچنان باقی بماند.
M.sh
Iran, Islamic Republic of
یکی نیست به این مردک بگه تو خودت با ایجاد سفارت ترکیه در تلاویو، یعنی اشغال قدس رو رسمیت بخشیدی ودائم هم میگی قدس شرقی پایتخت فلسطین است!؟ تبدیلش کردی به شرقی و غربی!
M.sh
Iran, Islamic Republic of
۲۹ ژانویه ۲۰۰۹
اردوغان در یک جدال کلامی یک دقیقه ای با “شیمون پرز” در اجلاس داووس که در ترکیه به ماجرای “یک دقیقه” مشهور شد، به شدت سیاست های پرز و اسرائیل را در کشتار کودکان و … را به باد انتقاد گرفت و اجلاس را نیمه کاره رها کرد.سکوی پرتاب داووس اردوغان را به قله افکار عمومی جهان اسلام و حتی جریان های چپ گرای داخلی و خارجی ترکیه پرتاب کرد.



۲۹ مارس ۲۰۰۹
تنها دو ماه بعد از اجلاس داووس انتخابات محلی برگزار شد و حزب عدالت توسعه موفق شد ۳۸ درصد آرا را به خود اختصاص دهد.



۱۸ آوریل ۲۰۱۸
دولت ترکیه علی رغم مخالفت اپوزیسیون،اعلام کرد، انتخابات سال ۲۰۱۸ که قرار بود در ماه نوامبر انجام شود چند ماه زودتر و در ۲۴ ژوئن برگزار خواهد شد.



۱۴ می ۲۰۱۸

سفارت آمریکا به بیت المقدس منتقل می شود، همزمان بیش از ۳۰۰۰ نفر فلسطینی شامل ۸ کودک در مرز غزه در اعتراض به این حرکت توسط سربازان صهیونیست کشته و زخمی می شوند.
اردوغان ضمن فراخوانی سفرای خود از واشنگتن و تل آویو، سفیر اسرائیل را عنصر نامطلوب می نامد و انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را شدیدا محکوم می کند.

این در حالی است که اردوغان در سال ۲۰۰۵ طی سفر به اسرائیل پس از مورد استقبال قرار گرفتن با جمله “به اورشلیم پایتخت یهودی ها خوش آمدید” توسط “آریل شارون” ، با لبخند رضایت به این خوش آمدگویی پاسخ داده بود.(مستند به ویدیو)



اردوغان اکنون، نزدیک به یک ماه با انتخابات سرنوشت ساز ۲۴ ژوئن فاصله دارد و به طرز شگفت انگیزی یک تسلسل در حال روی دادن است.

آیا هم پوشانی اظهارات ضد اسرائیلی اردوغان و ایام تبلیغات انتخاباتی در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۸ یک تقارن زمانی صرف است؟ آیا اطلاع از زمان تقریبی انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس باعث شد اردوغان انتخابات را زودتر از موعد مقرر برگزار کند؟
منبع: تحولات جهان اسلام
M.sh
Iran, Islamic Republic of
دلایل ملی اردوغان برای عدم حمایت از قدس:

صرف نظر از منافع ترکیه در تبادلات اقتصادی و همکاری های نظامی با اسرائیل، اردوغان دلایل ملی زیادی برای عدم حمایت از مردم فلسطین دارد، این دلایل را پرفسور “احمد گولر” به تفصیل در مقاله ای در وبسایت ” www.turkishnews.com” تحت عنوان “برای فلسطینیانی که به اصطلاح نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخته اند قیام کردیم” آورده است.

[ مقاله احمد گولر در سال ۲۰۱۷ و همزمان با تشکیل اجلاس همکاری اسلامی با موضوع محکومیت انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس نوشته شده است]

گولر می نویسد:
“…در راه حمایت از مسئله فلسطین،ترکیه جهان را بر صحنه آورد،بیت المقدس شرقی را به عنوان پایتخت فلسطین مورد شناسایی قرار داد، اما در عین حال فراموش کرد که همین فلسطین در سال ۲۰۱۵ به مناسبت یکصدمین سالگرد نسل‌ کشی ارمنیان تمبر منتشر کرده، مراسم میلاد حضرت مسیح در کلیسای ارمنیان بیت‌اللحم در سال ۲۰۱۶ با حضور “محمود عباس”، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار شد. و در همان جا محمود عباس “ارمنیان را نمک فلسطین” دانسته و تاکید نمود آنان هرگز نباید این سرزمین را ترک کنند…

…همین محمود عباس وضع مردم فلسطین را با سال های نسل‌کشی ارمنیان مشابه دانسته است. جدای از آن “سرژ سرکیسیان”، همتای ارمنستانی خود را به فلسطین دعوت نموده و اظهار امیدواری کرده است که با اقبال وی روبرو شود…”
منبع: تحولات جهان اسلام
M.sh
Iran, Islamic Republic of
علاوه بر آنچه گولر به آن اشاره کرد، هسته ی اولیه پ ک ک در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی غالبا در دره بقاع لبنان و از طریق “سازمان آزادیبخش فلسطین” آموزش دیدند.

همچنین “ارتش سری برای آزاد سازی ارمنستان بزرگ” ASALA با مساعدت سازمان آزادیبخش فلسطین در لبنان شکل گرفت. ASALA و PKK چه از طریق اتحاد ایدیولوژیک در قره باغ جمهوری آذربایجان و چه به صورت مجزا در سایر نقاط تهدیدات امنیتی جدی برای ترکیه ایجاد کردند، تهدیداتی که PKK موفق شده آن را هم چنان در سال ۲۰۱۸ به صورت بالفعل حفظ کند، گرچه ASALA چنین تهدیداتی را احتمالا به صورت بالقوه حفظ کرده باشد.
منبع: تحولات جهان اسلام
M.sh
Iran, Islamic Republic of
با در نظر گرفتن تمام این دلایل به علاوه منافع اقتصادی و نظامی ترکیه در رابطه با اسرائیل، بود که پس از حادثه ی “یک دقیقه” و فاجعه کشتی “ماوی مرمره” اردوغان آن جمله تاریخی “باید بپذیریم که به اسرائیل احتیاج داریم” را گفت.

این جمله استراتژی عریان استانبول در مواجهه با اسرائیل در تمام طول تاریخ ۷۰ ساله تشکیل این رژیم است.



این بار هم نباید برای اعتراضات اردوغان، اصالت قائل شد چرا که به موازات این جنگ زرگری، همین چند روز پیش استانبول میزبان جشن ۷۰ سالگی تشکیل اسرائیل بود، جشنی که در آن تعداد زیادی از سفرا، سیاسیون و فعالان اقتصادی ترکیه و اسرائیل شرکت کردند و پارلمان ترکیه طرح کاهش روابط با اسرائیل را رد کرد.

پر واضح است که در پس اعتراضات و لفاظی های اخیر اردوغان علیه اسرائیل، روابط اقتصادی، تجاری و نظامی آشکار و پنهان ترکیه با اسرائیل و بالعکس، نشان از سطح دوستی و ارتباطات بین این دو کشور است.

بنابراین تا زمانی که حرف و عمل یکی نباشد؛ چنین اعتراضاتی برای آنهایی که میدانند، هیچ ارزش خاصی ندارد…
منبع: تحولات جهان اسلام
جواد
Iran, Islamic Republic of
غاصب بخشی از سرزمین سوریه ، مخالف غصب فلسطین است ، مژدگانی که گربه تائب شد ، زاهد و عابد و مسلمانا
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
این که نباید اجازه غصب قدس را به صهیونیست ها داد کاملا درست
ولی گفتن این شعار از طرف اردوغان خنده دار است
اردوغان نشان داده که شخصیتی کم و بیش مشابه قذافی دارد
با یک غوره سردیش می کنه و با یک مویز گرمی
یک روز ضد اسرائیلی دو آتشه
یک روز هم دست و هم پیمان اسرائیل و حامی داعش
Iran, Islamic Republic of
خردوغان هر طرف باد بیاد همان طرفی می رود .
ادمیزاد
Colombia
و یادمان باشد که چگونه اردوغان از تروریستهای تکفیری و داعشی حمایت کرد و آنها را برای جنگیدن با حکومت قانونی بشار اسد به سوریه فرستاد
اردوغان ارتباط نزدیکی با جناح ضد ایرانی نئوکان همچون مککین و هیلاری کلینتون دارد و هم آواز با آنها و متخدان عربستانی و قطری و اماراتی اش خواهان سرنگونی بشار اسد بوده است ، اردوغان عامل اصلی ویرانی و جنگ داخلی سوریه است و اکنون نیز بخشی از خاک سوریه را اشغال کرده و خیال بیرون رفتن هم ندارد ،
Iran, Islamic Republic of
البته همه جناحهای قدرت در آمریکا ضد ایرانی هستند
آذربایجانی
United Arab Emirates
مردک منافق تو اگه راست میگی، سفارت و کنسولگری اون خرابشده رو تو کشورت ببند.
علی
Iran, Islamic Republic of
این فرد هم فیلم بازی می کند از اون پدر سوخته ها است که یکی به میخ می زند یکی به نعل
United Kingdom
بيدار شو عمو ... تو هم مثل يك بنده خداهايي حرف و شعارت خوبه
تموووم شد ... جيگر داريد به قلب اورشليم حملله كنيد كه همه ميدانند شما و امثال شما (قابل توجه دوستان) فقط لب و دهن هستيد
United Arab Emirates
با ادبیات یهودی حرف نزن عمو. بیت المقدس، نه اورشلیم!
Iran, Islamic Republic of
اردوغان اگر راست میگوید ارتباط با این رژیم را قطع کند. ولی این شگرد او است که در آستانه انتخابات با اینگونه موضعگیریها رای را بدست میاورد و بعد از انتخابات همه چیز فراموش میشود.