پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

بالارفتن قیمت اقلام پرمصرف در ماه رمضان

پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۲
کد مطلب: 612950
گرچه با افزایش مصرف کالاهای اساسی توسط خانوارهای گیلانی بازار رونقی گرفته اما وجود گرانی‌ها و افزایش قیمت اقلام پرمصرف موجب شده تا سفره‌های رمضان مردم کوچک شود و نظارت بیشتر بر بازار را بطلبد.
بالارفتن قیمت اقلام پرمصرف در ماه رمضان
به گزارش جهان نيوز، بازار اقلام پرمصرف شامل مرغ، گوشت، حبوبات برنج، قند و شکر به برکت ماه مبارک رمضان رونق خوبی گرفته اما در کنار این رونق بخشی به دلیل افزایش مصرف و در پی آن غیرعادی قیمت‎ها، نیازمند تنظیم بازار از سوی دولت است.

*افزایش 9 قلم کالا نسبت به هفته گذشته بر اساس گزارش بانک مرکزی
بانک مرکزی خلاصه نتایج گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی را در هفته منتهی به 21 اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که طی آن قیمت 9 گروه نسبت به هفته قبل از آن افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی نرخ لبنیات 1.1 درصد، تخم‌مرغ 5.2 درصد، برنج 0.1 درصد، حبوبات 3 درصد، میوه‌های تازه 1.8 درصد، سبزی‌های تازه 0.1 درصد، قند و شکر 0.2 درصد، چای 1.9 درصد، روغن نباتی 0.1 درصد افزایش و گوشت مرغ 2.3 درصد کاهش یافت و قیمت گوشت قرمز نیز نسبت به هفته گذشته ثابت ماند.

*تأمین اقلام پرمصرف ماه رمضان در گیلان و لزوم برخورد با گران‌فروشی
استاندار گیلان در نشست ستاد تنظیم بازار گیلان در آستانه ماه مبارک رمضان با تأکید بر ضرورت تثبیت قیمت، جلوگیری و برخورد با گران‌فروشی اظهار کرد: هیچ نگرانی بابت اقلام مصرفی در ماه مبارک رمضان وجود ندارد و اقلام مصرفی این ماه به‌اندازه کافی و به‌اندازه نیاز استان تأمین‌شده است.
مصطفی سالاری با بیان اینکه کنترل و نظارت بر کالای مصرفی در ایام ماه رمضان باید به‌صورت ویژه باشد افزود: برخورد با گران‌فروشی و متخلفان در ایام ماه رمضان باید آنی و فوری انجام شود تا مردم درزمینهٔ خرید دچار مشکل نشود.

*تهیه اقلام مصرفی ماه رمضان با15 درصد تخفیف
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نیز در نشست ستاد تنظیم بازار گیلان از تأمین کالای موردنیاز مصرفی در ماه مبارک رمضان خبر داد و اظهار کرد: هیچ مشکلی درزمینه تأمین کالای اساسی مردم در گیلان وجود ندارد.

فرهاد دلق‌پوش از بازگشایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا با عنوان طرح ضیافت از 22 اردیبهشت‌ماه برای تنظیم بازار با 82 غرفه در گیلان خبر داد و افزود: مردم می‌توانند با مراجعه به این نمایشگاه اقلام موردنیاز رمضان خود را با 15 در صد تخفیف خریداری کنند.

وی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان سبد کالای مصرفی در سراسر استان توزیع خواهد شد گفت: 320 بازرس در قالب اکیپ‌های مختلف، اتاق اصناف و انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کننده در استان و شهرستان‌ها آماده بازرسی در بازارهای رمضانیِ هستند.

*از عرضه زولبیا و بامیه و آش قلمکار 16 هزارتومانی تا حلیم 15 هزارتومانی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت نیز نرخ هر کیلوگرم آش سنتی قلمکار در واحد صنفی درجه ممتاز را 18 هزار تومان اعلام کرد و گفت: آش قلمکار در واحد صنفی درجه‌یک 16 هزار تومان و در واحد صنفی درجه‌دو 12 هزار و 500 تومان عرضه خواهد شد.
دلق‌پوش نرخ هر کیلوگرم حلیم را در واحد صنفی درجه‌یک 15000تومان اعلام کرد و افزود: هر کیلوگرم حلیم در واحدهای صنفی درجه‌دو 12 هزار تومان فروخته می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ هر کیلوگرم زولبیا و بامیه در 18 واحد صنفی درجه ممتاز16 هزار تومان است افزود: زولبیا و بامیه در واحدهای صنفی درجه‌یک 14 هزار تومان و در واحدهای صنفی درجه‌دو 12 هزار تومان عرضه می‌شود.

*تأمین اقلام کشاورزی پرمصرف خانوار گیلانی بیش از نیاز مصرفی استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان نیز در این نشست با اشاره به آمادگی کامل سازمان جهاد برای تأمین اقلام کشاورزی در رمضان اظهار کرد: 53 هزار تن گندم در سیلو‌های گیلان برای مصرف سه ماه این استان تأمین‌شده است و مصرف هرماه استان از گندم 18 هزار تن است.

علیرضا شعبان نژاد افزود: 623 تن شکر و 634 تن روغن نباتی با 15 درصد زیر قیمت بازار در ایام ماه مبارک رمضان برای کنترل این اقلام مصرفی در ماه مبارک رمضان در شرکت‌های بازرگانی دولتی توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه اقلام موردنیاز ماه مبارک رمضان تأمین‌شده و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد گفت: یک هزار و 600 تن مرغ و 50 تن تخم‌مرغ برای کنترل بازار در ماه مبارک رمضان ذخیره‌سازی شده و توسط شرکت پشتیبانی امور دام توزیع می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان بیان کرد: معرفی مباشر، توزیع‌کننده و نظارت بر فرایند توزیع بر عهده سازمان صنعت و معدن و تجارت است.

شعبان نژاد قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده را پنج هزار و 300 تومان اعلام کرد و گفت: قیمت هر کیلوگرم مرغ در کشتارگاه هفت هزار و 150 و درب مغازه هفت هزار و 600 تومان و گوشت مرغ منجمد در بازار گیلان نیز هم‌اکنون کیلویی شش هزار و 200 تومان عرضه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به قیمت تخم‌مرغ در بازار رمضان گیلان افزود: قیمت هر شانه تخم‌مرغ در گیلان 12 هزار و 600 تومان تعیین و عرضه می‌شود.

وی از واردات گوشت قرمز منجمد به گیلان خبر داد و گفت: هر کیلوگرم گوشت قرمز وارداتی منجمد در سطح بازار استان 23 هزار تومان عرضه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی گیلان هم‌نظر با استاندار مخالف توزیع برنج خارجی در گیلان است گفت: قیمت برنج محلی بازار تعیین می‌شود و در حال حاضر متوسط قیمت برنج محلی در بازار گیلانی کیلویی 10 هزار و 500 تومان است.

*تشدید نظارت‌های صنفی بر بازار رمضان از تأکیدات تعزیرات حکومتی
مدیرکل تعزیرات حکومتی گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت از اجرای طرح ویژه نظارتی «ضیافت» در گیلان خبر داد و اظهار کرد: مرحله اول این طرح از 22 اردیبهشت‌ماه آغاز و مرحله دوم آن با آغاز ماه مبارک رمضان شروع و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

رضا قشلاقی با اشاره به همکاری اتاق اصناف، مراکز بهداشت و صنعت و معدن در طرح ویژه نظارتی افزود: در این طرح نظارتی بازار کالاهای اساسی مردم نظیر برنج، گوشت مرغ، گوشت قرمز، لبنیات، حبوبات و سایر اقلام و کالاهای اساسی مورد بازرسی و نظارت قرار می‌گیرند.

وی از پیش‌بینی شعب رسیدگی به تخلفات در سطح استان برای رسیدگی سریع و خارج از نوبت به تخلفات خبر داد و گفت: در سال گذشته یک هزار و یک مورد بازرسی مشترک در سطح استان صورت گرفته که 887 فقره پرونده تشکیل و به شعبات رسیدگی تعزیرات حکومتی ارسال‌شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی گیلان با بیان اینکه در سال گذشته تعدادی از مراکزی که در حوزه بهداشت تخلفاتشان محرز شده بود پلمپ شد خاطرنشان کرد: در بازرسی‌های طرح ضیافت سال گذشته 883 میلیون ریال میزان جزای نقدی این واحدهای متخلف بوده است.

درحالی‌که اغلب مسئولان دولتی به عدم افزایش قیمت کالاهای مصرفی ایام ماه مبارک رمضان اذعان کرده‌اند اما گشتی کوتاه در بازار رمضان رشت از گرم شدن بازار رمضان خبر می‌دهد و روند صعودی را در پیش‌گرفته است.

*بازار برنج ایرانی و خارجی
قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی در بازار رشت از هفت هزار تومان تا 12 هزار تومان به فروش می‌رسد و این در حالی هست که قیمت برنج ایرانی و محلی در هر منطقه از گیلان متغیر است.
قیمت هر کیلوگرم برنج هندی در بازار پنج هزار تومان تا پنج هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد و قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی به چهار هزار تومان می‌رسد.

*بازار گوشت و مرغ
در حال حاضر قیمت گوشت مرغ در بازار رشت به‌تدریج در حال گران شدن است و از کیلویی هفت هزار و 650 تومان در هفته گذشته به هشت هزار تومان رسیده و در حال افزایش قیمت است.

بر اساس قیمت بازار هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه به‌طور متوسط هشت تومان قیمت دارد که قیمت هر کیلوگرم فیله مرغ 18 هزار تومان، سینه جوجه‌کبابی 17 هزار تومان، سینه مرغ بدون استخوان کیلویی 16 هزار و 500 تومان و ران مرغ کیلویی 10 هزار تومان به فروش می‌رسد.

علاوه بر گوشت مرغ، قیمت گوشت قرمز نیز سیر صعودی به خود گرفته است. قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز گوسفندی در بازار از قیمت 45 هزار تومان یک هفته قبل از ماه مبارک رمضان به قیمت 49 هزار و 500 تا 50 هزار تومان در ماه مبارک رمضان رسیده است.

*بازار لوبیا، عدس و نخود
قیمت هر کیلوگرم لوبیا چشم‌بلبلی کیلویی هفت هزار و 200 تومان، لوبیاچیتی کیلویی هفت هزار و 500 تومان و لوبیا قرمز کیلوی هشت هزار تومان فروخته می‌شود.

همچنین در بازار رشت عدس بسته‌بندی 900 گرمی هفت هزار تومان و نخود بسته‌بندی‌شده 900 گرمی پنج هزار و 200 تومان عرضه می‌شود.

*بازار قند و شکر
قیمت هر کیلو قند خردشده در بازار چهار هزار و 200 تومان و قیمت هر کیلوگرم شکر در بازار رشت چهار هزار تومان به فروش می‌رسد که قیمت این دو قلم نیز در فروشگاه‌های مختلف و تخفیفی متغیر است و با نهایت 200 تومان ارزان‌تر عرضه می‌شود.

*بازار روغن
روغن مایع معمولی 850 گرمی پنج هزار و 300 تومان، روغن مایع 850 گرمی پنج هزار تومان و روغن جامد پنج کیلویی به 22 هزار تومان فروخته می‌شود.
*تفاوت نرخ دولتی با نرخ اقلام مصرفی در بازار

قیمت‌های تعین شده دولتی باقیمت‌های موجود در بازار و تفاوت قیمت اقلام در فروشگاه‌ها و مناطق مختلف نشان می‌دهد که بازار رمضان از ثبات قیمت واحدی برخوردار نیست.

بر اساس این گزارش افزایش قیمت در بسیاری از اقلام پر تقاضا دیده می‌شود و اغلب کسبه بر این باورند که این روند تا نیمه ماه رمضان ادامه خواهد داشت به‌صورت که تعدادی از آن‌ها معتقدند اگر مسئولان نسبت به کنترل قیمت دقت بیشتری نداشته باشند سفره رمضانی امسال برای اکثر مردم، کوچک خواهد شد.

گرچه زحمات و تلاش‌های فراوانی در راستای تأمین اقلام مصرفی و موردنیاز مردم استان طی طول سال و ماه‌های خاص انجام می‌شود اما با توجه به افزایش مصرف کالاهای اساسی و موردنیاز مردم در ماه مبارک رمضان و گستردگی استان لازم است مسئولان حکومتی و دستگاه‌های نظارتی علاوه بر توزیع به‌موقع و عادلانه با تشدید نظارت‌های صنفی دست متخلفان را کوتاه و معاش مردم روزه‌دار گیلان را تأمین کنند.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *