کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیام‌رسان داخلی با تنبلی دولت مواجه شده

27 ارديبهشت 1397 ساعت 12:49

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت نهم با بیان اینکه اگر وزارت ارتباطات تنها 5 درصد منابع مالی خود را صرف حمایت از پیام رسان داخلی کند، از یک شبکه ناب پیام رسانی برخوردار خواهیم شد، تاکید کرد: عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشرانه توسعه کشور است و چنانچه در این زمینه کوتاهی شود ما عقب می‌مانیم پس نباید دولت به‌عنوان طعمه سیاسی به مقوله فناوری اطلاعات نگاه کند.


به گزارش جهان نیوز، محمد سلیمانی توسعه بخش ارتباطات در بعد از انقلاب را توأم با جهش و پیشرفتی قابل‌توجه به شمار آورد و گفت: در روزهای آغازین انقلاب اسلامی 62 هزار روستا در کشور وجود داشت که هیچ‌کدام امکان برقراری ارتباط باهم را نداشته و اساساً تلفن ثابت در هیچ از این روستاها مستقر نبود و بسیاری از شهرهای کوچک هم از بهره‌مندی از خطوط تلفن محروم بودند.


وی بابیان اینکه قبل از انقلاب حتی شهرهای بزرگ هم به لحاظ زیرساخت‌های مخابراتی در مضیقه به سر می‌بردند افزود: خانواده‌ها به لحاظ معیشتی هم عمدتاً توان تهیه یک خط تلفن را نداشتند و بهره‌مندی از تلفن صرفاً مختص به خانوارهای اشرافی و لوکس و ثروتمند بود. از طرفی کل خطوط تلفن ثابت در کشور چیزی حدود 450 هزار خط برآ رود می‌شد.

پابه پای فناوری اطلاعات جلو رفته ایم اما...
سکان‌دار سابق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: خوشبختانه امروز تمامی روستاهای کشور از نعمت وسایل ارتباطی همچون تلفن ثابت و همراه برخوردار هستند و اکثر جاده‌های کشور تحت پوشش سامانه‌های مخابراتی قرارگرفته است. بنابراین در شرایط فعلی در هر نقطه از کشور که جمعیت وجود دارد کم‌وبیش امکان برقراری ارتباط وجود دارد و باید گفت در این حوزه تا اندازه زیادی پا به‌پای فناوری روز جلو رفته‌ایم.

سلیمانی با اشاره به اینکه در حال حاضر کمتر ایرانی پیدا می‌شود که تلفن همراه نداشته باشد، خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های مخابراتی به وجود آمده در کشور در منطقه بی‌نظیر است، اپراتورهای بزرگی مشغول به فعالیت هستند که هرکدام چند ده میلیون مشترک را پوشش می‌دهد. مضاف بر اینکه شبکه فیبر نوری ایران الآن نزدیک به 200 هزار کیلومتر وسعت پیداکرده است و ضرورت دارد امکان بهره‌برداری بیشتر از این سامانه در کشور فراهم شود.

وی نحوه ارتباط‌گیری مردم در جهان را بسیار گسترده و متنوع ارزیابی کرد و ضمن تأکید بر بهره‌مندی شهروندان از پیام‌رسان نوین و فنّاوری روز اطلاع‌رسانی، بیان داشت: ظهور پیام‌رسان‌ها تحول بزرگی در دنیای ارتباطات به وجود آورده و خوشبختانه ایران در بسط این سامانه در حد توان خود پیشرو بوده است به‌گونه‌ای که امروز ما شاهد آغاز بکار چندین سامانه پیام‌رسان داخلی در کشور و ارائه سرویس به مردم هستیم.

دولت از پیام رسان داخلی حمایت جدی کند / چرا 40 میلیون وابسته به شبکه خارجی شده؟
کارشناس ارشد حوزه ارتباطات بازدهی مطلوب و سرویس‌دهی مناسب این پیام‌رسان‌ها را منوط به گذشت زمان و جا افتادن آن‌ها در جامعه دانست و گفت: در این خصوص باید دو اقدام صورت گیرد اول اینکه با توجه به وسعت پهناور و پرجمعیتی کشور باید پیام‌رسان‌های ما ظرفیت خود را در کوتاه‌مدت افزایش داده و سرعت تحلیلی خود را ارتقا بخشند. در گام دوم این جریان دولت باید به‌عنوان عنصر حاکمیتی از این سامانه‌های داخلی حمایت جدی کرده و وسط میدان بیاید.
سلیمانی همکاری دولت در حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی را ضعیف ارزیابی کرد و افزود: با توجه به دسترسی دولت به منابع مالی و بودجه و نیز در اختیار داشتن امکانات و فناوری، این امکان وجود دارد در پشتیبانی سرورهای پیام‌رسان تسهیلات موردنیاز را فراهم سازد. گفتنی است، بودجه وزارت ارتباطات در سال گذشته از محل درآمده های اپراتورهای همراه، ثابت و سایر خدمات دیتایی رقمی بالغ‌بر 7 هزار میلیارد تومان بوده و این منبع مالی به بیش از صد درصد محقق شده است. لذا درصدی از این بودجه هنگفت باید به توسعه زیرساخت پیام‌رسان‌های داخلی توسط دولت اختصاص یابد.
وی یادآور شد: بودجه‌ای که وزارت ارتباطات بخواهد در این زمینه اختصاص دهد چندان هم زیاد نیست و تصور می‌کنم اگر حدود 5 تا 10 درصد 7 هزار میلیارد را به پشتیبانی از پیام‌رسان‌های داخلی اختصاص دهند یک شبکه پیام‌رسان ناب و قابلی خواهیم داشت. به‌ویژه اینکه جوانان و کارشناسان ما در این حوزه درصحنه عمل توانایی‌های بارزی از خود نشان داده‌اند. ضمن اینکه افکار عمومی هم علاقه‌مند به استفاده از پیام‌رسان داخلی است.

سلیمانی خاطرنشان کرد: چرا باید ما به یک پیام‌رسان خارجی وابسته باشیم که مشخص نیست سر نخ آن دست چه کسی است و در مواقع بروز مشکل چه کسی پاسخگو خواهد بود. به همین دلیل استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی با خطرات امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اطلاعاتی همراه بوده و درنهایت استقلال کشور را مورد هجمه قرار می‌دهد. این امر از تنبلی و کوتاهی دولت ناشی می‌شود، دولت باید پاسخگو باشد که چرا شرایطی به وجود آمده تا 40 میلیون ایرانی مجبور شوند عضو یک شبکه خارجی بشوند که نمی دانیم به کجا وصل است و اصلاً متعلق به چه کسی است و چه مسئولیت‌هایی را متعهد می‌شود؟

فناوری اطلاعات طعمه سیاسی نشود/افزایش سرعت اینترنت با ایجاد شبکه ملی اطلاعات
وی در بخش پایانی مصاحبه در خصوص اینکه چه زمانی به‌سرعت مطلوب و استاندارد جهانی اینترنت و توسعه خطوط فیبر نوری دست خواهیم یافت، اظهار داشت: دولت امروز سردمدار حوزه ارتباطات شده است درحالی‌که این حوزه کاملاً تخصصی است و نباید رنگ و بوی سیاسی به خود داشته و سیاسیون مدیریت این بخش را به عهده گیرند. زمان بنده هم وضع به همین ترتیب بود، ما بحث توسعه شبکه ملی اینترنت را در سال 85 مطرح کردیم و مصمم به اجرای آن بودیم متأسفانه باوجود امکاناتی که داشتیم این موضوع را سیاسی کردند و عده‌ای خبرنگار وابسته، مردم و مسئولین را به قطع اینترنت تحریک کردند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دراین‌باره خاطرنشان کرد: امروز 8 سال از مصوبه قانونی احداث شبکه ملی اطلاعات می‌گذرد و دولت نظر به اینکه در این حوزه مشکل بودجه‌ای ندارد باید پاسخگو باشد. برای راه‌اندازی شبکه ملی به لحاظ مالی مشکلی نداریم ازنظر فنی هم خوشبختانه این‌همه جوان در میدان هستند و می‌توانند کار را به دست بگیرند از طرفی دولت می‌تواند ظرفیت ارتباطات خارجی خود را در این مسیر بکار گیرد چون، عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشرانه توسعه هر کشوری است و اگر در این زمینه کوتاهی شود ما عقب می‌مانیم و نباید به‌عنوان یک ابزار سیاسی توسط دولت استفاده شود.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنیم دولت به‌عنوان طعمه سیاسی به مقوله فناوری اطلاعات نگاه نکند و اجازه دهند متخصص ما برای توسعه آن به صحنه ورود کنند تا زودتر شبکه ملی اطلاعات شکل بگیرد و وابستگی ما به خارج کمتر شود. اگر این شبکه در کشور راه‌اندازی شود سرعت گردش اطلاعات ما در داخل به بیش از 10 برابر افزایش‌یافته و به همان نسبت کاهش هزینه خواهیم داشت.

منبع:جام جم


کد مطلب: 612893

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/612893/پیام-رسان-داخلی-تنبلی-دولت-مواجه-شده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com