کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نکات طلایی تغذیه‌ای برای افطار تا سحر

27 ارديبهشت 1397 ساعت 8:32

یک متخصص طب سنتی گفت: هندوانه و چای نباید در وعده سحر مصرف شود بلکه از خوراکی هایی که مقداری آبکی و خنک و ترش هستند مثل لیمو ترش، شربت زرشک، آب انار و تمبر هندی تازه که ملین و خنک هستند، استفاده شود.


به گزارش جهان نیوز به نقل از جام جم آنلاین، سید مهدی میر غضنفری پزشک، متخصص فیزیولوژی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ارتش بیان کرد: در طب سنتی باید ها و نبایدهایی در ماه مبارک رمضان وجود دارد که با رعایت این نکات، روزه داری خوب و با نشاطی خواهیم داشت. روزه داری به روشی که در شریعت اسلامی آمده است، بهترین الگوی سالم ماندن بدن است.
 
وی افزود: سیستم گوارشی که چندین ساعت خالی بوده، به خصوص در روزهای طولانی، نباید در زمان افطار مملو از غذا و نوشیدنی شود. توصیه می شود افطار را با یک نوشیدنی گرم که می تواند آب جوش ولرم شده یا حتی خرما باشد، باز کرد. بعد از آن یک فرصت 20 تا 30 دقیقه ای بدهیم تا ترکیب خرما و آب گرم وارد معده شود.

به گفته این متخصص، غذایی که وارد دهان و سیستم گوارش می شود، تحرکاتی را در گوارش ایجاد کرده که تا آخر روده جلو می رود و باعث ترشحاتی مثل بزاق و شیره های گوارشی در لوله گوارش می شود. با این نوع باز کردن افطار، دستگاه گوارش آماده می شود و نیم ساعت بعد از آن می توان غذا خورد.

میرغضنفری گفت: شخصی که از افطار تا لحظه خوابیدن، خوراکی خورده است دیگر برای سحری خوردن، اشتها ندارد. افطاری باید سبک باشد، همچنین بین افطار تا خواب، حجم غذا و تنقلات کم باشد و فاصله خوردن مواد سنگین تا خوابیدن بیشتر باشد. زمان سحر باید زودتر از خواب بیدار شد تا احساس گرسنگی کنیم . بنابراین اگر این موارد رعایت شود، شخص روزه دار احساس سنگینی پیدا نمی کند.

وی در خصوص روزه اولی ها به جام جم آنلاین گفت: کسانی که روزه بر آنها واجب شده و به سن تکلیف می رسند، دچار تغییرات هورمونی و مسائل جنسی می شوند که روزه در کنترل و مهار آن نقش موثری دارد و باعث خویشتن داری نیز می شود. همین طور کسانی که مجرد هستند، روزه داری از این بابت هم کمک کننده است.

این متخصص طب سنتی هشدار داد: بیمارانی که داروهای خاص مصرف می کنند حتما باید با مشورت پزشک خود تصمیم بر روزه داری بگیرند در غیر این صورت دچار عوارضی می شوند. مثلا افراد مبتلا به دیابت و فشار خون با هم فرق می کنند و عده ای از آنها می توانند روزه بگیرند و عده ای نمی توانند که ملاک روزه داری نظر پزشک متخصص و متعهد است.

میرغضنفری تاکید کرد: در ایام رمضان غذاهای آب پز و بخار پز و سالادها را در الویت قرار دهیم. سالاد هنگام وعده سحر و سبزی خوردن، هنگام وعده افطار بسیار توصیه می شود. در نوشیدنی ها شربت سکنجبین مناسب است. باید از میوه هایی که روبه خنکی هستند، میل شود که زمان آن هم، یکی دو ساعت بعد از افطار است. روزه داران توجه داشته باشند که در مصرف میوه های گرمسیری مثل موز، آناناس، نارگیل و خربزه که گرم هستند، زیاده روی نشود.

به گفته وی، هندوانه و چای نباید در وعده سحر مصرف شود بلکه از خوراکی هایی که مقداری آبکی و خنک و ترش هستند مثل لیمو ترش، شربت زرشک، آب انار و تمبر هندی تازه که ملین و خنک هستند، استفاده شود.

این پزشک در پایان توصیه کرد: زولبیا و بامیه حرارت زیادی دارند و چرب و سخت هضم هستند ، بنابراین باید از خوردن آنها پرهیز کنیم. همچنین آش رشته غذای سنگین و حجیمی است که باید از خوردن افراطی آن نیز پرهیز شود. در نتیجه از مصرف خوراکی هایی که هضم آنها سخت است مانند گوشت های گاو و گوساله باید کمتر مصرف شود.
 


کد مطلب: 612744

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/612744/نکات-طلایی-تغذیه-ای-افطار-سحر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com