پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
توسط پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس

دستگاه تشخیص حملات و نفوذ سایبری طراحی شد

پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب: 612720
پژوهشگران گروه مهندسی کنترل دانشگاه تربیت مدرس طی تحقیقی با هدف تشخیص حملات سایبری در شبکه‌های صنعتی، موفق به طراحی کنترل مقاوم امن با پیاده‌سازی در فرآیند چهار مخزن شدند.
دستگاه تشخیص حملات و نفوذ سایبری طراحی شد
به گزارش جهان نیو به نقل از فارس، فاطمه چیت ساز پژوهشگران گروه مهندسی کنترل دانشگاه تربیت مدرس که این پژوهش در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد وی انجام شده است ، گفت: در این پایان‌نامه یک ساختار کنترل‌کننده/ آشکارساز متمرکز برای سیستم‌های فیزیکی ـ  سایبری ارائه شده که علاوه بر کاهش اثر حملات سایبری، عمل تشخیص نفوذ را نیز انجام می‌دهد.

وی تشریح کرد: ایده اصلی در طراحی کنترل‌کننده، استفاده از یک ساختار ترکیبی از کنترل‌کننده‌های تناسبی-انتگرالی و کنترل‌کننده تعقیبی فیدبک خروجی مبتنی بر رؤیت گر است. استفاده از معیار و بهره‌گیری از نامعادلات ماتریسی خطی در طراحی کنترل‌کننده تعقیبی پیشنهادی باعث می‌شود اثرات حملات سایبری با انرژی محدود در سیستم کنترل تحت شبکه کاهش یابد.

چیت ساز افزود: در نهایت با افزودن آشکارساز اقلیدسی به چهارچوب کنترلی، یک ساختار واحد کنترل‌کننده/آشکارساز ایجاد می‌گردد که علاوه بر قابلیت کاهش اثر حملات، از توانایی تشخیص نفوذ نیز برخوردار است.

وی ادامه داد: کنترل‌کننده/آشکارساز پیشنهادی برای فرآیند چهار مخزن آزمایشگاهی طراحی شده و عملکرد آن در حضور حمله پنهان و حمله آشکار سرویس مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نهایت با استفاده از کنترل‌کننده منطقی برنامه‌پذیر، کنترل‌کننده/آشکارساز در عمل بر روی فرآیند چهار مخزن آزمایشگاهی پیاده‌سازی شده و مانیتورینگ آن توسط صفحه نمایش گرافیکی لمسی انجام می‌شود.

چیت ساز در پایان تأکید کرد: نتایج بدست آمده عملکرد مطلوب کنترل‌کننده/آشکارساز را در حضور حملات سایبری نشان می‌دهد.

گفتنی است این پژوهش با راهنمایی مهدی سجودی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه انجام شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *