کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نوبخت فرزندان ظریف و زنگنه را «کاسب تحریم» دانست؟

26 ارديبهشت 1397 ساعت 21:56

"کاسبان تحریم" واژه‌ای بود که بارها برای حمله به منتقدان برجام استفاده شد؛ دیروز سخنگوی دولت تلویحاً تأیید کرد که فرزندان مسئولان دولت روحانی، دوتابعیتی و برای تجارت در ایام تحریم در خارج فعالیت اقتصادی کردند.


به گزارش جهان نیوز، کاسبان تحریم,‌ عنوانی که همواره حامیان برجام علیه منتقدان به‌کار می‌گرفتند، چه قبل از امضای توافق مذاکرات هسته‌ای و چه پس از امضای آن، منتقدان با این عنوان مورد هجمه دولت نیز قرار می‌گرفت.

این طیف از افراد معتقد بودند که دوران تحریم برای عده‌ای سود داشته و آنها از فضای تحریم و محاصره اقتصادی نهایت بهره را می‌بردند، از جمله حسن روحانی رئیس‌جمهور در سفر استانی که در اوایل دولت یازدهم به هرمزگان داشت گفته بود: «گروهی به‌عنوان دور زدن تحریم‌ها منافع ملت را دور زدند و پول ملت را برداشتند که امیدواریم همه دستگاه‌های کشور بتوانند این پول را به بیت المال بازگردانند».

رئیس‌جمهور همچنین در جای دیگری در یک گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی گفته بود: «بخش عمده کاسبان تحریم یا کسانی که تحریم به‌نفع آنها تمام شد کسانی بودند که در امر تجارت و کانال واردات و صادرات فعال بوده و با اجازه مسئولان دولتی و به‌شکل رسمی فرصت یافتند که تجارت غیررسمی انجام دهند. این همان اصطلاح دور زدن تحریم‌ها است که از آن استفاده می‌کردیم».

 
حجت‌الاسلام حسن روحانی در سفر خود به هرمزگان گفته بود:‌ می‌بینیم عده‌ای به‌بهانه دورزدن تحریم‌ها چطور منافع ملی را دور زدند و پول ملت را به‌تاراج بردند و خدا کند که همه کمک کنند تا این پول به بیت‌المال بازگردد.
 
این ادبیات علیه منتقدان برجام تا جایی پیش رفت که حتی دانشنامه ویکی‌پدیا نیز به تعریف عبارت کاسبان تحریم و دلواپسان پرداخت. اما همه اینها یک روی سکه است، روی دیگر سکه جایی است که سه روز پیش گزارش تحقیق و تفحص از مدیران دوتابعیتی از سوی مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

نکته قابل تأمل در این گزارش جایی بود که به دوتابعیتی بودن فرزندان برخی مقامات دولتی از جمله محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و شماری از دستیاران و مشاوران حسن روحانی اشاره شد که بدون ترک تابعیت آن کشورها مشغول فعالیت‌های اقتصادی و یا کارمندی در آن کشورها هستند.

در این گزارش مشخصاً آمده است:‌ فرزندان مسئولین عالی‌رتبه‌ای، نظیر وزیر محترم امور خارجه، نفت و برخی از مشاوران و دستیاران رئیس جمهور تنها نمونه‌ای از این دست افراد هستند. بدیهی است لازم است تا تدابیری در خصوص این دسته از افراد به‌طور جدی اتخاذ گردد، به‌طوری که مقامات و اشخاص این‌چنین ملزم به اظهار دارابودن تابعیت و اقامت سایر کشورها شده و یا در صورت کسب تابعیت‌های سایر کشورها نسبت به ترک تابعیت دوم اقدام نمایند.

حالا دو روز پس از انتشار این گزارش،‌ دوتابعیتی و فعالیت اقتصادی فرزندان برخی مسئولان دولتی به نشست خبری محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز کشیده شد که نوبخت در پاسخ به این سؤال تلویحاً اعلام کرد که وجود فرزندان دوتابعیتی می‌تواند در ایام تحریم کمک‌دهنده باشد.
وی بر همین اساس گفت‌: من سربسته بگویم بخشی از ابزارها را که در دوران تحریم کمک می‌کردند، سوزاندیم. وقتی تحریم باشیم که مسیر رسمی جواب نمی‌دهد.

به گزارش تسنیم، اظهارات نوبخت در تأیید فعالیت‌های اقتصادی فرزندان مسئولان دولتی در خارج از کشور واکنش برخی کارشناسان سیاسی را به‌همراه داشته است؛ به‌باور آنها کاسبان تحریم نیز فرزندان مسئولان بودند که شاید با برداشته شدن تحریم منافع‌شان به‌خطر افتاده و شاید هم با برگشتن تحریم‌ها منافع آنان به جایگاه قبلی خود بازگردد.

همچنین برخی کاربران فضای مجازی از روز گذشته که سخنگوی دولت اعلام کرد برخی فرزندان مسئولان ابزار دور زدن تحریم‌ها بودند، معتقدند باید گزارشی کاملی از پول‌هایی که فرزندان مسئولان به بیت‌المال بازگردانده‌اند ارائه دهند تا مشخص شود این ابزارها تا چه‌میزان به منافع ملی کمک کرده‌اند و  بی‌شک سرویس های جاسوسی کشورهای مقصد فعالیت‌های اقتصادی مسئولان فرزندان را زیر نظر دارند و چگونه با وجود رصد امنیتی آنها، دور زدن تحریم‌ها از این طریق صورت بگیرد.


کد مطلب: 612688

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/612688/نوبخت-فرزندان-ظریف-زنگنه-کاسب-تحریم-دانست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com