چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

راز ورود کماندوهای کلاه سبز آمریکا به جنگ یمن

چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب: 612659
در جنگ سه ساله یمن با وجود تمام خسارت‌هایی که به مردم این کشور وارد شده است، اما عربستان بازنده نبرد است. در واقع، سلاح‌های پیشرفته عربستان نتوانسته است پیروزی چشمگیری برای این کشور رقم بزند.
راز ورود کماندوهای کلاه سبز آمریکا به جنگ یمن
به گزارش جهان نيوز، در جنگ سه ساله یمن با وجود تمام خسارت‌هایی که به مردم این کشور وارد شده است، اما عربستان بازنده نبرد است. در واقع، سلاح‌های پیشرفته عربستان نتوانسته است پیروزی چشمگیری برای این کشور رقم بزند.

در این میان آمریکا و رژیم صهیونیستی طی سه سال گذشته با حمایت‌های اطلاعاتی و پشتیبانی هوایی در جنگ یمن دخالت داشتند، اما هیچ‌گاه این دخالت‌ها به شکل مستقیم و صریح بیان نشده بود. سرانجام پس از سه سال انکار، واشنگتن به طور رسمی، به مشارکت مستقیم خود در حملات علیه یمن اذعان و وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد نیروهای آمریکایی در مرزهای عربستان و یمن مستقر شده‌اند و در کنار نیروهای سعودی می‌جنگند و با استفاده از جنگنده‌های خود، در حمله به انبارهای موشکی ارتش یمن مشارکت می‌کنند.

برخی رسانه‌های آمریکایی نیز تأکید کرده‌اند که عربستان برای دفاع از مرزهایش دست به دامن نیروهای ویژه ارتش آمریکا موسوم به «گرین برت» (کلاه‌سبزهای آمریکایی) شده است. روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده گروهی متشکل از حدود 12 کلاه‌سبز آمریکایی اواخر سال گذشته میلادی وارد مرز عربستان با یمن شده‌اند. البته درحالی که وزارت دفاع آمریکا شمار نیروهای اعزامی را تنها 12 نفر اعلام کرده، اما رسانه‌های آمریکایی تعداد این نیروها را بیش از 300 نفر برآورد کرده‌اند.

به طور حتم هدف اصلی ورود نیروهای آمریکایی به جنگ یمن به چالش کشیدن قدرت موشکی یمن است؛ چرا که در ماه‌های گذشته قدرت موشکی یمن بسیار افزایش یافته و سامانه‌های دفاعی عربستان موسوم به پاتریوت در برابر انهدام این موشک‌ها ناکام مانده است. نیروهای ویژه آمریکایی مأموریت دارند مکان‌های شلیک موشک‌ها به سمت مواضع رژیم سعودی و مزدوران آن را شناسایی و فهرستی از آنها برای هدف قرار دادن‌شان، تهیه کنند.
این در حالی است که شناسایی انبار نگهداری موشک‌های نیروهای یمنی نیز از جمله دیگر اهداف نیروهای ویژه آمریکایی در یمن محسوب می‌شود و این همان موضوعی است که حتی پنتاگون نیز به آن اذعان کرده است. وزارت دفاع آمریکا در این راستا به صراحت تأکید کرده که ما هدف نابودی موشک‌هایی که به عربستان شلیک می‌شوند را به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

اعزام نیروهای آمریکایی به مرزهای یمن برای مقابله با توان و قدرت موشکی بالای نیروهای یمن پس از آن صورت گرفت که حدود یک ماه و نیم پیش، یگان موشکی یمن از جدیدترین موشک‌های خود تحت عنوان موشک بالستیک «بدر 1» رونمایی کرد. در واقع ورود آمریکا به جنگ یمن و اعتراف صریح به آن به معنای اعتراف صریح ائتلاف سعودی به شکست در جنگ یمن است.

اما نکته دیگر در این باره به جنگ سوریه برمی‌گردد. ترامپ در ماه‌های گذشته بارها اعلام کرده که آمریکا طی 17 سال گذشته هفت تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده و هیچ دستاوردی نداشته است. به این دلیل وی از خروج نیروهای آمریکایی در شمال و شمال شرق سوریه خبر داده است. ترامپ از کشورهای عربستان، امارات، مصر و اردن خواسته است با تشکیل یک ارتش عربی و اعزام آن به سوریه خلأ خروج نیروهای آمریکایی را پر کنند.
در واقع، او سعی دارد با حمایت از عربستان در جنگ یمن به نوعی این چراغ سبز را به کشورهای عربی نشان دهد که در صورت اعزام نیروهای عربی به سوریه، آمریکا از این نیروها حمایت خواهد کرد.

در مجموع، به نظر می‌رسد ترامپ بیش از آنکه به دنبال کمک به عربستان در جنگ یمن باشد، به دنبال آن است تا از یک طرف سلاح‌های بیشتری به عربستان بفروشد و منابع مالی بیشتری از این کشور به دست بیاورد و از سوی دیگر قصد دارد تا با استفاده از ارتش عربی در سوریه به اهداف خود دست یابد. اما نکته مهم این است که اعزام نیروهای آمریکایی به یمن تأثیر چندانی در نبرد نخواهد داشت.

منبع:  هفته نامه صبح صادق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *