کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آداب و رسوم سنتی گیلان در ماه مهمانی خدا؛

از عشرخوانی تا سحر شده است خواب نمانید

26 ارديبهشت 1397 ساعت 15:12

آداب و رسوم ویژه ماه مبارک رمضان در استان گیلان گسترده است و استان گیلان با آداب و رسومی سنتی آماده مهمانی ماه مبارک رمضان می‌شود.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم ، ماه رمضان ماهی مقدس و مبارک برای تمامی مسلمانان است، این ماه فرصتی بزرگ است که ثواب اعمال در آن زیادتر و دروازه‌های خیر برای طالبان آن گشوده می‌شود.

از ماه رمضان به‌عنوان ماه خیر، برکت و انفاق نام می‌برند و خداوند بزرگ در قرآن کریم از این ماه به‌عنوان هدایت‌کننده مردم و ماهی پر فضیلت یاد کرده است؛ به‌درستی می‌توان گفت که در ماه مبارک رمضان زندگی روز‌مره آدمی شکل و بوی الهی به‌خود می‌گیرد.

در ماه مبارک رمضان تمامی کشور‌های مسلمان طبق آیین و رسومات مخصوص به خود این ماه را می‌گذرانند و در کشور ایران اسلامی، ماه مبارک رمضان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و این ماه پربرکت همواره از سوی مردم با استقبال ویژه‌ای مواجه است.

در استان گیلان چهره‌ شهرها و روستاها از نیمه‌ ماه شعبان به‌منظور استقبال از ماه مبارک رمضان دگرگون می‌شود و ‌مردم با تکاپویی وصف‌ناپذیر، خود را برای ماه عبادت، ماه پرهیز از گناه، ماه پالوده شدن از دوگانگی و میهمان شدن بر سفره پروردگار آماده می‌کنند.

مردم گیلان از روز‌های قبل از شروع ماه مبارک رمضان به پاکسازی و نظافت منازل، مساجد، حسینیه‌ها و محله‌ها می‌پردازند و با تهیه و خرید مایحتاج و مواد غذایی مصرفی در ماه مبارک رمضان خود را برای ماه میهمانی پروردگار آماده می‌کنند.

پیشاشو
در عمده شهر‌ها و روستا‌های استان گیلان مردمان خونگرم و میهمان‌نواز این سرزمین چند روز قبل از آغاز این ماه به پیشواز ماه مبارک رمضان می‌روند و این اقدام را امری مستحب می‌دانند که به اصلاح گیلانیان به "پیشاشو" معروف است و این امر نشان‌ از استقبال ویژه گیل‌مردان و زنان این سرزمین از ماه مبارک رمضان است.
با رویت هلال ماه مبارک رمضان روزه گرفتن در استان گیلان آغاز می‌شود و حال و هوای استان رنگی خدایی به خود می‌گیرد، استان گیلان علاوه بر زیبایی‌های منحصر به فرد خدادادی خود در ماه مبارک رمضان از حال و هوایی عرفانی برخوردار می‌شود.

در ماه مبارک رمضان رسم پسندیده و شایسته‌ای در مناطق مختلف استان گیلان مرسوم است که بچه‌های نوجوان و دانش‌آموزان که برای نخستین بار روزه می‌گیرند از سوی بزرگ خانواده مورد تشویق قراره گرفته و از سوی آنها هدیه دریافت می‌کنند و این امر موجب افزایش انگیزه روزه‌داری در نوجوانان می‌شود.

"سحر شده است خواب نمانید"
بانگ "سحر شده است خواب نمانید" به هنگام سحر از گلدسته‌های مساجد و گاه از بام‌های خانه‌های گیلان در ماه مبارک رمضان به‌ گوش می‌رسد و گیلانیان در هنگام سحر با سر دادن این بانگ تلاش می‌کنند تا برادر مسلمان خود را به هنگام سحر بیدار کنند تا کسی از خوردن سحری جا نماند.

در هنگام سحر از گلدسته تمامی مساجد موجود در استان گیلان بانگ مناجات و دعای سحر بر می‌خیزد و این امر رنگ و بوی عرفانی را به جای‌ جای گیلان سرسبز می‌بخشد به گونه‌ای که مردم روستایی برای شنیدن بانگ این مناجات، سفره سحری خود را بر روی ایوان‌ها پهن می‌کنند.

مردم خونگرم گیلان ماه مبارک رمضان را از ماه‌های ویژه سال می‌دانند و برای گذراندن و بهره‌گیری عرفانی از این ماه از تمامی توان‌خود استفاده می‌کنند؛ ماه مبارک رمضان مهربانی و محبت گیل‌زنان و مردان گیلانی دو چندان می‌شود.

برنج کته و خوروشت محلی
مردم گیلان در هنگام سحر به‌طور معمول بیشتر برنج کته و انواع خورشت‌های محلی چون باقالی ‌قاتوق،‌ ترش‌تره، فسنجان و اناربیج مصرف می‌کنند و در این ماه مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها در هنگام سحر در استان گیلان بیشتر می‌شود.

مردم گیلان در هنگام سحر پس از مناجات دعای سحر می‌خوانند و اذان می‌گویند و مردم اغلب مناطق گیلان برای نماز صبح به مساجد می‌روند و نماز صبح را به‌صورت جماعت برگزار می‌کنند.

عشرخوانی
"عشرخوانی"‌ در روزهای ماه رمضان در استان گیلان مرسوم است و بانوان محله‌های مختلف گیلان در خانه‌‌‌های یکدیگر جمع می‌ شوند و به قرآن‌خوانی که به عشرخوانی موسوم است می‌پردازند؛ عشر‌خوانی در مناطق مختلف گیلان همواره با حضور گسترده بانوان برگزار می‌شود.

بانوان گیلانی پس از مراسم عشرخوانی و برگزار کردن مراسمات ختم قرآن به خانه باز می‌گردند و مشغول آماده کردن افطار می‌شوند و با تهیه انواع غذاها‌ی محلی و آش‌های مختلف، سفره افطار را برای اهالی خانه آماده می‌کنند.
مردم گیلان عمدتاً با نمک یا چای یا آب گرم روزه خود را باز می‌‌کنند و غذاهای مرسوم سفره افطار گیلانیان نان، پنیر، سبزی خوردن، لوبیا پخته،‌ کباب، آش کشک، شامی، فرنی و حلوا است.
مردم گیلان برای افطار رسم‌های گوناگونی دارند، افطاری دادن به عنوان نذری و دعوت از خویشاوندان عروس یا داماد به ویژه در دوران نامزدی تقریباً در تمام نقاط استان گیلان در ماه مبارک رمضان معمول است و این مراسم با صمیمیت و شکوه مطلوبی برگزار می‌شود.

پخت انواع آش‌های نذری خانگی در ماه مبارک رمضان از عمده رسومات گیلانیان است؛ این اقدام در تمامی مناطق مختلف گیلان انجام می‌شود و بانوان گیلانی با پخت انواع آش‌ها و توزیع آن در بین اهالی محل برای اموات خود خیرات می‌کنند.

آش فاطمه زهرا(ع)
آش نذری موسوم به آش حضرت فاطمه زهرا(س)، کوکو، خرما،‌ رشته ‌خشکار، شیر،‌ فرنی و آبگوشت از غذاهای افطاری گیلانی هاست و تنوع غذایی مردم گیلان در زمان افطار بسیار زیاد است.
بانوان گیلانی پس از افطار با آلبالو، اخته، آلو و انجیر خیس‌ کرده از اهالی خانه پذیرایی می‌کنند و عرضه این محصولات شب‌های ماه مبارک رمضان در شهر‌های استان گیلان مرسوم است.

مردم گیلان پس از افطار به مساجد محل می‌روند و به سخنان واعظ یا امام جماعت گوش می‌دهند و گاه پس از سخنرانی‌های انجام شده گرد هم جمع می‌شوند و برای انجام کار خیر و کمک به نیازمندان محله با یکدیگر به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند.

دعوت از آشنایان و فامیل به هنگام افطاری از عمده اقدامات مردم گیلان در ماه مبارک رمضان است که در برخی از مناطق اهالی از یکدیگر در مسجد برای افطار پذیرایی می ‌کنند و گاه به تهیه و توزیع افطار برای نیازمندان محدوده خود می‌پردازند.

رشته خشکار
"رشته خشکار " نوعی شیرینی محلی گیلانی‌ مخصوص ماه رمضان است که به همراه زولبیا و بامیه، زینت‌بخش سفره‌های افطار مردمان گیلان است، رشته و خشکار، شیرینی اصلی تمامی سفره‌های افطار در گیلان است.
گیلانی‌ها رشته خشکار را با مهارت و ذوق فراوان تهیه می‌کنند و برای این شیرینی سنتی، ارزش زیادی قائل هستند؛ خیلی‌ها نیز در این روزها با تهیه این شیرینی امرارمعاش می‌کنند و این شیرینی سنتی از آرد برنج‌، شکر‌، مغز گردو و جوز سابیده تهیه می‌شود.

همه ساله به‌منظور استقبال از ماه مبارک رمضان جشنواره شیرینی سنتی رشته و خشکار در شهرستان صومعه‌سرا استان گیلان برگزار می‌شود و این جشنواره همواره میزبان میهمانان و گردشگران زیادی است.
مردم گیلان همواره در ماه مبارک رمضان با آداب و رسوم مختلف ماه میهمانی خدا را می‌گذرانند و در پایان این ماه پر فضیلت با برگزاری نماز‌‌ پرشکوه عید فطر در اقصی‌ نقاط گیلان این ماه عرفانی را به پایان می‌رسانند.
 


کد مطلب: 612637

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/612637/عشرخوانی-سحر-شده-خواب-نمانید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com