جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تغییر پایتخت آخرین تیر ترکش نتانیاهو است

چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب: 612513
«در افکارعمومی جهان به هیچ‌عنوان قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل شناخته نخواهد شد، بنابراین چه از نظر افکارعمومی و چه از نظر قواعد بین‌المللی این مساله قطعا امکان‌پذیر نخواهد بود و این حرکت درواقع بیشتر یک حرکت تبلیغاتی محسوب می‌شود.»
تغییر پایتخت آخرین تیر ترکش نتانیاهو است
به گزار ش جهان نيوز به نقل از فرهیختگان،  ششمین دوره همایش بین‌المللی «افق نو» با حضور 60 شخصیت برجسته از 22 کشور جهان، فعالان ضدصهیونیستی و ده‌ها نفر از شخصیت‌های سیاسی، دانشگاهی و رسانه‌ای ایران از روز شنبه هفته جاری به مدت سه روز در مشهد مقدس برگزار شد. برنامه پایانی این همایش در حالی بیست‌وچهارم اردیبهشت‌ماه با حضور میهمانان ویژه از داخل و خارج کشور و فعالان فرهنگی انجام شد که نشست خبری آن روز گذشته (سه‌شنبه) با حضور نادر طالب‌زاده دبیر اجرایی همایش و سه مقام امنیتی سابق آمریکا و یکی از فعالان حقوق بشر از انگلیس در محل روزنامه «فرهیختگان» برگزار شد.
 
نادر طالب‌زاده، دبیر کنفرانس بین‌المللی «افق نو»، «فیلیپ جرالدی» افسر سابق اطلاعات نظامی سازمان سیا، «مایکل مالوف» کارشناس سابق سیاست‌های امنیتی دولت آمریکا و «اسکات بنت» افسر سابق جنگ روانی ارتش آمریکا در این نشست خبری که در روزنامه «فرهیختگان» برگزار شد، حضور داشتند. در این نشست خبری که تحت‌الشعاع کشتار روز دوشنبه مردم غزه و فلسطین توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی قرار داشت، در ابتدا بیانیه پایانی ششمین دوره همایش «افق نو» که در قالب یک نامه به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نوشته شده بود توسط «لارن بوث»، خبرنگار و نویسنده انگلیسی قرائت شد.

در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: «همه خواهان آزادی فلسطین هستیم و باید از جهان تک‌قطبی به سمت جهان چندقطبی حرکت کنیم. اقدام ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در انتقال پایتخت این کشور به قدس، حمایت از صهیونیسم یعنی اسرائیل است. دین اومانیسم سکولار غرب جهان مادی را به جهان معنوی ترجیح می‌دهد، اما همه ادیان برخلاف این موضوع اعتقاد دارند.»

موضوعاتی همچون فروپاشی امنیت اسرائیل و مواضع ترامپ و اهداف آمریکا درباره انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس شریف اهداف برگزاری همایش «افق نو» بودند. به گفته نادر طالب‌زاده دبیر اجرایی این کنفرانس بین‌المللی سه‌روزه در مشهد موضوعاتی در رابطه با فلسطین، نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی در ایجاد بحران‌های منطقه‌ای در غرب آسیا و تبعات انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس از مهم‌ترین سرفصل‌های این دوره از کنفرانس بودند.

طالب‌زاده افزود: «در افکارعمومی جهان به هیچ‌عنوان قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل شناخته نخواهد شد، بنابراین چه از نظر افکارعمومی و چه از نظر قواعد بین‌المللی این مساله قطعا امکان‌پذیر نخواهد بود و این حرکت درواقع بیشتر یک حرکت تبلیغاتی محسوب می‌شود.» طالب‌زاده با اشاره به این مساله که مبارزه و انتفاضه مردم فلسطین تاکنون بسیار تاثیر‌گذار بوده است، گفت: «این مساله می‌تواند معادلات بین‌المللی و حتی تصمیمات فرامنطقه‌ای همچون تصمیم ترامپ را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد.» نقش لابی صهیونیستی در اتخاذ سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی از دیگر موضوعاتی بود که مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

«اسکات بنت»، افسر سابق جنگ روانی ارتش آمریکا در پاسخ به پرسشی در رابطه با نقش لابی یهودیان در تصمیم‌گیری‌ و اتخاذ سیاست‌های خارجی آمریکا گفت که «صهیونیست‌ها با تزریق پول توانسته‌اند از قدرت لابی فوق‌العاده‌ای در آمریکا و اروپا بهره‌مند شوند و اسرائیل با حمایت آمریکا به‌دنبال تفرقه‌افکنی بین مسلمانان است. این رژیم نه‌فقط برای مردم فلسطین و ایران بلکه برای تمام کشورهای منطقه مشکل‌ساز است.»

به گفته این افسر سابق ارتش آمریکا،  مردم هیچ کشوری در جهان خواستار جنگ و خشونت نیستند بلکه این رهبران کشورها هستند که مسیر را به این سمت و سو هدایت می‌کنند. اکنون زمان آن فرا رسیده که شهروندان اروپایی برای خودشان تصمیم بگیرند و عروسک خیمه‌شب‌بازی استعمارگران بزرگ مثل انگلیس و آمریکا نباشند.

وی با اشاره به اتفاق روز نکبت در سرزمین‌های اشغالی و قتل‌عام شهروندان فلسطینی توسط نیروهای ارتش اسرائیل گفت: «رژیم اسرائیل هیچ فعالیتی را بدون تایید واشنگتن انجام نمی‌دهد؛ اگر اتفاقی رخ داده است قطعا با تایید و موافقت آمریکا بوده و این توافقات فقط شامل مسائل دیپلماتیک نمی‌شود بلکه می‌تواند تحرکات نظامی، تصمیمات و سیاستگذاری‌های بلندمدت و رفتارهای منطقه‌ای را نیز دربر گیرد. موضوع قدس به‌خاطر اقدامات ژئوپلیتیک اخیر ایالات متحده که قدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته و به‌دنبال آن قصد دارد سفارت ایالات متحده را به آنجا منتقل کند یک مساله کاملا مهم برای منطقه محسوب می‌شود و می‌تواند تحولات بسیاری را در پی داشته باشد. این اقدام خشم عظیمی را میان مسلمانان کل دنیا حتی در اروپا و دیگر ملل به وجود آورده است و مانند جرقه‌ای در انبار باروت عمل می‌کند. برای ترامپ اعلام قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل اشتباه بزرگ و دروغی فتنه‌آمیز است که به‌نوبه خود برای توسعه صهیونیسم یا به عبارت دیگر نابودی فلسطین طراحی شده است.»

«مایکل مالوف»، کارشناس سابق سیاست‌های امنیتی دولت آمریکا در پاسخ به اهداف سران و مقامات رژیم صهیونیستی از کشتار مردم فلسطین که روز دوشنبه در سرزمین‌های اشغالی به وقوع پیوست و محکومیت جامعه جهانی را به‌دنبال داشت، اظهار کرد: «پرونده فساد اقتصادی «بنیامین نتانیاهو» اخیرا مشکلاتی را برای وی پدید آورده است و او از هر فرصتی برای گمراه کردن افکارعمومی در داخل سرزمین‌های اشغالی و دیگر نقاط جهان استفاده می‌کند؛ برای مثال می‌توان به حملات هوایی به سوریه و تحرکات منطقه‌ای در شمال لبنان اشاره کرد. موضوع انتخاب قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل شاید آخرین تیر ترکش نتانیاهو باشد تا در بلندمدت افکارعمومی را از فساد دولتی گسترده در این رژیم گمراه کند.»

«لارن بوث» در رابطه با مساله شناسایی قدس اشغالی به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی ترامپ با اشاره به اهمیت این مساله در تحولات منطقه، انتخاب قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل را یک فاجعه بزرگ اجتماعی دانست.
«فیلیپ جیرالدی» در رابطه با واکنش مردم مسلمان در سایر کشورها و محکومیت قتل‌عام فلسطینیان گفت:  «خیلی از کشورهای دنیا علیه اسرائیل تظاهرات می‌کنند و علت این است که دنیا متوجه شده اسرائیل جنایتکار است؛ مشابه همین تظاهرات‌ها در آمریکا و انگلیس هم برگزار می‌شود. بیت‌المقدس هزاران سال پایتخت فلسطین بوده و برای همه مردم این مساله مشخص است.»

به گفته جرالدی، مادامی که آمریکا از خشونت اسرائیل علیه مردم فلسطین حمایت می‌کند، ما شاهد ادامه این خشونت‌ها خواهیم بود. مهم‌ترین چالش این است که ترامپ باید روی تصمیمات خود بیشتر فکر کند و روی کمک‌های مالی که به اسرائیل تخصیص می‌دهد تجدیدنظر کند، چراکه نتانیاهو شخصیت باثباتی ندارد.

«جرالدی» موضوع انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را مساله‌ای حقوقی دانست و آمریکا را به نقض قوانین بین‌المللی محکوم کرد. به گفته این فعال سیاسی،  انتقال سفارت با هدف تثبیت‌قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی صورت گرفته است و برای این کار آمریکا سعی خواهد کرد کشورهای دیگر را نیز ترغیب کند تا سفارت خودشان را به قدس منتقل کنند.  وی افزود: «همان‌طور که می‌دانید برای به رسمیت شناختن پایتختی قدس برای رژیم اسرائیل لازم است بیش از 50 کشور سفارت خود را به این شهر منتقل کنند و از این رو باید در آینده‌ای نزدیک منتظر فشارهای آمریکا به دیگر کشورها با وعده‌های مختلف باشیم که سفارت‌شان را به قدس منتقل کنند، اما خواهید دید جز چند کشور که در ساختار تصمیم‌گیری بین‌المللی جایگاه خاصی ندارند، بقیه کشورها حاضر نخواهند بود چنین کاری را انجام دهند.»

«مایکل مالوف» در پاسخ به پرسشی در رابطه با خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران نیز با اشاره به این نکته مهم که شناخت و آگاهی مردم نسبت به گذشته افزایش یافته است، افزود: «به نظر می‌رسد خروج آمریکا از توافقنامه بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک فقط و فقط اهداف تبلیغاتی و هوچی‌گرایانه داشته است.» به گفته «مالوف»، خروج از برجام و انتقال سفارت به بیت‌المقدس ازجمله اقدامات و عملکردهای منفی دولت دونالد ترامپ است که درنهایت آمریکا را با چالش جدی روبه‌رو خواهد کرد.»

مالوف همچنین به پروژه تغییر رژیم در ایران اشاره کرد و «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی ترامپ را برنامه‌ریز و جهت‌دهنده این پروژه دانست. اقدامات خصمانه آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی موضوع سخنان «لارن بوث»، روزنامه‌نگار مسلمان انگلیسی بود که با اشاره به آن، «انتقال سفارت آمریکا به قدس را برگ جدیدی از نقض حقوق بشر در منطقه از سوی ایالات متحده دانست.»

وی همچنین با اشاره به بحران انسانی یمن و تحولات سوریه گفت مشکلات امروز در سوریه و یمن باعث شده است آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در مقابل ایران قرار بگیرند. این فعال حقوق بشر در انگلستان ادامه داد: «وظیفه امروز یک‌میلیارد و 600 میلیون مسلمان در سرتاسر جهان این است که مخالفت خود را با انتقال سفارت آمریکا به قدس اعلام کنند.»

«بوث» خاطرنشان کرد اتفاق دیگری که این روزها درباره مساله فلسطین و قدس اشغالی در حال وقوع است، هزینه 16میلیاردی برای حفاری در زیر مسجدالاقصی است.

وی با بیان اینکه امروز مساله‌ای مهم‌تر از قدس نداریم، اظهار داشت: «هر ملت و فرهنگی، هویت وجودی خود را مدیون قدس است. صهیونیست‌ها خطی را دنبال می‌کنند تا هرکس در کنار ایران باشد، تحت فشار قرار گیرد.»
خانم بوث همچنین در رابطه با آینده فلسطین و مردم این سرزمین گفت: «بهترین کمکی که می‌توان به مردم فلسطین کرد این است که ببینیم خواست آنها چیست و در آن راستا قدم برداریم و خواست مردم فلسطین در حال حاضر این است که اجازه دهیم خودشان برای آینده و سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند؛ آنها نمی‌خواهند کسان دیگری برایشان تصمیم بگیرند.»

چگونگی کسب درآمد برای رژیم صهیونیستی مساله‌ مهم دیگری بود که خانم «بوث» به آن پرداخت.
به گفته این فعال حقوق ‌بشر، رژیم اسرائیل از محل فروش تسلیحات نظامی به دیگر کشورها آن هم تسلیحاتی که روی آنها برچسب آزمایش‌شده خورده است، خود را از نظر مالی تامین می‌کند. درواقع رژیم صهیونیستی این تسلیحات را در داخل سرزمین‌های اشغالی علیه مردم فلسطین آزمایش کرده است. شهروندان کشورهایی که از اسرائیل سلاح می‌خرند باید به دولت‌هایشان فشار بیاورند که از این رژیم سلاح نخرند و این رژیم را بایکوت کنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *