شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

۷ دلیل برای بازدید از موزه

چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 612424
موزه‌های اولیه، بیشتر برای استفاده نخبگان و دانشگاهیان بود و برای عموم مردم چندان جذابیتی نداشت. اما امروزه آنها کاربردی‌تر شده و در ارتقای سطح آگاهی مردم و فرهنگ جوامع بسیار اثرگذار شده‌اند. موزه‌ها داستان زندگی پیشینیان را و این که بشریت چگونه توانست بقای خود را حفظ کند برای مردم بازگو می‌کنند.
۷ دلیل برای بازدید از موزه
به گزارش جهان نيوز به نقل از جام جم، وقتی در تاکسی، بانک، درمانگاه و فروشگاه با همشهری‌هایمان در شهرهای بزرگ و کوچک همکلام می‌شویم بسیاری از آنها از نبود امکانات تفریحی گله می‌کنند. می‌گویند جوان‌هایمان نه کار دارند، نه سرگرمی. 

نتیجه می‌شود روی آوردن اینها به اعتیاد و... . شکی نیست این دغدغه بجا و مهمی است و کمبود امکانات تفریحی نظیر سینماها، سالن‌های تئاتر و کنسرت و شهربازی‌های ایمن در بسیاری از شهرها بشدت احساس می شود .
 
اما نکته مغفول اینجاست که گاهی به علت ناآشنایی ما با جنبه‌های متنوع تفریح و خلاصه کردنش به رستوران‌گردی و شکم‌گردی در فست‌فودها یا مسافرت به سواحل شمال کشور و کیش و... از معدود امکانات تفریحی موجود در شهر نیز بدرستی استفاده نمی‌شود . آنها هم به علت مخاطب پایین، یکی پس از دیگری به تعطیلی کشیده می‌شوند. یکی از امکاناتی که از سال‌های دور خوشبختانه در بسیاری از مناطق کشور توسعه یافته و می‌تواند محل خوبی برای تفریح جوانان و خانواده‌ها در تعطیلات آخر هفته باشند موزه‌هاست. موزه‌هایی که بسیاری از آنها در نوع خود بسیار منحصر به فرد و غنی هستند. آنها هم که جذابیت چندان بالایی ندارند اگر مشتری و مخاطب بیشتری داشته باشند و مردم از آنها بخواهند امکاناتشان را ارتقا دهند، قطعا این خواست عمومی در ارتقای کیفیت ارائه آنها بی‌تاثیر نیست.
 
قدمت موزه‌ها به قرن سوم پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد؛ زمانی‌که اولین موزه در دانشگاه اسکندریه مصر شروع به کار کرد. پس از گذشت سال‌ها، فرهنگ موزه‌داری به نقاط دیگر جهان هم راه پیدا کرد و امروزه تقریبا نمی‌توان کشوری پیدا کرد که موزه نداشته باشد، حتی اگر موزه‌هایشان کوچک و کم اهمیت باشد. این نشان می‌دهد مفهوم موزه به مفهومی جهانی تبدیل شده و تا امروز دوام یافته است. نقش سنتی موزه‌ها، جمع‌آوری و حفظ اشیاء و اجسامی است که اهمیت تاریخی، مذهبی، علمی و فرهنگی داشته‌اند. از این رو چنین موزه‌هایی بهترین مکان برای مطالعه و پژوهش هستند.

موزه‌های اولیه، بیشتر برای استفاده نخبگان و دانشگاهیان بود و برای عموم مردم چندان جذابیتی نداشت. اما امروزه آنها کاربردی‌تر شده و در ارتقای سطح آگاهی مردم و فرهنگ جوامع بسیار اثرگذار شده‌اند. موزه‌ها داستان زندگی پیشینیان را و این که بشریت چگونه توانست بقای خود را حفظ کند برای مردم بازگو می‌کنند. همچنین موزه‌ها می‌توانند در خدمت آموزش کودکان و مردم باشند و آنها را از چگونگی پیشرفت علم مطلع کنند. جمعه 28 اردیبهشت، روز جهانی موزه است. معمولا در این روز بسیاری از موزه‌ها رایگان یا با تخفیفی قابل توجه پذیرای بازدیدکنندگان هستند. می‌خواهیم برای آخر هفته همزمان با روز جهانی موزه، شما را همراه با خانواده به بازدید از نزدیک‌ترین موزه شهرتان دعوت کنیم. احتمالا دلایلی که در ادامه می‌خوانید بتواند برای پذیرفتن این دعوت قانع‌تان کند.

موزهها و آموزش
توسعه کشورها بدون آموزش مردم ممکن نیست. آموزشی که بی‌توجه به فرهنگ جامعه باشد نیز کامل نیست. یکی از اهداف اصلی موزه، آموزش عمومی مردم و بویژه کودکان است. در جوامع مدرن، موزه‌ها غنی از برنامه‌های آموزشی هستند که در اختیار کودکان و علاقه‌مندان می‌گذارند. آنها سعی می‌کنند به نسل آینده کمک کنند تاریخ خود را بشناسند و برای موفقیت‌های آینده گام بردارند. کسب دانش در مورد مراحل مختلف انجام کارهای علمی و شناخت افکار پشت آنها به بازدیدکنندگان موزه‌های علمی کمک می‌کند تا روش تحقیق را بیاموزند، مطابق با آخرین پیشرفت‌های علمی زندگی کنند و عملکردی هوشمندانه‌تر داشته باشند.

روشی موثر در یادگیری
معلم‌های دروس علمی در مدارس مختلف و همچنین افرادی که به علم و تحقیق در مورد آن علاقه‌مند هستند، می‌توانند از فرصت‌های موجود در موزه‌های علمی بهره گرفته و به یادگیری مطالب علمی به روشی آسان‌تر بپردازند. کودکان هنگام بازدید از این مکان‌ها، به سوژه‌های مورد بحث، توجه بیشتری نشان می دهند و زودتر مطالب را می‌فهمند. حتی مسئولان موزه‌های علم برنامه‌هایی در زمینه آزمایش‌های علمی ترتیب می‌دهند که کودکان می‌توانند با شرکت در آنها، خودشان انجام یک آزمایش علمی را تجربه کنند. در حقیقت شرکت در موزه‌های علم درست مانند حاضر شدن در کلاس‌های دروس علمی است، البته با هیجان، تنوع و امکانات بیشتر.

الهامبخشی موزهها
بسیاری از بازدیدکنندگان موزه‌ها و بویژه موزه‌های علمی، می‌توانند ذهن افراد را باز کنند و باعث خلاق‌تر شدن آنها شوند. پروژه‌ها و کارگاه‌هایی که در موزه‌ها برای آموزش جوانان اجرا می‌شود، الهام‌بخش بسیاری از افراد شده و آنها را تشویق به تولید اثر هنری باکیفیت یا کشف مفاهیم علمی کرده است. موزه‌ها احساس قدرت و ارزشمندی به جوانان داده و آنها با
اعتماد به نفسی که کسب می‌کنند می‌توانند راه پیشینیان خود را در زمینه‌های مختلف علمی و فرهنگی ادامه دهند.

گسترش افق دید
یکی از فواید بازدید از موزه‌ها، تغییر نگاه و دیدگاه افراد است. مردم، چه بزرگ و چه کودک، وقتی خود را جای یک هنرمند یا یک دانشمند قرار می‌دهند، دیدگاه‌شان نسبت به مسائل اطراف خود عوض می‌شود. هر اثر هنری یا علمی، حکایت خود را دارد و مردم با دیدن آنها می‌توانند پدیده‌های موجود در جهان را با روش‌های مختلف و گاه خلاقانه ببینند. یکی از بارزترین نمونه‌های آن، تابلوهای کلود مونه، موسس سبک نقاشی امپرسیونیسم بود که به درک افراد از طبیعت بخصوص مناظر می‌پردازد.

جایی برای تجلی اتحاد
زمانی مردم می‌توانند با صلح و شادی کنار هم زندگی کنند که بین‌شان اتحاد و همبستگی وجود داشته باشد. موزه‌ها با استفاده از قابلیت‌های خود می‌توانند با معرفی آثار فرهنگی گروه‌های مختلف اقوام، مردم جامعه را به هم نزدیک کنند. آنها با شناخت بیشتر، یکدیگر را بهتر درک می‌کنند و به هم احترام می‌گذارند. موزه‌ها می‌توانند با نشان دادن میراث فرهنگی گذشتگان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و فعالیت‌های گوناگون، به مردم در جهت شناخت یکدیگر و رسیدن به اتحاد بیشتر کمک کنند.

ملاقات افراد مشابه خود
معمولا افرادی که به فرهنگ یا علوم مختلف علاقه‌مند هستند به موزه‌ها توجه نشان می‌دهند. آنها در این مکان‌ها می‌توانند با کسانی آشنا شوند که با آنها همفکر بوده و علاقه‌های مشابهی دارند. این افراد می‌توانند از آشنایی و مصاحبت یکدیگر لذت ببرند و در عین حال دایره اجتماعی‌شان را گسترش دهند. از طرفی افرادی که به دنبال گروه‌های علاقه‌مند به انجام پژوهش‌های علمی هستند، می‌توانند در کارگاه‌های آموزشی موزه‌ها با افراد مورد نظرشان آشنا شوند.

فرصت سفرهای کوتاه علمی برای کودکان
از فرصت‌های یادگیری در موزه‌های علوم می‌توان به سفرهای علمی و برنامه‌های مدارس اشاره کرد. بیشتر موزه‌ها برای مدارس تسهیلاتی در نظر می‌گیرند و کودکان به صورت دسته‌جمعی به موزه می‌روند. کودکان در این سفرهای علمی، نه تنها از تفریح کنار یکدیگر لذت می‌برند، بلکه می‌توانند بیشتر مطالب علمی کتاب‌های خود را به صورت عملی در موزه‌ها بیاموزند.

پیشنهادهای جامجم برای آخر هفته شما
اگر در تهران زندگی می‌کنید موزه علوم و فناوری در خیابان امام خمینی (ره)، موزه حیات وحش دارآباد و مرکز علوم و ستاره‌شناسی در نیاوران، در کرج موزه جانورشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، در اصفهان موزه علوم و فنون در محله دروازه شیراز، در یزد موزه علوم طبیعی این شهر، در مشهد مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی، در شیراز موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز و در تبریز موزه تاریخ طبیعی در بلوار آزادی انتخاب‌های خوبی برای گشت‌وگذار علمی شما در روز جهانی موزه خواهد بود. با جست وجو در اینترنت موزه‌های متنوع‌تری در شهر و استان خود خواهید یافت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *