کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

​آقای عراقچی! اشتباه محاسباتی را تکرار نکنید!

26 ارديبهشت 1397 ساعت 8:21

معاون وزیر خارجه دیروز اصرار به تفکیک آمریکا و اروپا داشت و امروز اصرار بر تفکیک دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی دارد. چرا آقای عراقچی اصرار دارد واقعیت‌ها را نبیند؟


به گزارش جهان نیوز، وبسایت رجانیوز با طرح این سؤال نوشت: عراقچی در کمیسیون امنیت ملی مجلس: ما باید بین دولت‌های اروپایی با شرکت‌های اروپایی تفاوت قائل شویم، شرکت‌های اروپایی خصوصی هستند و کسی نمی‌تواند آن‌ها را مجبور به کار با کشوری کند یا نکند، اما دولت‌های اروپایی مصمم هستند برجام را حفظ کنند!

دیگر شنیدن این دست سخنان از زبان عراقچی  اصلاً بعید نیست و پاسخ دادن به آن نیز شاید دردی را از ایشان دوا نکند. دیپلماتی که سالها در تیم مذاکره‌کننده حضور داشته باید بداند که جنس تحریم‌های آمریکا طوری است که نه تنها دولت‌های اروپایی، بلکه هر شرکت و بانک خصوصی که با ایران همکاری اقتصادی داشته باشد را هدف می‌گیرد.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا پس از آنکه دونالد ترامپ خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد، گفت: که مجوز دو شرکت بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیماهای مسافربری به ایران لغو خواهد شد.

راینر الر مدیر روابط عمومی ایرباس به صراحت اعلام کرده است که این شرکت به دقت اعلام رئیس جمهور آمریکا را ارزیابی خواهد کرد و قدم بعدی بر اساس سیاست‌های داخلی و در متابعت کامل از تحریم‌ها و مقررات منع صادرات اتخاذ خواهد شد.

کلودیو دسکالزی مدیر شرکت انی ایتالیا در نشست سالانه این شرکت به سهامدارانش گفت، انی تمام طلب‌های معوق خود از ایران بابت سرمایه‌گذاری‌های سال‌های گذشته در این کشور را از تهران گرفته و قصدی برای اجرای پروژه جدید در ایران ندارد. مدیر شرکت انی همچنین گفت، برقراری هرگونه تحریم جدید علیه ایران 6 ماه طول خواهد کشید. به گفته دسکالزی، نفت مورد نیاز این شرکت ممکن است از این پس به جای ایران از کشوری دیگر تأمین شود.

شرکت سوئیسی ام‌اس‌سی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «(ام‌اس‌سی) در حال بازنگری در خدمات، فعالیت‌ها و روابط تجاری خود است تا ببیند که آیا تأثیری (از تصمیم اخیر) ترامپ می‌پذیرد یا نه و از جدول زمانی تعیین شده از سوی دولت آمریکا تبعیت می‌کند.»

شرکت دانمارکی مرسک هم گفته، پذیرش محموله‌های مشخصی که این هفته هدف تحریم خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته را متوقف کرده است. شرکت مرسک لاین اضافه کرده: «حضور ما در ایران حضوری محدود است. ما تحولات را رصد خواهیم کرد تا هرگونه تأثیر (تحریم‌ها) بر فعالیت‌هایمان را مورد ارزیابی قرار دهیم.»

نایجل گاردن، معاون توماس میلر، مدیر شرکت بیمه کشتی یو کی پی اند آی کلاب گفت: «انتظار می‌رود این تصمیم تبعات زیادی برای تجارت دریایی با ایران و بیمه این قبیل فعالیت‌های تجاری داشته باشد.»

شرکت لویدز لندن هم گفته در حال بررسی تبعات (اقدام ترامپ) بر بازار بیمه‌ای خود است. پتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان روز جمعه در یک مصاحبه رادیویی اعلام کرد که این کشور به لحاظ حقوقی نمی‌تواند به شرکت‌های آلمانی فعال در ایران در صورت اعمال تحریم‌های جدید کمک کند. وزیر اقتصاد آلمان صریحاً گفت که هیچ راهی قانونی برای محافظت از شرکت‌های آلمانی در برابر تصمیمات دولت آمریکا وجود ندارد. به گفته آلتمایر زمینه‌های قانونی برای امکاناتی چون صندوق مالی دولتی برای جبران هزینه‌های احتمالی شرکت‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند، وجود ندارد. او تأکید کرد: اگر ما بخواهیم هزینه شرکت‌ها را جبران کنیم، آن‌وقت برای بسیاری از کشورها انگیزه و جذابیت به‌وجود می‌آید که یک‌جانبه تحریم‌هایی را وضع کنند.

لازم است تیم مذاکره‌کننده به دقت مواضع فوق را مطالعه کنند و در تصمیم‌گیری‌ها و اظهارنظرهای خود جانب دقت را رعایت کنند تا بار دیگر تجربه معطل ماندن کشور با توجیهات مضحکی مثل «تفکیک دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی» تکرار نشود.


کد مطلب: 612377

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/612377/آقای-عراقچی-اشتباه-محاسباتی-تکرار-نکنید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com