شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۳
۳۴

مجازات روزه خواری در ملاءعام چیست؟

چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۱۶
کد مطلب: 612346
هرکس به طور علنی در انظار عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.
مجازات روزه خواری در ملاءعام چیست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، یکی از موضوعاتی که با فرارسیدن ماه مبارک رمضان مورد توجه مردم قرار می‌گیرد نگاه قانونی و حقوقی به موضوع روزه خواری است.
 
بر اساس موازین دین مبین اسلام روزه گرفتن یکی از امور واجب در دین است که همه مسلمانان موظف هستند در ماه مبارک رمضان این واجب الهی را رعایت کنند.
 
اما با این حال دین اسلام شرایط بیماران و مسافران را مورد توجه قرار داده و برای این قبیل افراد شرایطی را درنظر گرفته است که بتوانند بدون مشقت و سختی این ماه مبارک را بگذرانند.شلاق
 
هرچند که روزه گرفتن در اسلام عملی واجب و روزه خواری بدون دلیل و عذر شرعی عملی حرام است، اما قانونگذار جمهوری اسلامی ایران روزه خواری را صراحتا جرم انگاری نکرده است و برای آن شرایطی در نظر گرفته است.
 
چون کشور و جامعه ما براساس مبانی دین اسلام پایه گذاری شده است لذا رعایت این چارچوب‌ها برای همه افراد لازم است. وقتی که روزه گرفتن برای همه واجب است پس برای کسانی که شرایط روزه گرفتن ندارند نیز حفظ حرمت و احترام به این واجب لازم است و نباید حقوق دیگران را نایده بگیرند.
 
چیزی که در قانون به آن تاکید شده است عدم روزه خواری در ملاء عام و تظاهر به آن است، کما اینکه اگر فردی در منزل خود و یا مکان خلوتی که ترددی وجود ندارد اقدام به خوردن روزه کند این کار او مجازاتی را در پی نخواهد داشت.
 
قانون مجازات اسلامی در ماده ۶۳۸ به این موضوع پرداخته است و گفته است که هرکس علنا در انظار عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل داری کیفر نمی‌باشد، ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
 
با ملاحظه و دقت در این ماده به جرم بودن روزه خواری در ملا عام می‌توان دست یافت. چرا که بر اساس موازین دین اسلام روزه خواری عملی حرام است.
 
باید گفت: عمل روزه‌خواری رفتاری خلاف و ناپسند است و حتی افرادی که عذر شرعی دارند باید حرمت روزه‌داران را حفظ کنند البته تعابیر «علنا»، «معابر عمومی» و «عملی که عفت عمومی را جریحه‌دار کند» در قانون مجازات جای بحث و بررسی بسیاری دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آدمیزاد
Colombia
حکمت اجبار در تشنگی و گرسنگی در چیست ؟ شما میگویید بی حجابی فساد پدید می آورد ، آیا آن تشنه ایی که در گرمای داغ ایران آب و یا خوراک بخود دیگر چه ظلم و فسادی پدید میآورد که باید مجازات شود؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
نافرمانی خالق هستی که به وضوح دستور به صیام داده جرم کوچکی نیست
آیا تظاهر و ترویج نافرمانی الهی جرم کوچکی است
اگر در خیابان بچه ای علنا نافرمانی پدر و مادرمهربانش را بکند سرزنش میشود چگونه نافرمانی خداوندی قادر و مهربان است بدآموزی و زشتی آن چندش آور نباشد
Iran, Islamic Republic of
مگه شما خدایی که جای خدا تصمیم می گیرید ؟؟؟!!!!1
Iran, Islamic Republic of
خلیفه خدا بر روی زمین انسان است تا احکام اجتماعی و ... الهی را اجرا نماید .
Iran, Islamic Republic of
خلیفه خدا انسانهای کامل که همان انبیا و اولیای الهی هستند، میباشند. نه منو شما که سراپا خطا و تقصیر هستیم. خودتو زیاد بالا نگیر.
Iran, Islamic Republic of
انسان خلیفه خدا هست و در راس خلیفه الله هم ولی فقیه هست پس بعضی اگر خودشان را کوچک و حقیر میدانند که هستند نباید پز روشنفکری بدهند و همه را در اجرای قوانین الهی ناتوان ببینند.
Iran, Islamic Republic of
متوجه نشدین!
اشکالی نداره هر کی با عذر یا بدون عذر روزه بخوره. ولی در ملاء عام نباید این کار را انجام بده. همین!
ضمنا اگر کسی حالش بد شده باشه حتی روزه داران هم در ملاءعام بهش خوراکی و آب میدن. ولی معمولا چنین نمیشه و افرادی که روزه نیستن امکان این را دارند که در مکان خلوتی تشنگی خودشون را رفع کنند.
والسلام
Iran, Islamic Republic of
وقتی حکمی جنبه اجتماعی داشته باشه تشویق و تنبیه اش هم فرق می کنه. در مورد اصل گرفتن و نگرفتن روزه حکومت دخالت نداره ولی حتی اگر روزه بر شما حرام باشه هم اجازه نداری با تظاهر به خوردن و آشامیدن در ماه رمضان در جامعه تبلیغ روزه نگرفتن بکنی. مثل اینکه ممکنه شما به خاطر معافیت مالیاتی قرار نباشه پولی رو پرداخت کنی ولی در جامعه جوری جلوه بدی که انگار فرار مالیاتی داری. با این تفاوت که اونجا جنبه مالی داره و قواعد خودش و اینجا جنبه اخلاقی و اجتماعی داره با شرایط خودش. اونجا امور رو توجیه کنی جریمه نمیشی و اینجا باید یا انجام ندی یا همه رو توجیه کنی
آدمیزاد
Colombia
نه هموطن مثال شما درست نیست ، فرار مالیاتی در جامعه فساد پدید می آورد و خیانت به همه شهروندان است در حالیکه تشنه ایی که آب بخورد دارد بنیادی ترین نیاز طبیعی را سیر میکند که نه تنها به کسی زیان نمیرساند بلکه باعث میشود تا اوبه کار و پیشه اش با انرژی و جدیت و خوشرویی بپردازد و جامعه را بسوی سلامت و پیشرفت راه ببرد .
United Arab Emirates
برادر عزیز
روزه خواری در ملاعام جرمه مثل خیلی دیگه از کشورهای اسلامی
و الا هر کس عقیده ای داره و اجباری نیست،خودش میدونه و خدای خودش.
Iran, Islamic Republic of
مال حرام در شکم ها اجازه نمی دهد به حکم الهی که همه برای نفع خودمان است عمل کنیم. در طول تاریخ همین بوده است تا ظهور حضرت.
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الرحمن الرحیم

حکمت همه کارها، جلوگیری از فساد نیست. برخی کارها، برای کسب منافعی که در آینده لازم است، انجام میشود. روزه، صبر را افزایش و حرف زدن و عمل کردن از روی بی منطقی را کاهش میدهد. دست نبردن به نعمت ها با اختیار، تقویت قوه اراده است تا مومن، در میدان های لازم، از این قدرت اراده و قدرت تحمل افزایش یافته، استفاده کند.
ضمن اینکه روزه، درک شرایط انسان های فقیر است که باعث افزایش بیش از پیش توجه به آنان میشود.
نتایج روزه، فقط مادی نیست. تن روزه دار، سختی های روزهای سخت قیامت را راحت تر تحمل میکند. چراکه آزمون تحمل در راه خدا را، زودتر گذرانده است. در حالیکه سایرین، در گرسنگی و تشنگی قیامت، بی تجربه تر هستند.
از همه مهم تر، انجام دستورات خدا، مشروط به فهم انسانی آن ها نیست. اگر کسی خدا را، قبول داشته باشد، دستور خدا را، قبول دارد. همین کار، آزمون ایمان است. یعنی روشن کردن ایمان واقعی افراد. حتی اگر روزه، نتایج فوق الذکر را نداشت، امر خدا، که هست و امر خدا، بزرگترین دلیل بر اطاعت مخلوق سر به راه فهمیده با شعور است.
در نهایت اینکه انسان اهل فهم، بدون اجبار یا ترس از جهنم، تا جایی که بتواند، به روزه و تمریناتی که باعث میشود او برای خدا، سختی تحمل کند، می پردازد. چراکه اینکار، روح او را از وابستگی به غذا و لذت ها و گناهان، نجات میدهد و او را مشتاق تر به خدا، میکند. اگر یک دوازدهم سال، روزه واجب شده، برای اینست که انسان هایی که در این خط نیستند، گاهی به اجبار، از گناهان و خواستنی ها، برای خدا، دوری کنند تا شاید دوباره یادشان بیاید که برای بزرگی خدا، باید هر کار کرد. این‌ تمرین روح، اگر برای عده ای اجبار است، برای کسانیکه از روزه درست استفاده میکنند، آرزو است.
مثل کسی که با شوق برود باشگاه با کسی که موظفی اوست که برود باشگاه تا قوی تر شود. البته میزان استفاده، بسته به خواست افراد است.
والسلام
Iran, Islamic Republic of
چون کشور و جامعه ما براساس مبانی دین اسلام پایه گذاری شده است؟
اگر کشور و جامعه ما براساس مبانی دین اسلام پایه گذاری شده است پس چرا مسئولین این همه دروغ می گویند؟ چرا این همه دزدی و بی عدالتی در کشور انجام می شود؟ چرا این همه اختلاف طبقاتی و تبعیض وجود دارد؟ چرا فرزندان مسئولین اکثرا در اروپا و امریکا مشغول تحصیل و زندگی هستند؟ چرا بانکها ربا می گیرند؟ چرا کارمند بانک باید وام 200، 300 میلیونی خرید مسکن بگیرد؟ پس بقیه چی؟
شهید بهشتی می فرماید اسلام یعنی عدالت و عدالت یعنی اسلام. غیر از این باشد یعنی اسلامی وجود ندارد حتی اگر برخی ظواهر و مراسمها برای حفظ ظاهر انجام بشود.
Iran, Islamic Republic of
از نظر امثال شما هیچ کسی نباید هیچ حرفی بزنه چون اونهایی که امثال خود شما بهشون رأی دادید ...
Iran, Islamic Republic of
مابه کسی چک سفید امضاء ندادیم اما دروانفسای قحط رجال برخی فرصت بدست می اورندشاخص مارفتار امام علی ع با بیت المال است.....
جواد
Iran, Islamic Republic of
دوری از اسلام و خلاف آن عمل کردن از همه بد است
ولی خود اسلام اجازه نمیدهد شما هم هم رنگ جماعت شوی و روزخواری کنی
ضمنا فقط دیدن بدیهای مسئولین و جامعه و بی توجهی به دستاوردها و الطاف الهی خود گناه کوچکی نیست
خدایارتان
Iran, Islamic Republic of
درقرآن آیات درکنارهم هستندوباید بدستور همه عمل شود اینکه به یکی عمل شود وبقیه رها شوندهمان عمل گزینشی است ...می گوید حجاب ندارم ولی دلم پاک است ...می گوید دروغ بدست اما ریا می کند حتی دروغ می گوید ...می گوید حق الناس اما خودش مزاحمت ایجاد می کند زباله می ریزدو...همه باید دقیق باشیم که کجا گزینشی عمل می کنیم...حالا به گفته ی شما باید تا دستگیری مسئوولین خطاکار ورفع ظلم وتحقق عدالت صبر کنیم وبعدا قانون روزه خواری رااجرا کنیم ؟این هم خودش بی قانونی است یعنی هرکس قانون را اون که خودش می خواهد تفسیر می کند...
Iran, Islamic Republic of
مشکل ما هم دقیقا همینه.فرض کنید همین قانون رانندگی ک شما هی مثالش رو میزنید خود مامور ها ب هیچ وجه قانون مربوط ب خود را رعایت نکنند.مثلا با لباس فرم حاضر نشن یا ...اونوقت چطور انتظار میره ک بقیه ازشون تبعیت کنند??
Iran, Islamic Republic of
بله کاملا درست است دراکثر نظرات طوری باهم روبرو می شویم که انگارمن موافقم مسئول یا مامور هربی قانونی را می خواهد انجام دهد!چون به اسم نظام است قطعا جرم این مسئول ومامورسنگین تراست...اما این منطقی نیست که بگوییم چون این مسئول ومامور (که جزء ملائکه هم قطعا نیست ولی ازمردم هست)خطا می کند قوانین دیگر هم معطل بماند...
Iran, Islamic Republic of
کشور اسلامی بودن ب حرف نیست،ب عمله
Iran, Islamic Republic of
خب مثل عده ای از مردم اینها هم عمل به اسلام نمی کنند و برای همین هم وضع مملکت درست نمی شود. البته همه شان این طور نیستند و نباید گفت همه مسوولین دروغ می گویند! در ضمن خود مردم هم اینها را رای بهشان داده اند.
Iran, Islamic Republic of
چون اکثریت مردم به مسولانی رای دادن که هیچ برنامه ای برای اجرای عدالت ندارن
قرار نیست ملایکه از آسمون نازل بشوند و اسلام رو برای انسانها اجرا کنند این خود مردم هستند که برای داشتن زندگی دنیوی و اخروی پر سود اسلام رو در سطح جامعه اجرا کنند
امین
Iran, Islamic Republic of
مجازات کسانیکه با اعمال خودشون مردم مخصوصا جوانهارو سست ایمان کردند باید صد برابر بیشتر باشد. و فوری اجرا بشود که عملا هرگز توجحی نمیشود.
Iran, Islamic Republic of
اگر کسی را به جرم روزه خواری شلاق بزنند طرف کلا کافر خواهد شد . اما نکته عجیب این است که در کشورهای اسلامی برای روزه خواری مجازات های مختلفی وجود دارد از جریمه نقدی و زندان بگیرید تا اعدام (سومالی )اما شلاق را فقهای ایرانی باب کرده اند . همان هایی که تلویزیونشان رفتار آمریکایی ها با سیاهپوستان را به جهت شلاق زدن برده های 100 سال پیش نشان می دهد . امروز در قانون مجازات اسلامی ایران شلاق ترجیع بند تمام مجازات هاست چون شلاق ، به جای پوست روح طرف را زخمی می کند . سالها پیش بااجبار شاهد شلاق خوردن کسی بودم که شرب خمر کرده بود یکی از دوستان متشرع که با هم بودیم پس از اینکه ضربه 74 ام هم نواخته شد و لکه های خون دلمه شده روی زخم های پشت آن بی نوا شکل هولناکی پدید آورده بود زیر لب گفت " تا اوباشد دیگر نجسی نخورد " گفتم این بخت برگشته امشب 3 راه دارد یکی اینکه شیشه ای پر از همان نجسی را سر بکشد یا بنشیند پای بساط تا نیمه شب بکشد یا برود بیمارستان برایش آمپول " مرفین " بزنند ! هر 3 راه یکی است مسیر ها فرق می کند .
Iran, Islamic Republic of
اشتباهی مثبت دادم. بهتر است ایشان مسائل فقهی را بروند یاد بگیرند. شلاق همان تعزیر است که در فقه اسلام آمده و ربطی به فقهای ایران ندارد. چرا در مورد مسائلی که علم ندارید نظر می دهید.
Iran, Islamic Republic of
دین برای تک تک ماست و ما حق داریم سوال کنیم و شما ک ادعای سواد دارین وظیفه داری قانع مان کنی
Iran, Islamic Republic of
سنگسار ،پرت کردن از کوه یا بلندی ، قطع اعضا بدن ، گردن زدن ، و اعمال این چنینی هم در شرع اسلام وجود دارد اما چرا اجرا نمی شود چون در این زمانه این چنین اعمالی نه تنها فایده ای ندارد بلکه باعث نشان دادن چهره خشونت در اسلام خواهد شد لذا فقها شیعه مسلح شده اند به علم اجتهاد . در اسلام ازدواج با دختر 9 ساله نه تنها منع ندارد بلکه توصیه هم شده است در احادیث اما الان اگر کسی جرات بکند همچنین خبطی را انجام دهد مورد لعن عام و خاص خواهد شد پس می شود در حکام فقهی به بر مبنای روز گار تغییراتی انجام داد . فرض کنید یک پسر بچه 16 - 17 ساله در خیابان در ماه مبارک چیزی بخورد و پلیس جسب وظیفه قانونی او را دستگیر کند و قاضی هم بر اساس شرع و قانون برای او 74 ضربه شلاق بنویسد ، آیا می توان حتی فرض بر محال داشت که این جوانک شیفته اسلام شود ؟ پس وقتی قانون شرعی یا قانون مصوب را نمی شود اجرا کرد چه اصراری است که اصلا وجود داشته باشد حالا فرض کنید قانون بگوید فرد روزه خوار باید 5 روز به وقت سحر در مسجد محل حاضر شود و با اهالی مسجد سحری بخورد و نماز بخواند و توسط یک فرد مطلع ارشاد شود .آیا این بهتر از شلاق نیست ؟
چوبین
Iran, Islamic Republic of
مجازات دزدهای بیت المال چیست؟
چرا زورتان به آنها نمی رسد؟
Iran, Islamic Republic of
با سلام
اصولاً انجام هر گناهی بصورت علنی علاوه بر معصیت خالق هستی نوعی جنگ با خدای متعال هم هست که یکی از مصادیق آن خوردن روزه در ملأعام می باشد. گرفتن روزه آنهم با ساعات طولانی و گرما و تحمل گرسنگی و تشنگی از توفیقات الهی محسوب می شود و هیچکس حق ندارد فردی را به گرفتن روزه مجبور کند یعنی افراد مخیّرند به گرفتن و نه گرفتن آن چون مسئولیت انجام اعمال هرکس برعهدۀ خود اوست و همان فرد است که باید پاسخگوی اعمال خویش در پیشگاه الهی باشد که آیا امر خدا را اطاعت کرده یا بندگی شیطان را؟
متأسفانه قبل از آغاز ماه مبارک رمضان شاهد صدور اطلاعیه از سوی نیروی انتظامی هستیم که به روزه خوران علنی که با کمال تأسف هرسال بر تعدادشان افزوده می شود هشدار می دهند لیکن تا کنون من شاهد اجرای قانون مجازات و تعزیر روزه خوران نبوده ام. و باز با کمال تأسف سال گذشته شاهد بودم برخی از سربازان نیروی انتظامی به جای برخورد با روزه خوران خود مرتکب این عمل زشت در ملأعام شده بودند.
ان شاءالله مردم قدر این ماه مبارک که هر سال یک بار تکرار می شود بدانند و از فرصتها استفاده کنند چرا که با پایان یافتن عمر از عدم استفاده پشیمان خواهیم شد که غیر قابل جبران است.
با تشکر فراوان
آدمیزاد
Colombia
آن مامور انتظامی بدبخت باید در گرمای هوا عرق ریزان در خیابان ها پرسه بزند و طبیعی است که بدنش به آب و خوراک نیاز دارد ، این کجایش "عمل زشت" است ؟
Iran, Islamic Republic of
کلا اصل رو ول کردیم چسبیدیم ب فرعیات.فقط تاسف
Iran, Islamic Republic of
برای کسانی که اوج تدبیرشان بر اساس نیاز های غریزی و طبیعیست زشت نیست
علی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
طبق این ماده نمی توان مرتکبین روزه خواری در ملا عام را مجازات نمود... مگر این که ماده دیگری در این زمینه وجود داشته باشد
در صورت نیاز استدلال لازم ارائه میگردد.
دانشجوی دکتری حقوق
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
اقای محمد نافرمالنی خدااونجاست که کسی زمین واملاک دولت رابه ارزانترین قیمت یعنی الکی بگیره ویا پاداش ها وحقوق های میلیاردی وواختلاس های کلان درحالیکه مردم گرسنه هستن...