جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

فشار آمریکا به اروپایی‌ها برای قطع تجارت با ایران

سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۸
کد مطلب: 612324
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت که کشور‌های اروپایی طرف برجام شاهد آغاز فشار‌های آمریکا پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای هستند.
فشار آمریکا به اروپایی‌ها برای قطع تجارت با ایران
به گزارش جهان نيوز، وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه آمریکا با خروج از برجام تمام حقوق خود ذیل این توافق را از دست داده است، گفت: واشنگتن کشور‌های اروپایی را برای قطع تجارت با ایران تحت فشار‌های شدید قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت که کشور‌های اروپایی طرف برجام شاهد آغاز فشار‌های آمریکا پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای هستند.

لاوروف ادامه داد: پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان که ادامه پایبندیشان به توافق را تایید کرده‌اند، شاهد افزایش فشار آمریکا برای قطع روابط تجاریشان با تهران بوده‌اند.

وی همچنین گفت: اولتیماتوم‌ها به این کشور‌های اروپایی برای توقف تجارت با ایران شامل صادرات کالا‌های خاص و واردات نفت ایران داده شده و ضرب‌الاجل‌های ۶۰ و ۹۰ روزه نیز در همین راستا تعیین شده است، این به نوعی بخشی از یک طرح برای اعمال فشار شدید است.
وزیر امور خارجه روسیه در ادامه تاکید کرد که آمریکا با خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تمامی حقوق خود ذیل این توافق را از دست داده است. در این توافق تمهیداتی وجود دارد که حقوقی را برای اعضای آن قائل می‌شود. به نظر می‌آید که آمریکا این حقیقت تمامی حقوقش را از دست داده است را انکار نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه گذشته پس از مدت‌ها تهدید به کنار گذاشتن توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ سرانجام خروج واشنگتن از این توافق را اعلام کرد و گفت که تحریم‌ها علیه ایران را باز می‌گرداند. این تصمیم وی با مخالفت و انتقاد جامعه جهانی به‌ویژه دیگر طرف‌های توافق مواجه شد.

انگلیس، فرانسه و آلمان پس از اعلام خروج آمریکا در یک بیانیه مشترک ضمن ابراز تاسف نسبت به تصمیم ترامپ تاکید کردند که به پایبندی خود به توافق هسته‌ای ادامه خواهند داد و از تمام طرف‌ها نیز خواستند تا اجرای برجام را ادامه دهند.
همچنین روسیه و چین ضمن تاکید بر لزوم ادامه اجرای توافق هسته‌ای اعلام کرده‌اند که برای حفظ توافق تلاش خواهند کرد.

مذاکرات درباره چگونگی ماندن یا نماندن ایران در برجام با کشور‌های ١+٤ نیز آغاز شده است. در همین راستا وزیر امور خارجه کشورمان نیز به مسکو، پکن و بروکسل رفته است تا در دیدار با مقامات روسیه، چین و اتحادیه اروپا درباره ادامه اجرای برجام رایزنی داشته باشد.

وی در ادامه تور برجامی خود بعد از چین و روسیه عصر روز دوشنبه وارد بروکسل آخرین و مهم‌ترین مقصد سفرش شد تا علاوه بر دیدار با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیداری پنج جانبه با حضور وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان به همراه موگرینی بر سر چگونگی ادامه اجرای برجام و گرفتن تضمین‌های عینی گفتگو کند.

محمد جواد ظریف هفته جاری در سفر‌هایی کوتاه به دیدار همتایان چینی و روسی خود رفت تا آنطور که خود به آن اشاره کرده است، مقامات این کشور‌ها را از مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره چگونگی و شرایط ماندن ایران در این توافق آگاه سازد و از سویی مواضع این کشور‌ها را نیز بشنود.
مذاکره چهارجانبه وزیران خارجه ایران و سه کشور اروپایی با حضور رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا امشب برگزار می‌شود.

ظریف گفته است که به زودی مشخص خواهیم کرد گروه ۱+۴ چگونه می‌تواند منافع ایران ذیل برجام را تضمین و این دستاورد منحصر به فرد دیپلماسی را حفظ کند یا خیر.

منبع: ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *