زمان و مکان ظهور حضرت مهدی(عج) سوالی است که در ذهن هر عاشقی وجود دارد. در رابطه با محل ظهور امام زمان (عج) و انتخاب یاران و فرماندهان لشکر حضرت مهدی(عج) فرمایشاتی را به شاگردانش فرمودند.
به گزارش جهان نيوز، امام زین العابدین (ع) در روایتی می فرمایند: «اما من ابراهیم فخفاء الولادة و اعتزال الناس»؛ اما سنت ابراهیم(ع) در آن حضرت مخفی بودن ولادت و عزلت او از مردم است و از امام صادق (ع) روایت شده است:ابراهیم (ع) در یک روز به قدری رشد می کرد که دیگران در یک هفته رشد می کنند و در یک هفته به قدری رشد داشت که دیگران در یک ماه رشد می کنند و در یک ماه به قدری که دیگران در یک سال؛ قائم (عج) نیز چنین بود، چنان که در خبر حکیمه رضی الله عنها آمده است.
محل دقیق ظهور حضرت مهدی و انتخاب یاران امام زمان(عج)
طبق روایات متواتر از طریق شیعه و سنی، که قیام شکوهمند آن مصلح جهانی از سرزمین و از مسجدالحرام، کنار کعبه معظمه آغاز خواهد شد و تعداد 313 نفر از اصحاب او که فرماندهان لشکری و کشوری آن حضرت هستند، در میان رکن و مقام با آن حضرت بیعت می کنند، آن گاه تعداد 10 هزار نفر تکمیل می شود و وجود مقدس حضرت بقیة الله (عج) با سپاه 10 هزار نفری از مکه حرکت می کنند و به اصلاح جهان می پردازند.
مفضّل از حضرت صادق (ع) می پرسد:ای آقای من! حضرت مهدی (عج) از کجا و چگونه ظهور می کند؟، حضرت فرمودند:«ای مفضل! او به تنهایی ظهور می کند و به تنهایی کنار کعبه می آید و به تنهایی شب را در آنجا می گذراند».
در روایت دیگری می فرماید:«چون مهدی به درآید، به مسجدالحرام رود، رو به کعبه و پشت به مقام ابراهیم بایستد. دو رکعت نماز گزارد، آنگاه فریاد برآورد:«ای مردمان! منم یادگار امام و یادگار نوح و یادگار ابراهیم و یادگار اسماعیل. منم یادگار موسی و عیسی و محمد... منم صاحب قرآن و زنده کننده سنت... .
اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله و اعنا علی ذلک بفتح منک تعجله و بضر تکشفه و نصر تعزه و سلطان حق تظهره، و رحمه منک تجللناها و عافیه منک تلبسناها، برحمتک یا ارحم الراحمین.
(فرازی از دعای افتتاح)
بارالها ما به درگاه تو شکایت می کنیم از فقدان پیغمبرت و از غیبت امام ما و بسیاری دشمن ما و کمی عدد ما و فتنه های سخت بر ما و غلبه محیط روزگار بر ما پس درود بر محمد و آلش فرست و ما را در همه این امور یاری کن به فتح عاجلی از جانب خود و برطرف ساختن رنج و سختی و نصرت با اقتدار و عزت و سلطنت حقه که تو آشکار گردانی و رحمتی از توجهت که بر همه ما شامل گردد و لباس عافیت که ما را بپوشاند به حق رحمت نامنتهایت ای مهربانترین مهربانان عالم.
...لطفا از...حوادث شش ماه پایانی منتهی به ظهور...مطالبی را برای آگاهی مردم از وضعیت ظهور منجی عالم بشریت امام زمان(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) منتشر بفرمایید. تشکر
فرض کنیم که حضرت مهدی همین امروز در مکه مکرمه ظهور کردند و طبق این روایات که نقل شده است رفتند در کنار کعبه و همان جملات را فریاد زدند جطور من شیعه مطمئن بشوم که او خود مهدی صاحب الزمان است ؟
بحث باور یک روی سکه است و باید باور را به واقعیت هم آراسته کرد . مهدی صاحب الزمان خواهد آمد در این شکی نیست اما شما روایات مختلف و به شدت متضاد را نگاه کنید ، خواهید دید که شناختن امام نه غیر ممکن بلکه بسیار سخت خواهد بود . این که ما باور و عقیده راسخ به چیزی داشته باشیم اما نتوانیم آنرا اثبات کنیم و همینطوری فقط قبول داشته باشیم برای عوام است اگر امروز علمای دینی فکری به حال پاسخ یابی مدلل نکنند فردا دیر است شاید امروز هم دیر شده باشد .
مطمئنا" اون خدایی که مهدی فاطمه سلام الله علیهما را از پس قرنها غیبت ظاهر ساخته و فرمان خروجش را می دهد وسائل و نشانه های شناخت و اثبات وجود نازنین آن بزرگوار برای اهل یقین را هم فراهم خواهد ساخت.
به همان صورتی که مردم مطمئن شدند حضرت محمد(ص)، رسول خدا می باشند. معجزاتی خواهد بود و بیان و شواهدی که حضرت می آورند و شهادت اهل ایمان و کسانی که در ایمان آن ها شکی نیست و مردم آن ها را می شناسند و..
آنگاه فریاد برآورد:«ای مردمان! منم یادگار امام و یادگار نوح و یادگار ابراهیم و یادگار اسماعیل. منم یادگار موسی و عیسی و محمد... منم صاحب قرآن و زنده کننده سنت... .
ای جااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان
یعنی میشود در اون لحظه من رو سیاه زنده باشم و امام زمان عزیزم؛ من گنهکار رو هم بپذیرد.
یعنی آقا اجازه می دهد برایش سربازی کنم.
یعنی مردم عصر ما در خودشون این شرایط رو به وجود آوردند که مهدی فاطمه بیاید و بر ما سروری و معلمی کند.
نمی دانم چرا خداوند این قدر طولانی مدت غیبت رو طولانی کرده است.
ای خدا اگر بخواهی به اعمال ما نگاه کنی می ترسم حالا حالاها از ظهور آقام خبری نباشد. ای خدای رحمن و رحیم. بیا و با فضلت با بندگانت برخورد کن و ولیت را بر ما بشناسان. ای خدایا تو تربیت ما را برای آماده سازی ظهور آخرین حجتت به عهده بگیر.
ای خدایا نمی دانم با چه زبانی و با چه منطقی و با چه عملی و با چه رویی از ذات اقدس الهیت بخواهیم که سرور ما را به ما برگردانی. ار چهارده نور الهی، سیزده تای آن را با غفلت و کم توجهی ما؛ از ما گرفتی و نمی دانم چگونه از تو بخواهیم که چهاردهمین نور چراغ هدایت را برای ما بازگردانی. وقتی که فرزندان یوسف برای بار دوم به یعقوب گفتند که بنیامین را هم به ما بسپر که بوسیله او از عزیز مصر گندم بگیرم. یعقوب گفت بنیامین را هم میخواهید مثل یوسف سر به نیستش کنید و برادران بنیامین گفتند ما برادران قوی از او نگهداری می کنیم و یعقوب گفت مثل همان طوری که از یوسف پاسداری کردید؟!!!!!!! و یعقوب گفت اینبار از شما وثیقه الهی و تضمینی محکم میخواهم تا بنیامین را به شما بدهم.
حال خداوندا! آیا مردم عصر ما با تقدیم شهدای دفاع مقدس و مدافعین حرم از نقاط مختلف و نژاد های مختلف تضمین و وثیقه ای برای نشان دادن حجتت بر ما نیستند. آیا مردم سختی کشیده یمن و فلسطین که سال هاست با مستکبرین با دست خالی مبارزه می کنند و دست از دین اسلام برنمی دارند تضمینی محکم بر وفاداریشان و ثابت قدمیشان در راه حق نیستند.
به لحاظ ظاهری وقتی مردم تشنه حضور آب شدند این آب از زمین خواهد جوشید. چرا حضرت غایب شدند؟ از دست مردم چون مثل بقیه ائمه (ع) ایشان را هم شهید می کردند لذا هر وقت این مانع برطرف شد حضرت می آیند. مانع اصلی ظهور خود مردمند.
خوانده ام. این بعد از ظهور و حاکمیت حق و حضرت در کل زمین است و بعد از شهادت حضرت حکومت در اختیار معصوم دیگر (ظاهرا امام حسین علیه السلام) قرار می گیرد و تا قیامت حکومت حق مستقر است و عموم مردم نیز از نظر شعور و ایمان به دلیل حکومت معصوم به مراتب بسیار بالایی می رسند و همه در خدمت حکومت حقند جز شاید بعضی ها. علت تاخیر یا عقب افتادن ظهور ناشی از عملکرد خود ماست. البته الان با ظهور انقلاب اسلامی شرایط ظهور حضرت فراهم می شود.
چند نکته:
-مشیت الهی بر این است که انسانها به کمال عقلانی وفکری ومعرفتی برسند تا حدی که لیاقت داشتن امامی معصوم را پیدا نمایند و لذا مقرر کرد این آخرین امام را که غاصبان حق محمد وظالمان روزگار قصد کشتن اورا همچون اجداد طیبینش داشته وبه اصطلاح مسلمانان و شیعیانش ساکت ونظاره گر آن بوده را نجات داده ودر پرده غیبت ببرد تا زمانیکه جهانیان با آگاهی و شناخت کامل از صفوف حق وباطل آنچنان آمادگی را پیدا نمایند و آنچنان قوی شوند که برای حمایت ازحضرت حجت توان مقابله با قوی ترین نیروهای طاغوتی جهان را داشته و از حضرت بخوبی محافظت نمایند.خلاصه بنا نیست که دیگر امامی شهید شود و او قطعا خواهد آمد وحکومت تشکیل خواهد داد در سالهای زیاد وبا شیعیان فراوان جان بر کف و عارف به مقام و حق او
-برخی اخبار است که حکومت یهودیان در فلسطین قبل از ظهور بدست مجاهدین اسلام نابود خواهد شد بنابرین هر کس ادعا دارد مشتاق ظهور آن حضرت هست قطعا بایستی مشتاق نابودی اسرائیل خواهد بود ور غیر اینصورت منافق می باشد
کی و کجا ؟
با همه لحن خوش آوایی ام در به در کوچه تنهایی ام
ای دوسه کوچه زما دورتر نغمه تو از همه پرشورتر
کاش که این فاصله را کم کنی محنت این قافله راکم کنی
کاش که همسایه ما می شدی مایه آسایه ما می شدی
هر که به دیدار تو نائل شود یک شبه حلال مسائل شود
دوش مرا حال خوشی دست داد سینه ما را عطشی دست داد
نام تو بردم لبم آتش گرفت شعله به دامان سیاوش گرفت
نام تو آرامش جان من است نامه تو خط امان من است
ای نگهت خاستگه آفتاب برمن ظلمت زده یکشب بتاب
پرده برانداز زچشم ترم تا بتوانم به رخت بنگرم
ای نفست یار و مددکار ما کی و کجا وعده دیدار
استاد بزرگوار حاج شیخ عبد القائم شوشتری دام ظله العالی می فرمودند(البته روايت ىارد) :
آخرالامر گره ی کار به دست خود امام زمان (عج) باز خواهد شد و در آخرین شب غیبت کبری ، حضرت مهدی (عج) پس از اقامه ی نماز عشاء در کنار خانه ی کعبه ، سر به سجده می گذارند و تا صبح ذکر « أمَن یُجیبُ المُضظَرّ إذا دَعاهُ وَ یَکشِفَ السّوء »[1] را به طور مستمر می خواند. گویا قلب مبارک حضرت از این غیبت طولانی گرفته که تا اذان صبح این آیه شریفه را می خواند ؛ چرا که مضطر واقعی خود اوست. هنگام اذان صبح جبرئیل به خدمت حضرت می آید و سر مبارک حضرت را از سجده بر می دارد و می گوید: « ای حجت خدا ، از این حالت ملائکه ی الهی به گریه افتادند ، برخیز که خداوند دعایت را مستجاب و فرج را امضاء نمود.» [2
مولا بخوان تو آیه ی «أمَن یُجیب» را
زیرا که می رسد به اجابت دعای تو
اول بیا مدینه و بنما که در کجاست
گم گشته قبر مادر درد آشنایت تو
1- نمل/62
2.- به نقل از کتاب شریف نوائب الدهور،علامه میر جهانی و بحار الانوار،ج51،
تو بر تر از هزاران یوسف زیبای کنعانی اگر راز دلم گویم حدیثش را تو می دانی مرا از لطف خود هر دم به بزم خویش می خوانی خلیلی، یوسفی، نوحی، سلیمانی نمی دانم دم پاک مسیحا و کف موسی بن عمرانی حدیث لیليةالقدری هزاران ماه را ماهی نزول آیۀ سبز صفا بخش بهارانی اگر حسن ترا وصفی شود من فاش می گویم تو برتر از هزاران یوسف زیبای کنعانی جمالت را در این عالم اگر تمثیل بگذارند تو تفسیر تمام آیه های لوح پنهانی لبت گر وا شود ای مخزن علم خداوندی حکمیان را بیاموزی ز حکمتهای لقمانی الا روح مجسم در کنار آیۀ تطهیر سزد آنکه جمالت را ز ناپاکان بپوشانی بیا ای مهر بی همتا لوای نور بر پا کن تو غمخوار تمام بی پناهان و ضعیفانی
متی ترانا و نریک