جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲

تفاوت پلاسما و پلاکت خون چیست؟

سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب: 612178
مدیر کل انتقال خون استان تهران به تشریح اهمیت پلاسما و پلاکت خون پرداخت و گفت: همچنین در سال برای تأمین خون تهرانی‌ها از خون مردم ۵ استان کشور استفاده می‌شود.
تفاوت پلاسما و پلاکت خون چیست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، سیدمرتضی طباطبایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: در سال 96 حدود 400 هزار مراجعه کننده داشتیم که 320هزار نفر موفق به اهدای خون شدند. همچنین بیش از 163 هزار نفر اهداکننده مستمر بودند که حدود 50هزار نفر اهداکننده بار اول داشتیم و بیش از 14 هزار نفر اهداکننده خانم بودند و در نهایت 40هزار نفر اهداکننده واحد گروه منفی داشتیم.

وی تصریح کرد: در سال 96 حدود 8 هزار نفر پلاکت فرزیس دریافت کردیم که این اهدا مزایایی دارد از جمله خطر بیماریهای منتقل کننده خون کمتر می‌شود و از نظر واکنش آلرژی نیز کمتر خواهد بود و این پلاکت‌ها فیلتر هم می‌شوند در حالیکه در اهدای خون فقط 30 درصد فیلتر می‌شوند.

مدیرکل انتقال خون استان تهران ادامه داد: در راستای تهیه داروی مشتقل از پلاسمای ایرانی نیز حدد 5500 واحد پلاسما در تهران دریافت کنیم که 764 درصد رشد داشتیم زیرا این روند نیاز کشور است چون برای تهیه دارو از پلاسما مقدار قابل توجهی از این پلاسماها به خارج از کشورارسال می‌شود تا نیاز بیماران هموفیلی را تامین کنیم.

طباطبایی عنوان کرد: همچنین در مراکز خصوصی برای دریافت پلاسما پول و هزینه ایاب و ذهاب اهدا می‌شود ولی در مراکز ما چنین پولی اهدا نمی‌شود و افراد می‌توانند هفته‌ای دو بار و در سال 24 بار می‌توانند پلاسما اهدا کنند و باید اهداکنندگان پلاسما در کشور افزایش یابد.

مدیرکل انتقال خون استان تهران تصریح کرد: خوشحالیم پلاسمای ایرانی اهدا می‌شود، ولی باید این اهدا بدون هیچ چشمداشتی صورت پذیرد و تشویق‌هایمان گسترش یابد و سازمان بهداشت جهانی نیز این تشویق را منع نمی‌داند ولی افراد باید برای ذکات سلامت خود این پلاکت و پلاسما را اهدا کنند.

طباطبایی با اشاره به اینکه در سال گذشته 200 هزار گلبول قرمز و 115 گلبول قرمز فیلتر شده تهیه و تولید کردیم، خاطرنشان کرد: همچنین 100 هزار گلبول قرمز از استانها تامین کردیم که برای خون تهران، استانهای مرکزی، قم، سمنان، البرز، قزوین؛ خون تهران را پشتیبانی می‌کند کما اینکه مواقعی نیز از خون استانهای اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، مازندران و گیلان بهره گرفته شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *