جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۴
تفسیر کوتاه از معلم دوست‌داشتنی قرآن

راهی برای تقویت ارتباط با خالق از دیدگاه قرآن

سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 612113
«خداوند در قرآن کریم اغلب در کنار توصیه به نماز، مؤمنان را به پرداخت زکات توصیه می‌کند که این امر نشانه اهمیت موضوع توجه به خلق خدا در کنار یاد خداست.» این بخشی از تفسیر حجت‌الاسلام قرائتی بر آیه 110 سوره مبارکه بقره است.
راهی برای تقویت ارتباط با خالق از دیدگاه قرآن
به گزارش جهان نيوز،‌ خداوند در  آیه 110 سوره مبارکه بقره به اهمیت اقامه نماز و پرداخت زکات اشاره می‌کند و این امر را ذخیره‌ای برای آخرت انسان بیان می‌کند.

در این گزارش توجه علاقه‌مندان را به شرح و توضیح این آیه که توسط حجت‌الاسلام قرائتی در تفسیر نور بیان شده جلب می‌کنیم.

متن آیه
وَأَقِیمُواْ الْصَّلوةَ وَءَاتُواْ الزَّکَوةَ وَ مَا تُقَدِّمُواْ لأَنْفُسِکُمْ مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ

ترجمه
و نماز را برپا دارید و زکات را پرداخت نمایید و هر خیرى که براى خود از پیش مى‏‌فرستید، آنرا نزد خدا (در سراى دیگر) خواهید یافت، همانا خداوند به اعمال شما بیناست.

نکته‌ها
بعد از اوّلین خطاب در آیه 104؛ «یا ایها الذین آمنوا»، این آیه حامل سومین دستور براى مسلمانان است.
در دستور اوّل خداوند رعایت ادب در گفت‌وگو با رسول خدا صلى الله علیه وآله را یادآور شد تا در سخن گفتن مواظب باشند بهانه و دستاویزى براى تمسخر به دست دشمنان و مخالفان ندهند. «لاتقولوا راعنا و قولوا اُنظرنا»
دستور دوّم عفو و اغماض از کینه و حسادت اهل کتاب تا زمان صدور دستور جدید بود. «فاعفوا و اصفحوا»
دستور سوّم اقامه نماز و پرداخت زکات است. در زمانى که مسلمانان در تیررس انواع کینه و حسادت‏‌ها بودند و مأمور به عفو و اغماض شده‏‌اند، لازم است رابطه‏ خودشان را با خداوند از طریق اقامه نماز و پیوند با محرومان جامعه را از طریق زکات، تقویت کنند.

پیام‌ها
معمولاً دستور به نماز همراه با زکات در قرآن آمده است. یعنى یاد خدا باید همراه با توجّه به خلق خدا باشد. «اقیموا الصلوة واتوا الزکوة»
اعمال انسان، قبل از خود انسان وارد عرصه قیامت مى‏‌شود. «تقدّموا لانفسکم»
مقدار کار خیر مهم نیست، هرکس به هر مقدار مى‏‌تواند باید انجام دهد. «من خیر»
کارهاى خیر، براى قیامت محفوظ مى‏‌ماند. «تجدوه»
ایمان به نظارت الهى و پاداش در قیامت، قوى‏‌ترین انگیزه عمل صالح است. «ما تقدموا... تجدوه عند اللَّه انّ اللَّه بما تعملون بصیر»

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ناصر
Iran, Islamic Republic of
گفتن در قرآن مرگ بر آمریکا داریم مفسر به رای خود
Iran, Islamic Republic of
تا حالا چقدر قرآن خوندی؟ چقدرشو میفهمی؟
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر منافقین و کفار
Iran, Islamic Republic of
لابد خیال می کنی باید در قرآن یه آیه باشه که گفته باشه: الموت لامریکا؟!

ریشۀ قرآنی صریح این شعار بسیار کوبنده و مؤثر که ناشی از قدرت ما است، آیه‌ای در سورۀ محمد(ص) است. در این آیه خداوند متعال می‌فرماید: «وَ الَّذینَ کَفَرُوا فَتَعْساً لَهُمْ وَ أَضَلَّ أَعْمالَهُم» (محمد/۸) یعنی کسانی که کافر شدند و با دین مقابله می‌کنند؛ مرگ بر آنان باد. دقیقاً معنای فارسی «فَتَعْساً لَهُمْ» این است: «مرگ بر آنان باد» و یعنی «نابود باشند». در اینجا «مرگ» حتی معنای ظاهری را نمی‌دهد، بلکه مرگ به معنای «نابودی» است. در آیۀ فوق، کلمۀ بعد از «فَتَعْساً لَهُمْ» این است: «وَ أَضَلَّ أَعْمالَهُم» یعنی مرگ بر آنان باد و آنان بی‌اثر باشند. همچنان که در آیۀ اول این سوره نیز می‌فرماید: «أَضَلَّ أَعْمالَهُم»