جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۴

نظر یک وکیل درباره طرح شرط اذن ولی در ازدواج

سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب: 612069
یک وکیل دادگستری گفت: مشخص نیست چه ارتباطی بین مدرک کارشناسی ارشد و یا داشتن شغل و بیمه بازنشستگی و وجود اهلیت نکاح و تشخیص مصلحت در یک دختر وجود دارد که چنین شرطی در مجلس برای معاف کردن دختر از دریافت اذن پدر لحاظ شده است.
نظر یک وکیل درباره طرح شرط اذن ولی در ازدواج
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، سهیل طاهری وکیل دادگستری و عضو هیأت علمی دانشگاه، با اشاره به انتشار طرح اصلاحیه مواد ۱۰۴۳ و ۱۰۴۴ قانون مدنی در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: موضوع نکاح دختر باکره رشیده و ضرورت اذن، ولی در این نکاح، موضوعی اختلافی بین فقهاست، برخی از علما اذن، ولی را لازم نمی‌دانند و برخی اذن، ولی را لازم می‌دانند، اما قالب فق‌های متأخر در این موضوع احتیاط واجب کرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه نمی‌توان ادعا کرد آنچه در ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی آمده است بر طبق مشهود فقهاست، گفت: با این وجود آنچه در اصلاحیه این ماده مطرح شده است فاقد خاستگاه فقهی، قانونی و عقلی است.طاهری اضافه کرد: به نظر می‌رسد این اصلاحیه توسط کارشناسان متخصص در این حوزه نوشته نشده است و یک طرح سرپایی است!

این وکیل دادگستری با اشاره به شرط ۲۸ سال سن برای دختر در کنار شرط احراز حکم رشد از مراجع قضایی برای ازدواج بدون اذن ولی، خاطر نشان کرد: عدد ۲۸ سال در این طرح مشخص نیست از چه منبعی انتخاب شده است؟ این عدد خاستگاه فقهی نداشته و در حالی مطرح می‌شود که سن ۱۸ سال در حقوق ایران اماره رشد است و اضافه کردن سن ۲۸ سالگی در کنار شرط احراز رشد اضافه کردن شرطی بر شروط ازدواج بدون اذن است که سابقا با مراجعه به مراجع قضایی میسر بود.

وی در خصوص درج شرط داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد و همچنین ۵ سال سابقه کار و بیمه بازنشستگی برای معافیت از اذن، ولی برای ازدواج در طرح مجلس، بیان داشت: مشخص نیست چه ارتباطی بین مدرک کارشناسی ارشد و یا داشتن شغل و بیمه بازنشستگی و وجود اهلیت نکاح و تشخیص مصلحت در یک دختر وجود دارد که چنین شرطی در مجلس برای معاف کردن دختر از دریافت اذن پدر لحاظ شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


صابر
Iran, Islamic Republic of
هنوز در ایران یک احترام نیم بندی بین والدین و فرزندان به دلیل مسائل دینی و فرهنگی باقی مانده است و همین مسئله تا حدودی از ناهنجاریها و مفاسد جامعه کاسته است.
با از بین بردن این ارزش ها دیگر نه فرزندان خود را مقید به تبعیت از والدین می بینند و نه والدین مانند گذشته در قبال فرزندان احساس مسئولیت و از انها حمایت می کنند در نتیجه مانند کشور های غربی حداکثر بعد از 18 سالگی بچه ها را از خانه بیرون می کنند و چتر حمایتی خودشان را بر می دارند در شرایطی که دولت هم توانایی حمایت از آنها را ندارد و در نهایت تعداد زیادی دختر با سن بالا و بی پناه در جامعه رها می شوند و........
خب هدف هم همینه . میخوان کشور رو به ناکجا آباد بکشونند.
الف
Iran, Islamic Republic of
الهم اجعل عواقب امورنا خیرا
Iran, Islamic Republic of
هدفشون نزدیک کردن ایران به شرایط غربه...وگرنه هر زنی که ارشد گرفت 28 سالشم بود بیمه هم داشت و پنج سالم بود کار میکرد دیگه شوهر نمیخواد ... تا 28 سالگی مجرد بوده یعنی از 23 سالگی کار کرده و بیمه هم داشته...از این مدل دخترا چندتا سراغ دارید تا بفهمیم دامنه شمولیت این قانون چند نفرو رو در بر میگیره و آیا قانون نوشتن برای یه تعداد معدود در حال حاضر مشکلات کشور رو حل میکنه