جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۷
۱۱۱

روایتی عجیب از برخورد با بی‌حجابی در هواپیمایی آسمان

دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب: 611975
سرمهماندار محترم نکته‌ای گفت که باعث تأسف اینجانب شد. او کتابچه اعلان پروازی را آورد و گفت درخواست رعایت حجاب اسلامی را از اعلان اول (بعد از خوش‌آمدگویی) حذف کرده‌اند و به ما هم گفته‌اند برخورد نکنید.
گروه فرهنگ جهان نيوز، محمد لطفی زاده: به تازگی سفری با هواپیمایی آسمان به چابهار داشتم. ردیف جلوی ما متعلق به سه خانمی بود که وضع حجاب مناسبی نداشتند. از همان ابتدا یکی از آنها روسری خود را کاملاً برداشت و مشغول جادادن کیف دستی خود در محفظه بالای سر شد و با گذشت مدت زمان کوتاهی، نفر دوم هم شال را از سر برداشت. سومی گاهی شال را برمی‌داشت و گاهی هم روی سر می‌انداخت. چند بار به نحوه برخورد مهمانداران دقت کردم که آیا توجهی به این مسأله دارند یا خیر؟ خانم دومی که کاملاً روسری را برداشته بود یکی دو بار از مهمانداران (آقا) درخواستی مانند (یک لیوان آب) و نظیر آن داشت و بنابراین مهمانداران متوجه عدم حجاب او بودند!
 
 در همین اثناء، سرمهماندار را صدا زدم و ایشان که مردی متشخص و به ظاهر متدیّن هم بود سراغم آمد. از او پرسیدم : اگر من لباس خود را درآورم و برهنه بنشینم شما به من تذکر می‌دهید؟ گفت: بله! آرام در گوش وی گفتم پس چرا وقتی می‌بینید برخی پوشش اسلامی ندارند واکنشی نشان نمی‌دهید؟ بعد هم به ایشان گفتم : من به مذهب کاری ندارم ولی دهان‌کجی به قانون کار درستی نیست. شما ممکن است چراغ قرمز را قبول نداشته باشید اما چون قانون است باید به آن احترام بگذارید.
 
سرمهماندار محترم نکته‌ای گفت که باعث تأسف اینجانب شد. او کتابچه اعلان پروازی را آورد و گفت درخواست رعایت حجاب اسلامی را از اعلان اول (بعد از خوش‌آمدگویی) حذف کرده‌اند و به ما هم گفته‌اند برخورد نکنید. با این حال من می‌نویسم و می‌دهم که بصورت عمومی تذکر دهند. به فاصله کوتاهی، از طریق بلندگو این جمله پخش شد که (بانوان محترم لطفاً حجاب اسلامی را رعایت فرمایید). با پخش این جمله، خانم‌های ردیف جلو روسری را روی سر انداخته و تا پایان پرواز هم بجز یک نفر که علائم ناسازگاری روانی در وی مشهود بود خبری از بی‌حجابی نبود. حالا دو نکته :
 
1 -  چرا باید در مملکت اسلامی، هواپیمایی آسمان جمله دعوت به رعایت حجاب اسلامی را حذف کند یا سازوکاری برای تذکر به این خلاف آشکار وجود نداشته باشد؟
 
2 - سرمهماندار گفت شما راست می‌گویید ولی اینها از جلوی پلیس و حفاظت سپاه و امثالهم رد شده‌اند و تذکری دریافت نکرده‌اند. اینجاست که باید بگوییم علاوه بر وظیفه قانونی، امر به معروف و نهی از منکر زبانی وظیفه همگانی است. اگر یک خانم بدحجاب از ابتدای یک خیابان تا انتها که راه می‌رود همه به او بگویند این کار درست نیست بالاخره اثر خواهد داشت.
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
https://jahannews.com/vdcguq93nak9qy4.rpra.html
jahannews.com/vdcguq93nak9qy4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
چرا باید در مملکت اسلامی نزول بانکی 30% باشد . چرا باید در مملکت اسلامی یک عده بخورند و یک عده نگاه کنن . چرا باید در مملکت اسلامی صاحب نفت دلار 8000 تومان باشه ؟ چرا باید در مملکت اسلامی این همه کودکان کار باشند . ؟ چرا چرا؟
محسن
Iran, Islamic Republic of
اگر شما در گفتارتان انشاالله صادق هستيد به نظر شما آيا بايد تمام دستورات اسلامي در ايران رعايت بشود پس بنابراين احكام قصاص بايد بدون توجه به حساسيت غرب اجرا شود بايد كساني كه در مقابل حكومت اسلامي طغيان كرده اند اعدام شوند كساني كه بر عليه حكومت اسلامي دستور به شورش به مردم ميدهند اعدام شوند.
Iran, Islamic Republic of
پس اسلامی نیستیم?
نه شرقی نه غربی
Netherlands
آیا در صورت عدم اجرای قسط و عدل ، اجرای مجازات اسلامی صحیح است( اسلامی است؟).
Canada
"... من به مذهب کاری ندارم ولی دهان‌کجی به قانون کار درستی نیست. شما ممکن است چراغ قرمز را قبول نداشته باشید اما چون قانون است باید به آن احترام بگذارید....؛
کاپیتولاسیون هم یک روز یک قانون بود. پس این استدلال شما اشتباه هست. نمی گم بی حجابی درسته ها. می گم نوع استدلال اشتباه هست
مثل اینکه بگیم چون هویچ نارنجی است پس زمین گرد است.
درسته که زمین گرده ولی نارنجی بودن هویچ دلیلی برای گرد بودن زمین نیست.

بحث حجاب شما هم همینطوره. درسته که حجاب چیز خوبیه ولی اینکه قانون هست الزاما نباید درست باشه.
مثل سود بانکی. سود بانکی قانونی هست. ولی درست نیست. شرعی هم نیست ولی قانونه
قانون می تونه اشتباه باشه
Iran, Islamic Republic of
جناب آسمان و ریسمون باف
قانون اگر حجاب باشد, ضروری دین است و از جانب خداوند وضع شد و هرگز قانون خدای عالم حکیم خطا نیست
ثانیا کاپیتولاسیون مخالف همان حکم خدا بود که کفار را بر مسلمانان مسلط می کرد پس نادرستی آن هم به منبع الهی و درستی حکم قبلی برمی گردد
در آخر اگر قانونی در این نظام نادرست باشد مثل سود بانکی باید از طریق ساز و کار قانونی درستش کرد و الا هر کسی بگوید قانون ممکن است خطا باشد پس تکلیف جامعه چه می شود؟ با عمل نکردن به قانون که سنگ روی سنگ بند نمی شود (مرجع نادرست بودن قانون را هم فراموش نکنید که هر فردی نیست. این نویسنده ماجرا هم کاملا درست گقته قانون است باید اجرا شود : مثل خاموش کردن گوشی همراه در هواپیما یا در حالت پرواز قرار دادن آن)
Iran, Islamic Republic of
آیه قرآن چطور؟ «یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین و کان الله غفوراً رحیماً» ای پیامبر به زنانت و دخترانت و همه زنان مؤمن بگو که از جمله پوششها را بر خود فرو اندازند، این کار کمترین کاری است که باید انجام دهند تا به پاکدامنی شناخته شوند، پس مورد اذیت و آزار قرار نگیرند و (اگر متخلفین توبه کنند) خداوند بسیار آمرزنده و مهربان خواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
خوب تو همین آیه هم حجاب را برای زنان مومن توصیه کرده!
مومن یعنی پرهیزگار. پارسا. .معتقد. مذهبی و... آیا همه زنان مومن هستن. وقتی حجاب اختیاری بشه مومن ها مشخص میشن
Iran, Islamic Republic of
در این آیه کلمه مومن به شرایط بعد از ایمان به اسلام است، مانند یا ایها الذین آمنوا، د راین جا ایمان حداقلی به اسلام ملاک است و نه حداکثری از همین بابا ضروری بودن پوشش حجاب آن هم از نوع جلباب مستفاد می شود
Iran, Islamic Republic of
.... از استفتائات مقام معظم رهبری شخصا پرسیدم که راجع به انواع عملیات بانکی، حرف و حدیث بسیار است و قضاوت اکثر مردم و جوانان این است که ربوی است. تکلیف من چیست؟ فرمودند که قانون بانکداری به تصویب مجلس و تأیید فقهای شورای نگهبان رسیده است و مادامی که قانون است، بلا اشکال است و اگر شائبه ربوی بودن دارد، مسئولین مکلف به اصلاح آن هستند اما مردم باید از قانون تبعیت کنند. قانون حجاب و عفاف، مصوب مجلس و شورای نگهبان است و همه مراجع تقلید و علمای شیعه نیز، حجاب را واجب شرعی و تخلف از آن را گناه کبیره می دانند و در این باره اختلافی وجود ندارد. البته اخیرا روشنفکران هم برای خود شأن فقاهت و مرجعیت قائلند و فتوا می دهند که حجاب واجب نیست؛ اما ملاک، قانون و فتاوی فقهای عظام است. مراقب دین خود باشیم.
آدمیزاد
Colombia
باید هشیار بود که کسانی با وانمود کردن به "اسلامگرایی رادیکال" قصد پدید آوردن کینه و تفرقه و خشونت میان مردم را دارند و اصلا شاید مسلمان شیعه و ایرانی هم نباشند و تنها برنامه بیگانگان را پیش میبرند.
بی سواد
Romania
نه اسلام رادیکال
نه قانون شکنی علنی
هر دو غلط است
ولی در داستان فوق هیچ حرکت رادیکالی از طرف گوینده صوزت نگرفته و آرام و در گوشی صحبتی شده و تذکری از بلندگوی هواپیما انجام شده
Iran, Islamic Republic of
حجاب با اجبار نمیشود با امر به معروف نمیشود با زدو خورد و بیگیرو ببر و بنداز زندان و جریمه کردند نمیشود چهل سال گذشته است پنجاه سال دیگر هم بگذرد نمیشود که نمیشود چون اجبار است لطفا انرا با چراغ قرمز و قانون است مقایسه نکنید که مع الفارق است و اب در هاونگ کوبیدن است هر کاری که کرده اید جواب نداده است از روسری تا توسری از رنگ کردند تا زندان انداختن تا تعهد گرفتند تا شلاق زدن و امر بمعروف کردند کاری نمانده است که انجام نداده باشید
Iran, Islamic Republic of
حجاب ضروری دین است با این حرفهای بی سر و ته کنار برو نیست
چه خوب گفت که پشت عدم حجاب اجباری مردان ایستاده اند ( و شاید بالاتر از آن هوسرانان- چه مرد چه زن- ایستاده اند )
متاسفانه وقتی مسوولان امر به خورد و برد مشغول می شوند و باقی متصدیان امر دین به دنیا می پردازند هر کسی نظریه پرداز امور دینی میشود عالمان بصیر دینی را هم با انگ های سیاسی در حاشیه قرار میدهند
Iran, Islamic Republic of
در واقع شما می فرمایید که قانون فقط باید ماهیت اقتصادی یا اجتماعی و امثال آن داشته باشد و قانون اصلا نباید به امور فرهنگی ورود کند!!! این حرف را از کجا آورده اید؟ در تمام ممالک دنیا، امور فرهنگی هم قانون دارد. قانون طبق حقوق بین الملل، جامع الاطراف است. قرآن کریم، بالاترین قانونهاست که هیچ کم و کاستی ندارد. بیشترین قوانین قرآن، فرهنگی است. انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود. قانون ذاتاً الزام آور است. واژه اجبار، به امر و نهیی اطلاق می شود که معقول و مشروع نباشد؛ نه به حجاب و عفاف. قانون حجاب و عفاف، الزام مدنی است؛ نه اجبار. کشف حجاب رضاخان، اجبار بود چون ناشی از حکومت نامشروع کودتا بود و علاوه بر آن، با عقلانیت و منطق قرآن، ضدیت داشت. آن را می توان اجبار نامید اما قوانین فرهنگی و از جمله قانون حجاب و عفاف، هم ریشه در چند هزار سال تمدن کهن ایران دارد و سنت تاریخی زنان پاکدامن ایران است و هم ناشی از قرآن و مستندات مسلم اسلامی است و هم همه عقلای عالم معتقدند که پاکدامنی واجب است و مقدمه واجب هم واجب است. حجاب، مقدمه عفاف است و بی حجابی، مروج فحشا و منکرات.
Iran, Islamic Republic of
حجاب با اجبار نمیشود یعنی چه؟؟ چه چیزی اراده کردید یعنی ما بگوییم در رابطه با حجاب هر کی هر کاری کرد صحیح است؟؟!! منطق ما این است که باید همواره خط حق از باطل در جامعه روشن و واضح باشد یعنی حجاب حق است و حکم خداست و بد حجابی باطل است و شیوه گمراهان و معاندان است وقتی خطوط حق و باطل از هم روشن شد معلوم است که در طول تاریخ همیشه افرادی بوده اند که راه گمراهی را طی کرده و میکنند ولی این باعث نمیشود که ما دست روی دست بگذاریم و وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را به فراموشی بسپاریم.
Iran, Islamic Republic of
از بس لقمه حرام در شکم ها رفته است حاضر به قبول حکم خدا نیستند و بهانه می آورند. اگر عده ای اراده کرده اند که از یک گوشه بام سقوط آزاد کنندشما هم باید بروی از گوشه دیگرش خودت را بیاندازی؟! این همان اتفاقیست که در زمان امام حسین افتاد و همین افراد امام را شهید کردند و بعد برای امام هم گریه کردند و مشکی تن کردند! می دانید قیامت و خدا را شوخی گرفته ایم. این حرف ها و استدلال ها برای نوشتن در اینجاها و گفتن به بعضی ها و به گمان بعضی حالگیری و تو پوز طرف زدن و... خوبست ولی آن طرف خریدار ندارد. می گویند همه اهل قوم لوط بودند تو چرا خودت را حفظ نکردی. همه رشوه می گرفتند و می دادند تو چرا خودت را حفظ نکردی و...دست و زبان و پا و ...جواب خواهند داد که مال حرام خیلی خوشمزه بود! می گویند بفرما در قعر جهنم و خوشمزگی را خوب درک کن و بچش و دیگر نه کسی هست که لایک بزند و هورا برایش بکشد و ...
رضا
United States
....
نکاتی درمورد نکته دوم
Iran, Islamic Republic of
همانطور که در ابتدای مطلب آمده : مسافران حجاب خود را برداشته اند نه اینکه از اول نداشته اند بنابراین این جمله سرمهماندار که " اینها از جلوی پلیس و حفاظت سپاه و امثالهم رد شده‌اند و تذکری دریافت نکرده‌اند" قابل قبول نیست علی الخصوص عدم تذکر سپاه .
دوم اینکه اگر از اول یک خیابان تا آخر آن حتی یک نفر به بی حجاب تذکر دهند تاثیر خودش را دارد چه برسد به اینکه همه این تذکر را بدهند مشکل این است که : ما امر به معروف نکردیم که این شد - ما نهی ز منکر ننمودیم چنین شد !
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مدتی است که بهانه همه همین شده ،چون این انجام نمی شود آن هم نباید بشود و رسیدیم بجایی که نتیجه می گیریم باید قانون گریز باشیم ،،،، با هر چیز باید در جای خود برخورد شود .
بله وقتی حیا از جامعه برود اثر دین کم رنگ می شود و وقتی دین در جامعه کم رنگ شد نزول 30% و ندیدن فقرا و .... پیدا می شه
حکومت اسلامی است، مقصر منم !
Iran, Islamic Republic of
حکومت، اسلامی است یعنی قوانین آن مطابق اسلام و حاکم آن یک فقیه عالم با تقواست - وظیفه حکومت اسلامی آماده کردن بستر برای اسلامی شدن سایر امور است که حکومت در حد توان به این وظیفه اش عمل نموده است . این که منِ نوعی در انتخاب حدود 3000 نفر نماینده مجلس و رئیس جمهور از ابتدای انقلاب تا کنون دقت نکرده و ملاکهای الهی را در نظر نگرفته ام و به وظایف خود عمل ننموده ام تقصیر حکومت نیست . ضمن اینکه هیچ کس تا کنون مدعی اسلامی بودن همه سازمانها نشده است . هر کس باید از اصلاح خود شروع نماید.
Romania
حکومت جمهوری اسلامیست. ...
باسمه تعالی
نظر دهنده محترم؛
متاسفانه امثال شما یک جوری می گویند و می نویسند که انگار کسی گفته مواردی که شما برشمردید خوب است.

البته همه مواردی که شما گفتید هم بد است؛
اما الان این بنده خدا به بدی دیگری توجه کرده و آن را هشدار داده.
مگر مقابله با آن بدی (بدحجابی) مستلزم رها کردن بدی های مورد اشاره شماست؟

یک عده ای هستند در کشور که برخی عمدا و مغرضانه برخی هم از روی غفلت، تا کسی بگوید بدحجابی می گویند فساد و اختلاس؛
بله البته که آن هم بد است.
اما مگر این ها تناتقض دارد؟!

بماند که اتفاقا ریشه خیلی از این کثافت کاری های مالی، کثافت کاری های جنسی است.
France
اون که آیت الله طالقانی بود میگفت ترسم از اینه که روزی برسه که حساسیت به چند تار موی بیرون بیشتر از دزدی و...باشه
Iran, Islamic Republic of
میشه یه مستندی رو کنید که نشان دهد این جمله از حضرت ایت ا... طالقانی (ره) است
United Arab Emirates
برای تو و امثالت مستندم رو کنه قبول نمیکنید کلا براتون برخورد با بی حجابی دوست داشتنی تره تا برخورد با ربای بانکی و فسادهای مالی چون بخور بخور توشه
Iran, Islamic Republic of
فسادها مالی و بخور بخور هم توی دایره همانهایی است که حاضر نیستند به حکم حجاب که حکم قطعی خداونده تن بدهند.
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی داشت . مگه رفته توی حوزه خصوصیش اینا رو دیده ، توی فضای عمومی بوده ، شما اگه مثلا تو اتوبوس باشید و یکی کفشش رو دربیاره و بوی بدش ما رو اذیت کنه بهش اعتراض نمی کنید ؟ فضای عمومی ، شرایط خودشو داره ، اگه ما به اطرافمون توجه نکنیم که یدفعه غرق میشیم .
امر به معروف و نهی از منکر لازمش توجه به اطرافه . اونایی که این کاررا رو انجام میدن ، معمولا مزدورن و بابتش پول می گیرن تا قبح یه چیزی رو بشکنن . این موضوعی که این آقا گفتن برای جلوگیری از تکراره این بی توجهی و همینطور هشداری بود در خصوص کارهای نامحسوسی که در حال وقوع هست . و همه اش را در حوزه امر به معروف و نهی از منکر جای می دهند .
بی سواد
Romania
درسته ولی دوستان بیایید
همه با هم در برابر همه کژی ها و قانون شکنی ها حساس باشیم
هم بدحجابی هم بهره بانکی
بد حجابی را که قانون برایش داریم حساس باشیم و برای حل مشکل بانکداری نیز از نمایندگان مجلس و مسئولین بانک مرکزی مطالبه تهیه لایحه و تصویب یا اصلاح قانون کنیم
باید ما بخواهیم تا مسئولین عمل کنند
چون آنها باید نوکر مردم باشند نه رئیس مردم
Iran, Islamic Republic of
این را از مردمی بپرسید که موقع انتخابات به تفکرات لیبرالی ،ضد دینی در قالب دین رای می دهند تا بدانید بعداز سال 68تفکرات و عملکردهای اسلامی مد نظر دولتمردان ایرانی نبوده و فقط سر مردم را گرم عوام فریبی کردند تا از همه چیز تهی شوند،و آ نها همچنان مشغول چپاول ،درحالیکه تنها رهبری زندگی سالمی دارد بقیه اشرافیت را ترجیح می‌دهند
France
کامنتهای ساعت ۷.۳۰ تا ۱۵ اینجا را دقت کنید چه هدفمند هست . برای این دوستان کامنت گزار پول تو حجاب هست . همه چی مملکت را درست کنید بعد برید سراغ حجاب . چرا اول از کوچکترین گناه شروع می کنید ؟ مگر نه ادعا مسلمونی دارید ؟ نهایت بی حجابی از دید شما یک نگاه الوده هست البته با ذهن مسموم شما و نه با عام مردم ولی خداوند بزرگ ربا و نزول را بالاترین گناه میدونه .خداوند ربا و نزول را اشد گناه میدونه . طرف میاد حجاب زن را با بوی کفش مقایسه می کنه !! یا حجاب را یک قانون مثل رانندگی !!! سطح فکر این دوستان را ببینید . بابا بگید تو حجاب پول هست . اگر ازادی پوششی باشه پول بزرگی از بودجه به خیلی از نهادها و ارگانها داده نمیشه . اگر قرار بود با اجبار حجاب حجاب همه گیر بشه ۴۱ سال هست انواع گشتها و امران امر معروف و بسیجیان و همه و همه بودند و هستند ولی نشد . در هیچ کشور اسلامی هم حجاب اجباری نیست . شک نکنید با حجاب ازاد حتی وضع حجاب بهتر میشه و خیلیها حتی این لج بازی را هم نمی کنن. ایا در کشورهای مقاومت مانند عراق و سوریه و لبنان و فلسطین حجاب اجباریست ؟ میدونید وقتی عام مردم می بینه مسولین کشور علننا میان میگن ما به این کشورها کمک می کنیم و پول میدیم مردم ناخوداگاه خودشون را با همونها مقایسه می کنن . ایا اقای حسن نصرالله یا بشار اسد و یا حماس و یا بسیج مردمی عراق در خیابانها و یا هواپیما و یا قطار و در زندگی روزمره خودشون زنهای بی حجاب می بینن الوده به گناه نمیشن ؟ فقط دوستان ایرانی الوده به گناه میشن ؟ من فکر می کنم به عنوان ۱ ایرانی باید در بعضی از قوانین در کشور خودمون بازنگری کنیم . وضعیت بانکها و اقتصاد کشور را باید در الویت قرار داد . نمیشه با مردم بدرفتار کرد . حقوق مردم باید مورد توجه قرار بگیره . باید به مردم احترام گذاشت . من نمی دونم تا چه حد شما در بین مردمید ولی در مجموع شرایط خوبی در بین مردم نیست . این مردم حتما قشر دور از دین نیستند بسیاری از متدینین هم از اوضاع ناراضی هستند . شاید با رویه ۱ اتحاد مردمی و یا یک انتخابات مجدد بشه گره را باز کرد .
الهم عجل لولیک الفرج
Iran, Islamic Republic of
باعث تاسف است از این منطق و استدلال شما! ...
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
لطفا دعای اللهم عجل لولیک الفرج را انتهای متنتان نگذارید. این شعار با متن پارادوکس دارد
افکار شما حاکی از عدم اعتقاد عملی به احکام خداوندی است که امام زمان عج (حجت خداوند در زمین ) از گناهان کبیره و صغیره ما مسلمانان و عدم توجه به احکام و دستورات اسلام دلش خون است
تمامی قوانین اسلام محترم و لازم الاجرا است و بی توجهی به یکی از احکام، عدم اجرای دیگری را توجیه نمی کند
Iran, Islamic Republic of
اضافه کنید مبالغ پاداشهای نجومی پایان خدمت صاحبان ژنهای مرغوب را...که البته بسیاریشان پس ازگرفتن پاداش در حد یک میلیارد تومان!! دوری از صحنه خدمت را تاب نیاورده و برای خدمت بیشتر بازگشت به کار فرموده اند.
Iran, Islamic Republic of
عزیز! این چه استدلالی است؟ اوّل همه چیز را درست کنید و بعد بروید سراغ حجاب؟؟؟!!!
ما باید نسبت به همه فسادها حساس باشیم و مواظب همدیگر باشیم تا راه را به خطا نرویم. حال چه بهره بانکی 30 در باشد ، خواه دزدی کلان و خرد و چه بی حجابی و بدحجابی! چرا باید برخی احکام به خاطر برخی دیگر تعطیل شوند؟
احسنت
Iran, Islamic Republic of
تو توی همان فرنگ بمان و کاری به ایران اسلامی نداشته باش و نمیخواهد برای بانک و بیکاری ما متلک پراکنی کنی
Iran, Islamic Republic of
مملکتوارث پدری شماست و کسی حق صحبت کردن نداره
Iran, Islamic Republic of
شما هم لطفا کار ب اسلامی بودن من نداشته بش اول ببین خودت چقد مسلمونی
Iran, Islamic Republic of
چرا در مملکت اسلامی ربا؟ چرا بدحجابی؟ چرا اعتیاد؟ چرا کم کاری؟ چرا بی تفاوتی؟ چرا....؟؟؟
احمد
Iran, Islamic Republic of
اسلام به ذات خود ندارد عیبی هرعیب که هست ازمسلمانی ماست!
به فرمایش حضرت امام خمینی اصلاح درجامعه همیشه از افراد جامعه شروع شده تابه حاکم جامعه می رسد برعکس فساد که همیشه از افراد درراس قدرت اجرایی شروع میشود وبه افراد سطوح پایین جامعه می رسدبه عبارت دیگر اصلاح سیر صعودی دارد وفساد سیر نزولی ! پس برای اصلاح جامعه نیازمند اصلاح فرد فرد جامعه داریم بسم الله از خودمان شروع کنیم!
مشت
Iran, Islamic Republic of
برخی متدینین خوبست که برای حجاب که هزینه ای زیادی ندارد زود تذکر میدهندلطفا شما که زحمت کشیدی برای اختلاس -برای ناکار امدی برخی مدیران بالا دستی-برای ارتشا-برای ربوی بودن بانکها-برای بررسی پرونده فریدون و برادر معاون رییس و برای خیلی مسایل مهم کشوری دیگر هم امر به معروف نمایید.
رفیق
Iran, Islamic Republic of
حرف شما کاملا متینه عزیز دلسوز جامعه ی اسلامی اما آیا وجود یک کار بد در جامعه مجوز انجام کارهای زشت دیگه باید باشه .احساس نمی کنید این استدلالتون غلط اندازه
Iran, Islamic Republic of
حتما باید تمام مشکلات در داخل همون هوا پیما حل میشد؟ اونجا مشکل بی حجابی و بی احترامی به قانون بوده. اگر فردا بریم به بانک اعتراز کنیم به قوانین و اونا هم بگن در مملکت حجاب رعایت نمیشه و جنس قاچاق میشه و...... همه چیز درست میشه؟؟؟ بهتر است کمی درست فکر کنیم و هرچی شنیدیم زود نشر ندهیم علی برکت الله
United States
جالبه فقط مردهای مسلمان ایرانی اگر خانمهای مسلمان ایرانی را ببینن الوده میشن . مگر نه در عراق و افغانستان و فلسطین و سوریه و یمن و لبنان و روسیه و چین مردان مسلمان زنی را ببینن الوده گناه نمیشن . اسم این کشورها را بردم چون این کشورها کعبه امال بعضی ها هست و پول مملکت میره اونجا . من موندم اقایون که برای درمان و کار سیاسی و امام جمعه و 1000 دلیل دیگه میرن امریکا و المان و انگلیس و ........ نگران گناه الوده نیستند ؟ یعنی ادم وقتی نگاه می کنه و فکر می کنه بعضی وقتها میگه تناقض تا چه حد ؟
آدمیزاد
Colombia
چرا وسط دعوا نرخ تعیین میکنید؟ کجا پول مملکت اونجا عراق و فلسطین و .. میره ؟ باز هم همان حرفهای چرند کانالهای فکستنی لس آنجلسی را تکرار میکنید.
Iran, Islamic Republic of
با ترویج فرهنگ کثیف غربی مشکلات اقتصادی و تبعیض حل نخواهد شد
Iran, Islamic Republic of
جالبه خیلی از همین آدمای بد حجاب به دولت لیبرال رای میدن و بعد فساد های مالی مسولان منتخبشون را بهانه ای برای بدحجابی خودشون قرار میدهند از شماست که بر شماست
اتفاقا این جور وقتا شماها باید ساکت باشید و دیگران که به خاطر انتخاب اشتباه شما دچار مشکلات اقتصادی و اجتماعی شدن شاکی باشن چه به خاطر تصمیمات اشتباه فردیتون و چه اشباهات جمعیتون
لطفا از صندلی شاکی برخواسته و بر روی صندلی متهم قرار بگیرید
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
من شخصا با بی حجابی مخالف صددرصد هستم ولی بد تر از بی حجابی فکر میکنم اوضاع اقتصادی بد جامعه و گرانی های پی در پی و اختلاص های بی شمار و آقازاده های پر شمار هست که متاسفانه اعتقادات خیلی ها رو از بین برده و کاری کرده که دیگه کسی کار به امر معروف و نهی از منکر نداره . شما هم برادر عزیز قربون دردلت برم ولی کار خراب تر از این حرفهاست
Iran, Islamic Republic of
یاس کار شیطان است. در هیچ یک از اصول و فروع نباید کوتاه آمد. حتی شده در مقام اکراه قلبی باید با هر منکری مبارزه کرد. هیچ بدی را با بدی دیگر نباید توجیه کرد.
Iran, Islamic Republic of
يعني شما فكر ميكني اگه با منكري مثل بدحجابي و بي حجابي برخورد قانوني وحتي در حد تذكر نشود,مشكلات اقتصادي كشور برطرف مي شود؟؟!آخه اين چه توجيهيست كه خيلي از ماها در اين طور مواقع مي كنيم؟! منكر ,منكر است و فعل حرام ,حرام است,چه در ناز و نعمت باشيم,چه در سختي و رنج و گرفتاري. كجاي قرآن و احاديث بزرگان دين خوانده ايد كه برخورد با فعل زشت و حرامي مقل بي حجابي و نمايش موي سر و بدن زنان در انظار عمومي ,مختص زمانيست كه در راحتي و آسايش و وفور نعمتيد؟؟!
در حالي كه اگر به خدا به عنوان خالق انسان و جهان هستي ايمان داريد بايد به اين حقيقت محض ايمان داشته باشيد كه بسياري از نكبتها و كمبودها و بي بركتيهايي كه مؤمنين و مسلمين را گرفتار كرده و مي كند ,ريشه در بي اعتنايي پيروان اسلام به فريضه واجب نهي از منكر و امر به معروف است. اين قانونيسيت كه خداوند براي ما مسلمانان مقرر فرموده است.
Iran, Islamic Republic of
مسائل ربطی به هم ندارند.گناه گناه است در هر شرایطی و نباید مورد غفلت قرار گیرد چه اخلاقی چه اقتصادی و...
Iran, Islamic Republic of
ای کاش از اول به جای اجبار و زور و پلیس و گشت ارشاد از پتانسیل های عمومی و ترویج فرهنگ عفاف و پاکدامنی توسط خود مردم استفاده می شد.
Iran, Islamic Republic of
هیچ کاری از اول خلقت بدون وجود ضمانت اجرایی ممکن نشده است.
شما مگه خبر دارید که از اول چه کاری انجام شده؟ اون اوایل مردم خودشون مهربانانه تذکر می دادند و گاهی جواب می داد گاهی با تندخویی شخص مرتکب منکر مواجه می شدند ولی از وقتی که مردم دیدند مجریان قانون از امر به معروف کننده حمایت نمی کند کنار کشیدند وگرنه مردم بی دین نیستند و علاقه مند به پاک بودن محیط فرهنگی جامعه هستند.
بالاخره کسی که لجاجت می کند باید با او برخورد شود ولی افرادی که تحت تاثیر جو به رفتار ناهنجار روی می آورند با عادی شدن شرایط جامعه نصیحت پذیرند و نیازی به قوه قهریه نخواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
معمولا این نوع زن ها پاچه ور مالیده وسلیته هستند واگر تذکر بدهی می خورنت .بی غیرت ها هم کم نیستندویا دفاع نمی کنندومردان حریص هم به دفاع از اون ها بر می خیزند.....
Iran, Islamic Republic of
خیر از وقتی دیدند دولت ها برای بی حجابی و بد حجابی پول می دهند، اوز وقتی دیدند حجاب در ادارات دولتی جرم است و خانم های بد حجاب و دردیده نور چشم مسئولین شده اند ! بد حجابی و بی حجابی به صورت تصاعدی گسترش یافت! چند نمونه می خواهید نقل شود! افراد منصف سری به ادارات بزنند و جایگاه خانم های بد حجاب و بد حجاب را مقایسه کرده و سخن انها را بشنوند.
Romania
برادر من
چون ما بی تفاوت شدیم به امر به معروف و نهی از منکر
کار به قانون و پلیس و ...کشید
و الا اگر همه مردم فقط در مقابل منکر اخم کنند ، نه بیشتر ، نه تذکر نه دعوا
در این صورت همه چیز درست می شد
از بدحجابی بگیر تا رشوه و گرانفروشی و ....
ولی وقتی همه مردم به وظیفه خود عمل نمی کنند وضع جامعه این می شود که می بینیم
آنوقت هر از گاهی باید شهیدی در راه نهی از منکر بدهیم ولی باز هم درست نمی شود
Iran, Islamic Republic of
بهش میگن امر به معروف و نهی از منکر
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
ناسازگاری روانی!!!ایشون روانشناسن?
Iran, Islamic Republic of
بله این نظر روانشناس همراه نویسنده در آن سفر بود.
Iran, Islamic Republic of
پس شمام در اون سفر بودین?
Iran, Islamic Republic of
وقتی کسی حجابش را رعایت نمی کند یعنی خود کم بینی دارد و می خواهد با تن و بدن و مو ...خودش را نشان بدهد یا فکر می کند اگر پوشیده باشد حقیر شمرده می شود. اگر با نامحرم نگوید و نخندد یعنی مساوی مرد نیست و کم دارد لذا بدیهیست که نتیجه بگیریم فرد یعنی مشکل روانی دارد. در مورد مردان هم همین طور است وقتی به شیوه ای خودشان کمبود شخصیت خود را نشان می دهند. اصولا کسی که با تن و پیکر و جسمش خود را می خواهد معرفی کند قطعا به لحاظ روانی متعادل نیست.
France
....
Iran, Islamic Republic of
در برخورد با اينگونه افراد , احتياجي به داشتن تخصص روانشناسي نيست. رفتار اين اشخاص كه سواي به سخره گرفتن اعتقادات مذهبي و دستورات صريح دين مبين اسلام ,سعي مي كنند قانون مملكت را هم پشم انگاشته و هر غلطي كه دلشون ميخواد مرتكب ميشن ,خود واضحترين گواه بر رواني بودن اينهاست.
United States
...
پیمان
Iran, Islamic Republic of
امنیت پرواز در هواپیما بسیار مهم است بارها دیده ام که مسافران بر سر خاموش نکردن موبایل و جای نشستن و وسایل با یکدیگر جرو بحث می کنند و اگر دعوت به آرامش مهمانداران و دیگران نبود چه بسا به دگیری فیزیکی هم ختم می شد و این بدترین اتفاق در حین پرواز است که ممکن است به سو استفاده و گروگانگیری و حتی سقوط هم منجر شود و از دست نیروهای امنیت پرواز هم دیگر کاری ساخته نیست. به همین دلیل نباید برای مسائل پیش پافتاده ایی مانند رعایت نکردن حجاب از سوی یکی دو نفر در هواپیما با جان دهها انسان بازی کرد . در روی زمین به اندازه کافی برای این گونه مسائل و درگیری ها وقت و مکان وجود دارد.
Iran, Islamic Republic of
از سوی یک نفر.این یک توصیه بود یا یک دستور?!ایشون چ کسی هستن?
Iran, Islamic Republic of
شما چرا به خانما نگاه کردی
چشما رو درویش می کردی
Iran, Islamic Republic of
نگاه که چه عرض کنم...رصد فرموده اند...با گزارش کامل و لحظه به لحظه.....
Iran, Islamic Republic of
کثیف ترین حرفی که من شنیده ام این است که میگوید من باید سر لخت بیایم وسط بازار و بقیه همه وظیفه دارند چشمهایشان را ببندند این یعنی خودخواهی صد در صد و تحمیل به دیگران.
Romania
خدایت شفا دهد
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه فریضه امر به معروف و نهی از منکر ؛ مدتهاست که در جامعه کمرنگ و شاید بی رنگ شده است ! خیلی ها که تمایل به آن دارند و از ناهنجاری ها نگرانند ؛ با توجه به عدم حمایت ، بی تفاوت شده اند و این خطر بزرگی برای جامعه اسلامی است ! به امید احساس مسئولیت بیشتر همگان در این خصوص ، بخصوص مسئولین !
Iran, Islamic Republic of
کسیکه منفی داده اسلام و خدا را پذیرفته؟!!!!
United Arab Emirates
نه فقط تو خدا رو قبول داری اونم فقط در مورد حجاب نه در مورد دزدی نه در مورد ربا نه در مورد مال حرام و ...
Iran, Islamic Republic of
این مزرعه سوخته را اب گرقته دهقان مصیبت زده را خواب گرفته با کمال تاسف محیطهای بعضی بیمارستانها و هتلها و فرودگاهها و مهد کودکها حتی کوچه و خیابانها و جاده ها و... گویی از قوانین و مقررات جمهوری اسلامی مستثنی هستند . کسی هم جرات تذکر اخلاقی و زبانی ملایم هم ندارد . قراردادهای پیدا و پنهان فرهنگی ( مثل 20 30 و...)بعضی کارگزاران به اصطلاح اصلاح طلب بی تعهد و غربگرا در نظام اسلامی ضربات سهمگینی به فرهنگ و اخلاق و ارزشهای اسلامی و انقلابی وارد کرده است که جبران ان هزینه های بسیار بالایی را به نظام و مردم وارد خواهد کرد . ما موفق شدیم شاه را بیرون و نظام شاهنشاهی را سرنگون کنیم ولی تفکر منحط غربی و سکولار در جای جای نظام اسلامی پابر جاست و همچنان فرهنگ و اقتصاد را در دست خود دارد .
Iran, Islamic Republic of
درسته. اگه همه ی مردم احساس مسئولیت کنن و امر به نیکی و نهی از بدی و منکر کنن دیگه لازم به برخورد نیست. دیگه اتفاقاتی مثل درگیری مامور و خانوم بی حجاب اتفاق نمی افتاد.
Iran, Islamic Republic of
با سلام
متأسفانه همانگونه که روی زمین احکام شرع مقدس از جمله حجاب رعایت نمی شود به طریق اولی در آسمان هم توجهی به آن نمی شود. الآن نزدیک ماه مبارک رمضان هستیم کافی است برای انجام کار یا مأموریتی بخواهید با هواپیما به شهری بروید ملاحظه خواهید نمود که مثل روزهای غیر ماه مبارک نوشیدنی و غذا سرو می شود در حالی که باید به احترام این ماه بسیار عزیز از دادن آنها خودداری کنند ولو افراد مسافر باشند.
من به هرکس گفتم کسی توجه ننمود خوب است شما گزارشی در این زمینه تهیه نمایید. ان شاءالله
Iran, Islamic Republic of
مسافر روزه نداره که بابا جان !!تو قطار هم می دهند.
Iran, Islamic Republic of
امان از دست جهل. مسافر روزه ندارد. انبیا و ائمه (ع) از دست این انسانهای کج فهم چی کشیدند.
مسلمان
Iran, Islamic Republic of
حجاب صرفه نظر از اینکه وجه قانونی داره، از دیرباز و در تاریخ کهن و ارزشمند ما نماد حیا و حریم زن بوده.
رضا
Iran, Islamic Republic of
به نویسنده کاری ندارم بعنوان یک نظر کلی برای همه مون عرض می کنم، امر به معروف و نهی از منکر زبانی وظیفه همگانی است ولی کسی که بی‌حجابی و بدحجابی رو در خودش و همسرش، خواهر، مادر و دخترش می‌بینه و کاری نمی‌کنه و چیزی نمیگه حق نداره راجع به حجاب یک خانم غریبه نظر بده
و همینطور کسی که تو کار خودش حلال و حرومش معلوم نیست حق نداره درباره‌ی اختلاس و دزدی هایی که توسط بعضی افراد انجام میشه حرف بزنه
قبل از باز کردن دهان به حال و روز خودمون نگاهی بیاندازیم خودم رو میگم.
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باش آنهایی که دغدغه احکام وارزشهای اسلامی را دارند خود و خانوادشون اهل رعایتند.
United Arab Emirates
نه اتفاقا خیلیهاشون مثل بانو آزاده نامداری ظاهرالصلاحن
Iran, Islamic Republic of
مهمترین جایی که باید قانون رعایت شود حتی اگر آن را قبول نداشته باشید کجاست ؟ حجاب اسلامی . بقیه جاها اگر قانون رعایت نشد آن هم از طرف به ظاهر متدینین و متشرعین و مذهبیون و حضرات ، عیبی ندارد .مثلا فصل حقوق ملت در قانون اساسی 40 سال است رعایت نمی شود کسی هم از همین جماعت ... اعتراضی نمی کند .
امین
Iran, Islamic Republic of
مشکل جامعه ما این است که:
1- دوست نداریم همه قوانین اجرا شود بلکه دوست داریم آنی اجرا شود که مورد پسند ماست.
2- تئوری و اسم حکومت اسلامی داریم ولی اسلام عملی را در جامعه پیاده نکرده ایم.
3- مدیران و کارکنان جامعه در حد و اندازه جامعه اسلامی نیستند.
4- به اسم حکومت اسلامی، حکومت غربی را دنبال می کنیم و چون با فرهنگ عموم جامعه و قوانین تناقض دارد به چالش می رسیم.
5- مدیران کشور مدیریت و زندگی مدیران غربی را دارند ولی می خواهند مردم رفتار اسلامی داشته باشند.
6- مردم در حرف ولی نعمتند ولی در خدمات دهی دولت در ردیف آخر قرار دارند. اول معیشت مدیران بعد کارکنان بعد اگر شد مردم.
7- برخی مردم از شنیدن حرف درست گریزان شده اند و یا در برابر حرف درست جبهه می گیرند. خیلی ها می دانند که فلان اقدامشان یا حرفشان به نفع خود و سایر مردن نیست ولی باز همان کار را به دلایلی انجام می دهند.
8- توان تشخیص درست و غلط در مردم کاهش یافته است. یکی از عوامل آن رسانه های وابسته به باند های قدرت و ثروت است.
9 ...
Iran, Islamic Republic of
اشتباه منفی زدم.دقیقا همینطوره
Iran, Islamic Republic of
این مملکت با نثار خون بهترین ، پاک ترین ، عزیزترین و گرامی ترین ها نزد خداوند از دست جباران و فاسدان خارج و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده است ، همه مسئولیم ، چرا فرمانده سپاه فرودگاهها رسما به سازمان هواپیمایی تذکر نداده ، چرا موضوع را به مدعی العموم ارجاع نداده و ... ؛ ترویج بی عفتی و فساد در این کشور قابل قبول نیست . شجاعت و غیرت و ممانعت از اشاعه فساد باید بدون لحظه ای درنگ با روش قانونی امر به معروف در سطوح مختلف پا برجا و انجام شود ، الان دادستان کل کشور مکلف است با امران این ابلاغیه تا صدور حکم و اجرای شرعی و قانونی پیگیری نماید منتظر می مانیم .
Iran, Islamic Republic of
وقتی ارکان حکومتی نظام اسلامی دست لیبرالها باشد وضع از این هم بدتر خواهد شد.اگر مشکلات این چنینی میخواهیم در جامعه نباشد باید به حکومت لیبرالها خاتمه بدهیم.
Iran, Islamic Republic of
انشا< ا... که حرف و نفس شما اثر کند!
Iran, Islamic Republic of
خداوند به همه ما رحم کند انشاا...
رضا
United Kingdom
کشف حجاب هم قانون بود
Iran, Islamic Republic of
قانون در نظام اسلامی فرق میکنه با زمان حکومت طاغوت ... در نظام اسلامی اونی که خوبه قانونه ولی در زمان شاه اونی که قانون بود خوب بود.
Iran, Islamic Republic of
ای رحمت به اون پدرومادرت جناب لطفی زاده. خدا این زنها ودخترای بدحجاب رو به راه راست هدایت کنه. بخدا آدم وقتی اینارو می بینه دلش میسوزه. حیفه که زیباییشونو ریختن جلو نامحرما. واز اون بدتر مسولین ما که بی تفاوتن وبااینکارشون درواقع به زنهای ایرانی خیانت میکنن.
Iran, Islamic Republic of
حالا شما چرا نگاه به زن نامحرم میکنی که بعدشم دلت براشون بسوزه؟!!!
حامد
Iran, Islamic Republic of
دلیلش مال حرام است. شرکت های هواپیمایی درآمد عجیب و غریبی دارند که از اتفاقا عجیب از آن نشأت می گیرد. این شرکت ها پول کلانی از مردم می گیرند که بعد از آزاد سازی قیمت ها پول کلان تری هم می گیرند و صاحبان آن هزار میلیاردرند. هواپیما ساعت ها تأخیر دارد اما یک ریال هم بابت تأخیر به مسافران برگشت داده نمی شود. همین یک قلم نشان دهنده درآمد حرام آنهاست. برای کسی که مال حرام اهمیت نداره مقداری از موی یک زن و حجاب یک زن در هواپیما هم هیچ اهمیتی نداره
Iran, Islamic Republic of
مشکل مملکت ما همین آدمهایی هستند که دوست دارند در هرکاری فضولی بکنند و با افتخار هم در باره آن صحبت کنند!
Iran, Islamic Republic of
همه.مسئولیم که تذکر بدهیم چون خداوند فرموده امر به معروف ونهی ازمنکر منتهی با زبان لین.وخوب تا اثرکند
Iran, Islamic Republic of
اگر بی حجابی تمدّن است پس حیوانات از همه متمدّن ترند.
Iran, Islamic Republic of
حیوانات بدنشون پر از پشم و مو هست.اونا لخت نیستن.
United States
بدون رو دربایستی و تعارف بخش زیادی از بد حجابی و بی حجابی و هنجار شکنی های اخلاقی بانوان در جامعه به بی غیرتی و بی تعهدی و بی تفاوتی مردان باز میگردد . مرد نباید اجازه دهد که همسرش برادر نباید اجازه دهد خواهرش و پدر نباید اجازه دهد که دخترش با وضع زننده و تحریک کننده در جامعه حاضر شود .البته ناگفته نماند به خاطر گسترش فضاهای به اصطلاح مجازی و پیشرفت رسانه ها و ارتباطات و اختلاط فرهنگی جهانی و اینترنت و ماهواره و نفوذ و تسلط فرهنگ تسامح و تساهل و اباحه گری غربگرایان در 30 ساله گذشته در دولتهای اقای هاشمی و خاتمی و دولت کنونی به این ناهنجاریهای اخلاقی و دینی دامن زده شده و حساسیتهای دینی و اخلاق معنوی ضعیف و کم رنگ شده است .واقعا اگر نظام اسلامی در سطح کلان برای اخلاق و دینداری و معنویت و احیای اداب اسلامی برنامه ریزی معقول و خردمندانه و دراز مدت نکند دینداری و اخلاق و رعایت امور شرعی در جامعه ایران با خطری وحشتناک روبرو است .دقیقا همان نقشه ای که شیطانهای عالم برای به زمین زدن انقلاب اسلامی تحت سندهایی مثل 2030 و...توسط عوامل داخلی شان در حال اجرا دارند .
Iran, Islamic Republic of
خدا بهت خیر بده که بدنبال احیاء این فریضه مهم که نتیجه آن به سود همه مردم است اهتمام دارید . خدا به همه ما توفیق انجامشو بده
Iran, Islamic Republic of
خوب سند ۲۰۳۰ کد خدا باید در مملکت اجرت بشه و امر به معروف و نهی از منکر و دستور به رعایت حجاب اسلامی که امر الهی و خدایی است مخالف با سند ۲۰۳۰ است و در تعارض احکام الهی و سند ۲۰۳۰ ... دستورات سند مقدم است والسلام
طباطبایی
Iran, Islamic Republic of
ایکاش امر به معروف و نهی از منکر را همه انجام می دادند تا هیچ کس مخالفت با دستورات الهی انجام ندهد
مونا
Iran, Islamic Republic of
به نظر شما چرا اکثرا مردها خواهان کشف حجاب بانوان هستند؟!!!!!!!!!!!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
....
علی
Iran, Islamic Republic of
...
نامدار
Iran, Islamic Republic of
خدا خیرتان بده که تذکر دادید..
United States
من از سال ۱۴۰۲ پیام میدم
پراید رسید به ۴۰۰ میلیون

کاش اون زمان به تورم هم تذکر می دادید