کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جعل اسناد در صدر پرونده‌های کلاهبرداری

24 ارديبهشت 1397 ساعت 14:54

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا از سیر نزولی روند وقوع جعل اسناد رسمی طی ۱۰ سال اخیر خبر داد و گفت: ۹۰ درصد پرونده‌های کلاهبرداری در سطح کشور به جعل مربوط می‌شود.


به گزارش جهان نیوز به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ محمدرضا اکبری معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در حاشیه دومین نمایشگاه مبارزه با جعل اسناد دولتی اظهار داشت: به منظور یکپارچه‌سازی اقدامات و تعامل بیشتر سازمان‌های عضو ستاد پیشگیری مبارزه با جعل اسناد رسمی و همچنین اشرافیت بر کنترل وقوع جرایم در حوزه جعل این نمایشگاه برگزار شده است.

وی با بیان اینکه سازمان ها، نهادها و شرکت های مختلف دستاوردها و اقدامات مهمی که در بحث پیشگیری و مقابله با جعل دارند را به نمایش عموم و مسئولان سازمان های دولتی گذاشته اند، افزود: اکثرغرفه داران ، سازمان هایی مانند ثبت احوال، استاندارد، وزارت راه و شهرسازی و ... هستند که در تولید و چاپ اسناد رسمی نقش بسزایی دارند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا  از سیر نزولی روند وقوعات جعل اسناد رسمی طی 10 سال گذشته خبر داد و گفت:  از نظر تعدد و فراوانی، وقوعات جعل اسناد رسمی کم است و درصد کمی که وجود دارد مربوط به جعل اوراق و اسناد بهادار بانکی و هویتی پایه است که با توجه به اقدامات خوبی که سازمان ثبت احوال در بحث هوشمند کردن شناسنامه و کارت ملی داشته میزان جعل اینگونه اسناد بسیارکمتر شده و تاکنون گزارشی به این پلیس ارسال نشده است.

وی به نقش تاثیرگذار نمایشگاه مبارزه با جعل اسناد دولتی اشاره و تصریح کرد: سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی از نحوه چرخه تولید اسناد آگاهی پیدا می کنند و به طور یقین می توانند برای سازمان خود یک آسیب شناسی و همچنین یک برنامه کارشناسی داشته باشند و از وقوع جعل درآینده جلوگیری کنند.
این مقام انتظامی با بیان اینکه به دلایل مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی، اعتیاد، بیکاری و ... روزانه شاهد وقوع جرایم در سطح جامعه هستیم، اظهار داشت: حدود 10 الی 14 درصد جرایمی که در سطح کشور اتفاق می افتد به حوزه جعل و کلاهبرداری مربوط می شود که پس از وقوع آن ابتدا به نیروی انتظامی و سپس به این معاونت جهت رسیدگی ارجاع داده می شود.

سرهنگ اکبری با بیان اینکه طبق آسیب شناسی های انجام شده در این حوزه؛ 90 درصد از پرونده های کلاهبرداری در سطح کشور همراه با جعل سند یا هویت بوده است، گفت: اگر یک مثلث جرم را در نظر بگیریم متاسفانه شخص مال باخته در 95 درصد وقوع جرم جعل و کلاهبرداری مقصر است و طبق آمار ارائه شده90درصد از پرونده های کلاهبرداری در سطح کشور به جعل مربوط می شود. 


کد مطلب: 611960

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/611960/جعل-اسناد-صدر-پرونده-های-کلاهبرداری

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com