کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سنجش حساسیت

واکنش‌های عصبی اصلاح‌طلبان به بیانیه برجامی رئیس مجلس خبرگان رهبری/ وقتی اصلاح‌طلبان مدعی، حتی یک عذرخواهی خشک و خالی را هم حق مردم صبور نمی‌دانند؟

24 ارديبهشت 1397 ساعت 12:23

بیانیه رئیس مجلس خبرگان که در آن از رئیس جمهور درخواست شده از مردم به علت خسارت‌های وارده برجام عذرخواهی کند، باعث واکنش تند اصلاح‌طلبان شد.


گروه سیاسی جهان نیوز، امیر حمزه نژاد: این روزها می توان از میان واکنش‌های بعضا هیستریک و عصبی اصلاح‌طلبان حساسیت آنان نسبت به مسائل مختلف را سنجید. چند روز پیش بود که بعد از اینکه «دانلد ترامپ» آمریکا را به طور یکجانبه از برجام خارج کرد، برخی از نمایندگان ملت در صحن مجلس برجام و پرچم آمریکا را آتش زدند. موضوعی که حساسیت اصلاح طلبان را برانگیخت که بارها اعلام کردند این کار درستی نبوده است. حتی یکی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس نیز چند روز بعد برجام نونوار و جلد شده‌ای را تقدیم «مسعود پزشکیان» نائب رئیس مجلس شورای اسلامی کرد تا تعصب این جریان به توافقی که حالا معلق میان زمین و آسمان مانده، را نشان دهد.

به نظر می‌رسد، موضوع دیگر حساسیت‌زا برای اصلاح طلبان بیانیه رئیس مجلس خبرگان است. در این بیانیه ضمن تقبیح عمل یکسویه آمریکا در پایمال کردن ساعت‌ها تلاش دیپلماتیک کشورهای مختلف از جمله ایران و خروج یکسویه از برجام از رئیس جمهور هم خواسته شده بود که به سبب خسارت‌های وارده برجام از ملت ایران عذرخواهی کند.

در این بیانیه آمده است: « لازم است رئیس جمهور محترم، صادقانه و با صراحت، نسبت به خسارت‌های وارده در برجام که به‌خاطر عدم رعایت خطوط قرمز ترسیمی توسط رهبر معظم انقلاب از جمله اخذ تضمین‌های لازم از 1+5 و نیز عدم رعایت اقدام متناظر و گام‌به‌گام پدید آمد، از مردم عزیز ایران عذرخواهی کرده، تجربه توافق برجام را چراغ راه آینده قرار دهند. »

موضوعی که به نظر می رسد کمترین انتظار در این شرایط است که باید در حق مردم ادا شود. مردمی که سالها پیش به آنها وعده قطعی و مسلم داده شده بود که بعد از اجرای برجام تمام تحریم ها لغو می شود و امیدواری زیادی نسبت به گشایش های اقتصادی به آنان داده شد تا حدی که گفته شد بعد از اجرای برجام هر روز شاهد یک گشایش اقتصادی خواهیم بود، حالا نباید از آنان یک عذرخواهی خشک و خالی کرد؟!

موضوع عذرخواهی مسئولان از مردم نیز در کشورهای مختلف یک رسم به نشانه همدردی با آنان و همچنین تاکید بر اینکه مسئولان مسئولیت کارهایی که کردند را بر عهده می گیرند، است. این موضوع بارها در کشورهای مختلف اتفاق افتاده است و انواع اخبار و مطالب زیادی از عذرخواهی مسئولان کشورهای مختلف بخصوص کشورهای آسیای شرقی به گوش می رسد که به دلیل عدم تحقق وعده‌هایشان از مردم عذرخواهی و حتی استعفا کرده‌اند.

 

اما در این جهت رسانه‌های اصلاح طلب حامی دولت چنان برافروخته‌اند که نشان می‌دهند این روزنامه‌ها سعی ندارند وعده‌هایی که جریان سیاسی متبوعشان به مردم دادند را به گردن بگیرند. روزنامه هایی که با تیترهای اغواکننده در داغ کردن بازار وعده‌های بی سرانجام نقش موثر داشتند.
 

در همین زمینه روزنامه اطلاعات در واکنشی عصبی به انتظار جهت عذرخواهی رئیس جمهور از مردم نوشت: « بیانیه‌ای به نام مجلس خبرگان رهبری به مناسبت خروج آمریکا از برجام منتشر شده که نویسنده آن از رئیس جمهور خواسته به این خاطر از مردم عذرخواهی کند. به نظر می‌رسد نویسنده این بیانیه رئیس جمهور آمریکا را با رئیس‌جمهور کشورمان اشتباه گرفته و به جای آنکه خواستار عذرخواهی دونالد ترامپ از مردم ایران به خاطر عهدشکنی و خروج از برجام شود، از رئیس‌جمهور کشورمان خواستار عذرخواهی شده است!»
 

 از سوی دیگر روزنامه اصلاح‌طلب آرمان از قول آیت الله هاشم زاده هریسی، درباره بیانیه‌ای مجلس خبرگان که در آن آمده است رئیس جمهور باید بابت برجام عذرخواهی کند، آورده است: «دولت باید خودش جواب این را بگوید. من فقط این اندازه می‌گویم از مسائلی که بهانه به دست دشمنان داخلی و خارجی بدهد و منشأ اختلاف و بگوومگو در جامعه شود، بهتر است برحذر باشند. داخل کشور ما مخالف و موافق زیاد است. موافقان و مخالفان با این مسأله داخل انقلاب هستند.»

جالب اینجاست که اصلاح طلبان همواره با  دوقطبی سازی‌های مختلف که تاکنیک همیشگی این جریان سیاسی است، زمینه اختلاف داخلی را فراهم می کنند و کسی در این باب نگران نشده است اما حالا که در خصوص برجام انتقاداتی صورت گرفته و رئیس جمهور ملزم به عذرخواهی از مردم شده است، این روزنامه‌ها ژست « بهانه به دشمن خارجی ندادن» را به خود می گیرند. به نظر می رسد که اصلاح طلبان حتی تا این حد برای مردم و افکارعمومی ارزش قائل نیستند که برای وعده‌هایی که بی اثر و بی ثمر ماننده است، از مردمی که با نا کلید واژه «امید» آنها را امیدوار کردند عذرخواهی و طلب بخشش کنند.

در همین رابطه، کار به جایی رسیده که منتقدان برجام متهم شده اند. دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت در واکنش به برخی موضع گیری ها در خصوص برجام اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: «متأسفانه آنان که باید عذرخواه مواضع نادرست خود در گذشته باشند،  طلبکارانه به دستاوردهای ملی می تازند و حاضر نیستند به این سوال پاسخ دهند که خسارت‌های تحریم ظالمانه بر ملت ایران چه میزان بوده و برای پیش گیری به موقع از آن خسارت‌ها چه کرده اند؟» 

البته به غیر از عذرخواهی از مردم، رئیس مجلس خبرگان به رئیس جمهور توصیه کرده است که با شفاف سازی کامل با مردم صحبت کند و اتفاقاتی که در برجام به وقوع پیوسته را مانند چراغی برای روشن کردن راه آینده دولت مورد استفاده قرار دهد که در این راستا عذرخواهی بزرگ تغییر جهت و تلاش بیشتر برای بهبود وضعیت زندگی مردمی است که امروز با چنین اتفاقاتی در تنگنای بیشتری قرار گرفته اند.


کد مطلب: 611892

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/611892/واکنش-های-عصبی-اصلاح-طلبان-بیانیه-برجامی-رئیس-مجلس-خبرگان-رهبری-وقتی-مدعی-حتی-یک-عذرخواهی-خشک-خالی-هم-حق-مردم-صبور-نمی-دانند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com