پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

درآمد۱۰ هزارمیلیاردی مدارس دولتی از جیب خانواده‌ها

دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب: 611842
مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه صندوق ذخیره ۷۰۰میلیارد تومان از دولت بدهکار است, گفت: مدارس دولتی ۱۰هزار میلیارد تومان از محل کمک‌های مردمی درآمد دارند.
درآمد۱۰ هزارمیلیاردی مدارس دولتی از جیب خانواده‌ها
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم, منصور مجاوری در مرحله دوم انتخابات نمایندگان فرهنگیان در صندوق ذخیره، اظهار کرد: تا امروز 1700 میلیارد تومان سهم معلمان و 700 میلیارد سهم دولت با آموزش و پرورش پرداخت شده است و از دولت بدهکاریم؛ همچنین در قانون برنامه پنجم توسعه این بند حذف شد و چون اعتقادی به آن نداشتند هر چه به دنبالش رفتند نتیجه‌ای نگرفتند.
 
وی افزود: فاصله بزرگی بین مدیریت کلان دولت با جامعه داریم و ارتباط مستقیمی بین مدیریت صندوق ذخیره با بدنه یعنی معلمان برقرار نشد و اگر صندوق ذخیره اطلاع رسانی می‌کرد که چه اتفاقاتی در این صندوق افتاده و در مجموعه‌هایی که صندوق سهام دارد چه سهمی از مشکلات وجود دارد, توضیح می‌داد هم اکنون اوضاع به این صورت نبود.

مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش گفت: تا اساسنامه اصلاح نشود صندوق ذخیره نمی‌تواند ریالی به معلمان کمک کند این صندوق 30 شرکت دارد که برخی را دولت به دلیل بدهی به صندوق داده است که باید گزارش سود و فعالیت‌های خود را در هر فصل به معلمان ارائه دهند و صندوق ذخیره مانند سایر سرمایه‌های وزارت آموزش و پرورش بلااستفاده است.

مجاوری بیان کرد: میلیاردها تومان منابع درآمدی در آموزش و پرورش استفاده نمی‌شود و هنوز نمی‌دانیم در کجاها ملک داریم و بسیاری از املاک سند ندارد و در شهر کرمانشاه 38 ملکی که اصلا از آن خبر نداشتیم احصا شده است.وی افزود: شرکت های تعاونی حمل و نقل و سرویس مدارس و سایر موارد از قبل فعالیت مدارس سرمایه فراوانی کسب می کنند.

مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بیمه ایران 414 میلیارد تومان در سال 92 از آموزش و پرورش بدهکار بود و 150 میلیارد آن را به ما بخشید اما چرا باید بیمه معلم و شرکت‌های مختلف در آموزش و پرورش مورد بی‌توجهی باشند و ما محتاج بخش‌های دیگر باشیم.

مجاوری ادامه داد: تا از اقتصاد آموزش و پرورش حرف می‌زنیم می‌گویند آموزش و پرورش از درآمدزایی حرف نزد. حساب یکپارچه مدارس را بررسی کنید از 85 هزار مدرسه که تحت پوشش آن هستند فقط 19 هزار مدرسه 2800 میلیارد تومان از محل کمک‌های مردمی دریافت کرده‌اند یعنی خانواده‌ها آمده‌اند فرزندشان را در مدرسه ثبت‌نام کنند و از آنها پول گرفته‌اند و بسیاری از مدیرانی که از این محل استفاده می‌کردند نامه زدند و معاون وقت آموزش و پرورش گفت فتیله طرح را پایین بکشید. هم اکنون 10 هزار میلیارد تومان فقط در مدارس دولتی از خانواده‌ها پول می‌گیرند بعد ما برای 100 یا 500 میلیون به سازمان برنامه و بودجه التماس می‌کنیم.

وی افزود: براساس قانون از یک تا 5 درصد از حقوق معلمان به صندوق ذخیره واریز می‌شود اما ورودی‌ها چند سالی است که از خروجی کمتر است چون تعداد زیادی بازنشسته می‌شوند و می‌توانیم صندوق را که 3030 شرکت زیرمجموعه دارد, رونق دهیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *