کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سفیر ایران در آلمان:

شرکت‌های اروپا بین ایران و آمریکا، ما را انتخاب نمی‌کنند/ اروپا باید «یوروبانک» ایجاد کند/ جلوی تحریم‌های ثانویه آمریکا باید بایستند/ مجبوریم FATF را بپذیریم!/ در مسائل منطقه و موشکی هم می‌توان رایزنی کرد!

24 ارديبهشت 1397 ساعت 11:16

اگر برجام برای اروپایی‌ها مهم است آنها باید در این ارتباط با آمریکایی‌ها مذاکره و گفت‌وگو کنند و اعلام کنند که حاضر به پذیرش تحریم‌های ثانویه نیستند.


گروه سیاسی جهان نیوز:  علی ماجدی، سفیر 72 ساله تهران در برلین که از سال 93 در این ماموریت مشغول شده است در گفتگوی خود با ایسنا گفته است: "ما باید در برنامه‌یزی‌های خود به این موضوع نیز توجه داشته باشیم که شرکت‌های اروپایی اگر مجبور به انتخاب بین ایران و آمریکا شوند، عمدتا آمریکا را انتخاب می‌کنند چرا که حجم معادلات آنها با آمریکایی‌ها بسیار بیشتر از ما است." آقای سفیر می گوید: "اروپا برای ادامه همکاریهای بانکی خود با ایران باید« یورو بانک» ایجاد کند".

محورهای مهم این گفتگو را در ادامه از نظر خواهید گذراند:

*بر اساس توافق صورت گرفته باید ما با همکاری شرکت زیمنس 10 هزار مگاوات نیروگاه بسازیم، بخشی از آن انجام شده است گرچه در زمینه فاینانس در حال حاضر با مشکلاتی روبرو هستیم. قرار است که از طریق یک کنسرسیوم که متشکل از شش بانک آلمانی هستند این فاینانس تامین شود. این بانک‌ها، بانک‌های دولتی و سرمایه‌گذار هستند که یکی از آنها بانک بزرگی است ولی مابقی بانک‌های متوسطی هستند. مذاکرات در این زمینه در حال طی شدن است گرچه آلمانی‌ها بعضا با نیت، روند این مذاکرات را عقب می‌اندازند تا ببینند تکلیف وضعیت کنونی به چه نحو خواهد شد چرا که آنها نیز در زمینه snapback دارای تردیدهایی هستند، البته خود ما هم سرعت لازم را در مورد پیشبرد این موضوع  نداشته ایم.

*ما باید در برنامه‌یزی‌های خود به این موضوع نیز توجه داشته باشیم که شرکت‌های اروپایی اگر مجبور به انتخاب بین ایران و آمریکا شوند، عمدتا آمریکا را انتخاب می‌کنند چرا که حجم معادلات آنها با آمریکایی‌ها بسیار بیشتر از ما است.

*اروپا برای ادامه همکاریهای بانکی خود با ایران باید« یورو بانک» ایجاد کند/ اگر چنین اتفاقی بیفتد اروپایی‌ها نه تنها با ایران، بلکه با روسیه نیز که مورد تحریم‌های آمریکا است راحت‌تر می‌توانند تجارت و مبادله داشته باشند.

*کشورهای عضو اتحادیه اروپا در درون خود نیز با مشکلاتی روبرو هستند از یک طرف رشد ملی‌گرایی در آن منطقه در حال وقوع است. اروپایی‌ها تصمیم دارند که تا حدودی مستقل‌تر از آمریکا شوند ولی هنوز این موضوع جای کار زیادی دارد. موضوع برجام نیز یکی دیگر از چالش‌های کنونی اتحادیه اروپا در رابطه فرا آتلانتیکی‌اش با آمریکاست و اینها همه، اروپا را در معرض آزمونی بزرگ قرار داده است که چگونه می‌تواند بر این چالش‌ها غلبه کند.

*در مذاکره با اروپایی ها باید پافشاری کنیم که آنها در برابر تحریم‌های ثانویه آمریکا بایستند

*در آلمان شرکت‌ها و بخش‌های اقتصادی الزاما سیاست‌های دولت را اجرا نمی‌کنند، آنها مجبور هستند محدودیت‌های قانونی که دولت آلمان اعمال می‌کند را اجرا کنند ولی دولت آلمان نمی‌تواند شرکتی را مجبور کند که با یک کشور خاص کار کند.

*این شرکت‌ها برای کار با ایران نیازمند این هستند که از سوی دولت‌شان حمایت شوند لذا در جریان مذاکراتی که با اتحادیه اروپا در ارتباط با برجام داریم باید بر این خواسته خود محکم بایستیم که کشورهای اروپایی در برابر تحریم‌های ثانویه آمریکا بایستند و همچنان به حمایت خود از شرکت‌هایشان جهت تعامل با ایران ادامه دهند.

*اگر برجام برای اروپایی‌ها مهم است آنها باید در این ارتباط با آمریکایی‌ها مذاکره و گفت‌وگو کنند و اعلام کنند که حاضر به پذیرش تحریم‌های ثانویه نیستند.

*شریک اول تجاری ایران در اروپا ، بدون در نظر گرفتن صادرات نفت، آلمانی‌ها هستند/ صادرات آلمان به ایران بیشتر از دیگر کشورهای اروپایی است و  شریک اول تجاری ما در اروپا، آلمانی‌ها هستند.

*اتحادیه اروپا در حال حاضر با مسائل زیادی روبروست که از جمله آن مسائل اقتصادی و بانکی است و قطعا ایجاد یک بانکی که فقط با یورو کار کند باعث تقویت خود یورو نیز می‌شود.

*برای تعامل با دیگر بانکهای جهان، اجرای مقررات FATF اجباری است/ مقررات بانکی در سطح جهان به دلیل مبارزه با پولشویی و همچنین تروریسم روز به روز سخت‌تر می‌شود. این مقررات بین‌المللی هستند، محدود به هیچ کشور خاصی نیست و ما نیز مجبور هستیم آن را بپذیریم، چه بخواهیم ، چه نخواهیم. در همین چارچوب مقررات FATF نیز اجباری است و اگر در چارچوب آن عمل نکنم دیگر بانک‌ها با ما کار نمی‌کنند.

*ما نباید فکر کنیم که این قوانین فقط مخصوص ایران است. ما نمی‌توانیم مقررات یونیکی برای خودمان در این زمینه داشته باشیم و باید در چارچوب مقررات بین‌المللی حرکت کنیم/ در مورد مقررات مربوط به پیوستن به FATF نمی‌توان چانه‌زنی کرد

*ایران در حال حاضر به صورت موقت از لیست سیاه FATF معلق شده است. دولت در مورد پیوستن به این روند کارهایی را انجام داده و اکنون باید مقررات مربوط به آن در مجلس نیز تصویب شود تا طرف‌های مقابل به این اعتماد برسند که برای ایران این قوانین با توجه به تصویب شدن در مجلس لازم‌الاجراست.

*در FATF کسی کاری به بودجه کشوری ندارد، فقط تاکید بر این است که روند شفاف باشد و اگر محدودیت‌هایی در سطح دیگری بر ما اعمال می‌شود به این مقررات ارتباط ندارد. برخی می‌گویند که با پیوستن به این مقررات ما مثلا نمی‌توانیم به حزب‌الله لبنان کمک کنیم. حزب‌الله، حزبی قانونی  است که ما همه قبول داریم اما آیا کل کشور را میتوان محدود کرد؟

*تعدادی از ایرانی‌های ساکن آلمان با مراجعه به سفارت تهران در برلین و یا کنسولگری‌های ایران در شهرهای هامبورگ، مونیخ و فرانکفورت اقدام به ایجاد پرونده کردند که تعداد این افراد حدود 300 هزار نفر است ولی ما احتمال می‌دهیم که آمار ایرانیانی که در آلمان حضور دارند بیش از این باشد و رقم آنها بین 350 تا 400 هزار نفر برآورد می‌شود.

*در سال 2016 در بین کشورهای اروپایی بیشترین توریست از آلمان به ایران آمده است و در این زمینه آلمان دارای رتبه اول بوده است. در مورد سال 2017 آمار دقیقی در ذهن ندارم ولی فکر می‌کنم طبق اعلام سازمان گردشگری آلمان یا فرانسه در رتبه اول قرار داشته باشند.

* آلمانی‌ها به خاطرهولوکاست و همچنین برخی از مسائلی که در جنگ جهانی دوم رخ داده در مورد اسرائیل تحفظ ویژه‌ای دارند ولی آنها هیچگاه چنین شرطی را برای ما نگذاشته اند. شاید در رسانه‌هایشان چنین موضوعی مطرح شده باشد و آن هم به خاطر این است که لابی اسرائیل در آنجا قوی است ولی تاکنون مقامات آلمانی به صراحت به ما نگفته اند که برای داشتن روابط با ایران چنین شرطی را قائل هستند. برای سفر به ایران نیز چنین پیش شرطی را در نظر نداشته اند ولی همانطور که گفتم تحفظ رابطه با اسرائیل برای آنها مهم است و اینکه ما اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم برای آلمانی‌ها یک معضل است ولی این معضل مانع روابط سیاسی نیست.

*ما به آنها گفته‌ایم شما می‌توانید با اسرائیل رابطه داشته باشید و این انتخاب دست شماست که روابط خارجی خود را تنظیم کنید ولی این نباید این موضوع  مانع روابط ایران و آلمان باشد و در همین چارچوب می‌گویم قطعا موضوع اسرائیل مانع روابط دو کشور نیست.

* تاکنون به وزارت خارجه آلمان احضار نشده ام، ما به طور معمول با مقامات وزارت خارجه آلمان رفت و آمد و مذاکره داریم ولی فراخوانی نداشته ایم . 

 *جایگاهی ندارد که آنها در مورد مسائل منطقه‌ای و همچنین فعالیت‌های موشکی ایران به تهران فشار بیاورند البته می‌توان در مورد این مسائل  رایزنی و گفت‌وگو کرد ولی آنها نباید اقدام به فشار آوردن کنند. 

*اروپایی ها باید شرایط را به نحوی تنظیم کنند که شرایط اقتصادی ایران بدتر از یک سال اخیر نشود

*در جریان سفر ظریف به مونیخ دولت آلمان متعهد به تامین سوخت هواپیما حامل وزیر امور خارجه شده بود/ در دو شرکت خصوصی که مسئولیت تامین سوخت فرودگاه مونیخ را بر عهده دارند آمریکایی‌ها سهم عمده‌ای دارند و با توجه به این موضوع این پیش‌بینی وجود داشت که آنها سوخت مورد نیاز را تامین نکنند. در همین چارچوب از قبل  با دولت آلمان رایزنی‌های لازم صورت گرفته بود و آنها اعلام کرده بودند که ما سوخت هواپیما را تامین می‌کنیم.


کد مطلب: 611837

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/611837/شرکت-های-اروپا-بین-ایران-آمریکا-انتخاب-نمی-کنند-باید-یوروبانک-ایجاد-کند-جلوی-تحریم-های-ثانویه-بایستند-مجبوریم-fatf-بپذیریم-مسائل-منطقه-موشکی-هم-می-توان-رایزنی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com