کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رسانه ملی و برنامه سازی برای کدام برجام؟!

کی قرار است برای برجام به عنوان یک تجربه ملی و تاریخی برنامه سازی کنیم؟/ آیا صدا و سیما دوباره قرار است افکار عمومی را در انتظار گشایش برجام در تعلیق قرار بدهد؟/ رسانه‌ملی، رسالت بیان واقعیات برجام و آینده آن را ندارد؟!

25 ارديبهشت 1397 ساعت 8:46

رسانه ملی در این بزنگاه خاص تاریخی برای تبیین موضوع برجام باید دست به کار شود. چراکه در این شرایط یادآوری وعده‌های دولتمردان و در عوض رفتار متقابل آمریکایی ها می تواند در فضاسازی برای اینکه ملت ایران راه درست را بهتر بیابد امری حیاتی است.


گروه سیاسی جهان نیوز، پس از امضای برجام توسط تیم هسته ای کشورمان سیل وعده‌های برجامی به سوی ملت ایران از سوی دولتمردان روانه شد. در این راستا «حسن روحانی» رئیس جمهور، «علی اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی و «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه کشورمان و «سید عباس عراقچی» معاون حقوقی وزیر خارجه، به مردم قول لغو یکباره و یکجای تحریم‌ها از روز اول اجرای برجام را دادند.

به گزارش جهان نیوز، حسن روحانی در روز تیرماه سال 94 خطاب به مردم گفت: «امروز به ملت شریف ایران اعلام می کنم که طبق این توافق در روز اجرای توافق تمامی تحریم‌ها حتی تحریم های تسلیحاتی، موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های مالی، بانکی، اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق.»

صالحی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای نیز گفت:‌ «ابتدا توافقی حاصل خواهد شد و توافقنامه ای از طرف دو طرف که الزام آور است امضا می شود و همان روز قطعنامه ها لغو می شود و بعد وارد مرحله اجرایی می شود که در آن یک سری اقداماتی وجود دارد که ما باید انجام دهیم و اقداماتی نیز هست که آنها باید انجام دهیم.»

محمد جواد ظریف که شنبه 26 دیماه سال 1394 به جهت اعلام آغاز روز اجرای برجام به وین رفته بود در بدو ورود به فرودگاه گفت: «ما فکر مي کنيم که اجراي برجام يک فرصت بسيار خوبي براي مردم ايران است که از آن طريق همه قطعنامه‌هاي ظالمانه شوراي امنيت و همه قطعنامه هاي شوراي حکام اژانس بين المللي انرژي اتمي پايان يابد و رسما لغو شود. همه تحريم هاي ظالمانه اي که بخاطر موضوع هسته اي ايران اعمال شده است، انشاء الله امروز لغو خواهد شد و کنار گذاشته خواهد شد و اين يک روز بسيار خوبي براي مردم ايران است.»

این‌ وعده‌‌های امیدوارکننده از سوی دولت تدبیر و امید درحالی به مردم داده می شد که در طول این مدت صداو سیما نیز یا همراهی نشان می داد و یا حداقل موضع یک رسانه بی طرف را در پیش می گرفت!

اما اینک که ماهیت ضعیف برجام با خروچ آمریکایی ها بیش از پیش نمایان شده، به نظر می رسد صدا و سیما در این بزنگاه خاص تاریخی برای تبیین واقعیات برجام باید دست به کار شود. چرا که در این شرایط یادآوری وعده‌های دولتمردان و در عوض رفتار متقابل آمریکایی ها می تواند در فضاسازی برای اینکه ملت ایران راه درست را بهتر بیابد امری حیاتی است.

از این رو از این فرصت مغتنم نباید چشم پوشی کرد. این در شرایطی است که این رسانه در زمان برگزاری مذاکرات و اجرا برجام زمان‌های آنتن خود را به این موضوع اختصاص می داد و حال نیز این انتظار وجود دارد که باز هم همان زمان را برای تببین این موضوع صرف کند.  

 اما صداو سیما در چند روز گذشته نشان داده که قصد شفاف سخن گفتن در برخی واقعیت ها درباره آنچه برجام بود و آنچه بر سربرجام آمده است را ندارد! این در حالیست که در صداو سیما با توافق هسته ای برخورد شتابزده ای در روزهای اول صورت گرفت و حتی اجازه ندادند منتقدین فرصت بیان اظهار نظر و نقدهای خود را پیدا کنند، این روزها نیز که ماهیت متزلزل این توافق نمایان شده، ظاهرا با سیاست های روزهای اول برجام می خواهند برنامه بسازند! تا جایی که کسانی دوباره برای برجام به تلویزیون میایند که حامیان سینه چاک همان روزهای اول برجام بوده اند! آیا در این شرایط آنها جز توجیهه و تعریف مجدد از برجام سخن خواهند گفت؟!

حامیان و مدافعان برجام که سخنان خود را قبلا گفته اند و اگر پیش گویی ها و استدلال هایشان درست بود که این روزها حال و روز برجام نباید اینگونه می بود؟ حداقل برخی از منتقدین که اینک درستی سخنان ماه‌ها قبل شان درباره برجام به درستی مشخص شده است، اجازه بدهند تا درباره آینده پیش روی برجام نیز چند سخن درست دیگر برای مردم بگویند! حداقلش این است که صدا وسیما واقعیت را به مردم منتقل کرده است!

آمدن منتقدین به صدا و سیما اصلا به کنار ولی رسانه ملی اگر این روزها از نواقص برجام و لزوم هوشیاری درباره رکب نخوردن از اروپایی ها سخن نگوید، کی قرار است سخن بگوید؟ بعد از فروپاشی برجام که همه چیز تمام شده است؟!

کمک به نظام و افکار عمومی وحتی دولت این نیست که باز دوباره صدا و سیما افکار عمومی را همراه با برجام کند به امید اینکه احتمال دارد برخی گشایش ها اتفاق بیافتد. در برخی برنامه های اخیر این رسانه و نوع سخنانی که برخی کارشناسان در آن بیان می کنند، خروجی آن جز این نیست که مردم را چند ماه دیگه نیز در تعلیق و انتظار نگه دارند تا شاید اتفاقی بیافتد! آیا چیزی بدتر از این هست که یک ملت با عزت را رسانه ملی در وضعیتی قرار بدهد که چشم امید به دست اروپایی ها بدارند که اعتمادی هم به آنها نیست؟! 

صدا و سیما کی قرار است برای برجام به عنوان یک تجربه ملی و تاریخی برنامه سازی کند؟ کی قرار است که از نقش جریان غرب گرا - که استحاله جمهوری اسلامی را دنبال می کند- در پایه ریزی و تحمیل برجام و اینک مصایب آن برای مردم و کشور سخن بگوید؟ صدا و سیما چه برنامه ای برای نقش نفوذی ها در برجام که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان خطرات بزرگ پیش روی نظام و کشور سخن گفته اند، دارد؟ می شود به بهانه معذوریت های - بعضا خود ساخته- صداو سیما از این رسالت های بزرگ چشم بپوشید؟ اساسا رسانه ملی رسالتی برای بیان واقعیات برجام و آینده آن ندارد؟!
 


کد مطلب: 611824

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/611824/کی-قرار-برجام-عنوان-یک-تجربه-ملی-تاریخی-برنامه-سازی-کنیم-آیا-صدا-سیما-دوباره-افکار-عمومی-انتظار-گشایش-تعلیق-بدهد-رسانه-ملی-رسالت-بیان-واقعیات-آینده-ندارد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com