سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۱

دلیل نو و بدیع بودن سخنان رهبری در چیست؟

يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۲
کد مطلب: 611671
یکی از پژوهشگران برجسته تاریخ معاصر کشورمان عنوان کرد:‌ دو ماه است مشغول مطالعه کتابی هستم که 600، 700 صفحه دارد و هنوز آن را ضربه فنی نکردم خیلی تعجب می‌کنم که رهبری با آن همه مشغولیت چگونه این کتاب را مطالعه کردند.
دلیل نو و بدیع بودن سخنان رهبری در چیست؟
به گزارش جهان نيوز، رهبر انقلاب از معدود شخصیت های مطرح و تاثیر گذار جهانی است که علاقه فراوانی به مطالعه کتب مختلف در موضوعات گوناگون دارند و یکی از بخش های مهم سخنرانی های ایشان در دیدار با جوانان معمولا معرفی کتاب برای مطالعه است.
 
دکتر موسی نجفی از پژوهشگران برجسته تاریخ معاصر کشورمان در بخشی از گفت وگو مفصلی که با «فردا» انجام داده به آخرین دیدار خود با رهبر انقلاب و آخرین کتابی که رهبری به وی برای مطالعه معرفی کرده است پرداخته  و توضیحاتی پیرامون کتاب معرفی شده توسط رهبر انقلاب ارائه کرد که در ادامه مشاهده می کنید.
 

* آخرین کتابی که رهبری به شما برای مطالعه توصیه کرده بودند چه کتابی بود؟

بله در دیدار دوماه پیش بود. رهبر انقلاب به من فرمودند کتاب «صلحی که همه صلح ها را بر باد داد» اثر فرانکین را خوانده اید؟ که بنده متاسفانه مطالعه نکرده بودم و گفتم نه. ظاهرا می‌خواستند نکته‌ای بگویند که چون من مطالعه نکرده بودم آن نکته را هم مطرح نکردند. بعد از آن جلسه من کتاب را که پنجاه هزارتومان بود را چون رهبری به ما هدیه ندادند مجبور شدم بخرم و این پول را پرداخت کنم.( خنده) الان هم مشغول مطالعه کتاب هستم. نزدیک به 63، 64 فصل دارد. الان من دو ماه است که می‌خوانم هنوز کتاب را ضربه فنی نکردم خیلی تعجب می کنم که رهبری با آن همه مشغول چگونه این کتاب را مطالعه کردند. 600، 700 صفحه است. کتاب سختی است.
 
اسامی زیادی در کتاب هست و وقایع زیادی را ذکر کرده است. من کتاب‌هایی که می‌خوانم با وسواس و فکر می‌خوانم زیرش هم خط می‌کشم و برداشت‌های خودم را می‌نویسم. ممکن است کسی راحت‌تر بخواند. تاریخ در عین حال که حالت قصه دارد حالت فکری هم دارد. از دل این روایت‌های تاریخی  به فهم عمیق‌تر نائل می شویم.فرض کنید کتابی از موارد عهدشکنی‌های انگلیس یا پشت پرده اقدامات فرانسه ،عثمانی و آلمان  را می خوانید. می‌توانید بخوانید رد شوید، ولی اگر بخواهید گیر بدهید باید یک چیز‌هایی برای امروز دربیاورید آن موقع سخت می شود. از دل تاریخ نقد تاریخ و فلسفه تاریخ  باید به دست آورید.اما خوشحال شدم ایشان این کتاب را معرفی کردند،چون کتاب سنگینی است؛ و نویسنده هم هزاران سند و کتاب دیده تا توانسته این کتاب را بنویسد و خیلی‌ اسناد  هم دسته اول است. موضوع کتاب هم، موضوع خاورمیانه و غرب آسیا است. این که این‌ها چطور این جا را تقسیم کردند.

اگر کتابی که رهبری معرفی کرده بخوانید متوجه استعمار خواهید شد

اتفاقا چند روز پیش دیدم یکی از آمریکایی‌ها گفته بود ایران فکر نکند که سوریه را تقدیمش می‌کنیم، یکی نیست به این ها بگویید اصلا شما کی هستید؟ سوریه مگر ارث پدرتان است؟ شما چکاره اید. شما این کتابی که رهبری معرفی کرده است را بخوانید می‌بینید که چقدر راحت این جا را بین خودشان تقسیم بندی کرده اند.چطور این‌ها این منطقه را بین انگلیس و فرانسه تقسیم کردند، حالا آمریکا آن موقع سهمی نداشت و برای همین الان این کتاب را می خوانم می‌فهمم این سناتور آمریکایی، یا این دولت مرد که این حرف را می‌زند که ما دودستی تقدیم نمی‌کنیم، یعنی برای خودش حقی قائل است.
 
شما این را نمی‌توانید درک کنید تا این کتاب را نخوانید. تفاوت آقا با بقیه مسئولین با رئیس جمهور، این است که این نوع مطالعات را دارد، یعنی به خودش این ریاضت را می‌دهد که این کتاب‌ها را بخواند. بقیه این کتاب هارا نخوانده اند. از مدل حرفشان نشان می‌دهد که مطالعات عمیق ندارند. حرف‌های تکراری و روزمره و شعاری می‌دهند. این نشان می‌دهند که ایشان این حرف‌ها را دید، خوانده و ایده و حرف دارد و این به نظر من فاکتور مهمی است. البته این فقط نقد دولت مردان و مسئولین نیست، نقد امام جمعه‌ها و طرفداران ایشان هم هست؛ که این‌ها هم با آقا فاصله دارند. وقتی آقا حرفی می زنند ائمه جمعه چنان این حرف را خرابش می‌کنند و زمین می‌زنند که اصلا صورت حرف و محتوا عوض می شود و این به خاطر عدم مطالعه و درکی است  که باعث می شود این اتفاق رخ بدهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دقیقا همینطور است،عدم مطالعه جامعه بخصوص مسئولین امروز ما زیر بنای بسیاری از مشکلات و رفتارهای ماست.