پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

اعتقاد واقعی اصلاح‌طلبان درباره اروپا چیست؟

يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب: 611560
روزنامه‌های اصلاح‌طلب درحالی که به بزک اروپا برای ادامه برجام می‌پردازند و توهم مقابله قاره سبز با آمریکا را به جامعه تزریق می‌کنند که فعالان این جناح نظر دیگری دارند.
اعتقاد واقعی اصلاح‌طلبان درباره اروپا چیست؟
به گزارش جهان نيوز، درحالی رسانه‎های اصلاح طلب بزک اروپا را در دستور خود قرار دادند و اینطور القاء می کنند که اتحادیه اروپا به ناجی برجام بدل شده که خود اعضای جریان اصلاحات و نزدیکان دولت نیز این موضوع را باور ندارند و معتقدند اروپایی ها میان منافع خود آمریکا قرار گرفته‌اند و قطعا دوگانه برجام و اعتبار اروپایی اصلا وجود خارجی ندارد. چراکه قاره سبزی‌ها نشان داده‌اند که برای منافع خود حتی حاضرند اعتبار خود را قربانی کنند و حالا که آمریکا قرار است بخش اعظم تحریم‌های ثانویه را بازگرداند محال است که اروپایی مقابل کاخ سفید قرار بگیرند.

اروپا شریک استراتژیک آمریکاست و حتی در جنگ ها این شراکت باقی مانده است و ضرب المثلی دیپلماتیک وجود دارد که می گوید: « اگر آمریکا عطسه کند، اروپا سرما می خورد» که نشان دهنده تاثیرگذاری سیاست آمریکا بر اروپاست.
حال فعالان اصلاح طلب در این باره نظرهای جالب توجهی ارائه داده اند که در ادامه برخی از این نظرات را مشاهده می کنید:

کواکبیان: یک هفته هم برای رایزنی با اروپا زیاد است

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به بدعهدی و نقض عهد برجامی آمریکا، اظهار داشت: بنده اساسا آدم بدبینی نیستم اما در روند برجام ما دیدیم که اروپایی‌ها مدام چشمشان به آمریکا بود.

وی افزود: در طول این مدت خیلی کارهای جدی صورت نگرفته است لذا عقیده بنده بر این است که خیلی وقت‌مان را تلف نکنیم کارهای جدی باید از الان به بعد باشد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حال وقت آن است که با اروپایی‌ها مذاکره کنیم ببینیم آنها هم به تعهدات خود عمل می‌کنند یا خیر.

آشنا هم به اروپایی‌ها بی اعتماد است

حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره اخذ تضمین از اروپا به منظور ادامه اجرای برجام اظهار کرد: معاون بین المللی وزیر نفت چهار شرط اصلی ایران را در معادلات نفتی مطرح کرده است.

وی افزود: اخذ تضمین از سوی کشورهای اروپایی بحث نظری نیست و وزارت نفت در این باره بیان رسمی کرده است.
 آشنا با اشاره به خروج آمریکا از برجام و اینکه ایران چطور باید این توافق را اجرا کند، گفت: ما اجرای این توافق را ادامه نمی‌دهیم، اروپایی‌ها باید آن را ادامه دهند.

مشاور رئیس جمهور خاطرنشان کرد: حداکثر در دو هفته آینده مشخص می‌شود که اروپا اجرای این توافق را ادامه می‌دهد یا خیر!

تاجر نیا: اروپا در عمل نشان داده مستقل از آمریکا عمل نمی کند

علی تاجرنیا، فعال اصلاح طلب در تشریح بهترین واکنش مقابل خروج آمریکا تاکید کرد: «خروج آمریکا از برجام یک موضوع بسیار مهم است و ما نمی توانیم آن را مثل خروج یکی دیگر از اروپایی ها تلقی کنیم. به اعتقاد من با توجه به اینکه اروپا نشان داده در عمل مستقل از آمریکا رفتار نمی کند و مناسبات خود با ایران را تحت تاثیر رفتارهای آمریکا تنظیم می کند،  اگر منافع جمهوری اسلامی تامین نشود، حضور در برجام فقط به یک سری تعهدات یک طرفه ختم شده و شایسته ما نیست. »

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: « فکر می کنم اگر خود این موضوع بتواند با یک سری سیاست های درست منجر به جدا سازی مواضع و عملکرد اتحادیه اروپا و امریکا شود خود منشاء خیر و پیروزی است اما مشروط به اینکه اروپایی ها بخواهند به خود آمده و از زیر سلطه آمریکا درآیند.»

صادقی: اگر اروپایی‌ها در اثر فشارهای آمریکا به تعهدات خود عمل نکنند بقای ما در برجام منفعتی ندارد
محمود صادقی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: به هر حال برجام یک توافق چندجانبه بین‌المللی به لحاظ حقوقی است.
 
صادقی عنوان کرد: بنابر این اگر اروپایی‌ها بتوانند به تعهدات خود عمل کنند که برجام قابل ادامه است، چرا که ما تا کنون از حضور آمریکا تأثیری در این دو سال ندیدیم، اما اگر طرف‌های دیگر در اثر فشارهای آمریکا عملاً‌ نتوانند به تعهدات خود ادامه دهند ما باید تصمیم جدیدی بگیریم؛ فایده آن هم این است که ما هزینه منفعت کرده‌ایم و به نظر می‌رسد در آن صورت بقای ما در برجام منفعتی ندارد.

منبع: مشرق 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *