پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۴
۳۷
افشانی چندماه دوام می آورد؟

وقتی شورای سیاسی، شهردار سیاسی انتخاب می کند/ افشانی، شهرداری که اصلاح طلبان حتی محسن هاشمی را زیر پایش ذبح کردند/ نزول مدیریت پایتخت از قالیباف به یک مدیر درجه ۲

يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب: 611540
افشانی در حالی پس از چالش های فراوان شورا برای انتخاب شهردار بر روی صندلی مدیریت پایتخت تکیه زد که شهر تهران با انواع و اقسام مشکلات در این 9 ماهه دست و پنجه نرم کرده است.
وقتی شورای سیاسی، شهردار سیاسی انتخاب می کند/ افشانی، شهرداری که اصلاح طلبان حتی محسن هاشمی را زیر پایش ذبح کردند/ نزول مدیریت پایتخت از قالیباف به یک مدیر درجه ۲
گروه سیاسی جهان نيوز: شورای شهر تهران پس از کش و قوس‌های فراوان سیاسی با وجود تعدد کاندیداهای شهرداری، یک اصلاح‌طلب را به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب کردند. شورای شهری‌ پایتخت در حالی پس از 9 ماه دومین شهردار را انتخاب کرد که به نظر می رسد ملاک اصلی این شورا «اصلاح طلب» بودن «سید محمد علی افشانی» بوده است؛ البته اصلاح طلبی که مورد وثوق این جناح سیاسی بود.

به گزارش جهان نيوز، در این حیطه نگاهی به ترکیب آرای امروز شورا نشان می دهد که 19 نفر متفق القول به افشانی رای دادند و رقیب وی تنها یک رای را کسب کرده است. اینکه شورای شهری ها افشانی را با اقتدار شهردار کردند نشان دهنده نوعی هماهنگی از قبل نیز دارد. شورایی که اصلاح طلبان خود آن را وراثتی و رفاقتی می‌نامند و بیان می کنند از بیرون از پارلمان شهری اداره می شود.


اصلاح طلب بودن شهردار تا جایی به شورا دیکته شده بود که حتی «محسن هاشمی» نیز در این حیطه با اینکه بسیاری وی را فرد با صلاحیتی می دانستند، به بهانه میثاق نامه‌ای که رئیس شورای شهر تهران آنرا امضاء نکرده، کنار گذاشته شد.

در این رابطه کار حتی به هشدار فعالان اصلاح طلب از جمله «غلامحسین کرباسچی» و « محمد عطریانفر» هم کشیده شد. پشت پرده‌های مختلفی درباره شورا مطرح شده است. حتی عطریانفر با هشدار تمام رئیس دولت اصلاحات را خطاب قرار داد که مبادا سیاست بازی سبب بی اعتباری جریان اصلاحات در آینده شود.


«حجت نظری» در پیامی توییتری به برخی لابی ها در خارج شورا برای انتخاب شهردار اشاره کرده و با هشتک شورای اول، اختلافات سیاسی شورای اول را یادآوری کرده است. در پیام این عضو شورا آمده است: « اقدامات خطرناکی خارج از شورا برای زدن به زیر میز انتخاب شهردار تهران از میان ۷ گزینه موجود در حال انجام است.باید بدانیم که خودخواهی و در نظر نداشتن منافع عموم مردم در نهایت دامن همه را خواهد گرفت.اگر شهردار از میان ۷ گزینه نهایی انتخاب نشود پشت پرده را بی پرده خواهم گفت.» البته این عضو شورا تنها به همین موضوع بسنده کرد و با وجود شعار شفاف سازی اصلاح طلبان موضوع برای افکارعمومی روشن نشد!


در ادامه، «محمد رضا عارف»، رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات نیز چندین بار نسبت به سهم خواهی در شورا تذکر داد و آنرا برای آینده اصلاحات خطرناک توصیف کرد.

حتی صادق زیباکلام نیز مطرح کرد بسیاری با توجه به کارنامه ضعیفی که عارف در مجلس داشته با شهردار شدن وی مخالف هستند و مطرح شدن وی به عنوان گزینه شهرداری بو دار است. وی حتی بیان کرد که کسانی چون شکوری راد خواسته‌اند جلوی شهردار شدن هاشمی را بگیرد که عارف را بعنوان گزینه مطرح می‌کنند. عارف نیز به بیان روزنامه‌های اصلاح‌طلب به طور تلویحی با شهردار شدن هاشمی مخالف بود.


اما به هر حال به نظر می رسد چندین عامل در شهردار شدن افشانی مطرح بود. نگاهی به سوابق افشانی نشان می دهد که وی در دولت نیز فعالیت زیادی داشته و مورد اعتماد بوده است.  در دولت یازدهم استاندار فارس بود و  معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در دولت دوازدهم شد. از این رو می‌توان بیان کرد که افشانی گزینه دولت هم برای این پست بوده و از این رو شانس بیشتری نسبت به مکارم برای تصدی این پست داشته است.

به هر جهت وی بعد از 9 ماهی که از شورای پنجم می گذرد سومین فردی است که بر این مسند تکیه می زند. مدیریت هفت ماه اول را «محمد علی نجفی» که اصلاح طلبان بسیار از او تعریف و تمجید می کردند، بر عهده داشت که شهر تهران با انواع و اقسام مشکلات روبه رو شد. در انتها نیز وی به بهانه مریضی از سمت خود مانند سمت‌های گذشته‌اش استعفا کرد تا خود اصلاح طلبان وی را «آقای استعفا» بنامند.

در این شرایط اصلاح‌طلبان برای اینکه افکارعمومی را نسبت به مشکلات اقناع سازند و فشارها را نسبت به خود کم کنند، بیان می کردند که دستاورد 7 ماهه شهرداری نجفی «شفاف سازی » موضوعی که بیشتر حمله به رقیب سیاسی برای تخریب آن در نزد افکارعمومی بود تا افشاگری‌های اصلاح گرانه.

چراکه همین اصلاح طلبان حسینی مکارم را که در لیست املاک نجومی بود به عنوان معاون شهردار و سپس سرپرست شهرداری تهران در فقدان نجفی و در انتها گزینه رقیب افشانی برای تصدی پست شهرداری تهران معرفی کردند.

موضوعی که بطلان ادعاهای اصلاح طلبان و تناقض آنان در چیزی که «فسادستیزی» عنوان می کردند، را به خوبی نشان داد. اینک شهرداری تهران به دست اصلاح طلب دیگر افتاده است و باید دید وی چگونه در فضای سیاسی عمل می‌کند.

نزول مدیریت تهران از سکان داری شخصی در رده و جایگاه محمدباقر قالیباف که کارنامه جهادی و عمرانی دوازده ساله اش، اصلاح طلب و اصول گرا را به تحسین و اعتراف واداشته بود به فردی همچون نجفی که هفت ماه مدیریت او بهترین دلیل برای ناکارآمدی اش است و در نهایت انتخاب افشانی که یک مدیر درجه دو است، به خوبی رویکرد سیاسی و برگزیدن منافع حزبی اصلاح طلبان را برای مدیریت تهران با بیش از 10 میلیون جمعیت را به خوبی نشان می دهد.

امیر حمزه نژاد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اين يكي را چك اپ كرديد روغن سوزي نداشته باشه
United States
وقتی شورای شهر قالیباف رو انتخاب ورد سیاسی نبوددحالا که افشانی رو انتخاب کرد سیاسی شد
Iran, Islamic Republic of
آره خوب سیاسی هست شهردار باید اصولگرا باشد و همه چیز در اختیار اصولگرایان ،تا کاری کنند کارستان و برای ریاست جمهوری جامه بدوزند
باز مشکل داری؟
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخع حالا چرا جوش اوردی ها؟! خود در معرض منصب قرار گرفتن هرکس =آشکار شدن چند مرده حلاج بودن فرد است.
کارآئی این اقا رو هم میبنیم!
Iran, Islamic Republic of
«احمد حکیمی‌پور» دبیر کل حزب اراده ملت در یکی از سخنرانی‌های خود به یک پدیده جدید در عرصه سیاسی کشور اشاره کرد و گفت: «به عنوان کسی که ۲۵ سال فعالیت سیاسی و تشکیلاتی و اجرایی در سطوح مختلف داشته‌ام، باید بگویم که متاسفانه در کشور پدیده «حزب فروشی» شکل گرفته است. مثلا فردی یک شبه بر اساس توافق با پرداخت پول عضو حزب شده تا در شورای شهر رای بیاورد که چنین زد و بندهایی خطرناک است و مربوط به احزاب استاندارد و شفاف نیست. باید جلوی این کار گرفته شود.»
الهه کولایی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب که با وجود سوابق کاری و داشتن چهره‌ای سرشناس در جریان اصلاحات از فهرست امید در مجلس شورای اسلامی جا مانده بود در مصاحبه‌ای اعلام کرد:

«به هر حال افرادی که از امکان مالی و ارتباطات خوبی برخوردارند و چنین امکاناتی برای آنها فراهم است، قطعاً نسبت به بقیه افراد شانس بیشتر و بهتری برای حضور در همه لیست‌های انتخاباتی دارند. »

وی دربخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت:

«همیشه پول و قدرت در حوزه سیاست تأثیرگذار هستند. برخی کاندیداها از طریق رانت وارد لیست امید شدند و من این مسئله را تکذیب نمی‌کنم.»
Iran, Islamic Republic of
سیاسی شد
چون خود اصلاح طلبان در دعوای حزبی داخلی دارند انتخاب می کنند
و گرنه شهرداری حق محسن هاشمی بود و بس
یعنی الان دلخوری درون حزبی بین شون نیست
یعنی محسن هاشمی برتر از این گزینه ها... نبود؟
احسان
Iran, Islamic Republic of
شما حتما اولین نشست خبری شهردار با خبرنگاران رو با دقت ببین تا بفهمی کی شهردار پایتخت شده
هادی
Iran, Islamic Republic of
قبلی رو با دخالت بیجا به روغن سوزی انداختن...
وگرنه مریضی که تابلو خالی بندی بود...
Germany
درجه مدیران را هم جهان نیوز تشخیص میدهد؟
Iran, Islamic Republic of
یعنی تو تشخیص نمیدی؟!
Iran, Islamic Republic of
به زودی وقتی جز هیاهو سروصدا از شهرداری بلند نشد! تو هم درجه دادن رو یاد میگیری!
Iran, Islamic Republic of
اره درسته درجه رو باید جهان نیوز و جهان نیوزیان تشخیص بدن
بهروز
United States
اینقدر آدم ها را بزرگ نکنید. ...
وفا
Iran, Islamic Republic of
لیاقت مردمی که فله ای رای میدهند بیشتر از این نیست
این همه نخبه شهرسازی بیکار در تهران آنوقت این آقا ...باید بشود همه کاره شهرداری پایتخت
Iran, Islamic Republic of
رهبری گفتند اگر بررسی کردید لیست خوب است اشکالی ندارد
اما وقتی قانون مشکل دارد و در شورا هر کسی میتواند بدون فیلتر قوی کاندیدا شود و میلیاردی خرج کند مردم تنها را سرزنش نکینم
United States
آره جان تو اگه افشانی انتخا نمیشد اون بیکارها انتخاب میشدن نخیر یل اصولگرا انتخاب میشد
خلایق هرچه لایق
Iran, Islamic Republic of
یک مشت ادمی که با دادن دومیلیارد واردلیست شورا شده اند والبته حاضر به بازشماری ده درصد صندوقهای رای هم نشدند! چهارسال بعد رو هم با فیلم وتئاتر به روز ،برای مردم تهران ،طی خواهند کرد ،وهر روز یک شهردار روی صحنه میارن ومیبرن وخدا میدونه اون دومیلیارد رو هر طور شده با بهره اش از ................
حسن
Iran, Islamic Republic of
تقصير اين كانديداها نيست از ضعف اطلاع و زود باوري مردم هستش كه به همچين ادمهايي راي ميدن
Iran, Islamic Republic of
شهروند محترم از صداقت وپاکی مردمی است که هر دولتی از هر جناحی سرکار می آید به فکرمنافع حزبی وگروهی خود هستند .مشکل از کسانی است که دغدغه جیب دارند نه خدمت
Iran, Islamic Republic of
نه هر دولتی ، ونه هر مدیری ونه هر صاحب منصبی.نمونه اش دولت شهید رجائی ومدافعان حرم وشهدای هسته ای وشهید تهرانی مقدم ،پدر موشکی ایران.باید مردم چشمشون رو باز کنند وبه عملکرد قبلی افراد ونه حرّافیشون ،رای بدن.
Iran, Islamic Republic of
این دادن { دومیلیارد واردلیست شورا شده اند} را کدام سند اثبات کرده؟
واقعاً عضو شورای شهر شدن ارزش این هزینه را دارد؟
اگر هست چرا قوه قضاییه وارد نمی شود؟
طهرانی
Iran, Islamic Republic of
استاندار پایتخت متولد روستاهای خمین استان مرکزی
فرماندار پایتخت متولد روستای سرتنگ محمود پشتکوه چهارمحال و بختیاری
شهردار پایتخت متولد دهدشت کهگیلویه و بویراحمد
این که شهر و استان تهران این همه مشکل لاینحل دارد چندان عجیب نیست
یعنی در این پایتخت بی در و پیکر نمیشه چهار تا مدیر که اهل همینجا باشند پیدا کرد که از همان اوان کودکی مشکلات را با گوشت و پوستشان لمس کرده باشند؟
...
France
تو برو همون تهران را به "ط" بنویس به این کارا چیکار داری؟!
طهرانی
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا طهران را باید الان با همان ت نوشت چون دیگر همه ساکنانش از طاهران و پاکان نیستند و جمعیتش خلوص سابق را ندارد. طهران از طهور و طهارت میاید و تهران یک لغت مجعول است
Iran, Islamic Republic of
فامیلشه نفهم....قدیم هم با ط مینوشتند
Iran, Islamic Republic of
آقایان خود عمار پندار تحویل بگیرید. وقتی دولت پاک و مخلص و پرکار را نابود کردید باید این روز را هم می دیدید. خدا از تقصیرات شما نگذرد.
Iran, Islamic Republic of
باز لااقل يه "مدير" درجه 2 اومد. سالها دست يه "نظامي" بود و نتيجش رو مردم ديدن . بااخص املاك الهيه و نياوران كه به رفتگران زحمتكش هديه داده شد
رامین
Iran, Islamic Republic of
واقعا اگه دلیلی برای خراب کردن دکتر قالیباف در مقابل خدمتگذاری جهادی ایشون نداری افاضات نکن...
mohammad
Iran, Islamic Republic of
محمدباقر قالیباف که کارنامه جهادی و عمرانی دوازده ساله اش، اصلاح طلب و اصول گرا را به تحسین و اعتراف واداشته بود...
Iran, Islamic Republic of
آی بزنه یکیشون مجبور به استعفا بشه! محسن هاشمی چه حالی ازشون میگیره!
مممم
Iran, Islamic Republic of
سلام گزارشاتی از این دست مانند گفتگوهای خانمهای همسایه جلو در منزل در حال سبزی پاک کردن است. نه سر دارد نه ته! نه دلیل دارد، نه منطق. تو رو خدا کمی به فکر جایگاه رسانه ای تون باشید!!
Iran, Islamic Republic of
قالیباف از اول یک مدیر درجه یک بود مگر
بعد این را از کجا فهمیدید{نزول مدیریت تهران از سکان داری شخصی در رده و جایگاه محمدباقر قالیباف که کارنامه جهادی و عمرانی دوازده ساله اش،}؟
Iran, Islamic Republic of
اول نبود آخرم نبود
Iran, Islamic Republic of
سوابق یک مدیر درجه دو از نظر جهان نیوز
سید محمدعلی افشانی در دولت یازدهم استاندار فارس و معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در دولت دوازدهم وی معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و معاونت استانداری استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و سمنان بوده
Iran, Islamic Republic of
این تیتر یعنی چه{افشانی چندماه دوام می آورد؟ } فراموش میکنید که مسلمانیم و باید خیرخواه باشیم و برای یک فرد دعا کنیم تا در مسئولیتش موفق باشد
اخلاق اسلامی جهان نیوز پر
Iran, Islamic Republic of
فاتحه تهران خونده شد، علی برکت فری...این بابا اینکاره نیست