جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

دانشگاه آزاد اسلامی شهر پزشکی ایجاد می‌کند

يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب: 611445
با تجمیع ۸ دانشکده پزشکی و ایجاد یک شهر دانشگاهی در همسایگی بیمارستان فرهیختگان، واحد علوم و تحقیقات و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی باید منتظر محلی به‌نام شهر دانشگاهی در شمال‌غرب تهران باشیم که تمام امکانات آموزشی و پژوهشی را در خود جای داده است.
دانشگاه آزاد اسلامی شهر پزشکی ایجاد می‌کند
به گزارش جهان نيوز به نقل از فرهیختگان، ایجاد فضاهای آموزشی با کیفیت بالا و خارج کردن از محیط‌های جزیره‌ای آموزشی، پژوهشی در دوران مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از اولویت‌هایی است که برای آن برنامه‌ریزی شده بود. از این رو در تازه‌ترین این اقدامات، ایجاد «شهر دانشگاهی علوم پزشکی» در استان تهران است که برای نخستین‌بار در کشور صورت می‌گیرد.
 
پس از آنکه تجمیع واحدهای دانشگاهی در دستورکار مدیریت جدید دانشگاه قرار گرفت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی نیز برای اولین‌بار با تجمیع هشت واحد علوم پزشکی استان تهران این ماموریت را آغاز کرد که در این صورت 27 هزار دانشجوی پزشکی در محل جدید این شهر دانشگاهی به تحصیل ادامه می‌دهند، این در حالی است که محل جدید این شهر دانشگاهی در همسایگی واحد علوم و تحقیقات است که بزرگ‌ترین کتابخانه‌های دانشگاهی کشور با گنجایش حدود یک‌میلیون جلد کتاب را در خود جای داده است.

از طرفی همسایگی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، بیمارستان فرهیختگان و واحد علوم و تحقیقات در این شهر دانشگاهی، یکی از نکات مهمی است که با توجه به استفاده دانشجویان علوم پزشکی از بیمارستان‌های سطح شهر، این پراکندگی وجود نخواهد داشت.

یکی از ضرورت‌های این تجمیع استفاده از امکانات و ظرفیت‌های دیگر رشته‌های غیرپزشکی برای رشته‌های پزشکی و بالعکس است که در این صورت هزینه‌های تجهیز و ساخت آزمایشگاه‌های جدید صرف خرید و تجهیز وسایل آموزشی و آزمایشگاهی جدید می‌شود، به‌طور مثال برای استفاده از ظرفیت اساتید بعضی از رشته‌های غیرپزشکی مانند شیمی و فیزیک برای رشته‌های پزشکی که در سال‌های اخیر علوم نوینی مانند پزشکی هسته‌ای را به وجود آورده‌اند می‌توان استفاده کرد. یکی از نکات مثبت دیگر این شهر دانشگاهی محل قرارگیری آن است که دارای دو ساختمان آموزشی مجهز و یک زمین تحقیقاتی است که در کنار بیمارستان فرهیختگان دسترسی مناسب‌تری بین کلاس‌های پژوهشی و آموزشی ایجاد می‌کند.

استفاده از بیمارستان فرهیختگان یکی دیگر از نکات مثبت این تجمیع است که با توجه به راه‌اندازی آن تا اواخر شهریور می‌تواند ظرفیت مرکز سلامت و بهداشت منطقه شمال غرب تهران را بهبود بخشد.

سیدعلی ابطحی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در پاسخ به سوال «فرهیختگان» با اشاره به ضرورت این تجمیع می‌گوید: «مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی در طولانی‌مدت برنامه استراتژیک کاملی برای واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در نظر دارد که دانشگاه رشد را سریع‌تر می‌کند و از طرفی دانشکده‌های مختلف علوم آزمایشگاهی، علوم پایه و علوم بالینی که با تشکیلات جداگانه وجود دارند، به‌صورت یکپارچه تجمیع می‌شوند و از امکانات یکدیگر استفاده می‌کنند که این امر هزینه‌های اضافی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود ما نیز از دانشجویان شهریه کمتری دریافت کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «ضمن تاکید مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی مبنی‌بر استفاده دانش‌بنیان از ظرفیت‌های دانشگاه، ما نیز در واحد علوم پزشکی برنامه ارتقای آموزش و پژوهش را یکپارچه کردیم که با توجه به وجود 14 مرکز تحقیقاتی بسیار خوب در حال حاضر برنامه‌ای در معاونت پژوهشی دانشگاه تنظیم شده است که این پژوهش‌ها به‌صورت یکپارچه رشد می‌کنند و باعث توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان خواهند شد که امیدواریم تحقیقات تبدیل به ایده، ایده‌ها تبدیل به تولید و تولید تبدیل به سرمایه شود.»

طبق اطلاعاتی که «فرهیختگان» از این شهر دانشگاهی به دست آورده است، در سال تحصیلی پیش رو انتقال سه رشته مهندسی پزشکی، پرستاری و علوم و فنون نوین به‌تدریج صورت خواهد گرفت که دانشجویان در این مدت بتوانند به‌راحتی تحصیل خود را ادامه دهند و در امر تحصیل، پژوهش و آموزش‌شان خللی وارد نشود.

مدیریت این شهر دانشگاهی برعهده رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران است که با پنج معاونت کار خود را در ماه‌های آینده آغاز خواهد کرد، البته هرکدام از دانشکده‌های این مجموعه دارای یک رئیس خواهند شد که مانند دانشگاه‌های علوم پزشکی مدیریت می‌شوند.

آن‌طور که ابطحی عنوان کرده، در واحد علوم پزشکی با توجه به تشکیلات و ردیف‌های حقوقی که مصوب شده است، هیات‌علمی دانشگاه یکپارچه می‌شود که تاکنون این‌چنین نبوده و همچنین آموزش و پژوهش به‌صورت یکپارچه برای همه دانشجویان اعمال خواهد شد که تاکنون واحد‌های مختلف پزشکی به‌صورت جداگانه امور آموزش و پژوهش خود را برای دانشجویان ارائه می‌دادند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *