جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۸۱

چه کسانی درباره برجام اشتباه کردند؟/ از آیت الله هاشمی، روحانی و ظریف تا جهانگیری، عراقچی و زیباکلام!

يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۲
کد مطلب: 611361
ما می‌دانستیم که ایالات متحده آمریکا بالاخره از برجام جا می‌زند و خارج می‌شود، آن موقعی که ما می‌گفتیم چرا تضمین نگرفتید برای امروز بود، لذا امروز دولت و آقای روحانی باید پاسخ گذشته و هشدارهایی که گوش نکردند را بدهند. اینکه گفته می‌شود مثلا ما تاکنون نتوانسته‌ایم در انگلستان یک حساب بانکی باز کنیم، ناشی از تحریم‌های آمریکاست و این را باید تیم مذاکره‌کننده می‌دانست و به آن واقف می‌بود.
چه کسانی درباره برجام اشتباه کردند؟/ از آیت الله هاشمی، روحانی و ظریف تا جهانگیری، عراقچی و زیباکلام!
گروه سیاسی جهان نيوز: برجام به زوال نزدیک شده است.بررسی سیر اظهارنظرهای غلوآمیز مسئولان دولتی و برخی حامیان دولت درباره آثار برجام از حل مشکل آب خوردن تا لغو بالمره همه تحریم‌ها تا امید به ادامه برجام با ترامپ نشان می‌دهد تحلیل دقیقی از مناسبات بین‌المللی در این طیف وجود ندارد.
 
به گزارش جهان نيوز، امروز بیش از چهار سال از روزی که مسئولیت مذاکرات هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی گرفته و پرونده آن به وزارت خارجه با مسئولیت مستقیم محمدجواد ظریف رفت، می‌گذرد؛ مذاکراتی که بیش از دو سال برای رسیدن به هدف به طول  انجامید و حالا حدود دو سال و نیم از آغاز اجرای آن توسط ایران می‌گذرد، اجرایی که همچنان هم ادامه دارد، ولی حدود یک هفته است که رکن مهم این توافق یعنی ایالات متحده بدون هرگونه هزینه‌ای از برجام خارج شده و به واقع هدف اصلی از مذاکره و توافق دیگر قابل دسترسی نیست، به این معنی که تحریم‌های گسترده قبلی علیه ایران از سوی ایالات متحده آمریکا نه‌تنها برداشته نشده، بلکه رسما قرار است تا سه ماه آینده برگردانده شوند، به اضافه اینکه جمعی از تحریم‌های دیگر نیز در این مدت علیه ایران تصویب و تثبیت شده است.

این را هم البته باید گفت که از ایام تبلیغات انتخاباتی سال 92 تا روزی که برجام امضا شد، در داخل کشور به صورت گسترده از سوی دولت و نزدیکانش این تصویر پررنگ و خوش‌لعاب تهیه و تدوین شد که یگانه مسیر حل مشکلات کشور در انجام توافق با غرب و از میان غربی‌ها هم با ایالات متحده آمریکاست و البته کار حتی به جایی رسید که گفته شد تجربه موفقی مانند برجام باید در کتب درسی هم آورده شود.

بهمن سال 92 وزیر وقت آموزش و پرورش گفت: «مبحثی درباره برجام ضمیمه درس تاریخ شده و به مدت چهار ساعت ارائه می‌شود تا دانش‌آموزان با برجام آشنا شوند.»حالا اما با خروج ساده ایالات متحده از توافق، عدم رفع تحریم‌های برجامی و همین‌طور گسترده شدن دایره تحریم‌ها این سوال در اذهان عمومی به وجود می‌آید که به واقع چه کسی مسئول وضعیت موجود است؟ چرا برجام به اینجا رسید و چرا این همه زحمت به کشور داده شد و همه چیز در تعلیق فرورفت؟پاسخ این سوال البته قبلا گفته شده است.

حسن روحانی در چهارمین نشست خبری خود در سال 93 گفته بود که «همه مسئولیت مذاکرات با من است» و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم همین اظهارنظر را در آذرماه 92 و در گردهمایی سراسری مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران تکرار کرده و گفته بود مسئولیت مذاکرات را برعهده می‌گیرد.سوال دوم اما این است که در این مسیر آیا حسن روحانی و ظریف به تنهایی در این مسیر حرکت کردند و آیا اگر قرار است کسی پاسخگوی شرایط موجود باشد رئیس‌جمهور و محمدجواد ظریف تنها افراد موجود هستند؟ و اینکه اگر قرار است تجربه واقعی از برجام در کتب درسی ذکر شود، نام چه کسانی به‌عنوان مسببان امر باید به‌عنوان مبحثی از تاریخ معاصر برای دانش‌آموزان و آینده‌سازان کشور بیان شود؟ «فرهیختگان» این موضوع را از گفتار مسئولان و سیاستمداران کشور بررسی کرده است.

 حسن روحانی
13 مرداد 95
 «ما وقتی در برابر طرف خارجی قرار می‌گیریم، باید یک جور حرف بزنیم؛ یعنی کمبودها، کاستی‌ها و اهمال آنها را به رخ‌شان بکشیم و وقتی با مردم حرف می‌زنیم، باید طرف دیگر قصه را نیز برایشان توضیح دهیم... . امروز 400 بانک خارجی با ما در ارتباط هستند و تعدادشان روزبه‌روز بیشتر می‌شود و دوران پسابرجام فرصت خوبی را برای دسترسی به اموال‌مان در کشورهای دیگر، در حوزه بیمه، کشتیرانی و فروش نفت فراهم کرده است مهم‌ترین اثر برجام این بود که سایه شوم تهدید از بالای سر ما دفع شد.  6 یا هفت قطعنامه علیه ما تصویب کرده بودند و شرایط طوری بود که هر لحظه ممکن بود یک جنگ یا آتش ناخواسته در کشور ما ایجاد شود، اما با تصویب برجام ایران‌هراسی از بین رفته و تهدید از سر ما برداشته شد.»

۱۲مرداد ۹۵
اگر طرف مقابل به تمام تعهدات خود عمل می‌کرد، ما شرایط بهتری داشتیم. اکنون قطعا سنگ‌اندازی‌هایی توسط کسانی که با اصل برجام مخالف بودند، انجام می‌گیرد. برخی کشورهای منطقه از روی کودک‌صفتی خود و همچنین رژیم صهیونیستی مخالف برجام‌ هستند و سنگ‌اندازی می‌کنند. کنگره و جمهوری‌خواهان نیز این اقدامات را انجام می‌دهند و دولت آمریکا مجبور است برخی مصوبات آنها را وتو کند.
 رهبری گفتند برجام یک آزمایش برای طرف مقابل بود. اگر آمریکا با حسن نیت برجام را رعایت می‌کرد و جلوی سنگ‌اندازی‌ها و کندکاری‌ها را می‌گرفت، چه‌بسا به طرف مقابل اعتماد می‌کردیم و در یک موضوع دیگر با آنها وارد مذاکره می‌شدیم که مذاکرات به نفع آنها، ما و منطقه بود، اما متاسفانه آنها این آزمایش را به خوبی انجام ندادند.

8 مهر 95
امروز دیوارهای تحریم خراب شده و شرایط بانکی و مالی سرمایه‌گذاری، صادرات و واردات کالا و خدمات سهل و آسان‌تر شده است. اگر 100 مشکل وجود داشت، امروز 90 تای آن حل شده است.

 24 دی 96
برخی هنوز ابعاد مساله برجام را لمس نکرده‌اند،برجام یک آثار دائمی دارد «الی یوم القیامه» که هیچ وقت آثار آن از بین نمی‌رود.

17 خرداد 94
ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود، بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط‌زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند.

23تیر94
تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل‌و‌نقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به‌طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق.

19 بهمن 94
می‌گویند با برجام دولت برای ملت رفاه بیاورد، مگر ما برجام را آورده‌ایم؟ ما خادم مردم هستیم، برجام را خدا آورد. پیروزی ملت اراده حق بوده و همان خدا هم برای ملت سربلندی بیشتر و رفاه بیشتر خواهد آورد.

اسفند 94
برجام یک، مانند آفتاب تابان بود و اگر کسی چشمانش را می‌بندد و می‌گوید شب است، باید چشمانش را باز کند تا آفتاب را ببیند.

فروردین 95
ما در سال 95 بهاری را آغاز می‌کنیم که در آن بانک‌ها و بیمه‌های ما تحریم نیستند و می‌توانیم با کشورهای مختلف تجارت داشته باشیم. سرمایه‌گذاری‌ها در کشور ما آغاز شده و قراردادهای بسیار مهمی در سطوح مختلف با کشورهای دنیا به امضا رسیده است... . تحریم‌های بانکی، مالی، پولی، نفتی، پتروشیمی، بیمه، حمل‌ونقل و همه تحریم‌های هسته‌ای برداشته شد و شرایط برای فعالیت اقتصادی مردم ما آماده‌تر شد.

11 مرداد 95
در معامله با کشورها و طرف‌های مختلف اینکه ما در وضعیت فشار و نیاز باشیم یا در موضع قدرت اقدام به معامله کنیم، در نحوه برخورد طرف مقابل با ما تاثیر‌گذار خواهد بود. در فضایی که تحریم وجود داشت، همواره دست‌مان به سوی دیگران دراز بود و تحریم برای ما عزت نداشت، اما اولین چیزی که برجام برای ما آورد، عزت بود (...) عزت ما در سایه اراده ماست و اراده ما در سایه سیاست درست است و سیاست درست در سایه خردورزی است.
 
   اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور
 25 خرداد 94 
   اسحاق جهانگیری درکنگره ملی پرسش مهر 15 که در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار شد، گفت: «اینکه می‌گویند تحریم‌ها روی آب آشامیدنی مردم هم تاثیر گذاشته، کاملا درست است.»

علی یونسی،  مشاور رئیس جمهور
 25 خرداد 94
علی یونسی اظهار کرد: «روحانی وظیفه خود می‌داند که خدمت کند، اکنون کشور از بیکاری رنج می‌برد، جوانان مشکل عدم استطاعت مالی برای ازدواج دارند و دولت وظیفه دارد این مشکلات را برطرف کند و امیدوارم با لغو تحریم‌ها این مشکلات برطرف شده و کارهای عمرانی نیز با سرعت بیشتری انجام شود.»
 
صادق  زیباکلام
 27 دی 94
صادق زیباکلام  « مردم و رسانه‌های آمریکایی به همین سادگی اجازه نمی‌دهند رئیس‌جمهور بعدی آمریکا برجام را تحت‌الشعاع قرار دهد.»

22 آبان 95
ترامپ بیشترین انعطاف را نسبت به برجام نشان خواهد داد. او نه‌تنها برجام را آتش نخواهد زد، بلکه پرونده برجام را در جایی امن در کاخ سفید قرار خواهد داد.

  محمدجواد ظریف،وزیر امور خارجه
26 شهریور 93
ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا ۱۶ ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند. وقتی قبلا در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با جامعه بین‌المللی در سال‌های۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ توافق‌هایی کردیم و تلاش‌های ما برای عملکرد شفاف، از جانب اتحادیه اروپایی رد شد، مردم جواب ما را با انتخاب رئیس‌جمهوری متفاوت دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد.

 13 آذر 92
آیا فکر کردید آمریکا می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد، از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟ آیا واقعا به خاطر قدرت نظامی، آمریکا جلو نمی‌آید؟

گفت‌وگو با سالنامه روزنامه اعتماد سال 94
دوم فروردین‌ماه ۱۳۸۴ من و دوستان برای یک دور مذاکرات به پاریس رفتیم... . در آن جلسه سه مدیر سیاسی از تروییکای اروپایی و آقای کوپر که مدیر سیاسی خاویر سولانا بود، حضور داشتند... بعدها ما شنیدیم در طول جلسه فوق جان بولتون آمریکایی هفت بار با مذاکره‌کنندگان اروپایی نشسته در اتاق تماس گرفته بود. این مساله این واقعیت را به ما نشان داد که اگر ما فقط با این سه کشور مذاکره کنیم، آنها توان اجرای منویات خود را بدون آنکه با آمریکا هماهنگی و توافقی داشته باشند، ندارند. از همان جلسه اهمیت نقش آمریکا در مذاکرات هسته‌ای برای ما کاملا مشخص شد.

11 شهریور 96
برجام چارچوب کاملی است و در همه زمینه‌ها هم راهکارهای خود را مشخص کرده و بسیار هم دقیق مذاکره و نوشته‌شده و حالا ممکن است همه خواسته‌های یک‌طرف را نداشته باشد.
 
   حجت الاسلام هاشمی‌رفسنجانی
2۳ اردیبهشت 95
 «اگر دولت فهرست مشکلات حل شده پس از برجام را منتشرکند، عده‌ای شرمنده می‌شوند.»

اول دی 95
ایران آمادگی ارائه خدمت به سایر کشورها را دارد و تنها شرط رسیدن به این موفقیت این است که بگذارند با دنیا در تعامل باشیم. برجام راه نجات کشور را باز کرد ولی برخی‌ها از روی ناآگاهی آن را تقبیح می‌کنند.

16آذر 96
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: «برجام سندی بین‌المللی است که به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشورهای اروپایی رسیده و کنگره آمریکا نمی‌تواند یک‌طرفه آن را نقض کند.»
 
سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه
30 آذر 94
عباس عراقچی تاکید کرد: «آنچه الان آمریکا رسما به ما تعهد کرده و نامه‌ای که کری به ما نوشته، یک نامه معمولی نیست، بلکه نامه وزیر خارجه یک کشور است.»عراقچی گفت: «زمانی که وزیر امور خارجه نامه‌ای را امضا می‌کند، برای کشورش تعهد حقوقی و سیاسی ایجاد می‌کند. آقای کری دیروز با این تعهدی که برای دولت آمریکا ایجاد کرده، اجرای موفق برجام را در حقیقت تضمین کرده و گفته آمریکا به تعهداتش در برجام به‌گونه‌ای عمل می‌کند که نقضی در آن وجود نداشته باشد و قانون مربوط به لغو روادید که کنگره تصویب کرده را به‌گونه‌ای اجرا خواهد کرد که منافع اقتصادی ایران متاثر نشود، ولو اینکه قانون مذکور را اجرا نکند.»
 26 دی 96
عراقچی تاکید کرد: «موانعی که برجام قرار بود بردارد، کاملا برداشته شده و حتی یک مثال هم وجود ندارد که برجام قرار بوده تحریم یا مانعی را بردارد و برنداشته است.»
 
محمود سریع‌القلم، مشاور حسن روحانی 
5 اسفند 96
رشد و توسعه اقتصادی اصولی دارد جهانشمول. اگر اجرا شد، رشد تحقق پیدا می‌کند. توسعه ایران محتاج سرمایه‌گذاری خارجی است. سیاست خارجی کشور در یک ریل حرکت می‌کند. سیاست‌های توسعه اقتصادی در ریل دیگر. اگر این یک ریلی نشود.

تیرماه 95
پیش از آنکه بخواهیم استقلال را تعریف کنیم لازم است واقعیت‌های جهانی را درک کنیم. برای تعریف استقلال با مثال اتحادیه اروپا شروع می‌کنم. کشورهای حاضر در اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند بخشی از حاکمیت ملی خودشان را به اتحادیه اروپا بدهند و به ازای آن یکسری امتیازاتی را از تشکیل یک اتحادیه به دست آورند. امتیاز تشکیل اتحادیه، وجود یک بازار مشترک، تعیین حداقل گمرک و رسیدن به یک شاخص ارزی مشترک بود. اروپایی‌ها برای رسیدن به هدف رشد اقتصادی، این اتحادیه را تشکیل دادند. من فکر می‌کنم همه کشورها استقلال سیاسی و امنیتی را می‌خواهند اما استقلال اقتصادی، فناوری، آموزش، کشاورزی و صنعت مسائلی جهانشمول است. لازم است ما درخصوص واژه استقلال تفکیک قائل شویم. استقلال به چه معنا و در چه دوره‌ای، نکته مهم تعریف استقلال در دنیای امروز است. استقلال در مسائل امنیتی با استقلال در اقتصاد، کشاورزی، صنعت و... تفاوت دارد. استقلال در مسائل سیاسی و امنیتی حتما باید وجود داشته باشد. اما اگر بخواهیم استقلال را به شکل سنتی آن تعریف کنیم درنهایت به این رویکرد می‌رسیم که ارتباط با نظام بین‌المللی به معنای از دست دادن هویت است یا اینکه تصور می‌کنیم همه جهان دست به دست هم داده‌اند تا ما را نابود کنند. درواقع با این رویکرد، خود را محدود کرده و حوزه اثرگذاری خود را کاهش داده‌ایم. جهان عرصه فرصت هاست. هر قدر در داخل منسجم‌تر باشیم، بیشتر از نظام بین‌الملل استفاده می‌کنیم. استقلال سیاسی امری ضروری است اما استقلال فناوری، تولید و عرصه‌های تخصصی، در سطح جهانی معنا خواهد داشت.

پیروز مجتهدزاده مدیر سابق بنیاد پژوهشی یورو سیک لندن در گفت و گو با«فرهیختگان »:
 اتفاق بدی که در مذاکرات برجام افتاد این بود که ما همه چیز مان را به غرب تعارف کردیم

ما می‌دانستیم که ایالات متحده آمریکا بالاخره از برجام جا می‌زند و خارج می‌شود، آن موقعی که ما می‌گفتیم چرا تضمین نگرفتید برای امروز بود، لذا امروز دولت و آقای روحانی باید پاسخ گذشته و هشدارهایی که گوش نکردند را بدهند. اینکه گفته می‌شود مثلا ما تاکنون نتوانسته‌ایم در انگلستان یک حساب بانکی باز کنیم، ناشی از تحریم‌های آمریکاست و این را باید تیم مذاکره‌کننده می‌دانست و به آن واقف می‌بود. امروز هم اگر از سوی دولت گفته می‌شود که اروپایی‌ها باید تضمین‌های جدیدی بدهند این به معنای مذاکره مجدد در برجام با اروپایی‌هاست و با این سخن آقای روحانی که گفته‌اند مجددا مذاکره‌ای نخواهیم داشت در تناقض خواهد بود. این مساله تضمین گرفتن هم البته چیز جدیدی نیست، این عدم گرفتن تضمین کافی قبلا هم در برجام نسبت به آمریکایی‌ها وجود داشت. حالا هم این نکته مهم است که بنشینیم و فکر کنیم که از نظر علمی چه می‌خواهیم و چه مسیری را باید ادامه بدهیم و مسیر گذشته را اصلاح کنیم. در جریان مذاکرات قبلی دیدیم که حتی دوستان ما، کشورهایی مانند چین و روسیه هم می‌گفتند که ما آخر نفهمیدیم در جریان مذاکرات شما چه می‌خواهید بگیرید و چه چیزهایی می‌خواهید بدهید؟ اتفاق بسیار بدی که در مذاکرات قبلی افتاد این بود که ما همه چیزمان را به غرب تعارف کردیم! این شرایط بسیار وخیم است و امروز هم باید بدانیم واکنشی که از غرب به سمت ما می‌آید نتایج همان رفتارمان در ایام مذاکره برای برجام است. به‌نظرم ابتدا باید اهداف مان را مشخص کنیم و سپس دقیقا تمرکز کنیم که از این به بعد از مذاکره و از برجام و از تعامل با دنیا چه می‌خواهیم و برای آن برنامه‌ریزی علمی و عملی کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ناشناس
Iran, Islamic Republic of
برجام که رفت رو هوا اون 100سکه را که به عنوان قهرمان دیپلماسی گرفتید پس بدید ما تو سرپل ذهاب توالت و طویله بسازیم
للا
Iran, Islamic Republic of
با سلام . واقعا حیف از نعمت عقل بشری که خدا در اختیار بعضی از مخلوقاتش گذاشته است. نه اثاری از ادب اخلاق و ... در رفتارو کلام تان دیده می شود و نه....
واقعا دروغها و حرف های پوچ و بی منطقتان برای مردم رو شده است واقعا اگر خدا زبان گویش را از بعضی ها دریغ می کرد بشر چیکار می کرد؟انگار وراجی و زیاد حرف زیاد زدن از مستحبات زندگی برخی شده است.
خدایااا خودت به ما رحم کن.
Germany
کسی که اهانت میکنه حرفی برا گفتن نداره و باید بفهمند که دین بدون اخلاق معنی ندارد
Iran, Islamic Republic of
مطالب بالا رو بخوان ببین افساد طلبان چقدر راجع به برجام بی فرجام وراجی کردند و دروغ تحویل مردم دادند.
United States
مثل اینکه این برادرمون استاد توالت سازی و طویله سازیه و لی نمیدونم خونه خودش چرا توالت و طویله نداره
Iran, Islamic Republic of
راست میگه دیگه با 600 تا سکه 2 میلیونی میتوان تعداد زیادی خانه در مناطق زلزله زده ساخت چرا سکه ها رو از مذاکره کنندگان پس نمی گیرند ؟
Iran, Islamic Republic of
احتمالا اندازه شما نیاز نداشته
United States
با اشتباه آمریکا برجام محکتر از قبل شد و بزودی همگان خوتهند فهمید
Iran, Islamic Republic of
یعنی دروغ بود که با کد خدا راحت میشه کنار آمد؟؟؟ یعنی برجام محکمتر کوپیده می شود سر کشور؟؟؟ یعنی اروپاییها بدون اجازه آمریکا آب می خورند؟؟؟ شما قبل از حرف زدن فکر هم می کنید؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند 3 کشور اروپایی قابل اعتماد نیستن و به زودی کلاه گشادتری از برجام سر دولت می گذارند.
United States
آمریکا و رژیم غاصب اسراییل و کشورهای مرتجع منطقه مخالفان برجام هستند
Iran, Islamic Republic of
تا حالا که میگفتین باید با کدخدا ببندیم پس چی شد ؟!
Germany
بله برادران آمریکا و اسرائیل مخالفان اصلی برجام هستند سعی کنید ناخواسته همراه نشوید
Iran, Islamic Republic of
ظریف 300تا وعراقچی 200تا گرفت .بقیه شون نفری100تا !
برید کشکتون رو بسابید، اون موقع که تحریمها کمذر مستضعفین رو شکست هم دلسوز بود
ایرج مرام یکتا
Italy
بالاخره او با ما بود یا او با اونا بود، اونا با او بودند؛ کدخدا را میگم (شیطان بزرگ تقلیل درجه یافته از اردبیهشت 92). آخر سر هم رفت و مشخص نشد او با کی بود؟
Iran, Islamic Republic of
طوری مرد انگار نه انگار!!!!!!!! حتی خیلی از دوست و اطرافیانش هم فراموشش کردن رفسنجانی برای اونها فقط وسیله بود تا منافع خودشون رو بدست بیارن ای کاش قبل مردن می فهمید ای کاش
لل
Iran, Islamic Republic of
با سلام .ادب و اخلاق و جوانمردی در جامعه ایرانی از بین رفته است.فکر می کنیم به کسی توهین کنیم او خار وکوچک می شود.
خدابا اخلاق و جوانمردی را به جامعه ایرانی برگردان.
Germany
توهین کننده ضعف و زبونی خود را نشان میدهد و باعث بزرگی طرف مقابل میشود
Iran, Islamic Republic of
چقدر اخلاق مدار شدید !!!!!!توقع ندارید که این ژستهارا باور کنیم !!!!!!!!!!یه کم چشماتون رو وا کنید ببینید همین الان چه توهینهایی که به رییس جمهور قبلی نمی کنید جماعت ریاکار دغل باز و مدعی !!!!!!
Iran, Islamic Republic of
حرف صحیح را برای منظور صحیح استفاده کنید صحیح تر است
United States
با دیپلماسی خوب و فعال ایران آمریکای جهانخوار در دنیا منزوی شد و جز خودش و اسراییل و کشورهای مرتجع منطقه در برجام هیچکسی را ندارد
Iran, Islamic Republic of
امریکا منزوی نشد دولت ایران به زودی منزوی خواهد شد و از اروپا هم ضربه خواهد خورد صبر کن تا ببینی .
Iran, Islamic Republic of
صبر کن برادر میبینی که آمریکا منزوی میشه و اونوقت قیافتون دیدنیه
Iran, Islamic Republic of
فعلا قیافه امثال شما دیدنیه جماعت ذوق زده بیچاره که با ذوق زدگیتان همه مردم را به روز سیاه نشاندید و با پررویی هنوز هم طلبکارید !!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
عطر آن است که خود ببوید
United Kingdom
خداوند از تقصیراتشان بگذرد
United States
اول به فکر تقصیرات خودت باش بعد به دیگران بپرداز
Iran, Islamic Republic of
بنظر من نگذرد.
Germany
اینقدر متوهمید که در کار خدا هم دخالت میکنید. تو که خودت سراپا مشلکه صواب اینه که به مشکل خودت مشغول باشی
الله اکبر من ان یوصف
Iran, Islamic Republic of
بی شک جواب همه با خود خداست حتی اگر قدرت کدخدا را نافذتر بدانند
United Kingdom
همه دروغ مصلحتی گفتند و بملت حال و نسل آینده خیانت کردند.
United States
درود بر شماها که خیلی صادقین
Iran, Islamic Republic of
اره خیلی صادقن و البته بصیر هم هستن و همه خوبیهای عالم رو هم دارن
Iran, Islamic Republic of
حجه الاسلام هاشمى ؟!
اى عقده اى !
United States
سلام و درود بر روان پاک حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی
Iran, Islamic Republic of
...
110
عاليجناب سرخپوش
Iran, Islamic Republic of
خدا از سر تقصیراتشان بگذرد . اول مقصر شورای نگهبان است شخصی را که کفایت سیاسی ندارد تائید صلاحیت کردند .
Germany
و مقصر اصلی شورای نگهبانه با رد صلاحیتهای فله ای
بعضی از معاریف این کشور
Iran, Islamic Republic of
... خداوند از تقصیراتشان بگذرد
Iran, Islamic Republic of
شما قومی هستید که اگر کسی با شما بود، دشمن باشه یا دوست خیانتکار باشه و هر کاره ای باشه حمایتش میکنید.ولی اگر مخالف منافع و نظر شما باشد امام معصوم هم باشد هر ... از دستتان بر بیام می کنید. اسم عالی جناب سرخ پوش را اولین بار روزنامه های اصلاح طلب مطرح کردند.
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی حجت الاسلام بود رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت درگذشت ایشان مرقوم فرمودند حجت الاسلام شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی .
Iran, Islamic Republic of
...
عدالت
Iran, Islamic Republic of
هاشمی رفسنجانی گفت:
دستاوردهای برجام را به دلواپسان نشان دهید تا شرمنده شوند
عجب دستاوردهایی ؟!!!!
ا
خداوند از تقصیراتشان بگذرد
Iran, Islamic Republic of
هر دم در این باغ همینجوری داریم شرمنده میشیم از بس آفتابه اش سوزان و سیب و گلابیشم چنان است
Iran, Islamic Republic of
به اون هم اطلاعات غلط ورنگارنگ داده بودند باورش شده بود .
Iran, Islamic Republic of
.... اما عده ایی فقط بخاطر رسیدن به امیالشان و رسوایی کاک محمود ابروی ملت و نظام را به ثمن بخس فروختند خدا ازشون بگذره
Iran, Islamic Republic of
وقتی انسانهای ضعیف در مسند قرار می گیرند و با دیدن دوتا خارجی اب دهنشون را میفته بهتر از این نمیشه. همان کسانی که در زمان دفاع مقدس به امام راحل فشار اوردند تا قعطنامه را قبول کند و امام از خوردن جام زهر نام بردند موضوع برجام نیز با فشار برخی از انقلابیون متزلزل و روشنفکران غربزده به رهبری انجام شد . مردم در کوچه و بازار بسیار شاکی از دولت و تیم مذاکره کننده هستندچون وعده های کاذب به انان داده شد. با التماس کردن به اروپا برجام بر نخواهد گشت. باید متکی به جوانان خودمان باشیم .دولت مراسم برگرداندن سکه ها را برگزار کند .
Germany
امام کسی نبود که تحت فشار کسی تصمیم بگیرد لطفا حد خودتو بدون و از امام برای اهدافت سو استفاده نکن
Iran, Islamic Republic of
تو قطعنامه 598وآتش بس اطلاعات غلط به ایشان دادند تا جام زهرا بنوشد چند شکست مصلحتی ...درخواست لیزر وتانگ چیفتن جدیدووووو وچون می دانستند امام بیش از یک سال زنده نیست گفتند خودش جنگ را تمام کند.
Iran, Islamic Republic of
نمیگوئیم عراقچی و ظریف خیانت کردند ولی میدانیم:«...... برزمینت میزند نادان دوست»
Iran, Islamic Republic of
ظریف و عراقچی و تیم مذاکره کننده درحد این مذاکرات نبودن ؛ تیمی که بعضی از اونها جاسوس بودن.
Iran, Islamic Republic of
تاریخ تکرار می شود.بدنیست یک بار تاریخ اسلام را مطالعه کنیم.
Iran, Islamic Republic of
هرگز فراموش نمی کنیم وقتی مجلس درحال تصویب برجام بود .یکی از نمایندگان ارزشی دراثر فشارروحی به گریه افتاد وبه حالت التماس از نمایندگان میخواست که به برجام رای ندهند.بدبختی انجا بود بعضی از نمایندگان اورا مسخره می کرده اند.روزنامه طرفدار دولت هم با تمسخر از این نماینده یاد می کرده اند.
سکرتمن
Iran, Islamic Republic of
مجلس، مردم، دولت همه باهم به یه اندازه دستشونگیره در قضیه برجام...
ما مردم مقصریم که دنبال قر کمر بودیم و بخیال خوشمون امریکا با گل میاد استقبالمون
Iran, Islamic Republic of
در مرد برجام اشتباه را کل نظام انجام داد که نتوانستیم در برابر برجام موضعی واحد داشته باشیم . در تاریخ ما مثال عینی اش قطعنامه 598 بود که امام توانست چنان موضع گیری بکند که همه ارکان نظام یک صدا شد ولی در مورد برجان متاسفانه نتوانستیم یکصدا بشویم و از هر طرف صدایی میآمد متناقض
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخخع عزیزم ار اب گل آلود ماهی نگیر! اونوقت هم همین برجامیان ،قطعنامه 598 رو توی دامن ملت گذاشتن ولی ملت پیرو امام ،درایت امامش را روی چشم گذاشت وکشور حفظ شد.الان هم باز همون ملت درایت امام خامنه ای را روی چشم گذاشته ودنباله رو مسیری هستند که ایشان نشان میدهد.باز هم کشور حفظ خواهد شد ...به اذن الهی .انشالله.
جواد
قابل توجه : رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام 16 آذر 95 فرمودند نه آذر 96
جواد
قابل توجه : رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران در آذر 95 فرمودند : «برجام سندی بین‌المللی است که به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشورهای اروپایی رسیده و کنگره آمریکا نمی‌تواند یک‌طرفه آن را نقض کند. نه آذر 96 زیرا دی ماه 95 از این دنیا رفتند
Iran, Islamic Republic of
رئیس مجمع تشخیص مصلحت کجاست تا ببیند که ترامپ یکطرفه آنرا (برجام) رو پاره کرد.
Iran, Islamic Republic of
خداوند از تقصیراتشان بگذرد
مردم
Iran, Islamic Republic of
....
عباس
France
روشنگری ضمن حفظ ومراقبت اختلاف و تشنج در میان مردم
علی
Iran, Islamic Republic of
هیچ کدامشان اشتباه نکردند مردم نادان و نا اگاه اشتباه کردند که به این ها رای دادند
Germany
نادان شمایی که مردم را نادان میدانی
Iran, Islamic Republic of
امان از جهل مردم .
پيرو ولايت
Iran, Islamic Republic of
آب وصابون بياريد تا رو سياهان رويشان را بشويند...
Germany
اول از همه شما به آب و صابون نیاز داری
Iran, Islamic Republic of
برجامیون رو سیاه شدند و به آب و صابون نیاز دارند.
amin
Iran, Islamic Republic of
به نظرم تمام این نظرات ناشی از عدم شناخت رهبری ونمونه بارز بی بصیرتی خواص است که در تاریخ نمونه های زیادی را سراغ داریم
وقتی ولی فقیه جامعه به صراحت می فرمایند"من به مذاکره با آمریکا خوش بین نیستم" روشن ترین وکم هزینه ترین راه را پیش روی سیاستمداران خواستار مذاکره با آمریکا گذاشتند اما آنقدر شیفته وفریفته دغل بازیهای غرب شدند که این فرموده را نادیده گرفتند و الان نیز ادامه همان مسیر غلط را در مذاکرات با کشورهای اروپایی طی می کنند.
بنازم به صبر وشکیبائی رهبرم سیدعلی "جانم به قربانت آقا"
رضا
Iran, Islamic Republic of
صادق زیباکلام « مردم و رسانه‌های آمریکایی به همین سادگی اجازه نمی‌دهند رئیس‌جمهور بعدی آمریکا برجام را تحت‌الشعاع قرار دهد.»
این یعنی ایمان به دموکراسی دروغ غربی ها و رسانه های آنها
Iran, Islamic Republic of
اقدام ترامپ مشت محکمی بر دهان غربگرایان وطن فروش بود.
Iran, Islamic Republic of
حقیقت این است اکثرمسئولین ما در اثرتجمل گرایی و پشت کردن به آرمانهای انقلاب وامام ودلبستگی به فرزندان ودوری از مردم حاضر به همراهی بامردم نیستند وبا ریا وفریب افکار عمومی سعی دارند زندگی بدون دغدغه ای داشته باشند.به همین علت به هر خفتی دست می زنند.
محمد
Iran, Islamic Republic of
بنظر می رسد برجام اگر سودی نداشت که کمی داشت ضرری هم ندارد منافع حاصل عبارتند از
1-مشخص شدن غیر قابل اعتماد بودن امریکا
2- ایجاد فرصت مناسب برای حذف داعش
3- لغو محدود تحریمها
در عین مردم و مسئولین با اتحادمیتوانند بیشترین بهره را از برجام بدون امریکا ببرند
Iran, Islamic Republic of
کسی که پایگاه مردمی رفسنجانی را سست کرد همین فساد طلبان بودنند برجام هم از اول هیچ بود
Iran, Islamic Republic of
پشت پرده تمام کارهای برجام توسط اکبر برنامه ریزی می شد و حسن اقا فقط طبق نظر اکبر عمل می کرد .
خدا رحمت کند آیت الله هاشمی را مرد بزرگ روزهای سخت
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
...
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
کدام توهین اقایون محترم ؟...
Iran, Islamic Republic of
.ن..!!