کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بزک اروپا جدی تر شد/ پاسخگوی انحراف افکار عمومی کیست؟ +تصاویر

26 ارديبهشت 1397 ساعت 8:22

اصلاح‌طلبان در حالی که قریب سه سال از برجام می گذرد بازهم بیان می کنند که برای حفظ برجام باید مذاکره کرد، اما تا به کی برای توافقی که باید مردم امروز ثمرش را می دیدند، باید مذاکره کرد؟


گروه سیاسی جهان نیوز: اصلاح طلبان همواره به بهانه برجام دست به بزک غرب از جمله آمریکا و اروپا زده‌اند. روزگاری رسانه‌های این جریان سیاسی همواره با بزک آمریکا راه نجات کشور را مذاکره مستقیم با کاخ سفید می دانستند و آدرس غلط به ملت ایران می دادند، اما حال که موضوع بطلان مذاکره با آمریکا به وضوح مشخص شده است، دست از سیاست غرب نوازی خود بر نمی دارند و اینک با عهد شکنی آمریکایی ها و خروج ترامپ از برجام دست به بزک اروپا می پردازند.

در همین راستا روزنامه اصلاح طلب آرمان نوشت: «پس از خروج یکطرفه آمریکا از برجام و لفاظی‌های ترامپ علیه ایران، چشم جهانیان به دیگر طرف‌های این معاهده مهم بین‌المللی یعنی ایران و اروپا دوخته شده است.  اهمیت این توافق چنان بوده که اروپای عصبانی از رفتار ترامپ را رودرروی آمریکا قرار دهد. آنچه که حیرت ناظران را برانگیخته، دیپلماسی خردورزانه و آگاهانه ایران است.»


عصبانی صفتی است که این روزنامه برای بزک کردن اروپا برای ایرانیان استفاده کرده است. از سوی دیگر در همین روزنامه در مقاله ای که به قلم «علی خرم»، مشاور وزیر خارجه منتشر شده، آمده است: «آنچه در مورد توافق هسته‌ای رخ می‌دهد، این است که اروپا با نقض یا ابطال یا خروج از برجام موافق نبوده و با تسری دادن تحریم‌ها به‌عنوان قوانین فراسرزمینی آمریکا به اروپا مخالف هستند. اروپا آماده است وارد یک جنگ تجاری دیگر بر سر ایران شود به شرط آنکه ایران شریک فعال و قابل اعتمادی باشد.»

این درحالی است که خرم یکی از کسانی است که همواره طرفدار رابطه با آ‌مریکا بوده و بخش اعظمی از یادداشت‌ها و گفت‌وگوهای وی در همین زمینه است. وی در گفت‌وگو با روزنامه شرق درباره رابطه ایران و آمریکا می‌گوید: «به نظر من همه رفتارهای ایالات‌متحده پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری دگرگون شد و امروز می‌توان چرخشی جدید در نوع نگاه آمریکا به ایجاد رابطه بین دو کشور دید. به‌صورت ویژه، رفتار آمریکا در قبال پرونده هسته‌ای ایران تغییر کرده است.»


البته مشخص نیست که وی با چه مصداقی می گوید که اروپا آماده جنگ تجاری بر سر ایران با آمریکاست؟! درحالی که همه وقایع تاریخی عکس این موضوع را نشان می دهد. البته امثال خرم مطرح نکرده اند که چگونه آمریکایی‌ها با بازی رئیس جمهور دیوانه یک توافق بزرگ را یکطرفه برهم زدند؛ درحالی که ایران با بتنیزه کرده رآکتور هسته ای خود تاوان این بازی دوگانه رئیس جمهور خوب و بد امریکا را داد. 

این درحالی بود که امثال خرم مطرح می کردند که با برجام سیل سرمایه گذاری خارجی به سمت ایران روانه می شود. پیش ازاین نیز وی مطرح می کرد که اروپا مقابل تک روی ترامپ درباره برجام می ایستند. اما «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان اخیرا در تماس تلفنی با رئیس جمهور کشورمان خواسته های ترامپ را تکرار کرده و بیان اینکه تا زمان پایبند ماندن ایران به تعهدات برجامی، اروپا هم متعهد خواهد ماند، انجام مذاکرات موشکی با ایران را خواستار شد.


مهدی رحمانیان مدیرمسئول روزنامه اصلاح طلب شرق هم در مناظره با یاسر جبرائیلی فعال سیاسی این اعتقاد را داشت که « این سند اولین و مهمترین سندی است که در اروپای واحد به دنبال دفاع از آن هستند و نمی‌خواهند ذیل آمریکا تعریف شوند و اروپایی‌ها با حفظ برجام ازخودشان دفاع می‌کنند نه ازما.»

وی بیان می کرد:« دولت امروز آمریکا فقط مسئله‌اش برجام نیست، ترامپ در دوران انتخاباتش گفت که برجام را پاره می‌کند اما نتوانست و این نشان از قدرت برجام است».

اما ترامپ به سادگی و بدون هیچ هزینه ای برای آمریکا از این توافق هسته ای تا به امروز گذشته است. 


روزنامه های اصلاح طلب همچنین با اسطوره سازی سعی کردند که تا افکارعمومی ایران را دوباره مانند سال های اول دولت یازدهم به فضای مذاکره با غرب پرتاپ کنند. از این رو روزنامه شرق در یادداشتی به قلم «احمد غلامی» سردبیر خود، نوشت: «بی‌تردید برای هر پیروزی در دیپلماسی باید مستظهر به پشتیبانی مردم بود. مردمی پای کار که تن به هیچ تحقیر داخلی و خارجی ندهند. چنین مردم و دولتی در تاریخ ایران سابقه دارد؛ و آن دوران محمد مصدق است. شاید راه سربلندی ما در احیای سیاست و مقابله با سلطه جهانی احضار دوباره این تاریخ باشد.» 


این حربه نیز در آن زمان با اسطوره سازی از «محمد جواد ظریف» در قامت ظریف و همپایه مصدق از جمله سناریوهای نخ نما شده جریان اصلاحات است. اما  این سئوال اساسی در ذهن افکارعمومی وجود دارد که تا به کی دولتمردان بر سر میز مذاکره با غرب باید بنشینند. حال که قریب سه سال از برجام می گذرد آیا وقت مذاکره مجدد است، یا اینکه چشیدن ثمره این توافق؟ البته اصلاح طلبان برای حمایت از «حسن روحانی» شعار می دادند که به عقب بر نمی گردیم اما این تحرکات رسانه ای در بزک کردن اروپا نشان از عقب گرد 180 درجه ای این جریان سیاسی آنهم با یک طرف غیر قابل اعتماد مانند اروپاست.  


کد مطلب: 611090

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/611090/بزک-اروپا-جدی-تر-پاسخگوی-انحراف-افکار-عمومی-کیست-تصاویر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com