پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲
۳

هفت نکته درباره نمایشگاه کتاب تهران/ عرضه کتب عرفانی در سالن مُد!

جای خالی معرفی کیفی کتاب و سیر مطالعاتی
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 611063
متأسفانه کتبی که نقش سازنده‌ای ندارند و حتی دچار انحرافاتی هم هستند به راحتی در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شوند و این نشانه لیبرالیسم فرهنگی است!
هفت نکته درباره نمایشگاه کتاب تهران/ عرضه کتب عرفانی در سالن مُد!
گروه فرهنگی جهان نيوز ، دکتر محمد لطفی زاده: درباره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چند نکته قابل تأمل است که به اختصار تقدیم می‌گردد:
 
 نمایشگاه یا فروشگاه؟ : این رویداد فرهنگی را نمایشگاه نامیده‌اند، حال آنکه بهتر است آن را فروشگاه بنامیم. در فروشگاه هدف، تأمین سود مادی است و لذا کتبی که پرفروش‌تر هستند، صرفنظر از کیفیت، بیشتر مجال عرضه می‌یابند اما در نمایشگاه باید کتابِ خوب عرضه و معرفی بشود و با تبلیغ مناسب، زمینه فروش آن هم فراهم گردد.
 
محل نمایشگاه : مصلی یا شهر آفتاب؟ هر کجا که برگزار شود مشکلاتی در پی خواهد داشت اما امسال برای نخستین بار در مصلی، پارکینگ خودروهای شخصی حذف شده است. کاش اولاً مسئولینی که چنین تصمیمی گرفته‌اند خود نیز با مترو و وسایل حمل و نقل عمومی به نمایشگاه می‌رفتند و ثانیاً برای حمل و نقل آسان کتب خریداری شده مردم تا نزدیک‌ترین ایستگاه مترو و غیره تسهیلاتی درنظر گرفته می‌شد.
 
جای خالی سیر مطالعاتی : برخی از مردم در طول سال کتب مورد نیاز خود را شناسایی و خرید آن را به نمایشگاه کتاب موکول می‌کنند. این دسته به صورت هدفمند وارد نمایشگاه شده و کتاب خریداری می‌کنند. اما اکثر مردم در مراجعه به نمایشگاه و در میان غرفه‌های مختلف با تنوع بسیار بالای کتب دچار سردرگمی می‌گردند. بهتر است برای علاقمندان به زمینه‌های مختلف، سیر مطالعاتی پیشنهاد و معرفی گردد. مثلاً اگر فردی به تاریخ معاصر ایران علاقمند است، بداند ده کتاب باکیفیت در این زمینه به ترتیب اولویت در کدام غرفه‌ها قابل دسترسی هستند؟ در این صورت فروشگاه کتاب به نمایشگاه واقعی نزدیک‌تر می‌شود.
 
سبد فرهنگی : مردم وقتی به گشت‌زنی میان غرفه‌ها مشغول هستند با خرید چند کتاب که بخصوص سنگین‌وزن باشند دچار مشکل می‌گردند. این مسأله را می‌توان با سبدهای چرخ‌دار مانند فروشگاههای زنجیره‌ای مواد غذایی البته در ابعاد متناسب با فضای نمایشگاه، حل نمود و حتی از همین روش برای تبلیغ کتب خود و یا سیر مطالعاتی بر روی آن هم استفاده کرد.
 
کتب انحرافی : متأسفانه کتبی که نقش سازنده‌ای ندارند و حتی دچار انحرافاتی هم هستند به راحتی در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شوند و این نشانه لیبرالیسم فرهنگی است! مثلاً امسال کتبی در تبلیغ صریح تناسخ، آیین‌های غیرالهی و بعضاً انحرافی و یا رُمان‌های مخالف و مغایر فرهنگ بومی کشورمان عرضه شده که لازم است در این خصوص مسئولین حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.
 
تخفیفِ خفیف : فردی که از یک سوی شهر تهران به سوی دیگر و محل برگزاری نمایشگاه می‌آید یا از شهرستان به قصد بازدید عازم تهران می‌گردد اگر نگاهی به هزینه آمد و رفت خود بکند، در مقابل تخفیفی که از نمایشگاه در خرید کتاب نصیب او می‌شود آن را سنگین می‌یابد. متأسفانه تخفیف زیاد و قابل توجهی به خرید کتب اختصاص نمی‌یابد و این مسأله می‌تواند با یک سیاستگذاری درست اصلاح شود تا رغبت مردم به خرید کتاب افزایش یابد.
 
سالن مُد یا نمایشگاه کتاب؟ : با تأسف باید گفت وضع حجاب برخی غرفه‌داران و بعضی بازدیدکنندگان آن هم در یک رخداد فرهنگی قابل تأمل است. همانطور که برای نحوه عرضه کتاب و حضور در نمایشگاه، قوانین و مقرراتی وضع می‌شود، می‌توان با مظاهر عدم رعایت پوشش اسلامی نیز برخوردی قانونی و فرهنگی داشت. اینکه مثلاً در یک غرفه چند خانم با آرایش غلیظ و حجاب نامناسب به عرضه کتب به ظاهر عرفانی مشغول باشند با روح این رویداد فرهنگی در تضاد است. امید که مسئولین به این مُهم توجه نمایند.
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اون کتابی که توسط چند نفر با آرایش غلیظ عرضه میشه عرفانی نیست، بلکه شبه عرفانی و دروغین هست که به اسم عرفانی است. کتب عرفانی رو باید در غرفه هایی مثل انتشارات علامه طباطبایی و امثالهم یافت که نور معرفت و ایمان از چهره فروشندگانش از دور هویدا است و من این رو به عینه تجربه کردم.
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا هم نمایشگاهه و هم فروشگاه. نمایشگاه تن و بدن و آرایش و روابط غیر شرعی است....
Iran, Islamic Republic of
با سلام
1- من بارها گفته ام که برگزاری هرگونه نمایشگاهی در مصلای امام خمینی (ره) اشتباه است بخصوص نمایشگاه کتاب که هم صاحبان غرف بعضاً با وضعیت دور از شأن و شئون اسلامی به عرضه کتاب و .... می پردازند و هم مراجعه کنندگان و بازدیدکنندگان بعضاً (اعم از دختر و پسر) با وضعیتی بسیار نامناسب حضور می بایند و اینجا را با کشورهای غربی اشتباه می گیرند.
2- این مکان از آن حیث که محل برگزاری فصلی و عشقی نماز جمعه تهران می باشد، مقدّس است و نباید به این گونه مسائل اختصاص یابد. (همه شهرها دارای مصلی و محل اقامۀ نماز جمعه هستند جز تهران)
3- از همه بدتر اینکه اگر اینجا صیغۀ مسجد خوانده باشند (که به احتمال قوی چنین است) حضور افرادی که مشکل شرعی دارند را باید مسئولین ستاد نماز جمعه پاسخ دهند (بخصوص خانمها که در ماه چند روز عذر شرعی دارند)
به هرحال از دست اندرکاران سایت وزین جهان نیوز می خواهم گزارش جامع و مبسوطی در این زمینه فراهم نمایند.