پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲

سه سال آینده را به پای اروپا نسوزانید

مالک شریعتی
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 611058
اکنون که تجربه ثابت کرد رهبرانقلاب آنچه ناصحانه -و نه آمرانه- نسبت به آمریکا بیان داشته و می‌دارد از سر فهم عمیق نسبت به مناسبات بین‌المللی، شناخت دقیق رفتار دوست و دشمن و نیز اعتماد به توانمندی‌های داخلی است و پیش‌بینی ایشان نسبت به بدعهدی آمریکا دقیق و هوشمندانه بوده است، آیا بهتر نیست و به تدبیر نزدیک‌تر نیست که آقای روحانی نسبت به روند گذشته آسیب‌شناسی کند تا دوباره از همان سوراخ اعتماد به غرب گزیده نشود؟
 جهان نيوز - دکتر مالک شریعتی: آقای حسن روحانی سال92 با وعده و شعار چرخش همزمان «چرخ صنعت هسته‌ای و چرخ زندگی مردم» رییس‌جمهوری شد، برجام را بدون گرفتن تضامین واقعی از کدخدای آن وقت و مزاحم فعلی -به‌رغم هشدارها، شروط صریح و عدم خوش‌بینی رهبرانقلاب به نتیجه مذاکرات- امضا کرد و اکنون پس از پنج سال از آغاز دولت او، نه صنعت هسته‌ای حال‌وروز خوشی دارد نه وضع معیشت و اقتصاد مردم. خلاصه ماجرا در واکنش رهبرانقلاب نسبت به خروج آمریکا از برجام اینگونه است: «از روز نخست بارها گفتم به آمریکا اعتماد نکنید. گفتم اگر می‌خواهید قرارداد ببندید، تضمین لازم را بگیرید و بعد ببندید؛ یکی از شروطی که گفتم این بود که رییس‌جمهوری آمریکا باید امضا کند. مسوولان محترم زحمت کشیدند و عرق ریختند و خب، نتوانستند؛ دو سال‌ونیم است که ما در حال انجام این قرارداد هستیم و حالا این مردک می‌گوید من قبول ندارم.»
 همه این‌ها از آنجا ناشی شد که مبنای مذاکرات برپایه عدم اعتماد به غرب گذاشته نشد. در بخشی از گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام آمده است: «برجام در برخی مواد کلیدی مبتنی بر عدم اعتماد به آمریکا بنا نهاده نشده است. متن برجام اساساً بر این مبنا بنا شده که آمریکا اراده‌ای برای اقدام خصمانه علیه ایران نخواهد داشت یا گویا اقدام به این امور هزینه سیاسی برای دولت آمریکا در پی داشته و او را منع می‌کند، درحالی‌که اساساً آمریکا در سوابق تصمیمات یک‌جانبه خود در جهان نشان داده است که براساس منافعش عمل خواهد کرد.»
 اکنون که تجربه ثابت کرد رهبرانقلاب آنچه ناصحانه -و نه آمرانه- نسبت به آمریکا بیان داشته و می‌دارد از سر فهم عمیق نسبت به مناسبات بین‌المللی، شناخت دقیق رفتار دوست و دشمن و نیز اعتماد به توانمندی‌های داخلی است و پیش‌بینی ایشان نسبت به بدعهدی آمریکا دقیق و هوشمندانه بوده است، آیا بهتر نیست و به تدبیر نزدیک‌تر نیست که آقای روحانی نسبت به روند گذشته آسیب‌شناسی کند تا دوباره از همان سوراخ اعتماد به غرب گزیده نشود؟ خوب است آقای روحانی این جملات رهبرانقلاب را ده‌ها بار بخواند و نصب‌العین قراردهد و از آزمودن دوباره حذر کنند: «حالا گفته می‌شود با سه‌کشور اروپایی ادامه می‌دهیم. من به این سه کشور هم اعتماد ندارم؛ به این‌ها هم اعتماد نکنید. اگر می‌خواهید قرارداد بگذارید، تضمین عملی بگیریم وَالّا این‌ها همه همان کار آمریکا را خواهند کرد. اگر توانستید تضمین بگیرید که خب، البته من بعید می‌دانم. اگر نتوانستید تضمین قطعی بگیرید، دیگر نمی‌شود برجام را ادامه داد. مسوولان کشور در امتحان بزرگی هستند: آیا عزت ملت را حفظ خواهند کرد
 یا نه؟»
 آیا آقای روحانی، قصد دارد سه سال آینده را نیز بدون توجه به نصایح و بصیرت رهبرانقلاب به پای اعتماد به سه کشور اروپایی بسوزاند و هدر دهد؟ تاریخ و آیندگان قضاوت سختی خواهند کرد.
منبع:صبح نو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *